Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2018, 20:15

Heren en dames ;) ,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben bezig mijn Motobecane 99z om te bouwen van een 2 spoels bromfiets naar een 3 spoels bromfiets. Dit t.b.v. de betrouwbaarheid. Hiervoor moet ik zien te achterhalen hoe het elektrische schema van de 2 spoels en de 3 spoel bromfiets in elkaar zit. Zo kan ik achterhalen welke elektrische draden ik nog moet verleggen om van de 2 spoels naar de 3 spoels versie te gaan.

Het elektrisch schema van de 2 spoels versie heb ik makkelijk in kaart kunnen brengen. Ik bezit namelijk een bromfiets met dat systeem. De 3 spoels versie bezit ik echter niet. Ik heb met diverse documentatie het schema zo goed als volledig in kaart kunnen brengen op één puntje na. Dit ene puntje zal ik in het echt na moeten meten omdat hier enige discussie over is. Daarvoor ben ik opzoek naar iemand die zo'n bromfiets bezit.

Samengevat
Ik zoek een eigenaar met een Kaptein of Motobecane bromfiets die:
- 3 spoelen heeft achter het vliegwiel
- een remlicht, knipperlicht, gewone verlichting en mogelijk een claxon bevat
- bekabeling heeft die nog klopt volgens het originele schema

De koplamp zal voor deze metingen geopend moeten worden en sommige stekkertjes mogelijk losgetrokken worden zodat ik wat meetapparatuur erop kan zetten. De kans op elektrische schade is 0 want ik stuur enkel kleine stromen er doorheen dus maak je daar niet druk om ;)

Het zou heel erg fijn zijn als iemand zijn bromfiets hiervoor beschikbaar stelt. Je helpt hiermee niet alleen mij maar ook andere mensen op het forum aangezien ik het schema ook zal plaatsen op het forum.

Hopend op een positieve reactie

Frank

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 jul 2018, 20:38

Het is niet in de buurt voor je maar je mag altijd langs komen
Sp 93
X 7
Sraan hier alle bij met drie spoelen

Gr Harold

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door AGB » 19 jul 2018, 08:19

je was al zo dicht bij in de omgeving met de Friesland rit, nog een keer op de brommer die kant op samen met Marco,

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 19 jul 2018, 09:43

AGB schreef:
19 jul 2018, 08:19
je was al zo dicht bij in de omgeving met de Friesland rit, nog een keer op de brommer die kant op samen met Marco,
Wanneer vertrekken we, Frank? :lol:

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2018, 17:24

Dit is ook wat mij meteen te binnen schoot Marco :lol: :lol:
De AV50 is er weer klaar voor. Ik heb afgelopen weekend de bromfiets nagelopen. Niets aan handje met dat ding. De bougie had echt een prachtig kleurtje! De bromfiets gaat alleen wel erg snel tegenwoordig :shock: Zonet reed ik meerdere malen 50km/h op een vlakke weg zonder wind met volle fietsassen. Die Frieslandrit heeft hem goed gedaan :D

Mijn zeer hartelijke dank voor het aanbod Harold. Ik hoop stiekem wel dat iemand die iets dichterbij woont zich nog meld :oops: Zoniet dan maak ik graag gebruik van je aanbod ;)

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door brommerskieken » 19 jul 2018, 19:27

Jullie zijn altijd welkom
Maar als je dichtbij wat kan vinden geef ik je groot gelijk

Gr Harold :clap:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2018, 20:12

Gisteren ben ik naar Brommerskieken gegaan om het elektrisch schema te onderzoeken van de 3 spoels bromfiets. Dit bleek achteraf helaas zonder succes want........ mijn multimeter die ik mee had is net die dag stuk gegaan en ik had het niet door :shock: :( Ik kwam er vandaag pas achter dat hij stuk was :( Ik vond al dat hij gisteren wat vreemde waardes aangaf zo af en toe. Wat een afgrijselijk slechte timing voor een multimeter om stuk te gaan! :thumbdown: Het was gelukkig erg gezellig zullen we maar zeggen ;) Verder was het helaas aardig zinloos :(

Voor het moment gooi ik de handdoek in de ring. :( Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat het elektrisch schema van mijn 99z (2 spoels versie) toch nog anders is dan ik dacht. Ik zal dat binnenkort ook plaatsen want dit is weer redelijk waanzinnig! Ik was oorspronkelijk nog van mening dat los van de grondplaat en de spoelen het elektrisch schema van de 2 en 3 spoels identiek zou zijn. Ik weet nu dat dit zeker niet het geval is. Dit vergt nog het nodige knutselwerk om de een naar de ander om te bouwen. Dit is voor later :)

@Brommerskieken
Gisteren concludeerden we dat bij een van jouw bromfietsen de remlichtschakelaar stuk was. Aan die meting twijfel ik nu ook enorm aangezien de multimeter kapot was. Dit zal je nog een keer zelf na moeten meten ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2018, 11:31

Voor de liefhebber, hierbij het meest recente elektrische schema van mijn 99z.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... sn.dsn.pdf

Waar ik fout zat, is waar eerst zenerdiodes in het schema stonden. Hier staat nu een diode. Ik dacht dat het grote ding in mijn koplamp zenerdiodes waren. Dat blijkt het niet te zijn. Het is een enkele diode! :shock: Dit klinkt echt heel bizar, maar het heeft een mooie reden. Wat Motobecane hier bedacht heeft is weer ronduit creatief! :D

De voedingsspoel van de ontsteking en verlichting (in deze bromfiets gecombineerd) genereert wisselspanning. Wisselspanning heeft om en om positieve en negatieve spanning op hetzelfde uitgaande kabeltje staan. Wat de diode doet is alle positieve delen van de wisselstroom kortsluiten waardoor die gebruikt worden voor de ontsteking. Met de negatieve delen van de wisselstroom doet de diode niets. Deze is dan beschikbaar voor de verlichting. Wat die slimmeriken dus bedacht hebben is een manier om de energie die uit de spoel komt op te splitsen. Een deel voor de ontsteking. Het andere deel voor de verlichting. Door de slimme manier van opsplitsen heeft de verlichting nooit invloed op de ontsteking! Ik heb me al eerder verbaasd over het feit dat de verlichting totaal geen invloed leek te hebben op de vonk. Dit verbaasde me omdat de energie uit dezelfde spoel komt. Nu snap ik waarom.

Op zich is dit bijzonder slim. Ik dacht eerste dat de betrouwbaarheid van de ontsteking afhing van lullige kabeltjes en nog veel lulligere schakelaars. Dit is incorrect. De betrouwbaarheid blijkt afhankelijk te zijn van lullige kabeltjes en een diode. De schakelaars hebben geen invloed op de ontsteking. Dit maakt de ontsteking veel betrouwbaarder dan ik dacht! Uiteraard is het nog steeds minder betrouwbaar dan een normale ontsteking.

Wat mij echter wel ontgaat, is de functie van de aardekabel bij de verlichtingschakelaar. Ik dacht eerst dat die erop zat om de zenerdiodes te sparen in het geval van alle lampen uit. Mijn bromfiets blijkt geen zenerdiodes te hebben, dus waarom die kabel er nou in zit :roll: Kritisch is het niet want mijn uitermate lullige verlichtingschakelaar bleek op dat deel ook defect te zijn. Die aarde kabel is bij mij niet actief. Alles werkt echter perfect!

Wat is dit toch een waanzinnig rare bromfiets :shock:

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door brommerskieken » 27 aug 2018, 12:57

Een rare bromfiets
Maar het zit zo
Veel mensen zegen
Het zijn rare mensen die Fransen
Wat is het gevolg
Rare mensen maken rare dingen

Gr Harold

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Polle » 28 aug 2018, 19:37

Hallo Franky

Ik heb Bart Bessels een 99z aan de hand gedaan misschien kan je daar eens langsgaan.
Hij woont in Uchelen bij Apeldoorn

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2018, 19:54

Weet je wat voor een type ontsteking daar op zit? De 2 spoels of de 3 spoels?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Polle » 28 aug 2018, 20:32

Hallo Franky

Geen idee moet je Bart even bellen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gezocht: Iemand met een originele 3 spoels ontsteking bromfiets

Ongelezen bericht door Franky » 28 aug 2018, 20:39

Dat zal ik tzt doen. Voorlopig heb ik dit project even uitgesteld ;)

Plaats reactie