Dellorto sha problemen (klevende vlotternaald?)
Geplaatst: 15 apr 2023, 10:01
Ik heb helaas weer een oud probleem terug gekregen bij een van mijn dellorto sha. Het is een raar verhaal.
Je rijdt vrolijk rond en ineens reageert de gashendel belabberd en valt je motorblok uiteindelijk zelfs uit. Dit komt doordat de motor te weinig brandstof krijgt. Dankzij de kabelchoke op de SHA kan je het gasmengsel met de choke wat beïnvloeden en zo kan je de motor aanhouden naar huis rijden. Deze werkt altijd. Eenmaal thuis aangekomen open je de carb omdat je een verstopping verwacht maar vind je niets. Je zet hem weer in elkaar zonder iets te veranderen en je kan weer even rijden tot dat ineens het probleem weer terug is. De uiteindelijk oplossing is de vlotternaald vervangen. Zo ben je er weer vanaf. Dit heb ik lang geleden uitgevogeld. Mijn theorie is dan ook dat de vlotternaald blijft kleven waardoor het vloeistofnivo te laag staat. Niet te bewijzen, er is niets te zien aan de vlotter naald, maar het klinkt logisch.
Jaren terug heb ik ethanol aangewezen als de veroorzaker van dit probleem. Het puntje van de vlotternaald is van een soort rubber gemaakt. Sinds ik ethanol vrij tank heb ik het probleem ook niet meer terug gezien. Tot gisteren. Het probleem is weer terug.
Nou zal ik de brandstof bedrijven weer benaderen om te vragen of ethanol vrij nog steeds vrij is. Echter, ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben gehad. Eigenlijk zoek ik een permanentere oplossing. Op welk merk zat deze carb eigenlijk? Mogelijk kan ik deze vraag ook op een ander forum stellen.
Edit:
Ethanol als veroorzaker is bij deze al uitgesloten. Shell V-power bevat nog steeds geen ethanol.
Je rijdt vrolijk rond en ineens reageert de gashendel belabberd en valt je motorblok uiteindelijk zelfs uit. Dit komt doordat de motor te weinig brandstof krijgt. Dankzij de kabelchoke op de SHA kan je het gasmengsel met de choke wat beïnvloeden en zo kan je de motor aanhouden naar huis rijden. Deze werkt altijd. Eenmaal thuis aangekomen open je de carb omdat je een verstopping verwacht maar vind je niets. Je zet hem weer in elkaar zonder iets te veranderen en je kan weer even rijden tot dat ineens het probleem weer terug is. De uiteindelijk oplossing is de vlotternaald vervangen. Zo ben je er weer vanaf. Dit heb ik lang geleden uitgevogeld. Mijn theorie is dan ook dat de vlotternaald blijft kleven waardoor het vloeistofnivo te laag staat. Niet te bewijzen, er is niets te zien aan de vlotter naald, maar het klinkt logisch.
Jaren terug heb ik ethanol aangewezen als de veroorzaker van dit probleem. Het puntje van de vlotternaald is van een soort rubber gemaakt. Sinds ik ethanol vrij tank heb ik het probleem ook niet meer terug gezien. Tot gisteren. Het probleem is weer terug.
Nou zal ik de brandstof bedrijven weer benaderen om te vragen of ethanol vrij nog steeds vrij is. Echter, ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben gehad. Eigenlijk zoek ik een permanentere oplossing. Op welk merk zat deze carb eigenlijk? Mogelijk kan ik deze vraag ook op een ander forum stellen.
Edit:
Ethanol als veroorzaker is bij deze al uitgesloten. Shell V-power bevat nog steeds geen ethanol.