Minder trilling

Pollege
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Minder trilling

Ongelezen bericht door Pollege » 17 mei 2024, 06:59

Door toeval ontdekt.
Bijna geen trillingen meer in de pedalen door het weglaten van de fietsketting tijdens proefritje ontdekt.
Het is een enorm verschil ook al is de vrijloop nieuw en goed gesmeerd.
Ik duw hem nu aan gaat heel makkelijk als de brommer in orde is en direkt start.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Franky » 17 mei 2024, 12:56

Bijzonder.
Ik heb wel eens gezien dat die freewheel excentrisch zijn. Dan zitten ze aan je ketting te trekken. Mogelijk kan je dat wel voelen. Ik zou niet verwachten dat het ratel mechanisme voelbaar zou zijn in de trappers. Of toch wel?

Pollege
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Pollege » 17 mei 2024, 13:17

Bij mij was het verschil erg merkbaar met of zonder

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3924
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Lolle » 17 mei 2024, 14:16

Als het freeweel slecht is voel je dit zeker in de trapas. Ik heb dat probleem wel eens in het lager gezocht van de poelie maar dan kwam het tintelende gevoel idd uit het freeweel. Maar als deze goed is mag je dit toch niet voelen?

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 610
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Marco » 17 mei 2024, 21:23

Zolang het werkt is het toch goed?

Pollege
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Pollege » 18 mei 2024, 06:54

Heb een aantal jaren terug een nieuwe originele geplaatst maar rij nu zonder ketting wat echt voelbaar is

loe
Berichten: 2645
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door loe » 18 mei 2024, 10:34

Ik heb geen zin in een aanduwertje,
Dat dee ik toen ik 16 was,
Is er geen nette oplossing te verzinnen om hem toch met een trap te starten.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord of gelezen, dat die ze vroeger startte zonder fietsketting,
Hij dee een houten wasknijper tussen de koppeling en het vsnaar gedeelte van de koppeling,
Als die dan liep, tikte die de wasknijper er uit met zn voet,
Slaat nergens op, maar ja, tis ook een idee,

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3924
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Lolle » 18 mei 2024, 10:42

loe schreef:
18 mei 2024, 10:34
Ik heb geen zin in een aanduwertje,
Dat dee ik toen ik 16 was,
Is er geen nette oplossing te verzinnen om hem toch met een trap te starten.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord of gelezen, dat die ze vroeger startte zonder fietsketting,
Hij dee een houten wasknijper tussen de koppeling en het vsnaar gedeelte van de koppeling,
Als die dan liep, tikte die de wasknijper er uit met zn voet,
Slaat nergens op, maar ja, tis ook een idee,
Daarmee breng je nog niet de beweging van de trapas over naar de koppeling. Dan moet je de trapas aan de poelie koppelen maar de slingerende trappers tijdens het rijden zal de trilling alleen erger maken.

JanmobyEvert
Berichten: 2022
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 mei 2024, 12:46

Ik geloof Polle en ga het proberen met mijn au48.
Ik duw de brommers meestal aan vind ik een stuk makkelijker.

# Loe misschien is een kickstarter plaatsen (of trekkoort) een idee? Kost wat maar het start perfect.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Franky » 19 mei 2024, 09:27

Wat ook nog mee kan spelen is het klapperen van de ketting. Mogelijk is dat het gene dat je voelt in je trappers. Geen ketting, geen geklapper. Dus geen probleem van het freewheel maar gewoon de aanwezigheid van de ketting.

Ben benieuwd naar jou resultaten Jan Evert.

Overigens moet ik meteen bekennen dat ik het niet toe gaan passen. Ik weet nog goed dat ik een keer met volle bepakking in de binnenbocht van een haarspeldbocht tot stilstand gebracht werd door de politie omdat volgens mij een wielrenner naar beneden gekukeld was. Een ongeval dus. Toen de politie aangaf dat ik weer mocht rijden heb ik echt uit alle macht moeten trappen om weer op gang te moeten komen. Zorgden meteen voor wat komische beelden voor de aanwezigen om de sfeer wat te verbeteren :mrgreen:
Geef mij maar trappers. Het is nodig.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3254
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 mei 2024, 11:41

Hallo Franky,
Ik zal de trappers ook niet gauw verwijderen. Het geeft extra kracht als het motortje erom vraagt.
Wat die steile helling betreft. Ik rijd dan een stukje terug en probeer dan zo snel mogelijk te keren met een grote bocht.
Wat ook kan is 20 minuten pauzeren en het blok laten afkoelen. Na deze pauze heb ik dan geen problemen meer met de trekkracht en komt de motor snel op toeren.
Henk

Pollege
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Pollege » 19 mei 2024, 15:23

Hallo Franky

Duwen is veel minder inspannend dan trappen en ik moet maar een paar meter duwen en hup daar gaan we

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 610
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Marco » 19 mei 2024, 16:48

Pollege schreef:
19 mei 2024, 15:23
Duwen is veel minder inspannend dan trappen en ik moet maar een paar meter duwen en hup daar gaan we
Vind ik ook makkelijker

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4578
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mei 2024, 18:12

Als je brommer in orde is, heb je een halve trap nodig. meer niet. Lukt dat niet, heb je een probleem. De Fransen noemen dat "au quart du tour". De meeste mensen weten niet, hoe ze "choke"moeten gebruiken en verzuipen hum brommer. Mijn Av48 start met één trap en dat vindt ik erg fijn. Ik wil niet achter mijn brommer aanrennen om hem te starten. Nutteloos. Misplaatste mannelijke stoerheid.

Pollege
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Pollege » 20 mei 2024, 05:57

Hallo Joost

Voor jouw in uw situtie is aantrappen veel handiger maar ik vind duwen veel aangenamer.
Nog een voordeel zonder fietsketting nu kan ik met de brommer achteruit duwen en anders niet door het systeem waarbij de twee pedalen op gelijke hoogte komen te staan

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Minder trilling

Ongelezen bericht door Franky » 20 mei 2024, 09:10

Pollege schreef:
19 mei 2024, 15:23
Hallo Franky

Duwen is veel minder inspannend dan trappen en ik moet maar een paar meter duwen en hup daar gaan we
Mijn verhaal ging over het wegrijden op een helling met een reeds gestarte motor. De AV50 is nou eenmaal geen kampioen vanuit stilstand optrekken op een helling.

Mijn bromfietsen fiets ik altijd aan als ze koud zijn. Ja, ik kan ze ook wel kickstarten of duwen, maar fietsen vind ik makkelijker. Als ze warm zijn wil ik er wel eens naast staan en de bromfiets gewoon 1 duw geven. Dan lopen ze vaak al. Met name de 99z laat zich heel makkelijk starten.

Plaats reactie