Geen vonk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jul 2018, 18:17

Polle schrijft verkeerde nok, dus ik vermoed eerst een rechtse.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jul 2018, 19:29

MobyJoost schreef:
09 jul 2018, 18:17
Polle schrijft verkeerde nok, dus ik vermoed eerst een rechtse.
Ja, maar met een rechtse nok heb je ook een vonk, sterker nog: de motor loopt maar niet mooi. Eigen ervaring. Gr. Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jul 2018, 20:44

Hoi,

Ik zou denken dat het van de kwaliteit van spoel en condensator afhangt of je nog een vonk krijgt met een verkeerde nok, even gesteld dat de voorontsteking goed is afgesteld, dus dat de nok de punten wel op het juiste moment opendrukt voor wat betreft de ontbranding. De timing van het opengaan van de punten t.o.v. de stand van de magneten, dit is ook een belangrijk aspect, bij gebruik van verkeerde nok, is mij niet bekend.

Bij juiste nok gaan de punten open op het punt waarop de magneten ervoor zorgen dat de stroomsterkte in het laagspanningscircuit maximaal is. Of dit ook gebeurt bij een verkeerde nok, zou je kunnen controleren: zijn de configuraties van de magneten t.o.v. de posities waarop de nok de punten juist opendrukt en waarop de nok de punten juist weer dicht laat gaan langs de draaicirkel gezien antisymmetrisch? Dit alles natuurlijk als het vliegwiel aan de nok zit bevestigd. In dat geval is de stroomsterkte in het laagspanningscircuit ook maximaal als de punten openen in de verkeerde draairichting, of anders gesteld, met gebruik van een verkeerde nok.

Ik zou verwachten dat bovenstaande niet het geval is, dus dat je met een verkeerde nok niet precies op het juiste moment de onderbrekerpunten opent, dus niet wanneer de stroomsterkte in het primaire circuit maximaal is. Maar het zou best kunnen dat, bij gebruik van een verkeerde nok, de stroomsterkte in het laagspanningscircuit op het moment van openen van de punten nog wel groot genoeg is. Indien de spoel krachtig genoeg is en de condensator zijn werk ook naar behoren doet, kan er daarom misschien nog wel een vonk worden gegenereerd, blijkens Joop Groenekan's ervaring. Maar bij een zwakkere spoel+condensator kan het best zo zijn dat dit met een verkeerde nok niet meer lukt, terwijl het met een goede nok, dus met de maximale stroom in het primaire circuit ten tijde van de onderbreking, nog wel lukt. Dit zou de ervaring van Polle onderschrijven: verkeerde nok: motor loopt niet, goede nok: motor loopt wel.

Verder is de helling van de nok veel schuiner aan de "verkeerde" kant, dus de verkeerde nok wordt veel trager opengedrukt. Ik kan me voorstellen dat er hierdoor meer kans is op ongewenste vonken tussen de onderbrekerpunten, omdat ze "nog zo dicht bij elkaar staan".

Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jul 2018, 08:35

Bovenstaande iets aangepast ten behoeve van de duidelijkheid.
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jul 2018, 08:49

Polle schrijft: verkeerde nok. Maar we weten niet zeker of hij daarmee bedoelt een rechtse nok of iets anders. Gr. Joop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door PantinNL » 11 jul 2018, 08:51

Hallo Ruud,
Een logisch en goed verhaal. Ik ga eens goed kijken naar stand magneten versus de verschillende nokken.
Dit is mogelijk ook van belang voor afstelling van de Sparcon contactpunt vervanger.
Ik denk dat variabele instelling van het ontstekingsmoment in principe wel mogelijk is.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 11 jul 2018, 19:55

En toch kan het nog beter, simpeler gezegd (daar streef ik naar, maar het lukt me niet altijd direct).

Een verkeerde nok (een linkse i.p.v. rechtse of andersom) zou op het juiste moment dezelfde, gewenste, maximale stroomsterkte in het laagspanningscircuit geven als een goede nok indien:

-de magneten ten tijde van het openen van de onderbrekerpunten precies zo staan als dat ze zouden staan bij opendrukken van de punten door een goede nok.

De twee bevestigingsnokjes voor het vliegwiel moeten bij een verkeerde nok die de punten net opendrukt dus precies in een gelijke stand staan met de situatie wanneer dat met een goede nok gebeurt. Dit is ook wel na te gaan door de hoek tussen een referentielijn en de lijn door de twee nokjes te vergelijken in beide situaties. Zowel de goede als de verkeerde nok moeten dan goed staan afgesteld voor wat betreft de voorontsteking. Hierbij ga ik er ook vanuit dat je bij gebruik van een verkeerde, bijvoorbeeld rechtse nok zoals in de situatie van Polle, nog wel het originele, dus "linkse" vliegwiel gebruikt. Het zou namelijk best kunnen dat de nokjes in een links vliegwiel weer anders zitten t.o.v. de magneten als bij een rechts vliegwiel, ook dat weet ik niet.

Ruud

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 aug 2018, 12:32

Hallo Joop,
Er zijn verschillende uitvoeringen van nokken.
Uiteraard heb je linkse en rechtse nokken, maar ik heb ook weleens nokken aangetroffen die voor zowel links- als rechtsdraaiende motor te gebruiken waren. De vorm van de nokken verschilt ook; dus zal de ene beter vonken in de verkeerde richting als de andere.

Afgelopen week heb ik toevallig van twee personen vragen gekregen over hun ontsteking.
In beide gevallen hadden ze nieuwe spullen erop gezet en was er twijfel over het functioneren van de voedingsspoel.
Ik test deze altijd even door aan te sluiten op een accu. Vroeger hield ik er een stalen sleutel of een schaar tegen de kern aan aan ter controle, maar tegenwoordig hoef in maar op een kompas te kijken dat een stuk verderop ligt. Bij een goede spoel slaat dit kompas direct uit. Het elektrisch veld dat een dergelijke spoel genereert is redelijk groot.
Opvallend was dat ze beide ook de punten gebruikt hadden ze zelf nog nieuw hadden liggen....
Ik heb dat al vaker verteld: de punten moeten uitgebreid gecontroleerd en gesmeerd worden. De contactvlakken worden door mij altijd gepolijst.
Doe je dat allemaal goed dan werken de punten en het ontstekingssysteem perfect.
Zet de volgende keer Franky's tool maar eens op nieuwe punten. Je kunt ook een multimeter gebruiken.
Duidelijk zal zijn dat die nieuwe punten isoleren door een hardnekkig oxidelaagje.
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 aug 2018, 12:40

Contactpuntjes even opgeschuurd en daarna met remreiniger schoongespoten ?

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 aug 2018, 12:43

Hallo Henk. onze berichten kruisten elkaar. Enige jaren geleden ben ik uren en dagen bezig geweest vanwege geen vonk. Vervolgens de contactenpunten gemeten. niet goed en weer nieuwe en weer niet goed en toen geschuurd, probleem opgelost. Interessant dat er ook nokken waren voor links en rechtsdraaiend ! Nooit gezien. Groet, joop

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 aug 2018, 12:56

Uiteraard heb je linkse en rechtse nokken, maar ik heb ook weleens nokken aangetroffen die voor zowel links- als rechtsdraaiende motor te gebruiken waren. De vorm van de nokken verschilt ook; dus zal de ene beter vonken in de verkeerde richting als de andere.

Hallo Henk,

Dit volg ik even niet met name het laatste: vorm nokken verschilt, wel geschikt voor links-rechtsdraaiende motoren en toch een betere vonk
in de verkeerde richting als de andere. :?:
Hier is voor mij wat meer uitleg noodzakelijk. :think:

vrgr gerard

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door PantinNL » 10 aug 2018, 15:47

Hallo Mobygek,
De bedoeling is dat de punten snel kunnen openen en daarna weer snel sluiten. Dat resulteert dan in een krachtige vonk bij de bougie.
Wat is nu snel in beide situaties? Je kunt je voorstellen dat de helling bij de ene nok steiler is dan bij de andere en ook dat als de punten eenmaal open zijn, het verschillend is wanneer de punten weer gaan sluiten.
De constructeur kan van alles bedenken, maar moet ook rekening houden met onnodige slijtage van de glijdschoen.
In de praktijk kom je dus diverse profielen tegen. Ik kan daar trouwens goed mee leven en houd vooral de linkse en rechtse nokken gescheiden.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 10 aug 2018, 20:24

Ik zou denken dat de nok de punten zo snel als mogelijk moet openen om een goede, volledige, kortsluiting tot stand te brengen in het primaire circuit. Hierbij mag de klap echter niet zo hard zijn dat het fibernokje te snel slijt. Voor het sluiten vermoed ik dat de nok liefst zo geleidelijk (dus langzaam) mogelijk moet sluiten om de platina punten niet te hard op elkaar te laten knallen (met stuiteren tot gevolg), maar de punten moeten wel snel genoeg weer sluiten zodat het magneetveld weer netjes is ingesteld ten tijde dat er een nieuwe vonk moet worden geproduceerd. Alhoewel er direct weer een stroom zal gaan lopen wanneer de punten contact maken, ijlen de effecten van het plotselinge contact nog even na in de vorm van oscillaties (storingen) in het magneetveld van de primaire spoel.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2018, 13:48

ruudk schreef:
10 aug 2018, 20:24
Ik zou denken dat de nok de punten zo snel als mogelijk moet openen om een goede, volledige, kortsluiting tot stand te brengen in het primaire circuit. ]
Een kleine correctie ;) Bij het openen van de punten wordt kortsluiting juist onderbroken. Gesloten contactpunten sluiten het circuit kort ;)

De punten moeten inderdaad snel openen. De condensator zorgt ervoor, bij het openen van de contactpunten, dat de spanning geleidelijker oploopt waardoor de contactpunten de tijd krijgen om te openen. Zonder condensator loopt de spanning heel erg snel op waardoor de contactpunten nog niet vergenoeg geopend zijn om de spanning te weerstaan met als gevolg een vonk tussen de contactpunten.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Geen vonk

Ongelezen bericht door ruudk » 12 aug 2018, 19:42

Exact, Frank, zo zit het.
Inderdaad, de kortstluiting wordt juist onderbroken als de punten openen.
Ik schreef het net verkeerd.
Groet,
Ruud

Plaats reactie