Verlichting ombouwen naar 12V

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Franky » 02 aug 2013, 14:48

Ik ben weer wat verder. Ik heb eindelijk de power LED op vol vermogen laten werken. Dit was nog niet zo eenvoudig aangezien mijn labvoeding best 1Amp kan leveren. Maar niet op 3V. Daar wordt hij erg warm van. Dus uiteindelijk heb ik een tweetraps "spanningregelaar" gemaakt zodat de hitte wat verdeeld werd. Samen met een koelplaat voor de LED heb ik eens even de power LED op volvermogen gezien. Wat een bak licht komt daar vanaf! Leuk spul.

Dus toen was het tijd om de koplamp wat te onderzoeken. Mobylette mag dan goedkoop spul wezen, maar die koplamp is best geniaal! Het geniale zit hem in de spiegel die achter je lamp zit. Het brandpunt van deze spiegel is precies het gloeidraadje van je gloeilamp. En dit komt nog best nauwkeurig. Ik had nog een gloeilamp waarbij de gloeidraad bijna tegen het glas aan zit en dit geeft een veel minder goede bundel uit je koplamp. Komt dus toch op enkele milimeters nauwkeurig.

Dus wat die doet die spiegel eigenlijk? De spiegel weerkaatst al het licht dat vanuit de gloeilamp naar achter gaat en kaatst dat recht vooruit. Dit licht is het gene dat je gebruikt om de weg voor je te verlichten. Het licht vanuit de gloeilamp dat rechtvooruit gaat verlicht met name de omgeving. Dus de spiegel is dus best belangrijk!

Wat heeft dit alles nu met de powerLED te maken? Nou een powerLED schijnt niet alle kanten op. Dus die verlicht je spiegel helemaal niet! Dus dat is bagger. Dus hierbij wat tekeningen van mogelijke oplossingen die ik heb bedacht.

Het onderstaande plaatje is je koplamp van bovenaf gezien (dus van boven af op de bromfiets gekeken). De bundels komen precies samen in je gloeilampje. Uiteraard zijn er ook nog bundels onder in het plaatje maar die heb ik even niet getekend.
Afbeelding

Tijd om de powerLED te pakken. Omdat de spiegel het meest belangrijke is laten we de powerLED naat achteren schijnen. Helaas heeft de powerLED maar een straalhoek van 110 graden en verlichten we slecht een klein stukje van de spiegel. Bagger dus.
Afbeelding
Zwart is de powerLED met straalhoek.

Een andere oplossing dan maar. We laten de powerLED naar voren schijnen en zetten daar een bolle spiegel neer. Helaas is dit ook geen beste oplossing omdat wederom slechts een klein deel van de spiegel verlicht wordt.
Afbeelding
Zwart is de powerLED, blauw is de extra spiegel met wat bundels

Al met al, niet zo'n succes die powerLED. Ik ben even door mijn ideeën heen. Het is in ieder geval weer niet zo simpel.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 aug 2013, 20:34

Dat is natuurlijk ook de reden, waarom er geen goed werkend fiets- of bromfiets lampje te vinden is met maar één ledje erin. Er zijn wel lampjes te krijgen, waar één ledje naar voren schijnt en daar achter een "boomstammetje" waar er rondom nog een aantal geplaatst zijn, die samen het idee geven van rondschijnen. Komt wat dichter bij een omni-radiale lichtbron als een gloeidraad. Evenwel nog steeds bagger in een lamp met een spiegel, die ontworpen is voor een gloeidraad.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2013, 09:39

Dat blijkt inderdaad zo te zijn ja. Dus toch maar naar de 12V met de grote 12V fitting gaan. Dit in combinatie met een 28W vliegwiel zou dat ook moeten kunnen werken. Ik moet alleen een keer een fitting bouwen die past in de mobylette koplamp. Koeling wordt ook nog een uitdaging :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Harrie » 03 aug 2013, 16:26

Ik denk dat lichtopbrengstverbetering met halogeenverlichting simpeler is.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2013, 17:42

Zou kunnen. Ik heb nog geen ervaring met halogeen. Wat gaat halogeen bijvoorbeeld doen op lagere spanningen? Gaat hij volgens mij kaduuk van of niet soms?

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door tinte » 14 sep 2013, 10:30

Ik wil ook de verlichting van mn moby verbeteren, ik zit er aan te denken om een complete LED fietslamp IN het koplamphuis te bouwen. de nieuwere fietskoplampen zijn lekker compact dus dat moet te doen zijn. De vraag is alleen of je met de verlichtingsspoel deze lampen aan krijgt en mss wel opblaast.

Groet,
Harry

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2013, 11:41

Dat opblazen is relatief gemakkelijk te verhelpen door spanningsregelaars te gebruiken.

De 2 koplamphuizen die ik nu heb zijn gesloten units met enkel een kleine toegang voor een lamp. Daar kan je dus moeilijk iets in bouwen zonder het hele huis kapot te maken voor meer ruimte. Verder zijn mijn resultaten met LED verlichting als koplamp niet erg goed. Zoals je hierboven kan lezen gaat het erom je licht te focussen op een punt dat ver weg is. Zo kan je 10-30m voor je nog wat te zien. De LED's die ik gebruikte waren niet erg gefocust waardoor je licht meteen verstrooid waardoor je niet verder dan 5m ver kan komen. Tenzij je lenzen gaat gebruiken om het licht te focussen vind ik het geen alternatief.

bessels
Berichten: 163
Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
Woonplaats: Ugchelen Nederland
Locatie: ugchelen [apeldoorn]

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door bessels » 24 sep 2013, 22:09

Beste forumleden.
Had de volgende vraag kan ik een moby lichtspoel van 12v 15w gebruiken met een gewoon 8 w vliegwiel of moet er dan een andere op.Heb namelijk op een franse site gezien dat er Moby spoelen te koop zijn die zo gemont kunnen worden op de oude grondplaat.
Ook stonden er voedings spoelen op,en nog veel meer mob delen.
Kijkeens op http://www.lamobylette.net misschien al wel bekent bij jullie ???? ps er staat ook nog een electronische ontsteking op.

gr bssels hoor nog wel reactie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verlichting ombouwen naar 12V

Ongelezen bericht door Harrie » 24 sep 2013, 22:35

bessels schreef:Beste forumleden.
Had de volgende vraag kan ik een moby lichtspoel van 12v 15w gebruiken met een gewoon 8 w vliegwiel of moet er dan een andere op.Heb namelijk op een franse site gezien dat er Moby spoelen te koop zijn die zo gemont kunnen worden op de oude grondplaat.
Ook stonden er voedings spoelen op,en nog veel meer mob delen.
Kijkeens op http://www.lamobylette.net misschien al wel bekent bij jullie ???? ps er staat ook nog een electronische ontsteking op.

gr bssels hoor nog wel reactie
Hallo Bessels,
Die spoel kan je wel monteren,maar ik denk dat deze spoel een lage spanning gaat leveren. Er zitten namelijk niet zoveel windingen in en de draad is erg dik.
Meestal werden die spoelen voor knipperlichten gebruikt in combinatie met een krachtig vliegwiel van 15-28 Watt.

www. Lamobylette.net :idea:
Natuurlijk dit is de oude Scoot&bike website.

Harrie

Plaats reactie