Vliegwiel balanceermethode AV3

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Vliegwiel balanceermethode AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mar 2024, 22:05

Hoi,
Na het balhoofd, en de carburateur, is nu de ontsteking van mijn AV3 uit januari 1951 aan de beurt. Hij vonkt overigens nog, maar ik wil in elk geval de spoel en de condensator testen, en meteen de hele boel daar schoonmaken en smeren. De ontsteking lijkt nog nooit uit elkaar te zijn geweest, geen enkel spoortje van gesleutel.
Maar goed, het gaat me er hier even om, om wat leuks te laten zien. Ik heb me al eens afgevraagd waarom er allemaal van die kleine, diepe gaatjes in de AV3 vliegwielen zitten, zie de bovenste foto hieronder. Het leek me altijd iets met balancering te maken te moeten hebben, maar hoe precies, dat wist ik niet. Tot ik gisteren eens met de leesbril keek en zag dat een aaneengesloten gatenrijtje gevuld was met "iets" en daarna ook "bewerkt" is met "iets". Kijk maar eens goed naar de tweede foto, je ziet daar dat het metaal wat platgeslagen is, waar de gaatjes gevuld zijn. De vulling lijkt overigens iets van hard geworden kauwgum, of stopverf te zijn. Ik laat dat overigens mooi zitten, want het heeft waarschijnlijk de belangrijke functie van het balanceren. Achteraf heb ik dit wel eens vaker gezien, die stopverf, maar toen had ik de link met balanceren nog niet gelegd. Ik vond het toen alleen maar vreemd dat er stopverf o.i.d. in sommige gaatjes zat. Gisteren viel dat kwartje wel. Heeft iemand dit ook wel eens gezien, en er misschien nog andere ideeën over?
Groetjes,
Rudolf
Vliegwiel_overzicht.jpg
Vliegwiel_detail.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ruudk op 18 mar 2024, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Vliegwiel balansmethode AV3

Ongelezen bericht door Marco » 17 mar 2024, 22:29

ruudk schreef:
17 mar 2024, 22:05
Ik laat dat overigens mooi zitten, want het heeft waarschijnlijk een belangrijke functie, het balanceren.
Een trilling is vermogens verlies dus balanceren heeft altijd zin

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Vliegwiel balansmethode AV3

Ongelezen bericht door loe » 17 mar 2024, 22:41

Het zijn lood balletjes, met een tik met een dreven oid zitten ze ramvast

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vliegwiel balanceermethode AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 21 mar 2024, 21:56

Marco, ik wist dat balanceren belangrijk was, hoor, ik had het alleen wat knullig opgeschreven zodat het net leek alsof ik niet begreep waarom het vliegwiel in balans moest zijn. Ik heb dat wat beter opgeschreven nu.
Loe, dan zijn het bij mij lood balletjes in stopverf. Misschien een ouderwetse manier om ze te fixeren.
Groeten,
Rudolf

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Vliegwiel balanceermethode AV3

Ongelezen bericht door loe » 22 mar 2024, 10:19

Ik betwijfel stopverf.
Stopverf duurt echt heel lang om uit te harden.
Als het dan ook nog warm word en aan centrifugaalkrachten wordt blootgesteld wordt het een slappe plakbende,
Daar bedoel ik mee 40 jaar geleden toen ze dat gebruikt zouden hebben, toen was de stopverf nog vers, nu is het zo hard als een steen,
Ik vind het raar,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Vliegwiel balanceermethode AV3

Ongelezen bericht door Lolle » 22 mar 2024, 11:09

loe schreef:
22 mar 2024, 10:19
Ik betwijfel stopverf.
Stopverf duurt echt heel lang om uit te harden.
Als het dan ook nog warm word en aan centrifugaalkrachten wordt blootgesteld wordt het een slappe plakbende,
Daar bedoel ik mee 40 jaar geleden toen ze dat gebruikt zouden hebben, toen was de stopverf nog vers, nu is het zo hard als een steen,
Ik vind het raar,
Het is misschien niet stopverf maar iets dat er op lijkt. Rudolf heeft het hier over vliegwielen van een Av3 motertje. In die tijd was de keuze uit kitten nog niet zo groot, dus iets dat veel lijkt op stopverf klopt wel, misschien even een warmte behandeling om het uit te harden.
Wat jij bedoeld is bij de Av7 motertjes. Bolletje lood in het gaatje en met een stift plat getikt zodat ze klemmen

Plaats reactie