Minder trilling
Minder trilling
Door toeval ontdekt.
Bijna geen trillingen meer in de pedalen door het weglaten van de fietsketting tijdens proefritje ontdekt.
Het is een enorm verschil ook al is de vrijloop nieuw en goed gesmeerd.
Ik duw hem nu aan gaat heel makkelijk als de brommer in orde is en direkt start.
Gr Polle
Bijna geen trillingen meer in de pedalen door het weglaten van de fietsketting tijdens proefritje ontdekt.
Het is een enorm verschil ook al is de vrijloop nieuw en goed gesmeerd.
Ik duw hem nu aan gaat heel makkelijk als de brommer in orde is en direkt start.
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Minder trilling
Bijzonder.
Ik heb wel eens gezien dat die freewheel excentrisch zijn. Dan zitten ze aan je ketting te trekken. Mogelijk kan je dat wel voelen. Ik zou niet verwachten dat het ratel mechanisme voelbaar zou zijn in de trappers. Of toch wel?
Ik heb wel eens gezien dat die freewheel excentrisch zijn. Dan zitten ze aan je ketting te trekken. Mogelijk kan je dat wel voelen. Ik zou niet verwachten dat het ratel mechanisme voelbaar zou zijn in de trappers. Of toch wel?
Re: Minder trilling
Bij mij was het verschil erg merkbaar met of zonder
Re: Minder trilling
Als het freeweel slecht is voel je dit zeker in de trapas. Ik heb dat probleem wel eens in het lager gezocht van de poelie maar dan kwam het tintelende gevoel idd uit het freeweel. Maar als deze goed is mag je dit toch niet voelen?
Re: Minder trilling
Zolang het werkt is het toch goed?
Re: Minder trilling
Heb een aantal jaren terug een nieuwe originele geplaatst maar rij nu zonder ketting wat echt voelbaar is
Re: Minder trilling
Ik heb geen zin in een aanduwertje,
Dat dee ik toen ik 16 was,
Is er geen nette oplossing te verzinnen om hem toch met een trap te starten.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord of gelezen, dat die ze vroeger startte zonder fietsketting,
Hij dee een houten wasknijper tussen de koppeling en het vsnaar gedeelte van de koppeling,
Als die dan liep, tikte die de wasknijper er uit met zn voet,
Slaat nergens op, maar ja, tis ook een idee,
Dat dee ik toen ik 16 was,
Is er geen nette oplossing te verzinnen om hem toch met een trap te starten.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord of gelezen, dat die ze vroeger startte zonder fietsketting,
Hij dee een houten wasknijper tussen de koppeling en het vsnaar gedeelte van de koppeling,
Als die dan liep, tikte die de wasknijper er uit met zn voet,
Slaat nergens op, maar ja, tis ook een idee,
Re: Minder trilling
Daarmee breng je nog niet de beweging van de trapas over naar de koppeling. Dan moet je de trapas aan de poelie koppelen maar de slingerende trappers tijdens het rijden zal de trilling alleen erger maken.loe schreef: ↑18 mei 2024, 10:34Ik heb geen zin in een aanduwertje,
Dat dee ik toen ik 16 was,
Is er geen nette oplossing te verzinnen om hem toch met een trap te starten.
Ik heb ooit eens van iemand gehoord of gelezen, dat die ze vroeger startte zonder fietsketting,
Hij dee een houten wasknijper tussen de koppeling en het vsnaar gedeelte van de koppeling,
Als die dan liep, tikte die de wasknijper er uit met zn voet,
Slaat nergens op, maar ja, tis ook een idee,
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Minder trilling
Ik geloof Polle en ga het proberen met mijn au48.
Ik duw de brommers meestal aan vind ik een stuk makkelijker.
# Loe misschien is een kickstarter plaatsen (of trekkoort) een idee? Kost wat maar het start perfect.
Ik duw de brommers meestal aan vind ik een stuk makkelijker.
# Loe misschien is een kickstarter plaatsen (of trekkoort) een idee? Kost wat maar het start perfect.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Minder trilling
Wat ook nog mee kan spelen is het klapperen van de ketting. Mogelijk is dat het gene dat je voelt in je trappers. Geen ketting, geen geklapper. Dus geen probleem van het freewheel maar gewoon de aanwezigheid van de ketting.
Ben benieuwd naar jou resultaten Jan Evert.
Overigens moet ik meteen bekennen dat ik het niet toe gaan passen. Ik weet nog goed dat ik een keer met volle bepakking in de binnenbocht van een haarspeldbocht tot stilstand gebracht werd door de politie omdat volgens mij een wielrenner naar beneden gekukeld was. Een ongeval dus. Toen de politie aangaf dat ik weer mocht rijden heb ik echt uit alle macht moeten trappen om weer op gang te moeten komen. Zorgden meteen voor wat komische beelden voor de aanwezigen om de sfeer wat te verbeteren
Geef mij maar trappers. Het is nodig.
Ben benieuwd naar jou resultaten Jan Evert.
Overigens moet ik meteen bekennen dat ik het niet toe gaan passen. Ik weet nog goed dat ik een keer met volle bepakking in de binnenbocht van een haarspeldbocht tot stilstand gebracht werd door de politie omdat volgens mij een wielrenner naar beneden gekukeld was. Een ongeval dus. Toen de politie aangaf dat ik weer mocht rijden heb ik echt uit alle macht moeten trappen om weer op gang te moeten komen. Zorgden meteen voor wat komische beelden voor de aanwezigen om de sfeer wat te verbeteren
Geef mij maar trappers. Het is nodig.
Re: Minder trilling
Hallo Franky,
Ik zal de trappers ook niet gauw verwijderen. Het geeft extra kracht als het motortje erom vraagt.
Wat die steile helling betreft. Ik rijd dan een stukje terug en probeer dan zo snel mogelijk te keren met een grote bocht.
Wat ook kan is 20 minuten pauzeren en het blok laten afkoelen. Na deze pauze heb ik dan geen problemen meer met de trekkracht en komt de motor snel op toeren.
Henk
Ik zal de trappers ook niet gauw verwijderen. Het geeft extra kracht als het motortje erom vraagt.
Wat die steile helling betreft. Ik rijd dan een stukje terug en probeer dan zo snel mogelijk te keren met een grote bocht.
Wat ook kan is 20 minuten pauzeren en het blok laten afkoelen. Na deze pauze heb ik dan geen problemen meer met de trekkracht en komt de motor snel op toeren.
Henk
Re: Minder trilling
Hallo Franky
Duwen is veel minder inspannend dan trappen en ik moet maar een paar meter duwen en hup daar gaan we
Duwen is veel minder inspannend dan trappen en ik moet maar een paar meter duwen en hup daar gaan we
Re: Minder trilling
Als je brommer in orde is, heb je een halve trap nodig. meer niet. Lukt dat niet, heb je een probleem. De Fransen noemen dat "au quart du tour". De meeste mensen weten niet, hoe ze "choke"moeten gebruiken en verzuipen hum brommer. Mijn Av48 start met één trap en dat vindt ik erg fijn. Ik wil niet achter mijn brommer aanrennen om hem te starten. Nutteloos. Misplaatste mannelijke stoerheid.
Re: Minder trilling
Hallo Joost
Voor jouw in uw situtie is aantrappen veel handiger maar ik vind duwen veel aangenamer.
Nog een voordeel zonder fietsketting nu kan ik met de brommer achteruit duwen en anders niet door het systeem waarbij de twee pedalen op gelijke hoogte komen te staan
Gr Polle
Voor jouw in uw situtie is aantrappen veel handiger maar ik vind duwen veel aangenamer.
Nog een voordeel zonder fietsketting nu kan ik met de brommer achteruit duwen en anders niet door het systeem waarbij de twee pedalen op gelijke hoogte komen te staan
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Minder trilling
Mijn verhaal ging over het wegrijden op een helling met een reeds gestarte motor. De AV50 is nou eenmaal geen kampioen vanuit stilstand optrekken op een helling.
Mijn bromfietsen fiets ik altijd aan als ze koud zijn. Ja, ik kan ze ook wel kickstarten of duwen, maar fietsen vind ik makkelijker. Als ze warm zijn wil ik er wel eens naast staan en de bromfiets gewoon 1 duw geven. Dan lopen ze vaak al. Met name de 99z laat zich heel makkelijk starten.