Moby-tekeningen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Harrie » 15 sep 2010, 22:21

Moby-fans,
Op dit moment loopt er een interessant project waarbij de onderdelen van de AV7-motor worden getekend.
Geen foto of scans maar technische 3D-tekeningen gemaakt met het software-programma SolidWorks.
De voortgang wordt bijgehouden op website http://www.pantin.nl Uiteindelijk zal dit uitmonden in een 3D animatie van de AV7 motor.
Een voorbeeld van een aantal onderdelen getekend door mobylette bezitter Rene Peters staat hieronder.

Groet,
Harrie

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6337
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 sep 2010, 09:58

Hee dat ziet er leuk uit, zeker iets om te volgen!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Harrie » 16 feb 2011, 23:44

Beste Forumleden,

Het Mobyproject is klaar.
Een klein stukje van het resultaat staat hieronder. Binnenkort komt in blad Bromfiets een rapportage over Rene Peters en SolidWorks.
Ik heb op tekengebied veel van Rene geleerd en op mijn beurt hem weer geholpen aan ontbrekende onderdelen en adviezen over de geometrie.

Al met al een leuk project en leerzaam voor iedereen.
Hieronder staat een plaatje en het is geen foto van een FOM-AV7 motortje, maar een technische tekening die met de computer foto-realistisch gerenderd is.
De verschillende onderdelen zijn dus uit geometrische figuren zoals cirkels, lijnen en vlakken opgebouwd.
Knap stukje software en hardware (AV7).

Harrie
Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Franky » 18 feb 2011, 14:05

Leuk gedaan! :D
Volgens mij had ik dit al gevraagd, maar komen de tekeningen zelf ook beschikbaar?
Ik kan me voorstellen dat dit bezwaarlijk is, maar misschien nog wel een eDrawings bestandje? Dat is ook altijd al leuk!

Er zijn al meer mensen bezig geweest met dit soort dingen. Hieronder wat screenshots uit eDrawings van een honda 4-takt blokje
Afbeelding.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Harrie » 18 feb 2011, 16:52

door Franky » 18 feb 2011, 13:05
Leuk gedaan! :D
Volgens mij had ik dit al gevraagd, maar komen de tekeningen zelf ook beschikbaar?
Ik kan me voorstellen dat dit bezwaarlijk is, maar misschien nog wel een eDrawings bestandje? Dat is ook altijd al leuk!
Beste Franky,
Dat is niet leuk gedaan Franky :o : Rene is in mijn ogen een kunstenaar, die de mobyletteziel weet te bereiken :lol:
De SolidWorks-tekeningen zijn eigendom van Rene en hij is niet te beroerd om ons mee te laten genieten van de fraaie eindplaatjes.
Je kunt van hem niet verwachten dat hij zijn expertise geheel prijs geeft door zijn parts- en drawingfiles op Internet te laten zetten.
Wat dan wel?
Hierover moeten Rene en ik nog overleggen. Je kunt zelfs animaties maken van het tweetakt systeem, waarbij de motor gedeeltelijk is opengewerkt.
Ik zal binnenkort eens met Rene hierover praten. Van de andere kant heb ik hier nog allerlei lopende projecten liggen, die schreeuwen om afwerking.
Gereedschap-ontwikkeling, restauraties en de ontwikkeling van alternatieve voor schaarse onderdelen hebben de komende periode een hogere prioriteit.

Groet,
Harrie

Ik vind de Moby-motor van Rene toch mooier dan dat Honda-blok :-P : het is meer foto-realistisch.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2011, 11:55

Ja. Dat is niet eerlijk :P Natuurlijk is dat moby blokje mooier. Dat is een render! Dat van mij is een screenshot van een eDrawings bestand. eDwarings bestanden kan ik niet inladen in mijn render programma. Anders had ik net zo'n gelikt plaatje kunnen posten :P Ik heb van dat honda blok de originele bestanden ook niet omdat de maker dat bezwaarlijk vond. En dat vind ik heel begrijpelijk :)

Animaties? Tuurlijk. De maker van dat 4-takt blokkie heeft dat ook gedaan :)
http://dl.dropbox.com/u/14792543/Honda4-taktmotor.avi

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 feb 2011, 12:38

Franky schreef: Ja. Dat is niet eerlijk :P Natuurlijk is dat moby blokje mooier
Beste Franky: "Het leven is niet eerlijk, waarom ben jij zo jong en knap terwijl ik zo oud, lelijk en uitgeblust ben?" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Het Honda-blokje is inderdaad een knap stukje tekenwerk en heeft zelfs een animatie (bedankt hiervoor!).
Ik ga Rene direct voorstellen ook een animatie te maken, die de mensen zelf kunnen inkleuren met gasstromen. Als je Gif-formaat gebruikt kan dat gemakkelijk toegevoegd worden.
Zou een wedstrijdje j iets zijn? :ugeek:
Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 19 feb 2011, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2011, 13:23

Als je het blokje eenmaal getekend hebt, is het maken van een animatie met SW geen enkel probleem. Zeker bij zo'n simpel iets als een 2-takt blokje. Het toe voegen van mooi geanimeerde gasstromen is echter een ander verhaal. Ik heb wel een idieetje hoe ik dat zou willen doen in SW. Dan laat je op tijdstippen doorzichtige parts verschijnen die de gasstroom aan geeft. Moet kunnen maar is allemaal veel werk :) Het zou eigenlijk mooier zijn als je de gasstromen met een video edit programma toevoegt. Maar daar weet ik dus niks van af :P

Wat voor een wedstrijdje wou jij dan doen? Zoals ik al eerder zei, heb ik de parts van dat honda blok niet. Alle eer voor het maken van die SW tekening gaat absoluut niet naar mij ;) En als ik ooit zo mijn best ga doen, zal dat uiteraard niet zijn voor een honda blokje :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Harrie » 19 feb 2011, 14:52

Beste Franky,
Ik heb dat Honda.avi bestand omgezet in een MPEG-2 bestand met schurend geluid. Werd daardoor nog geen 2 MB groot.
Ik zou dat kunnen editen met video, maar elke seconde betekent 25 frames.
Voor een simpele animatie kun je volstaan met 18 frames per seconde. Vandaar ik aan een animated gif zit te denken, maar
inderdaad de AVI bewerken kan ook met video paint. Ga eens erover na denken en hoop dat Rene met een Mobylette AVI komt en wellicht met
een e-drawing van het gehele motortje, zodat we de boel kunnen draaien.
Kom jij trouwens ook naar de rit op 1 mei in de kop van Overijssel?
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Franky » 19 feb 2011, 15:09

Gifje kan wel leuk zijn ja :)
Overijssel? Dat is voor mij onbereikbaar. Of er moet iemand zijn die mij met brommer ophaalt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Moby-tekeningen in blad Bromfiets

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mar 2011, 11:53

Beste forumleden,
In het volgende nummer van blad Bromfiets komt Rene Peters aan het woord met zijn Mobytekeningen.
In het zelfde nummer van blad Bromfiets staat ook een PR-mededeling over dit forum.
Overigens werd ik weer eens aangenaam verrast door de snelheid en kwaliteit van de zoekmachine die bij dit forum zit.
Ik wist niet meer onder welk subonderwerp ik de tekeningen van Rene had gezet. Even bij zoeken ingevuld en ziedaar
een compleet overzicht.
Harrie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Moby-tekeningen

Ongelezen bericht door Franky » 22 apr 2011, 10:07

Rene Peters heeft een eDrawings bestand afgegeven van de carburateur (Bron: het blad bromfiets).
Ik ben zo vrij geweest het bestand aan te passen zodat iedereen het kan openen, zonder ook maar iets te installeren (naast je operating system of course :lol: ) Deze file is te downloaden via de onderstaande link.
http://dl.dropbox.com/u/14792543/carbur ... mpleet.exe

Verder moest ik even zoeken waar de "move" knop zat zodat je de onderdelen uit elkaar kan trekken. Deze knop staat op de volgende plek.
Afbeelding

Verder leuk getekend Rene Peters! :)

Plaats reactie