Gurtner; origi of imi

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 feb 2024, 02:29

Sproeier afstellen doe je door sproeiers te wisselen. De stelschroef stelt alleen de hoogte van de gasschuif, voor het stationair toerental.

Gebruikersavatar
Campera
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2024, 20:10
Woonplaats: Assen

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door Campera » 28 feb 2024, 19:11

De keus is op origineel gevallen.

Weer een vraag;
Er lopen 2 gaskabels naar de carb. De ene bedient de gasschuif, die snap ik.
De andere is aangesloten op een soort plunjer die in een pijpje valt van de carb. die onderaan open is.
Het zal de choke zijn neem ik aan. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 28 feb 2024, 19:21

De echte technische werking van de choke kunnen anderen beter uitleggen. Maar ik weet zeker dat je van een originele Gurtne veel plezier zult hebben. Van belang is goed te testen met welke sproeier hij het beste optrekt en een goede topsnelheid haalt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Choke#:~: ... t%20worden.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 28 feb 2024, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door Franky » 28 feb 2024, 19:24

Campera schreef:
28 feb 2024, 19:11
De keus is op origineel gevallen.

Weer een vraag;
Er lopen 2 gaskabels naar de carb. De ene bedient de gasschuif, die snap ik.
De andere is aangesloten op een soort plunjer die in een pijpje valt van de carb. die onderaan open is.
Het zal de choke zijn neem ik aan. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt?
Bij mij weten zet dit een kanaal open waarbij je rechtstreeks vloeibare benzine in je motor laat lopen. Waarom die onder open is heb ik nooit goed bekeken. Ik kan wel vertellen dat het normaal is.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 feb 2024, 21:24

Het is, ongeveer, zoals Franky schrijft. Choke is Engels voor afknijpen. De meeste choke systemen (zoals bij de DelL'Orto SHA) knijpen de luchtstroom af. Met dezelfde sproeiers, is die kleinere hoeveelheid lucht, die aangezogen wordt, rijker met brandstof. De plunjer in de Gurtner verrijkt de, onveranderde, luchtstroom met brandstof en is zo efficiënt, dat de meeste mensen, bij het starten, de motor direct verzuipen. Want dat gebeurd, als je de "Choke" ingetrokken houd. Je trapt, als de motor rond gaat, trek je héél kort (minder dan een sekonde) de choke in. Twee sekonden en het verzuipen is een feit. Dus gaan ze op de brommer zitten, op de standaard en trappen als een gek, met de choke ingetrokken, tot het zweet tappelings van hun rug loopt en de motor alleen maar verder verzuipt. En de standaard kapot gaat. Vervolgens is de Mobylette een k.tbrommer, de Gürtner cadburateur de slechtste ooit en hebben ze niet door, dat het ligt aan hun eigen gebrek aan gevoel voor subtiliteit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gurtner; origi of imi

Ongelezen bericht door Franky » 28 feb 2024, 22:09

De "choke" van de Gurtner zou ik verder omschrijven als een zeer goed functionerend systeem. Veel beter dan een echte choke zoals bij de dellorto sha. Dit is het enige wat ik mis aan het niet meer rijden met een Gurtner. De koude start eigenschappen van de originele Gurtner carb zijn fantastisch :D

Plaats reactie