AD13 sproeier
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
- Woonplaats: Maarssen Nederland
AD13 sproeier
lieve leden,
ik ben weer eens aan t rommelen geweest en kom ergens niet uit. zoals een aantal wellicht al weten heb ik een av07 met een gepoorte cilinder en een 10mm carburateur (sproeier 230). heb er sinds kort een AD13 en een 'turkse' uitlaat onder (gemaakt in turkije en zijn in feite gewoon holle banaan uitlaten met grotere gaten). nou heb ik de 230 sproeier van de 10mm naar de 13mm overgezet omdat de 64 het niet echt wilde doen. de 230 doet t ook niet echt lekker. stationair lopen wil niet (230) en er zit een soort 'gat' in het gas geven (64)
nou heb ik twee vragen:
hoe krijg ik die AD13 fatsoenlijk stationair? zag zelf alleen een draaibout op de bovenkant om de gasschuif omhoog te schroeven...
en welke sproeier zou ik er beter in kunnen stoppen? ik dacht zelf aan 250 maar zie ook tweecijferige sproeiers en k nummers...
alvast heel erg bedankt!
ik ben weer eens aan t rommelen geweest en kom ergens niet uit. zoals een aantal wellicht al weten heb ik een av07 met een gepoorte cilinder en een 10mm carburateur (sproeier 230). heb er sinds kort een AD13 en een 'turkse' uitlaat onder (gemaakt in turkije en zijn in feite gewoon holle banaan uitlaten met grotere gaten). nou heb ik de 230 sproeier van de 10mm naar de 13mm overgezet omdat de 64 het niet echt wilde doen. de 230 doet t ook niet echt lekker. stationair lopen wil niet (230) en er zit een soort 'gat' in het gas geven (64)
nou heb ik twee vragen:
hoe krijg ik die AD13 fatsoenlijk stationair? zag zelf alleen een draaibout op de bovenkant om de gasschuif omhoog te schroeven...
en welke sproeier zou ik er beter in kunnen stoppen? ik dacht zelf aan 250 maar zie ook tweecijferige sproeiers en k nummers...
alvast heel erg bedankt!
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Dat is inderdaad de stationair afstelling.OlivierAV50 schreef: ↑30 aug 2018, 13:42hoe krijg ik die AD13 fatsoenlijk stationair? zag zelf alleen een draaibout op de bovenkant om de gasschuif omhoog te schroeven...
Je realiseert je dat hier eigenlijk de zeer moeilijk vindbare 9831 sproeiers in horen?OlivierAV50 schreef: ↑30 aug 2018, 13:42en welke sproeier zou ik er beter in kunnen stoppen? ik dacht zelf aan 250 maar zie ook tweecijferige sproeiers en k nummers...
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
- Woonplaats: Maarssen Nederland
Re: AD13 sproeier
Jup dat weet ik, alleen de sproeier soort daarboven werkt ook. Nou is alleen mijn vraag welke ik dan zou moeten hebben aangezien 230 niet werkt en ik met de drie cijferige sproeiermaat tot max 250 kan kopen.
Suggesties hoor ik graag!
Suggesties hoor ik graag!
Re: AD13 sproeier
Inderdaad is die sproeier moeilijk te vinden en je hebt er een paar nodig om te testen. Gr. Joop
Deze vond ik zojuist bijvoorbeeld: http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-5 ... ucts/GU072
Deze vond ik zojuist bijvoorbeeld: http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-5 ... ucts/GU072
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 30 aug 2018, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Als iets past, hoeft het nog niet te werken. Ze zijn bij Gurtner echt niet gek. Als de 581 spoeier ook had voldaan, dan had de 9831 niet bestaan.
De 9831 heeft minder volume na de restrictie zitten. Ik zou wel eens met een carb specialist willen praten waarvoor dat is. Als ik een blinde gok moet doen dan heeft het iets te maken met het snel veranderen van de gashendel. Dan moet je gasmengsel blijven kloppen.
Overigens zit er tussen die AD13 carbs ook zooi. Ik heb er 3 liggen. Nummer 1 werkt totaal niet goed (gloednieuw gekocht). Nummer 2 was niet slecht (zat al op de bromfiets). Nummer 3 is een heel eind richting perfect (flink gebruikte oude carb).
Edit:
Hier nog de Gurtner tabel
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... urtner.jpg
De 9831 heeft minder volume na de restrictie zitten. Ik zou wel eens met een carb specialist willen praten waarvoor dat is. Als ik een blinde gok moet doen dan heeft het iets te maken met het snel veranderen van de gashendel. Dan moet je gasmengsel blijven kloppen.
Overigens zit er tussen die AD13 carbs ook zooi. Ik heb er 3 liggen. Nummer 1 werkt totaal niet goed (gloednieuw gekocht). Nummer 2 was niet slecht (zat al op de bromfiets). Nummer 3 is een heel eind richting perfect (flink gebruikte oude carb).
Edit:
Hier nog de Gurtner tabel
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... urtner.jpg
Re: AD13 sproeier
Mobyletteselectparts heeft veel verschillende sproeiers op de website
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Jep. Dat is hem. Al jaren uitverkocht. Ik heb ze nog zien staan toen ze niet uitverkocht waren. Toen heb ik ze niet gekocht met het idee dat doe ik later wel. Daar heb ik spijt van gekregen, dat wil je niet weten!GROENEKAN schreef: ↑30 aug 2018, 17:34Deze vond ik zojuist bijvoorbeeld: http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-5 ... ucts/GU072
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
- Woonplaats: Maarssen Nederland
Re: AD13 sproeier
Het is opgelost!
Blijkbaar heeft de hoek van de carburateur tov de grond grote invloed op het stationair. Toen ik de hoek op iets meer dan 90 graden had gezet liep ie als een zonnetje
Hij rijdt prima met sproeier 230 maar heb het idee dat ie wel een 235 of 240 mag hebben...
Eerst nieuwe bougies halen en de kleur bekijken, wordt vervolgd!
Blijkbaar heeft de hoek van de carburateur tov de grond grote invloed op het stationair. Toen ik de hoek op iets meer dan 90 graden had gezet liep ie als een zonnetje
Hij rijdt prima met sproeier 230 maar heb het idee dat ie wel een 235 of 240 mag hebben...
Eerst nieuwe bougies halen en de kleur bekijken, wordt vervolgd!
Re: AD13 sproeier
De wet van communicerende vaten speelt hier een grote rol. Hangt je Gürtner scheef, dan loopt je sproeier over, of hij staat droog. Zo zit die carburateur in elkaar. Weer zo'n, schijnbaar onbelangrijk dingetje, dat het verschil kan uitmaken, tussen ergernis en genot. Mooi, dat het opgelost is.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Daarom monteer ik Gurtners altijd met een waterpas ernaast. Daarmee elimineer je weer een variabel.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
- Woonplaats: Maarssen Nederland
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
t.o.v. van de grond. In zekere zin maakt het niet zoveel uit t.o.v. wat je dit wil doen. Zolang de carb maar ongeveer recht staat. Het gaat mij met name om het elimineren van een variabel. Ik wil dat het elke keer hetzelfde is, niet perse perfect waterpas met de grond. Ik heb ook wel eens een mal overwogen. Misschien doe ik dat later wel, want die waterpas is ook niet ideaal. Ik kom er niet goed bij en moet daarom nog steeds veel op het oog doen.
Re: AD13 sproeier
Franky zorg er dan wel voor dat je brom ook waterpas staat. Eenbeetje scheve stander en je gaat nat
Re: AD13 sproeier
Hoe doen jullie dat op een steile helling met de waterpas?
Henk
Henk
Re: AD13 sproeier
Op het oog kun je de carburateur ook prima recht zetten, nooit een probleem mee gehad. Gr. Joop
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Ik doe dit uiteraard op mijn werkbank, die bij benadering steeds hetzelfde is.
Ik zal nogmaals herhalen wat ik eerder heb getypt. Dit doe ik om een variabel te elimineren. Je mag in mijn ogen geen verschil in setup testen bij een Gurtner carb zonder dit te doen. Natuurlijk heb ik het hier over kleine verschillen en natuurlijk rijdt de bromfiets ook als de carb onder iets van een hoek gemonteerd is. Zoals ik al typte staat hij bij mij ook niet recht. Hij staat echter wel elke keer ongeveer hetzelfde.
Ik zal nogmaals herhalen wat ik eerder heb getypt. Dit doe ik om een variabel te elimineren. Je mag in mijn ogen geen verschil in setup testen bij een Gurtner carb zonder dit te doen. Natuurlijk heb ik het hier over kleine verschillen en natuurlijk rijdt de bromfiets ook als de carb onder iets van een hoek gemonteerd is. Zoals ik al typte staat hij bij mij ook niet recht. Hij staat echter wel elke keer ongeveer hetzelfde.
Re: AD13 sproeier
Maar wat met een variateur blok als deze hoog staat bij vol gas staat de carbu. toch ook scheef.
Gr Polle
Gr Polle
Re: AD13 sproeier
Ja, Polle, maar dat is in de richting die geen invloed heeft op de communicerende vaten van vlotterkamer en mengkamer. Deze kamers staan links-rechts van elkaar. De helling tgv variateurbeweging is voorover.
Oeps, daar vergat ik dat de "moderne carburateurs" (12mm) juist wel dwars op de motor staan Je hebt gelijk, Polle!
Ruud
Oeps, daar vergat ik dat de "moderne carburateurs" (12mm) juist wel dwars op de motor staan Je hebt gelijk, Polle!
Ruud
Re: AD13 sproeier
Het verschil is ook voornamelijk merkbaar tijdens stationair lopen en ik denk, dat ze bij Motobécane ook wel gemerkt hadden, dat het effect, bij boven staionaire toerentallen, te verwaarlozen is.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AD13 sproeier
Tenzij je het gas dicht gooit op hogere toerentallen. Het is meer gasstand afhankelijk dan toeren afhankelijk lijkt me
Die gurtner carbs die dwars staan heb ik nooit begrepen. Mijn AV50 had dit origineel ook. Die bromfiets was onmogelijk aan te houden bij een noodstop bergafwaarts. Ook bij gewone stops bergafwaarts had ik destijds issues. Tot de dag van vandaag geef ik net voordat ik stil sta wat gas bij. Dat leer je echt niet meer af Nou moet ik wel toegeven dat ik dit allemaal deed in een tijd dat ik weinig kennis van sleutelen aan bromfietsen had.
Ik vind dellorto's veel mooier. Die hebben de sproeier middenin de vlotterbak zitten. Ik kan mijn bromfiets erg plat leggen en nog blijft het stationair toerental hetzelfde
Die gurtner carbs die dwars staan heb ik nooit begrepen. Mijn AV50 had dit origineel ook. Die bromfiets was onmogelijk aan te houden bij een noodstop bergafwaarts. Ook bij gewone stops bergafwaarts had ik destijds issues. Tot de dag van vandaag geef ik net voordat ik stil sta wat gas bij. Dat leer je echt niet meer af Nou moet ik wel toegeven dat ik dit allemaal deed in een tijd dat ik weinig kennis van sleutelen aan bromfietsen had.
Ik vind dellorto's veel mooier. Die hebben de sproeier middenin de vlotterbak zitten. Ik kan mijn bromfiets erg plat leggen en nog blijft het stationair toerental hetzelfde