MBK

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

MBK

Ongelezen bericht door MobyJet » 21 aug 2010, 21:56

Weet iemand hier of een MBK (51) blokje onder een "standaard" Mobylette past?
Ik heb namelijk gezien dat daar veel meer voor te krijgen is, ook wel leuker en sneller spul, elektronische ontsteking etc. Maar zou dat passen??
Lijkt me wel leuk om eens mee te experimenten.

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 aug 2010, 09:30

Het is wel mogelijk om een MBK (51) onder een mobylette te plaatsen maar dan moet je zelf wel speciale beugels maken die je aan je frame vast last anders past het niet.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: MBK

Ongelezen bericht door MobyJet » 22 aug 2010, 16:03

Heb je daar ervaring mee, Carl?
En met de werking van de blokjes en extra spullen?

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 aug 2010, 18:05

Ik heb wel gezien op filmpjes en van horen zeggen dat deze MBK 51 blokje goed lopen met electronische ontsteking.
Zelf heb ik een tijdje terug zo'n blokje gekocht en aan een kennis door verkocht want hij had al zo'n soortgelijk blokje maar miste het membraam en spruitstuk op zijn blokje.
Het blokje heeft nog niet gedraaid maar ligt wel klaar om te monteren.
Eerst nog zoeken naar oplossingen om te bevestiggen, maar als we zover zijn laat ik het wel weten (dit zal nog wel even duren)
Standaard past het in iedergeval niet op de mobylette en je moet met verschillende dingen rekening houden.

groetjes Carl

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 08 sep 2010, 17:11

Hoi Mobyjet,

Je moet in iedergeval eerst zorgen dat je cilinderophanging goed recht aan je frame bevest is en dat je snaar recht zit ten opzichte van je aandrijving.
Daarna moet je een beugel maken aan je frame met een sluifgat waarmee je de snaar op spanning kan zetten.

Het zal niet direct gemakkelijk zijn maar naar mijn idee moet het wel te realiseren zijn.

groeten Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: MBK

Ongelezen bericht door MobyJet » 08 sep 2010, 17:18

Moto - Le Poney schreef:Hoi Mobyjet,

Je moet in iedergeval eerst zorgen dat je cilinderophanging goed recht aan je frame bevest is en dat je snaar recht zit ten opzichte van je aandrijving.
Daarna moet je een beugel maken aan je frame met een sluifgat waarmee je de snaar op spanning kan zetten.

Het zal niet direct gemakkelijk zijn maar naar mijn idee moet het wel te realiseren zijn.

groeten Carl
Bedankt voor je tips, ik ga er over een tijdje mee aan de slag. We kunnen elkaar vast aanvullen en op de hoogte houden van de vorderingen.
Ik heb het blokje gekocht in Wellen, met 2 cilinders + kopjes, zuigertje en 14 mm carburateur. Ben benieuwd..
En anders kan ik hem altijd ook nog op de plank leggen ;)
Voor 25 euro alles compleet, dus is wel te overzien.

Het leuke is dat er wat meer mogelijkheden zijn voor watercooling enzo. Waarschijnlijk niet nodig voor de koeling van een mobylette, maar wel leuk. De mobylette die ik in gedachte heb wordt een "special", maar allemaal nutteloze gadgets. Op basis van de onderdelen die ik in huis heb.

Enige wat ik mis is het CDI kastje. Heb jij die wel? Weet jij welke waarden die moet hebben, of waar ik deze kan vinden?

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 08 sep 2010, 21:38

Ik heb deze wel eens zien staan op www.ebay.fr.
Als ik deze weer zie dan laat ik het wel even weten.

groeten Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: MBK

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 sep 2010, 11:43

Is goed, dank je wel

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MBK

Ongelezen bericht door Harrie » 10 sep 2010, 17:05

MobyJet schreef:
Het leuke is dat er wat meer mogelijkheden zijn voor watercooling enzo. Waarschijnlijk niet nodig voor de koeling van een mobylette, maar wel leuk. De mobylette die ik in gedachte heb wordt een "special", maar allemaal nutteloze gadgets. Op basis van de onderdelen die ik in huis heb.

Hoi Jet,
Als je bij 25 graden in het hooggebergte kilometers lang met een snelheid van 20km/uur en een hoog toerental (variateur) rijdt, dan zou je waterkoeling goed kunnen gebruiken.
De motor koelt dan met luchtkoeling te weinig
In onze lage landen en in het klamme polderland is het inderdaad meestal overbodig. Toch een interessante optie: wie weet ga ik nog eens een model 51 met waterkoeling aanschaffen.
Groet,
Harrie

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 15 okt 2010, 18:47

MobyJet schreef:Heb je daar ervaring mee, Carl?
En met de werking van de blokjes en extra spullen?
Ervaring en ervaring is twee.
Inmiddels weet ik wel dat alles goed vast en in lijn moet zitten met betrouwbare beugels, want door het toerental trild er snel iets los
Ook heb ik een proefrit gemaakt op de bromfiets waar bij de aanpassingen voor het blok zijn gemaakt van een kennis uit de buurt.
Wat mij wel opvalt is dat het blokje veel toeren draaid en zeersnel optrekt, dit komt vast en zeker door het membraam op het carter.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: MBK

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 okt 2010, 18:55

Dat klinkt goed!
Ik ga er komende tijd niet aan toe komen (en moet sowieso eerst een cdi hebben die werkt), dus wordt een projectje voor volgend jaar (hopelijk).

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: MBK

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 14 dec 2010, 19:58

Helaas kan ik niet meer informatie verstrekken over het voor genoemde project.
Mijn maat uit de buurt heeft deze namelijk verkocht, jammer hoor het was zo leuk om hier mee te experimenteren.

Misschien weet ik nog wel een 60 cc cilinder met zuiger hiervoor, heb ik laatst iemand horen zeggen.

groetjes Carl

Plaats reactie