reviseren motorblok
reviseren motorblok
Beste forumleden
mijn lagers en krukas moeten vervangen worden, hoe krijg ik het beste de lagers uit de carterhelften?
gewoon met een gasbrander op de carter om deze te verwarmen en dan zo eruit kloppen?
als ik het blok terug wil opbouwen moeten dus eerst de keerringen in de carterhelften en dan de lagers maar moet er tussen lager en krukas een ring/shim zitten?
of is dit niet nodig?zoja, welke dikte?
PS: Mijn blok is een AV7 en ligt al gedeeltelijk uit elkaar (cilinder etc is er al af, dus enkel het splitten van de carter nog...)
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
mijn lagers en krukas moeten vervangen worden, hoe krijg ik het beste de lagers uit de carterhelften?
gewoon met een gasbrander op de carter om deze te verwarmen en dan zo eruit kloppen?
als ik het blok terug wil opbouwen moeten dus eerst de keerringen in de carterhelften en dan de lagers maar moet er tussen lager en krukas een ring/shim zitten?
of is dit niet nodig?zoja, welke dikte?
PS: Mijn blok is een AV7 en ligt al gedeeltelijk uit elkaar (cilinder etc is er al af, dus enkel het splitten van de carter nog...)
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
Re: reviseren motorblok
Michael,
Ga naar : http://www.oudebrommers.nl/tech_new.php en download werkplaatshandboek Mobylette
Dan wordt je snel wijzer.
Als je de carterhelften scheidt blijven de lagers op de krukas zitten, dat is dus opgelost.
Voor onderdelen zoek contact met Harrie of Mobyjoost van dit forum.
Mazzel Donnie
Ga naar : http://www.oudebrommers.nl/tech_new.php en download werkplaatshandboek Mobylette
Dan wordt je snel wijzer.
Als je de carterhelften scheidt blijven de lagers op de krukas zitten, dat is dus opgelost.
Voor onderdelen zoek contact met Harrie of Mobyjoost van dit forum.
Mazzel Donnie
Re: reviseren motorblok
Beste Donnie
Bedankt voor het snelle antwoord!
Wat er in de handleiding staat is dat er paslagers gebruikt moeten worden om het aantal vulringen en de dikte van de vulringen te weten.
Kan je zo'n paslagers kopen? of moet dit zelf gefabriceerd worden?
Ook die vulringen is dit nog verkrijgbaar bij de meeste brommerwinkels? of is dit specifiek voor mobylette?
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
Bedankt voor het snelle antwoord!
Wat er in de handleiding staat is dat er paslagers gebruikt moeten worden om het aantal vulringen en de dikte van de vulringen te weten.
Kan je zo'n paslagers kopen? of moet dit zelf gefabriceerd worden?
Ook die vulringen is dit nog verkrijgbaar bij de meeste brommerwinkels? of is dit specifiek voor mobylette?
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
Re: reviseren motorblok
Als je het carter uit elkaar hebt en de lagers eruit, maak je van die oude lagers paslagers. Die paslagers zijn een hele kleine fractie kleiner, dan de nieuwe. Je maakt ze, door de oude lagers net iets kleiner (in diameter) te maken dan de nieuwe (schuren, slijpen, het is wel een geduldwerkje), zodat je ze makkelijk, maar zonder speling (!), kan demonteren en monteren. Ze moeten dus makkelijk in en uit het carter gaan en makkelijk over de krukas schuiven, zonder koelen (krimpen) en stoken (zwellen, uitzetten).
Zo schijnt het te moeten, maar ik heb het zelf nog niet gedaan. Zelf vond ik het, tot nu toe, makkelijker een slechte onder-motor(bas-moteur, carter+krukas+lagers) te vervangen door een goede. Dat is makkelijk, als je, zoals ik, al wat oude motortjes hebt liggen. Er zijn er maar weinig, die een motortje zo goed in elkaar kunnen zetten, als de werknemers van de fabriek, waar je bromfiets is gemaakt. En degene, die jouw motortje heeft gebouwd, is waarschijnlijk al lang met pensioen, of erger.
Kon ik een halve dag meedraaien in de fabriek van Pantin, 50 jaar terug, dan kon ik het waarschijnlijk met mijn ogen dicht.
Ouder motortjes schijnen meer afstelling nodig te hebben, dan nieuwe. Ik heb gelezen, dat de motortjes vanaf de 70er jaren helemaal geen afstelling nodig hebben. Lagers tot de krukwang aanschuiven, carterhelften met pakking erop schuiven en aantrekken en klaar. Maar weer, geen persoonlijke ervaring. Ik hoop wel, dat het zo is, want ik heb nog wat hele dure cartertjes( polini), Krukas (Bidalot) en cylinder (Bidalot), liggen, om een beest van een AV10 van te bouwen. Helaas past de Bidalot cilinder nog maar net op het Pollini carter, maar dat terzijde.
Je moet het carter tot zo'n 90 á 100 graden warm maken, dan moeten de lagers er wel uit komen. Anderen op het forum hebben hier meer ervaring mee. Laat wat van je horen! Ik wil ook nog steeds alleen maar wijzer worden.
Groet, Joost
Zo schijnt het te moeten, maar ik heb het zelf nog niet gedaan. Zelf vond ik het, tot nu toe, makkelijker een slechte onder-motor(bas-moteur, carter+krukas+lagers) te vervangen door een goede. Dat is makkelijk, als je, zoals ik, al wat oude motortjes hebt liggen. Er zijn er maar weinig, die een motortje zo goed in elkaar kunnen zetten, als de werknemers van de fabriek, waar je bromfiets is gemaakt. En degene, die jouw motortje heeft gebouwd, is waarschijnlijk al lang met pensioen, of erger.
Kon ik een halve dag meedraaien in de fabriek van Pantin, 50 jaar terug, dan kon ik het waarschijnlijk met mijn ogen dicht.
Ouder motortjes schijnen meer afstelling nodig te hebben, dan nieuwe. Ik heb gelezen, dat de motortjes vanaf de 70er jaren helemaal geen afstelling nodig hebben. Lagers tot de krukwang aanschuiven, carterhelften met pakking erop schuiven en aantrekken en klaar. Maar weer, geen persoonlijke ervaring. Ik hoop wel, dat het zo is, want ik heb nog wat hele dure cartertjes( polini), Krukas (Bidalot) en cylinder (Bidalot), liggen, om een beest van een AV10 van te bouwen. Helaas past de Bidalot cilinder nog maar net op het Pollini carter, maar dat terzijde.
Je moet het carter tot zo'n 90 á 100 graden warm maken, dan moeten de lagers er wel uit komen. Anderen op het forum hebben hier meer ervaring mee. Laat wat van je horen! Ik wil ook nog steeds alleen maar wijzer worden.
Groet, Joost
Re: reviseren motorblok
Mijn brommer is van 76 dus ik vermoed dat er dan geen vulringen tussen moeten.
In de loop van volgende week zal ik eens proberen,ik heb alle materiaal al liggen (keerringen,lagers en pakkingen)
Enkel nog een flesje gas gaan halen.
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
In de loop van volgende week zal ik eens proberen,ik heb alle materiaal al liggen (keerringen,lagers en pakkingen)
Enkel nog een flesje gas gaan halen.
Met vriendelijke groeten
Michael Vercauteren
Re: reviseren motorblok
Als je het blok verhit met een gasvlam, moet je wel erg oppassen, dat je het plaatselijk niet te heet maakt. Het aluminium is zomaar ineens gesmolten. Beter in een hete-lucht oven leggen, die rond de 100 graden is ingesteld, of au bain-Marie. Een pan waar het carter inpast en een grotere, waar de eerste inpast. Wat water in de grote pan en de kleinere met carter erin. Breng het water aan de kook (deksel op de kleine pan) en 15 min zachtjes laten koken. Houd in de gaten, dat het water niet opraakt. Dan is je carter wel op 100 graden en klaar voor de dé/- montage.