Bougievonk versterkers.

loe

Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 18:20

Ik ben nieuwsgierig geworden na een aantal filmpjes op u tube te hebben gezien...nl een vonkversterker door middel van een aarde kabel rond de bougiekabel te wikkelen.ik zou niet weten waarom dit zou werken .maar ik ga dit nog wel uitproberen.en een hele mooie genaamd plasma ontsteking..3 condensatortjes elco tjes of weetikveel wat t zyn aan elkaar gesoldeerd .en dit geeft echt een megavonk.nie normaal jonguh.iemand dit ook al es gezien?en of geprobeerd? Frank ik ben zeer benieuwd naar jou mening ,aangezien ik nul ervaring heb met electronica.

Franky

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:15

Als ik zo lees een broodje aap verhaal :P Als het zo geweldig zou zijn zou iedereen het doen. Dat is natuurlijk de meest overduidelijke conclusie die je kan trekken zonder ook maar iets te lezen. :lol:
Maar des al niet te min interessant. Heb jij een link naar zoiets? :roll:

loe

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 19:22

Nee ik snap nog niks van linkjes kopieeren en plakken.als t zou werken dan zou iedereen t doen is te kort door de bocht.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:24

Dat is toch niet zo moeilijk?

Als ik typ:
www . google . nl
dan heb ik een link geplaatst. Natuurlijk wel zonder spaties rond de punten. Als ik nu de link zonder die gekke spaties typ, heb ik een link.
www.google.nl

loe

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 19:31

You tube ground strap coil
You tube plasma ignition

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:58

Dat is geen link loe ;)
Maar ik kan er wel wat mee.

ground strap coil
https://www.youtube.com/watch?v=WreK3h9ld50
Dit is volgens mij grote onzin. Door een spoel om een draad te wikkelen kan je energie uit het magneetveld van de draad trekken. Het magneetveld is niet erg groot bij bougies aangezien de spanning zo hoog is en stroomsterkte daardoor laag. Stroomsterkte zorgt voor het magneetveld. Echter, je bent energie uit je vonk aan het halen. Wat is daar de functie van?

plasma ignition
https://www.youtube.com/watch?v=qQFx1jmgiic
Het effect wat de beste man/vrouw hier laat zien werkt uiteraard. Niet voor bromfietsen natuurlijk, maar het werkt wel.
Wat ik vermoed is als volgt. Hier zit een hoogspanningsgenerator achter die gelijkstroom pulsen genereert. Door condensatoren toe te voegen heb je meerdere pulsen nodig voordat de spanning hoog genoeg is om de benodigde spanning te generen om de opening in de vonkbrug (bougie) te overbruggen en een vonk te schieten. Deze vonk is echter wel krachtiger omdat je eigenlijk de energie aan het combineren bent van wat eerst meerdere vonken waren en nu 1 grote vonk geworden is. In andere woorden, hij krijgt hiermee minder vonken maar wel krachtigere. De opname is helaas qua geluid te slecht om dit te horen.

Je kan het allemaal zo gek maken als je wil. Hier heb je een vonkgenerator van mij van vroeger. Deze vonkgenerator schiet 100.000 vonken per seconde over een luchtgat van 5cm? :roll: De vonk speelt overigens ook nog muziek :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=Ox9d7JLDiHI

Hier kan je ook een bromfiets mee ontsteken. Je gaat er echter echt niet sneller van :lol:

GROENEKAN

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2018, 20:45

Frank, jouw bijnaam was toentertijd toch " Vonkentrekker" ?

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 20:58

Klopt. Dat had ik overigens zelf bedacht. Mijn avatar is ook een referentie naar die tijd.

Ik doe er verder weinig meer met die hoogspanningsgenerators van mij. De geweldig foto's zal ik echter nooit weggooien. Als ik even mag pronken :roll: :P

Afbeelding

Afbeelding

De vonkgenerator schiet pulsen. De individuele puls kan je daadwerkelijk zien op de foto's :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto's waren het hoogtepunt wat ik behaald heb aan elektrische spanning. Dit is ongeveer 100kV. Toen heb ik gezegd tot hier en niet verder. Je kan het op de foto's niet zien maar ik stond flink onder stroom terwijl ik die foto's maakte. Deze spanning is dusdanig hoog dat isolatie een groot probleem werd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat iemand daar over begint. Dit is niet gevaarlijk. De interne weerstand in de hoogspanningsspoel is zo hoog dat zelfs met kortsluiting de stroomsterkte niet dodelijk is. Dat neemt niet weg dat je flink hoog zal springen als je te grazen genomen wordt door dit soort vonken.

Zo, dat was even flink offtopic. :lol:

loe

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 21:27

Frankie aka mr tesla. :thumbup:

AGB

Ongelezen bericht door AGB » 25 jul 2018, 07:34

mooie foto's kan je er wat mee lassen ?

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2018, 08:38

Nee dat kan niet Arend. Het vermogen dat de vonkgenerator gebruikt schat ik op 50W. Onderweg zijn er nog wat verliezen dus ik denk dat we blij mogen zijn als de vonk 30W aan vermogen verbruikt. Dit is vergelijkbare met een gloeilamp in een vrij zwakke bureaulamp. Dat is veel te weinig energie om iets te lassen ;)

Plaats reactie