Vrijloop kettingtandwiel
Vrijloop kettingtandwiel
Hallo Mobylette vrienden,
Betreft Mobylette AV50S
Wie kan mij vertellen het aantal kogels
dat in het vrijlooptandwiel van de trapketting
gemonteerd moeten zijn.
Ik tel aan de bovenzijde op 47 stuks en aan
de onderzijde op 48 stuks.
Dit lijkt mij vreemd.
Diameter van de kogel is 3,2 mm,
waarschijnlijk 1/8" kogel
Graag jullie ervaring
Groet Siroj
Betreft Mobylette AV50S
Wie kan mij vertellen het aantal kogels
dat in het vrijlooptandwiel van de trapketting
gemonteerd moeten zijn.
Ik tel aan de bovenzijde op 47 stuks en aan
de onderzijde op 48 stuks.
Dit lijkt mij vreemd.
Diameter van de kogel is 3,2 mm,
waarschijnlijk 1/8" kogel
Graag jullie ervaring
Groet Siroj
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Hoi Siroi,
Zou het aantal niet afhangen van de grootte van het kettingwiel?
Normaal gesproken vervang je het gehele kettingwiel en ga je niet prutsen aan een oud versleten mechaniek.
Groet,
Harrie
Zou het aantal niet afhangen van de grootte van het kettingwiel?
Normaal gesproken vervang je het gehele kettingwiel en ga je niet prutsen aan een oud versleten mechaniek.
Groet,
Harrie
Re: Vrijloop kettingtandwiel
mijn vraag is schijnbaar niet duidelijk.
Nogmaals wie kan mij vertellen hoeveel kogels
er in de vrijloop gemonteerd zijn.
Vraag heeft niets met prutsen te maken.
groet Siroj
Nogmaals wie kan mij vertellen hoeveel kogels
er in de vrijloop gemonteerd zijn.
Vraag heeft niets met prutsen te maken.
groet Siroj
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Geef Harrie groot gelijk aan een free-wheel tandwiel ga je niet klooien, maar vervangen, de kosten zijn gering.
Als de kogels weg zijn of versleten, dan is ook de baan waarin ze draaien beschadigd.
Ik heb nooit een free-wheel tandwiel gedemonteerd maar wel smeren met olie iedere maand of 1000 km.
Mazzel Donnie
Als de kogels weg zijn of versleten, dan is ook de baan waarin ze draaien beschadigd.
Ik heb nooit een free-wheel tandwiel gedemonteerd maar wel smeren met olie iedere maand of 1000 km.
Mazzel Donnie
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Nu heeft Siroj nog geen duidelijk antwoord op zijn vraag,en in zijn vraag staat ook niet dat zijn dat zijn kettingtandwiel versleten is.
Als ik antwoord zou kunnen geven dan zou ik dat doen,maar ik weet het niet.
groetjes Carl
Als ik antwoord zou kunnen geven dan zou ik dat doen,maar ik weet het niet.
groetjes Carl
Re: Vrijloopkettingwiel
Formleden,
Ik zag vandaag pas dat het gaat om een AV50S.
Standaard zit daar een 18 tands Atom op. Wat er werkelijk op zit blijft gissen; het is oud spul en modificaties komen vaak voor.
Ik waardeer het ook als mensen een uitgebreide beschrijving geven van de situatie en hun vraag duidelijk toelichten.
Een foto doet vaak ook wonderen, maar dat even terzijde.
Toevallig heb ik nog wat voorbeelden liggen en de Atom constructie lijkt mij aardig symmetrisch.
Ik heb niets opengemaakt; dus als aan de binnenzijde de banen gelijk zijn, dan horen daar hetzelfde aantal kogels bij.
Dus er is: of niet goed geteld of het was maandagochtend toen ze dat onderdeel assembleerden.
Op dat grote aantal maakt het missen van 1 kogeltje weinig uit. Smeren is wel belangrijk zoals Donnie aangeeft, want dat voorkomt overmatige
slijtage waardoor het Vrijloopkettingwiel wel problemen geeft en gaat inslijten.
Opmerkelijk is het feit dat veel vrijloopkettingwielen na zoveel jaren nog prima functioneren.
Groet,
Henk
Ik zag vandaag pas dat het gaat om een AV50S.
Standaard zit daar een 18 tands Atom op. Wat er werkelijk op zit blijft gissen; het is oud spul en modificaties komen vaak voor.
Ik waardeer het ook als mensen een uitgebreide beschrijving geven van de situatie en hun vraag duidelijk toelichten.
Een foto doet vaak ook wonderen, maar dat even terzijde.
Toevallig heb ik nog wat voorbeelden liggen en de Atom constructie lijkt mij aardig symmetrisch.
Ik heb niets opengemaakt; dus als aan de binnenzijde de banen gelijk zijn, dan horen daar hetzelfde aantal kogels bij.
Dus er is: of niet goed geteld of het was maandagochtend toen ze dat onderdeel assembleerden.
Op dat grote aantal maakt het missen van 1 kogeltje weinig uit. Smeren is wel belangrijk zoals Donnie aangeeft, want dat voorkomt overmatige
slijtage waardoor het Vrijloopkettingwiel wel problemen geeft en gaat inslijten.
Opmerkelijk is het feit dat veel vrijloopkettingwielen na zoveel jaren nog prima functioneren.
Groet,
Henk
-
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
- Locatie: Heinkenszand - Zeeland
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Dit vindt ik een duidelijk antwoord Henk.
Wat betreft de opmerking om een foto te plaatsen om duidelijkheid te scheppen over welk onderdeel het gaat dat vindt ik zelf ook wel goed dan zie je wat er bedoeld wordt.
groetjes Carl
Wat betreft de opmerking om een foto te plaatsen om duidelijkheid te scheppen over welk onderdeel het gaat dat vindt ik zelf ook wel goed dan zie je wat er bedoeld wordt.
groetjes Carl
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Op een of andere manier is er water in de vrijloop gekomen,
waardoor de onderste kogels in tegenstelling tot de bovenste
mat zijn geworden. De kogelbaan zelf heeft niets geleden.
ik wil uit voorzorg er gewoon nieuwe kogels inzetten.
Ik zet er 48 kogels boven en onder in, er is hiervoor ruimte
voldoende (totaal 96 stuks)
In ieder geval bedankt voor degene die de moeite
hebben genomen om te reageren en mij vooruit
willen helpen.
groet Siroj
waardoor de onderste kogels in tegenstelling tot de bovenste
mat zijn geworden. De kogelbaan zelf heeft niets geleden.
ik wil uit voorzorg er gewoon nieuwe kogels inzetten.
Ik zet er 48 kogels boven en onder in, er is hiervoor ruimte
voldoende (totaal 96 stuks)
In ieder geval bedankt voor degene die de moeite
hebben genomen om te reageren en mij vooruit
willen helpen.
groet Siroj
Re: Vrijloop kettingtandwiel
Nette afsluiting van de topic Siroj,
hieraan kunnen sommigen een voorbeeld nemen.
Bedankt,
Harry
hieraan kunnen sommigen een voorbeeld nemen.
Bedankt,
Harry