![Vraag :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Zijn er nadelen aan verbonden
![Vraag :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
vrgr
mobygek
Het woord wat jij zoekt is het dode volume. Het dode volume wil je in het carter zo klein mogelijk hebbenMobygek schreef:Stel als jij meer mengsel in je carter kan krijgen moet je dat er ook weer uit krijgen, dus moet je je druk verhogen in het carter,meer materiaal/opvullen etc., een volle kruk-as is volgens mij de oplossing je krijgt dan meer druktoename onder je zuiger, hoe groter het volume onder de zuiger hoe lager de drukopbouw.
Volgens mij zou een mobylette met een av-7 motor beter moeten lopen met een volle krukas dan op een originele (zeer goede) krukas.
Je kan ook grotere cilinder plaatsen maar volgens mij maakt dit verhoudingsgewijs niets uit.
Tuurlijk, een groter cilinder (pompeffect) door zijn volume meer kunnen verplaatsen, de verhouding laten we zeggen een originele cilinder t.o.v. grote cilinder blijft het zelfde.Franky schreef:Het woord wat jij zoekt is het dode volume. Het dode volume wil je in het carter zo klein mogelijk hebbenMobygek schreef:Stel als jij meer mengsel in je carter kan krijgen moet je dat er ook weer uit krijgen, dus moet je je druk verhogen in het carter,meer materiaal/opvullen etc., een volle kruk-as is volgens mij de oplossing je krijgt dan meer druktoename onder je zuiger, hoe groter het volume onder de zuiger hoe lager de drukopbouw.
Volgens mij zou een mobylette met een av-7 motor beter moeten lopen met een volle krukas dan op een originele (zeer goede) krukas.
Je kan ook grotere cilinder plaatsen maar volgens mij maakt dit verhoudingsgewijs niets uit.
Die laatste zin snap ik niet. Grotere cilinder betekent meer gas aanzuigen. Natuurlijk neemt je dode volume wel weer iets toe, maar dan nog zal het winst zijn.
Volgens mij niet, neem mij niet kwalijk.Franky schreef:Hoe dat zo?
Het pompend/variërend volume blijft hetzelfde echter het dode volume is kleiner. Omdat het dode volume kleiner is, is de druk lager en kan je meer aanzuigen in kortere tijd. Een hogere efficiëntie gingen veranderen door meer of minder dood volume toe te voegen aan de cilinderinhoud. Zo kan je de capaciteit van de compressor variëren zonder het toerental te veranderen.Een bekende truc dus
Mobygek schreef:Volgens mij niet, als je een volle krukas heb in Carter is inderdaad het dode volume klein,dus is de druk hoger, het aanzuigen wordt bepaald door je zuiger/cilinder, pompeffect, niet je krukas.dus nogmaals als je zuiger naar beneden gaat en laten we er vanuit gaan dat de flow oké is, de gaswisseling sneller dus efficiënt verloopt met een volle krukas.Franky schreef:Hoe dat zo?
Het pompend/variërend volume blijft hetzelfde echter het dode volume is kleiner. Omdat het dode volume kleiner is, is de druk lager en kan je meer aanzuigen in kortere tijd. Een hogere efficiëntie gingen veranderen door meer of minder dood volume toe te voegen aan de cilinderinhoud. Zo kan je de capaciteit van de compressor variëren zonder het toerental te veranderen.Een bekende truc dus
Ben wel benieuwd als je deze krukas toepast met een Frans cilinder( groter poorten) en laat je alles ook nog uitbalanceren.
Dus je krukas, zuiger en koppeling en vliegwiel.
Volgens mij krijg je dan een motor die mooi loopt bij alle toerentallen.
Vrgr Gerard
Ik heb krukassen gezien waarvan de wangen nabewerking zijn, om het gewicht te compenseren boort men gaten in de wangen ( ook voor het nabewerking van de krukas zelf) en vult dit later op met aluminium, dit laatste perst men er in en bewerken ze later na, zo verkrijgt men een mooie volle krukas.Harrie schreef:Hangt er vanaf: zijn de wangen gedeeltelijk hol of geheel massief?
Harrie
Kaptein mobylette av 50 Vl uit 1973JapieKrekel schreef:Wat is je doel? Zoek je een nieuwe krukas? Wat voor setup heb je.
Op een standaard av7 zal je denk ik weinig merken.
Een beetje achtergrond informatie is wel nodig.
Ja, is het niet zo dat je cilinder omhoog ,dus een dikkere pakking zodat je poorttyming positief veranderd, je de ideale compressieruimte verkrijgt door je cilinder na te bewerken en idem je cilinderkop?Polle schreef:Hallo Gerad
Heb je het artikel in de bromfiets gelezen over het tuning van bromfietsen ?
Door simpel een papieren voetpakking dan een 1 mm dikke alu voetpakking en dan terug een papieren pakking te plaatsen maak je al behoorlijk winst volgens het artikel.
heb het zelf nog niet geprobeerd.
Gr Polle
De uitlaat zal ik zeker aan passen, uitlaatgassen mogen iets makkelijker vrij doorlopen, maar het uiterlijk wil ik van het blokje niet veranderen.JapieKrekel schreef:Hoi Gerard, zaken als carterdruk en cartervolume gaan erg ver en meer weet ik er niet over. Daar zul je je echt in moeten verdiepen.
Het enige advies dat ik je kan geven is dat de beste upgrade die je nu kan doen is een expansieuitlaat halen. Je kan het hele binnenwerk allemaal tip top in orde hebben en dit zal ongetwijfeld voor een kleine winst zorgen, maar de meest winstgevende en makkelijke aanpassing is zeker weten een passende expansieuitlaat.