ontstekingsspoel BtB

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door australman » 16 jan 2024, 13:35

Hoi,de interne ontstekingsspoel van BtB,heeft iemand daar er varing mee?

Hans

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 17 jan 2024, 00:16

Die groene?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door australman » 17 jan 2024, 10:58

Ja,die groene.Misschien dat iemand die al eens aan een testapparaat gehad heeft.

Hans

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jan 2024, 14:34

australman schreef:
16 jan 2024, 13:35
Hoi,de interne ontstekingsspoel van BtB,heeft iemand daar er varing mee?

Hans
Ja hierover is al vaker geschreven. Een uitgebreid verhaal staat hieronder.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... oel#p68699
Als je per se een interne hoogspanningsspoel wilt hebben (ik vraag me nog steeds af waarom mensen dat willen), kies dan niet voor die goedkope rommel uit het Verre Oosten, maar laat de spoel opnieuw wikkelen door Arris Kramer. http://www.arriskramer.nl/
Zelf gebruik ik bij voorkeur een externe bobine/condensator met een brede voedingsspoel. Dat valt onderweg te repareren en geeft een regelmatige vonk tijdens de lange zware ritten in de heuvels.
Henk

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door australman » 17 jan 2024, 15:25

Het maakt mij niet uit waar een spoel vandaan komt,hij moet gewoon goed zijn.Interne spoelen gingen vroeger ook jaren mee.
Als niemand ervaring heeft met de groene spoel van BtB,bestel ik er wat bij VSX á 70 euro.

Hans

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jan 2024, 17:48

70 Euro lijkt mij genoeg om kwaliteit te leveren.
Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door Lolle » 17 jan 2024, 18:22

Ik heb wisselende berichten gehoord. Zelf nooit gebruikt. Denk dat dit ook veel van de monteur afhangt.
Ik ben zeer tevreden over de spoelen die Aris Kramer voor mij heeft gewikkeld.

paulmz
Berichten: 1731
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door paulmz » 17 jan 2024, 18:40

Blijkbaar heeft niemand hier dus ervaringen met de groene spoel(was de vraag van ts).
Arris Kramer wikkelt geen spoelen meer en Henk uit nw Weerdinge is dood.

Paul

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 jan 2024, 21:32

paulmz schreef:
17 jan 2024, 18:40
Blijkbaar heeft niemand hier dus ervaringen met de groene spoel(was de vraag van ts).
Arris Kramer wikkelt geen spoelen meer en Henk uit nw Weerdinge is dood.

Paul
Jouw aanname klopt niet Paul....
Ik heb een link opgegeven van het verhaal van forumlid Wimv8.
Hieronder nogmaals de link:
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/m ... le&u=12305
Uiteindelijk heeft hij een externe bobine gemonteerd. Ik heb niet verder gezocht, maar mogelijk heeft Polle ook ervaring met die spoelen. Het feit dat Arris Kramer geen spoelen meer wikkelt is nieuw voor mij. Jammer, want men was daarover erg tevreden. Gelukkig bestaan er nog diverse andere oplossingen voor dit probleem.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jan 2024, 22:28

Ik heb er één gemonteerd, op een AV42 uit 1965, die, opzich, nauwelijks ingereden was. Ik had dit gedaan, om de brommer klaar te maken voor degene, aan wie ik hem verkocht. Deze persoon gebruikt de brommer nu 1 1/2 jaar intensief, zonder problemen. Het moeilijke met die soort onderdelen is, meestal de kwaliteits controle in de fabriek. Net zoals met de originele Gürtners, of de (Chinese) kopiën. Worden, bijvoorbeeld, bij de Gürtners 1 op de 10 carburateurs gecontroleerd, in de Chinese fabriek is dat, misschien, één op de honderd (is maar een voorbeeld, geen geverifiëerde cijfers). Bij de Chinese kopiën is de kans dan 10 x zo groot, dat er een slechte tussendoor glipt. Dus dat degene, die ik heb gemonteerd heb een goede is, betekent zeker niet, dat degene die jij koopt, net zo goed is. Ik heb er, bijvoorbeeld, nog één liggen, die al uit het doosje kwam, met een gebroken isolatie van de uitgaande draad. Dat is misschien wel op te lossen met een krimpkous, maar je hebt het liever niet. Ik heb er ook één liggen van VSX, maar nog niet gemonteerd. Dus geen oordeel beschikbaar. Ik heb wel veel vertrouwen in de producten, die VSX nieuw laat maken, net zoals de spullen van LaMobylette.net. Die mannen nemen de her-productie van onderdelen verademend serieus.

JanmobyEvert
Berichten: 2009
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 17 jan 2024, 22:44

paulmz schreef:
17 jan 2024, 18:40
Blijkbaar heeft niemand hier dus ervaringen met de groene spoel(was de vraag van ts).
Arris Kramer wikkelt geen spoelen meer en Henk uit nw Weerdinge is dood.

Paul
Jawel polle heeft ervaring met de groene als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door australman » 18 jan 2024, 10:31

Hoi,

Dan koop ik zo'n groene en laat hem voor montage testen door Paul.
Steekproefsgewijze product contrôle is uit kostenoverweging begrijpelijk.Op de doosjes van NGK bougies wordt dan ook gewaarschuwd,dat deze
niet gebruikt mogen worden in ultra light vliegtuigjes.Deze zijn dus blijkbaar niet gecheckt.

Hans
DSC07719.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 jan 2024, 12:30

Je kunt hem door Paul laten testen. Maar het beste bewijs is als de motor goed start en rijdt. Aris Kramer testte ook interne bobines maar dat dat was niet 100% zeker/betrouwbaar.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1284
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door australman » 25 jan 2024, 12:46

Hoi,

De groene spoel van B2B is gisteren getest door Paul en goedgekeurd.Hoe lang hij het blijft doen, zal de praktijk moeten uitwijzen.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door Lolle » 25 jan 2024, 21:09

Dat hij goed werkt verbaast mij niet. Het probleem waar ik vaker van gehoort heb is dat het staartje afbreekt. Soms komt hij al gehandicapt uit het postpakket.

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door dirkvr » 26 jan 2024, 23:44

australman schreef:
25 jan 2024, 12:46
Hoi,

De groene spoel van B2B is gisteren getest door Paul en goedgekeurd.Hoe lang hij het blijft doen, zal de praktijk moeten uitwijzen.

Hans
Hoi,

Ik heb 2,5j geleden zo een groene spoel gekocht bij B2B en gemonteerd op de AV65 van mijn zoon. Die rijdt er ondertussen al die tijd al mee zonder enig probleem. Starten, stationair draaien, rijden -> gaat allemaal goed in alle weersomstandigheden. Ik heb wel de ring gebruikt om de spoelen goed te centreren bij montage.

Het was mijn eerste mobylette projectje, op de volgende heb ik wel omgebouwd naar externe ontsteking. Daar had ik toen ook een kitje besteld bij B2B, maar daar was ik niet tevreden over. Als je een C of 8 watt vliegwiel hebt, leveren die nieuwe spoelen veel te weinig vermogen omdat ze een heel stuk smaller zijn dan de originelen. Een oude 'dikke' Novi spoel van een afbraak blokje, en toen reed hij perfect voor een tijdje, totdat de externe spoel het begaf. Vervangen door een Wovi, en rijdt nu ook 2j zonder enig probleem.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3220
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: ontstekingsspoel BtB

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 jan 2024, 00:32

Met de juiste voedingsspoel en externe bobine kan je bij die oude modellen uit de jaren 50 nog een prima vonk opwekken.
Je hebt niet per se een 15 of 28 Watt vliegwiel nodig; 8 Watt is voldoende.
Die voedingsspoel moet natuurlijk wel goed passen, voldoende lamellen hebben en dito wikkelingen.
Het is in ieder geval fijn dat er nog volop mogelijkheden zijn om onze oldtimers nieuw leven in te blazen en we er nog steeds lekker mee kunnen rijden. Binnenkort begint het feest weer.
Henk

Plaats reactie