Een AV10 blok heeft een hogere compressie verhouding. Het maximale koppel ligt dan ook op een hoger toerental. De koppeling met 4 stugge plaatjes is dan ook terecht toegepast.Franky schreef: ↑03 jun 2018, 19:13Die moderne zijn neem ik aan voor een AV10 blok? Zo eentje heb ik waarschijnlijk gehad. Dat werkt niet op een AV7
Vanaf stilstand heb je uiteraard gelijk. Echter mijn punt was dat je met bijvoorbeeld 2500 toeren met een aangegrepen koppeling wel eens meer koppel op je wiel kan hebben dat met een 3000 toeren slippende koppeling Dat was mijn punt met het rendement van de koppeling
Ikzelf denk dat de verhouding tussen afgegeven motorvermogen aan het achterwiel en wrijving door warmte een lineaire functie heeft als functie van het toerental. Maar als je minder gas geeft heb je ook minder toeren bij het optrekken. Van de andere kant als het koppel hoger ligt, slaan de plaatjes ook verder uit en heb je meer wrijving, waardoor het toerental weer teruggaat. In dit geval is er sprake van een negatieve tegenkoppeling, iets wat je ook bij bandrecorders tegenkomt om de bandspanning constant te houden, alsook in versterkers om de juiste versterkingsfactor te bereiken.
Ik heb ook een Puch Maxi gehad. Het toerental bij optrekken blijft constant totdat de koppeling volledig heeft ingegrepen. Ik meen me ook te herinneren dat het toerental niet in elkaar zakt op het moment van volledig ingrijpen.
Een Mobylette heeft wel een vrij zwaar vliegwiel systeem. Op het moment dat de koppelingshamers dan ingrijpen, zakt het toerental en komt de energie van het vliegwiel dan ook even vrij, maar dat is in de regel van hele korte duur, maar heeft dan net een extra duwtje.
groetjes,
-=Kees=-