Variomatic vragen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 07 aug 2013, 17:50

Misschien toch maar een montagemal maken uit een dikke metaalplaat.
Een gat voor de moyeu en een kamer voor de trommel.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2013, 20:35

Ik zat zelf meer te denken aan een buis die je over de as heen schuift. Je richt de zaak dan wel uit t.o.v de ring in het midden van de trommel. Geen idee of dat goed gaat.
Voorlopig ga ik die ring in ieder geval niet maken. De benodigde tolerantie voor die ring moet best strak staan anders heb je er nog niks aan. Het is niet iets dat je eventjes gaat maken. Dit kost wel wat tijd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2013, 15:48

Vandaag de variateur gemonteerd en hij mocht er direct weer af. Er zat een forse slingering in. :shock: Dit kan niet van transport of iets dergelijks zijn want alles was vast gedraaid. De enige verklaring die ik kon bedenken was dat het gat van het lager niet het zelfde centrum heeft als de buitenkant van de as waar het lager in zit :shock: Op dit soort scheef gepruts is geen afstel tool te maken :?

Uiteindelijk heb ik de trommel op het oog gericht t.o.v de bladveer elementjes. Dit is goed te doen. Het richten zelf was gewoon dom in verschillende volgordes de schroefjes vast draaien en dan kijken of het toevallig beter is geworden :mrgreen: Uiteindelijk vind je dan wel iets dat wel goed is. Het uiteindelijk resultaat is vrij weinig slingering. Ik heb er nog niet mee gereden maar ik vermoed dat dit uitstekend voldoet :) Het probleem is dus uiteindelijk wel opgelost. Weten we dit weer voor de volgende keer :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 19 dec 2013, 11:23

Hallo even een oud onderwerp terug openen
Franky dit zijn de foto's van de varioplaat van malossi die je op een traditionele vario kan plaatsen.
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd.
Er zijn drie soorten gewichtjes bij

Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 dec 2013, 12:12

DAt is een fijn ding. Ikheb hem gemonteerd op m'n AV92 en het geeft een heel vloeiend verloop. Wel heb ik alle plastic onderdeeltjes ontdaan van braampjes.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 19 dec 2013, 17:39

Ziet er mooi uit!
Ik ben op zich te spreken over mijn ombouw naar 3 rolletjes. Dit werkt ook goed. Hoewel ik niet weet hoe lang het goed werkt.

Mogelijk ga ik het hierboven genoemde ding op mijn 99z zetten. Aangezien 3 rolletjes niet voldoende zullen zijn voor de extra V-snaar spanning en extra koppel. Dan zal je denk ik toch naar 6 rollen moeten :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jan 2014, 19:57

Franky schreef:Vandaag de variateur gemonteerd en hij mocht er direct weer af. Er zat een forse slingering in. :shock: Dit kan niet van transport of iets dergelijks zijn want alles was vast gedraaid. De enige verklaring die ik kon bedenken was dat het gat van het lager niet het zelfde centrum heeft als de buitenkant van de as waar het lager in zit :shock: Op dit soort scheef gepruts is geen afstel tool te maken :?
:
Afgelopen week heb ik een linkse koppeling/variateur samengesteld uit de onderdelen die ik nog had liggen.
De oude variateur (Motobécane) trilde omdat er een slag inzat.
Gelukkig had ik nog veel nieuwe Transval-onderdelen, maar toen ik kritisch ging kijken naar de slingering van de verschillende onderdelen werd ik ook niet blij.
Zowel in de binnentrommel als de buitentrommel constateerde ik grote afwijkingen. Na veel zoeken kon ik met moeite twee goede sets vinden; weliswaar niet perfect in het chroom , maar wel rond. Conclusie is dat er veel rommel wordt aangeboden op Franse sites. Je kunt dus beter wat meer betalen voor een originele MBK of Malossi variateur.
Test op een brommer gaf een goed resultaat en de hinderlijke resonantie bij 500 toeren per minuut was verdwenen.

Nog een recent voorbeeld:
Een kennis van me had een koppeling besteld (€ 60) en tot mijn verbazing zat er geen naaldlager in, maar een bronzen bus. De Seegerringen waren van slechte kwaliteit.
Ik heb hem geadviseerd zuinig te zijn op zijn oude roestige koppeling, die na een chroombeurt weer fantastisch kan werken.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 24 jan 2014, 21:48

Hallo Harrie

Bij de laatste modellen koppelingen origineel van mbk werden bronzen bussen gebruikt in plaats van lagers
Of dit minder goed is weet ik niet

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jan 2014, 23:18

Wist ik niet. Kan goed werken met sinterbrons, maar als smeermiddel ontbreekt kan het wel ineens erg snel slijten.
Mijn voorkeur is toch wel een naaldlager. Dit zal niet zo gauw droog komen staan vanwege de tussenruimtes.
De praktijk heeft ook bewezen dat die naaldlagers goed werken.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 25 jan 2014, 07:06

Hallo Harrie

Klopt inderdaad dat de lagers prima hun dienst bewijzen zolang je ze maar goed smeert.
Als je ziet dat bij bromfietsen die 50 jaar oud zijn en die goed onderhoud hebben gehad de lagers nog geen slijtage vertonen.
Dit zegt genoeg.
Misschien zijn de bussen goedkoper dan de lagers ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jan 2014, 11:47

Een busje is natuurlijk erg goedkoop als deze in grote hoeveelheden geproduceerd wordt.
Een naaldlager bestaat uit meerdere delen en moet dus ook nog gemonteerd worden.
Kostenbesparing denk ik.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 25 jan 2014, 12:22

Al met al kunnen we dus concluderen dat mijn transval variateur geen uitzondering is. Een goed werkende is een uitzondering.

Conclusie: Koop nooit een transval variatuer of koppeling. Koop een MBK of Malossi variateur of lap een oude variateur op.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jan 2014, 13:53

Franky,
Ik ben het - op dit punt - helemaal met jou eens :D
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 29 jul 2014, 20:20

Jawel, het feest is nog steeds gaande :mrgreen: Ik weet van geen ophouden :lol:

Vandaag maar eens aan de gang gegaan met excentrische variateur. Ik had een MBK variateur kern gekocht omdat ik dacht dat de transval kern niet goed was. Helaas kwam ik bedrogen uit. De ellende was net zo groot bij de MBK kern als bij de transval kern :cry: Het probleem zat hem niet of niet alleen in de kern. Toen kwam ik op een goede idee om eens een paar keer de trommel los te halen (4 boutjes) en opnieuw vast te schroeven. En jawel! De uitlijning van de trommel was elke keer anders :shock: Het deel van de boutjes is perfect gefabriceerd dus daar is geen probleem.

Conclusie: Zonder centreerring mag je nooit de trommel van de koppeling van een variateur terug schroeven!
Edit: Nu ik dit topic door lees had ik dit al eerder geconcludeerd :lol: Glad vergeten joh :P
Edit 2: Heel wat jaren later snap ik hoe dit zit. Er is wel degelijk een centrering aanwezig in de onderdelen. Omdat ik hier echter met bagger onderdelen werk komt de centreerring naar voren als oplossing. Dit is alleen nodig als je met waardeloze onderdelen werkt!

Dus toen heb ik maar even snel een centreerring gemaakt.
Geen foto

Nu was de afwijking tenminste elke keer hetzelfde als ik de schroefjes aandraaide. Maar helaas was alles nog steeds excentrisch. Bij een verdere inspectie bleek de trommel überhaupt raar van vorm te zijn. Niet erg mooi rond. Toen ik daar achter kwam stond ik toch echt op het punt het ding in een hoek te smijten. Maar nee, ik heb nog 1 ding geprobeerd. De hele koppeling in de draaibank en afdraaien die hap! :twisted:

Zo gezegd zo gedaan. Maar wat was die trommel scheef! Ik wou eerste enkel de trommel zelf in de draaibank zetten. Toen ik draaibank aanzetten zag je een enorme zwabbering in alle richtingen! De midden ring was totaal niet parallel aan de buitenring :shock: Dus toen moest echt de volledige koppeling in de draaibank. En probeer hier nog eens een beitel tussen te krijgen.
Geen foto

Zo'n minuscule beitel had ik niet liggen. Dus toen heb ik zelf maar een beitel gemaakt. Dit werkte. Al was het wel dood eng! Als die beitel stuk ging of uit zijn bevestiging schoot zou echt alles me om de oren vliegen! Dus met de draaibank op een zeer laag toerental en een gillende beitel en trommel heb ik de binnenkant van de trommel uitgedraaid. Zo'n kleine beitel trilt nou eenmaal als een gek. Zo heb ik dus even 0.5 a 1mm van de trommel afgehaald op sommige plekken :o :shock: Het eindresultaat zag er op zich goed uit.
Geen foto

Maar werkt dit nou? Owja! Dit werkt fantastisch! Deze koppeling grijpt nu zo mooi aan, dat is echt niet te geloven! Dit is zoals een mobylette koppeling hoort te werken. Zo soepel, zo vloeiend. Zonder enig schokje :D :D Misschien is dit wel de beste koppeling waar ik ooit mee gereden heb! En dat terwijl het tegendeel ook nog een dergelijke behandeling gaat krijgen. Dus het wordt nog beter dan dit 8-)

Is het dan allemaal geweldig? Ehmm nee. Het is en blijft een beun vario. Door al dat materiaal te verwijderen moet ik nu een onbalans hebben in het hele gebeuren. Op hoge toeren moet dit theoretisch gezien trillingen veroorzaken. Ik benieuwd of ik dat nog ga merken.

Ik kom wel steeds verder :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jul 2014, 20:50

Lekker bezig, Franky!
Mocht het uiteindelijk toch niet naar tevredenheid werken, dan kun e het koppelinghuis nog als kaarsenstandaard gebruiken... (jouw foto)
Ruud

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door AGB » 30 jul 2014, 09:15

Franky
Mooi werk met de draaibank
Was die zwaber in het ding er niet voor een deel uit te druken/ klopen op de draaibank en dan het laatse
Pas draaien ? Dat scheeld weer matriaal onbalands
Ik weet niet hoe ik het goed kan schrijfen
Blijf het volgen hoe het afloopt

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door AGB » 30 jul 2014, 09:32

Franky
Mooi werk met de draaibank
Was die zwaber in het ding er niet voor een deel uit te druken/ klopen op de draaibank en dan het laatse
Pas draaien ? Dat scheeld weer matriaal onbalands
Ik weet niet hoe ik het goed kan schrijfen
Blijf het volgen hoe het afloopt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 30 jul 2014, 09:40

Dat zou lastig zijn. Die ring is best stug.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Mobygek » 30 jul 2014, 10:42

knap hoor,

ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

vrgr Mobygek.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2014, 16:58

Bij deze is de koppeling dan hopelijk eindelijk klaar! Ik moest de klinknagels nog afdraaien van mijn transval koppeling. Daar heb ik heeeeeel lang geleden nieuwe bladveertjes op geklonken. Hierbij wat foto's van de opstelling.
Afbeelding

Het is een beetje een alternatieve constructie geworden. Ik moet die draaibank nog eens gaan klokken want er zit dit keer wel erg veel afwijking in.
Afbeelding

Afbeelding

Er is nog heel wat ruimte voor verbetering in deze opstelling. Ik leer ook elke keer bij.

Dit is dan het resultaat. Zoals je kan zien had ik wederom last van resonantie. Ik vermoed van de trommel (ook al gebruikte ik een kleine beitel).
Afbeelding

Afbeelding

En dit is dan het eindresultaat.
Afbeelding

Werkt dit nou? Nou, niet helemaal :? 2 dagen geleden had ik een betere koppeling. De bladveren slippen in mijn ogen teveel. Maar dit is net zoals bij een trommelrem, het moet eerst inslijten. Ik heb er al het vertrouwen in dat dit beter wordt. Voor de rest blijft de koppeling heel vloeiend! :D Dus nu maar kilometers maken. Of toch even niet :P Volgende stap is om de vario aan te pakken. Want ook daar heb ik nog gedonder mee. Maar dat heeft meer te maken met V-snaar problemen :)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2014, 16:35

Weer een update. Jawel, we blijven maar bezig.

Hoewel de koppeling erg goed werkt kwam ik toch al vrij snel op een ander groot probleem uit. Trillingen! Erger dan ooit te voren. Ik heb een excentrische Transval trommel uitgedraaid waardoor de onbalans nog groter werd. Dit was in de lijn der verwachting maar ik heb de gevolgen van de onbalans onderschat. Er was gewoon weg niet meer mee te rijden :( De trillingen waren echt te erg. Dus het werd tijd om de zaken eens echt goed aan te pakken. Ik heb wat meetgereedschap geleend om excentrische dingen op te meten en heb werkelijk alles nagemeten. De conclusie daarvan was dat uiteraard de Transval trommel bagger was en dat een compleet verroeste mobylette trommel in mijn rommelbak wel goed was. Verder bleek de transval variateur kern in orde te zijn en de gloednieuwe motobecane variateur kern waardeloos. De schroefdraad voor de poelie was er scheef op getapt waardoor de poelie scheef stond :shock: Zo zie je maar weer, ook al is het MBK, altijd controleren!

Met deze gegevens kon een nieuwe variateur samengesteld worden. De setup is nu als volgt.
# Transval kern
# Transval trekveren
# Transval poelies
# Transval grote koppelingsschijf (met MBK bladveren)
# MBK koppelingshamers die aangepast zijn zodat ze passen op de Transval kern
# MBK buitenste trommel
# MBK bladveren

Zoals je ziet zit er toch nog steeds Transval materiaal op. Maar dit spul is wel goed!

Werkt dit nou? Owja 8-) De trillingen zijn vergelijkbare met de originele MBK koppeling (zonder variateur) die er vanuit Kaptein opzat. Dus dat is een goede prestatie want dit betekent dat er enkel trillingen zijn op 1 toerental waar het motorblok door zijn eigenfrequentie gaat. Ik blijft dat wel storend vinden maar hier doe je niets aan. Elke mobylette die ik bereden heb krijg ik in eigenfrequentie :twisted:

Ik heb er maar 2.5 jaar over gedaan om dit punt te bereiken :mrgreen: Of ownee, het is nog niet klaar. Er zit nu een foeilelijke verroeste trommel op mijn bromfiets en de V-snaar problemen zijn nog steeds niet opgelost. :mrgreen: Wordt zoals altijd weer vervolgd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 24 apr 2016, 13:32

Afgelopen tijd heb ik veel tijd gestoken verschillende types variateurs en hun problemen.
Soms ontdek je dan een "simpele" oplossing voor een lang bestaand probleem.
Op een van mijn brommers met een linksdraaiende motor zat een mooie deksel van een Transval variateur met 4 koppelingsstrips.
Nadeel van dergelijke deksels is dat de boring anders is dan bij de Motobécane en MBK versie, zodat hij te ver naar buiten komt.
Frank is ook ooit tegen dit probleem aangelopen.
Met de juiste gereedschappen is het mogelijk om dat conische gat te verschuiven.
Allereerst wordt de boring grof voorbewerkt en met een conische ruimer (1:10) exact op maat gemaakt.
Stel dat je een mooie rechtsdraaiende deksel van Transval hebt liggen, dan kan hiervan een linksdraaiende deksel van gemaakt worden.
Ik zet er meestal nieuwe (asbestvrije) koppelingsstrips op. Bij de komende beurs in november te Heerhugowaard neem ik wat voorbeelden mee.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 24 apr 2016, 17:25

Ben ik daar ooit tegenaan gelopen? :roll: Ik kan het me niet eens meer herinneren :P
Ik ben meteen even naar de bromfietsen gaan kijken. Mijn AV50 heeft een bijna volledige MBK variateur. De deksel is echter Transval met vervangen bladveren. Mijn 99z variateur is volledig MBK.
Ik moet zeggen dat ik op het oog geen verschil zie tussen de twee. Hoeveel steekt die transval deksel verder uit? Het zal niet veel zijn. Of is dit ook nog een verschil tussen links en rechts draaiend?

Edit: Grappig topic dit.... Staat nog een hoop onzin van mij in :P Ik ben ondertussen toch alweer heel wat kennis rijker. Overigens zijn al die variateur problemen allemaal verleden tijd. Ik ben nog bezig dingen te verbeteren, maar al met al werkt alles al een lange tijd goed. De koppeling is ondertussen zelfs perfect te noemen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 24 apr 2016, 21:42

Die Transval deksel steekt circa 2 mm extra uit en het maakt niet uit of het links of rechtsdraaiend is.
Hoe verder alles uitsteekt des te groter is de kans op ongewenste trillingen.
De afgebeelde variateur werkt nu erg goed.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 25 apr 2016, 17:44

Waarom geeft dat meer kans op trillingen? Dat ontgaat mij even.
Het ziet er wel netter uit. Dat is zeker :)

Plaats reactie