Bougievonk versterkers.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 18:20

Ik ben nieuwsgierig geworden na een aantal filmpjes op u tube te hebben gezien...nl een vonkversterker door middel van een aarde kabel rond de bougiekabel te wikkelen.ik zou niet weten waarom dit zou werken .maar ik ga dit nog wel uitproberen.en een hele mooie genaamd plasma ontsteking..3 condensatortjes elco tjes of weetikveel wat t zyn aan elkaar gesoldeerd .en dit geeft echt een megavonk.nie normaal jonguh.iemand dit ook al es gezien?en of geprobeerd? Frank ik ben zeer benieuwd naar jou mening ,aangezien ik nul ervaring heb met electronica.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:15

Als ik zo lees een broodje aap verhaal :P Als het zo geweldig zou zijn zou iedereen het doen. Dat is natuurlijk de meest overduidelijke conclusie die je kan trekken zonder ook maar iets te lezen. :lol:
Maar des al niet te min interessant. Heb jij een link naar zoiets? :roll:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 19:22

Nee ik snap nog niks van linkjes kopieeren en plakken.als t zou werken dan zou iedereen t doen is te kort door de bocht.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:24

Dat is toch niet zo moeilijk?

Als ik typ:
www . google . nl
dan heb ik een link geplaatst. Natuurlijk wel zonder spaties rond de punten. Als ik nu de link zonder die gekke spaties typ, heb ik een link.
www.google.nl

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 19:31

You tube ground strap coil
You tube plasma ignition

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:58

Dat is geen link loe ;)
Maar ik kan er wel wat mee.

ground strap coil
https://www.youtube.com/watch?v=WreK3h9ld50
Dit is volgens mij grote onzin. Door een spoel om een draad te wikkelen kan je energie uit het magneetveld van de draad trekken. Het magneetveld is niet erg groot bij bougies aangezien de spanning zo hoog is en stroomsterkte daardoor laag. Stroomsterkte zorgt voor het magneetveld. Echter, je bent energie uit je vonk aan het halen. Wat is daar de functie van?

plasma ignition
https://www.youtube.com/watch?v=qQFx1jmgiic
Het effect wat de beste man/vrouw hier laat zien werkt uiteraard. Niet voor bromfietsen natuurlijk, maar het werkt wel.
Wat ik vermoed is als volgt. Hier zit een hoogspanningsgenerator achter die gelijkstroom pulsen genereert. Door condensatoren toe te voegen heb je meerdere pulsen nodig voordat de spanning hoog genoeg is om de benodigde spanning te generen om de opening in de vonkbrug (bougie) te overbruggen en een vonk te schieten. Deze vonk is echter wel krachtiger omdat je eigenlijk de energie aan het combineren bent van wat eerst meerdere vonken waren en nu 1 grote vonk geworden is. In andere woorden, hij krijgt hiermee minder vonken maar wel krachtigere. De opname is helaas qua geluid te slecht om dit te horen.

Je kan het allemaal zo gek maken als je wil. Hier heb je een vonkgenerator van mij van vroeger. Deze vonkgenerator schiet 100.000 vonken per seconde over een luchtgat van 5cm? :roll: De vonk speelt overigens ook nog muziek :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=Ox9d7JLDiHI

Hier kan je ook een bromfiets mee ontsteken. Je gaat er echter echt niet sneller van :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2018, 20:45

Frank, jouw bijnaam was toentertijd toch " Vonkentrekker" ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 20:58

Klopt. Dat had ik overigens zelf bedacht. Mijn avatar is ook een referentie naar die tijd.

Ik doe er verder weinig meer met die hoogspanningsgenerators van mij. De geweldig foto's zal ik echter nooit weggooien. Als ik even mag pronken :roll: :P

Afbeelding

Afbeelding

De vonkgenerator schiet pulsen. De individuele puls kan je daadwerkelijk zien op de foto's :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto's waren het hoogtepunt wat ik behaald heb aan elektrische spanning. Dit is ongeveer 100kV. Toen heb ik gezegd tot hier en niet verder. Je kan het op de foto's niet zien maar ik stond flink onder stroom terwijl ik die foto's maakte. Deze spanning is dusdanig hoog dat isolatie een groot probleem werd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat iemand daar over begint. Dit is niet gevaarlijk. De interne weerstand in de hoogspanningsspoel is zo hoog dat zelfs met kortsluiting de stroomsterkte niet dodelijk is. Dat neemt niet weg dat je flink hoog zal springen als je te grazen genomen wordt door dit soort vonken.

Zo, dat was even flink offtopic. :lol:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 21:27

Frankie aka mr tesla. :thumbup:

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door AGB » 25 jul 2018, 07:34

mooie foto's kan je er wat mee lassen ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2018, 08:38

Nee dat kan niet Arend. Het vermogen dat de vonkgenerator gebruikt schat ik op 50W. Onderweg zijn er nog wat verliezen dus ik denk dat we blij mogen zijn als de vonk 30W aan vermogen verbruikt. Dit is vergelijkbare met een gloeilamp in een vrij zwakke bureaulamp. Dat is veel te weinig energie om iets te lassen ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 17:41

Ik heb uit verveling en nieuwschierighyd een ground strap gemaakt .
Simpel iets.gewoon een oude coaxkabel slopen.
Het weefsel om de bougiekabel doen
En dan een van de uiteinden op de massa van de bobine aansluiten.of ergens anders als maar aarde maakt.
De vonk is ietsjes feller en tikt harder kwa geluid..
Ik wilde ook niks van geloven.maar by een oude versleten bougie die een lullig vonkje maakte was t verschil goed zichtbaar.
Geen idee hoe dit kan.op internet kletsen ze over golflengtes sturen of zo iets net als by coax en computer kabels.
Ik kreeg ook een heel klein minivonkje op de groundstrap draad toen hy wat lossig zat.
Vreemd toch ..
Oh ja het hele zaakje wordt met zwarte isolatietape afgeplakt om kortsluiting.te voorkomen .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2019, 17:55

Heb je die groundstrap aan 1 zijde aan de aarde vast gemaakt? Is het een soort spoel die je gewikkeld hebt om je boegiekabel heen of maken de draden ook onderling contact waardoor het als het ware een folie is om de draad heen?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 mar 2019, 18:07

Hallo vonkentrekkers,
Ik kan me voorstellen dat een draad, waardoor een hoge spanning loopt een elektrisch veld wordt gecreëerd.
Brommer kunnen lekker storen op de middengolf; dus er gaat energie verloren door radiogolven.
Wellicht kun je dat beperken door een mantel; het zou me niks verbazen.
Hoeveel % meer opbrengst? Geen idee, maar een test kan dat leren.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 19:25

Nee frank.geen draad gewikkeld.de buitenmantel van een coaxkabel gebruikt.dat is een soort vlechtwerk van yzer of koperdraadjes...
Een kant gewoon ergens aarde aan maken

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 19:27

Dit geknutter leerde my ook het volgende.een bougie van ngk gaf een mooiere vonk dan die van bosch met koperkern.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2019, 20:37

Ik denk dat wat jij gedaan hebt hetzelfde is als folie om je bougiekabel heen. Je hebt dan van je bougiekabel een kleine condensator gemaakt. Klinkt gek hè, maar ik zal het toelichten.

Een condensator zijn twee parallelle plaatjes met een isolator er tussen. Het ene plaatje is in dit geval de kern van de draad, het andere plaatje jouw vlechtwerk. De isolator is de isolatie van de bougiekabel. Aldus een condensator! :P De energie die een condensator op kan slaan is afhankelijk van het oppervlak van de twee parallelle plaatjes en de spanning die je op de condensator kan zetten. Het oppervlak is natuurlijk klein, maar de spanning is groot. Daardoor kan je er toch wel wat energie in stoppen.

Ik heb lang geleden condensatoren van bierflesjes gemaakt. Dat lijkt hier op. Je wikkelt dan aluminiumfolie om een bierflesje heen. Het bierflesje zelf is gevuld met water met zout voor extra geleiding. Het water is het ene "plaatje", de folie de andere. Het glas is de isolator. Ik sloeg een paar kilovolt in die bierflesjes op. Ik meen dat ik 4 bierflesjes gebruikte. Deze waren met gemak sterk genoeg om je in 1 klap te doden. Ik ben dan ook gestopt met dit bouwsel omdat ik dit te ver vond gaan. Dit was echt te link! Dit is op de dag van vandaag het nog meest gevaarlijke elektrische apparaat dat ik thuis gemaakt heb. Ik ben ook niet van plan dat te veranderen.................

Kijkend naar jou resultaten kan ik mogelijk het een en ander voor je verklaren. Om te beginnen de vonk die jij zag bij het vlechtwerk. Als je het vlechtwerk niet aardt, dan komt daar ook hoogspanning op te staan. Het liefst wil de condensator op beiden plaatjes dezelfde lading hebben. Dit gaat hij in ieder geval proberen met als gevolg een vonkje als het vlechtwerk niet goed contact maakt met de aarde. Dit is dus geen lekstroom van de hoogspanningsdraad.

Dan de sterkere vonk. De manier hoe een vonk werkt is dat je eerst "geleidelijk" spanning opbouwt over de bougiepunten totdat je de luchtbrug kan overbruggen en er een vonk vliegt. Aangezien jij een condensator op je hoogspanningskabel hebt zitten ben jij tijdens het opbouwen van de spanning, energie op aan het slaan in je condensator. Rond de tijd dat de spanning hoog genoeg is ontstaat er een vonk en ontlaad de condensator zich in 1 klap door die vonk heen. Hierdoor is de vonk krachtiger. Dit is een beetje hetzelfde verhaal als met die bierflesjes van mij. Als je die in 1 klap liet ontladen door een luchtbrug dan kreeg je een immens sterke vonk (die zo dodelijk was als ik weet niet wat....)!

Maar....... er is een nadeel :P Alleen de zon komt voor niks op. Omdat jij energie van de bobine opvangt in je condensator zal er een minder hoge spanning opgewekt worden als de vonk niet plaats zal vinden. Jij hebt nu in normale atmosferische omstandigheden genoeg spanning om de luchtbrug te overbruggen en dus merk je dit niet zo. Echter, onder hogere drukken heb je meer spanning nodig. Het kan nu zijn dat de spanning die je opwekt niet langer meer genoeg is om een vonk in je verbrandingsruimte te krijgen. Dit hoeft natuurlijk nu niet zo te zijn, maar als je ontsteking wat zwakker is kan dit ervoor zorgen dat je stilstaat.

Wat Henk typt over de radiogolven gaat mij de pet te boven. Ik heb niet genoeg kennis om daar wat zinnigs over te zeggen, naast dat wat Henk typt uiteraard klopt.

Edit: Jeetje, dit is een lang verhaal geworden! Ik wil nog even iets extra benadrukken. Ik ben geen elektrotechnicus en heb ook niet onderzocht wat voor effecten er plaats vinden in jouw experiment. Mogelijk zie ik iets over het hoofd. Met mijn boeren verstand zou het bovenstaande op zich kunnen kloppen, mits de capaciteit van jouw zelfbouw condensator inderdaad genoeg energie kan opnemen om de boven omschreven effecten te veroorzaken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 20:46

Ik snapt t een beetje ..
Het is toch niet zo.dat de onsteking hiervan kapot gaat ? Frank

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2019, 21:02

Ik zie geen reden waarom je ontsteking hiervan schade op zou lopen. Je kan dit rustig doen. ;)
Ik vraag me wel af wat het nut is van een sterkere vonk. Je ontsteekt je mengsel wel of je ontsteekt het niet. Als je het toch al ontsteekt, waarom dan nog een sterkere vonk? :P

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 27 mar 2019, 21:24

Omdat het kan denk ik. Bigger is better. Niet altyd ,soms wel.
De moby reed ook goed met het oude slecht vonkende bosch bougietje..
Maar ik kan me voorstellen dat een dikke vonk het mengsel beter of sneller of gelykmatiger laat ontbranden.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door mobydilz » 27 mar 2019, 21:47

Blijft de timing van je vonk gelijk of vertraagt die door het opladen
van condenstors?
Henks opmerking over storen op de middengolf kan best terecht zijn
alleen zendt de NPO daar niet meer uit en heel wat andere AM zenders
ook in het buitenland zijn ermee gekapt nu je via internet ook van
alles kunt beluisteren. De AM sterft een zachte dood.
gr md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2019, 22:01

Wat is een dikke vonk? 0.5mm in diameter? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de meeste afstand overbrugt moet worden door het brandfront zelf. Het brandfront moet 2cm afleggen (ik ken de radius van onze zuiger niet uit mijn hoofd maar volgens mij is het zo iets :P ). Ik kan me niet voorstellen dat die super dunne vonk daadwerkelijk invloed heeft op de snelheid van verbranden als verreweg het meeste van het mengsel aangestoken moet worden door het mengsel zelf en niet door de vonk.

Inderdaad, de vonk wordt vertraagd maar het is zeer de vraag hoeveel dat is. Overigens doet de normale condensator aan de contactpunten zijde dit ook al. Die heeft zelfs als primaire functie om te vertragen zodat je contactpunten de tijd krijgen om vergenoeg open te gaan zodat de vonk niet bij de contactpunten overslaat.

Wat ik met mijn beperkte radio kennis weet, is dat je weinig energie nodig hebt om radio uit te zenden. Een 1W zender is volgens mij al zeer sterk. Er gaat niet heel veel energie in die radiogolven zitten volgens mij.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 mar 2019, 23:18

Franky schreef:
27 mar 2019, 22:01
.....Wat ik met mijn beperkte radio kennis weet, is dat je weinig energie nodig hebt om radio uit te zenden. Een 1W zender is volgens mij al zeer sterk. Er gaat niet heel veel energie in die radiogolven zitten volgens mij.
Er kunnen nog andere energievormen betrokken zijn zoals een elektrische veld dat in warmte wordt omgezet. Een suppressor (weerstand) in een bougiedop vermindert de vonk eveneens.
Bij coax-kabel probeer je het signaalverlies te beperken en invloeden van buitenaf te weren.
Theorie versus praktijk; ook zonder een mantel kun je een prima vonk genereren, maar of het
nog beter kan en in hoeverre dat zinvol is?
Kijk, we tasten in het duister en daarom kan een test uitsluitsel bieden. Ik zou dan tevens een AM-ontvanger in de test willen betrekken.
Ik zal dat een dezer dagen doen met een aangepaste bougiekabel en dop.
Meten is weten.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 28 mar 2019, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door AGB » 28 mar 2019, 09:56

wie kent het niet de brommer(motor) die langs kwam en een storing gaf op de radio ,
of op de boerderij het schrikdraad toestel wat elke keer weer een tik gaf in de radio ,
toen kreeg men die ontstoorde bougie kappen , geen idee hoe dat werkt, of dat ook goed was voor
de motor (verbranding)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Bougievonk versterkers.

Ongelezen bericht door loe » 28 mar 2019, 10:21

In de ontstoorde bougiekappen zit een soort van weerstand die is niet bevoordelyk voor de vonk.zeker by oude kappen gaat de inwendige verbinding oxideren en de vonk is weg..zelf meegemaakt met een van myn motorfietsen.
Ik koop altyd bougiekappen zonder ontstoring.
Grote klappen snel thuis . :lol:

Plaats reactie