Pagina 2 van 2

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 12 feb 2024, 02:29
door MobyJoost
Sproeier afstellen doe je door sproeiers te wisselen. De stelschroef stelt alleen de hoogte van de gasschuif, voor het stationair toerental.

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 28 feb 2024, 19:11
door Campera
De keus is op origineel gevallen.

Weer een vraag;
Er lopen 2 gaskabels naar de carb. De ene bedient de gasschuif, die snap ik.
De andere is aangesloten op een soort plunjer die in een pijpje valt van de carb. die onderaan open is.
Het zal de choke zijn neem ik aan. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt?

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 28 feb 2024, 19:21
door GROENEKAN
De echte technische werking van de choke kunnen anderen beter uitleggen. Maar ik weet zeker dat je van een originele Gurtne veel plezier zult hebben. Van belang is goed te testen met welke sproeier hij het beste optrekt en een goede topsnelheid haalt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Choke#:~: ... t%20worden.

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 28 feb 2024, 19:24
door Franky
Campera schreef:
28 feb 2024, 19:11
De keus is op origineel gevallen.

Weer een vraag;
Er lopen 2 gaskabels naar de carb. De ene bedient de gasschuif, die snap ik.
De andere is aangesloten op een soort plunjer die in een pijpje valt van de carb. die onderaan open is.
Het zal de choke zijn neem ik aan. Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt?
Bij mij weten zet dit een kanaal open waarbij je rechtstreeks vloeibare benzine in je motor laat lopen. Waarom die onder open is heb ik nooit goed bekeken. Ik kan wel vertellen dat het normaal is.

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 28 feb 2024, 21:24
door MobyJoost
Het is, ongeveer, zoals Franky schrijft. Choke is Engels voor afknijpen. De meeste choke systemen (zoals bij de DelL'Orto SHA) knijpen de luchtstroom af. Met dezelfde sproeiers, is die kleinere hoeveelheid lucht, die aangezogen wordt, rijker met brandstof. De plunjer in de Gurtner verrijkt de, onveranderde, luchtstroom met brandstof en is zo efficiënt, dat de meeste mensen, bij het starten, de motor direct verzuipen. Want dat gebeurd, als je de "Choke" ingetrokken houd. Je trapt, als de motor rond gaat, trek je héél kort (minder dan een sekonde) de choke in. Twee sekonden en het verzuipen is een feit. Dus gaan ze op de brommer zitten, op de standaard en trappen als een gek, met de choke ingetrokken, tot het zweet tappelings van hun rug loopt en de motor alleen maar verder verzuipt. En de standaard kapot gaat. Vervolgens is de Mobylette een k.tbrommer, de Gürtner cadburateur de slechtste ooit en hebben ze niet door, dat het ligt aan hun eigen gebrek aan gevoel voor subtiliteit.

Re: Gurtner; origi of imi

Geplaatst: 28 feb 2024, 22:09
door Franky
De "choke" van de Gurtner zou ik verder omschrijven als een zeer goed functionerend systeem. Veel beter dan een echte choke zoals bij de dellorto sha. Dit is het enige wat ik mis aan het niet meer rijden met een Gurtner. De koude start eigenschappen van de originele Gurtner carb zijn fantastisch :D