Variomatic vragen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2012, 17:42

Als laatste grote aanpassing van deze vakantie wil ik een variomatic gaan monteren. Dus bij deze is hij gemonteerd.
Maar er is iets wat mij niet bevalt. Voor mijn gevoel kantelt mijn blok veel te ver naar achter. In andere woorden, de V-snaar is te kort. In neutrale positie staat mijn motorblok een heel klein beetje verder naar voren gekanteld dan met mijn originele koppeling.

Neutrale positie
Afbeelding

Hoogste positie. Schijven raken elkaar duidelijk niet.
Afbeelding

En hier een vage foto van mijn spanningsveer met variomatic in hoogste positie. De veer staat zowat achter het bevestingsbeugeltje van de veer aan het frame :shock: :shock:
Afbeelding

Hoort dit?

Ps: Wat heb je toch een ongelofelijk hoeveelheid maf zelfgebouwd gereedschap nodig voor die variomatic :| Niet normaal! Speciaal variomatic demonteer tooltjes. Een flink bijgeslepen circlip tang en als laatst een elektromagnetische buis voor het eruit trekken van de opvulringen tussen de circlips :|
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 aug 2012, 20:01

Zolang de koppeling de grote schijf niet raakt, of je motorscherm, is het goed. En je hebt de ringetjes er dus uit gekregen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2012, 20:19

Naar het motorscherm moet ik inderdaad nog kijken. Ik maak me meer zorgen om die arme veer die behoorlijk ver ingedrukt wordt nu....

De ringen heb ik er inderdaad uit. Maar makkelijk was het zeker niet. Zelfs met mijn elektromagneet in de vorm van een ijzeren buis met 40 meter aan wikkeldraad was het lastig. En dat terwijl die elektromagneet met gemak een schaar kan optillen. Die ringetjes zijn zo vreselijk dun dat de magneetkracht op de ring nog erg klein is.
Afbeelding

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 03 aug 2012, 20:25

Hallo Franky

Toen ik mijn spr met variomatic voor de eerste maal starte was ik ook geschrokken dat hij zo hoog opkomt.
Maar zoals joost al zij zolang hij maar niets raakt.
wat er bij mij gebeurt is dat mijn cilintbloks vrij snel afscheuren door de enorme kracht die er op komt.
Kijk ook uit met je crank dat deze ver genoeg naar buiten staat en niet tegen de vario aankomt want dan is je nieuwe vario direkt vol krassen.
Heb het voorgehad bij mijn av 85.
Vario gemonteerd crank gemonteerd gestart en pats de motor sloeg aan en de crank schuurde tegen de buitenkant van de vario.
Gevolg een ferme kras in het mooie chrome ( Fuck)
Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 03 aug 2012, 20:46

Hmm oké. Helaas botst mijn carb wel. Maar die ga ik dan nog maar wat meer aanpassen. Choke kabel raakt het frame.

Dat met die cilentlagers had ik wel verwacht ja. Ik zal eens oplossing daarvoor bedenken.
Het eerste wat in mijn opkomt is om de kunststofbussen te vervangen voor phosfor bronze bussen die dan kunnen slippen in het cilentlager. Ik zie ook meteen al nadelen :P

Je waarschuwing met de trappers is al te laat :?
Het is een heel klein krasje. Maar ik voelde me wel flink dom. Vooral omdat ik het al uren zag dat dat ging gebeuren. Het gebeurde dan ook niet met het starten, maar met iets lulligs. Even de trapper aan de kant zetten....

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 03 aug 2012, 21:08

Hallo Franky

Dit noemen ze leergeld .
Maar het is balen.
Als je ervaring hebt met de bussen in de cilentbloks ben ik benieuwd.
Ik kan geen nieuwe blijven steken.
Of zouden er sterkere bloks bestaan speciaal voor variomatic ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 aug 2012, 21:49

Niet vergeten, de bovenste bout (cylinderkop), aan te trekken, met de motor halverwege de slag, die ze door de variateur maakt. Heel belangrijk! Dit niet doen, verkort de levensduur van de blocs aanzienlijk.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 04 aug 2012, 12:15

Die wist ik al. Maar toch bedankt ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 aug 2012, 13:46

Weet ik Franky, veel anderen weten dit niet, of vergeten het, op het juiste moment (Het vastdraaien van de ophangbout). Ik kan het niet vaak genoeg vertellen. Kan een hoop versleten silentblocs per gereden kilometer schelen!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 04 aug 2012, 15:51

Wat ik me nog wel afvraag, is hoe je dat doet. Dat vastdraaien. Met een draaiende motor? Dan heb je 3 handen nodig :P
Anders heb je weer een erg sterk iemand nodig om die veer voor je in te drukken. Dus dat is ook knudde.

Verder zit ik nu nog met de volgende problemen:

1. Slippende koppeling
De koppeling zou nog wel in moeten slijten. Maar op het moment werkt hij echt waardeloos! De koppeling slipt door t/m 20 km/h (met originele niet variomatic overbrenging) :o :o Vanuit stilstand komt de brommer haast niet van zijn plek. Ik heb de zaak al schoongemaakt met remreiniger. Dat maakt niets uit. Wordt dit met het inslijten nog veel beter? Want ik heb heimwee naar mijn ouwe koppeling :( Ik rij nu met een nieuwe variomatic/koppeling

2. Crank bijbuigen
De trapper komt tegen de variomatic aan. Ik zal de crank bij moeten buigen. Hoe haal je de trapper van de crank af? Ik dacht dat dat normale schroefdraad was. Maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf niet harder te meppen want het bijpassende steeksleuteltje is maar erg dunnetjes.
Het bijbuigen zelf is gewoon een paar fikse klappen met een hamer neem ik aan? Terwijl de crank in een zeer degelijke bankschroef zit?

Verder ben ik jullie toch al voor heel veel heel dankbaar! :D Hoewel mijn overbenging nog niet is aangepast ben ik al wel wat gaan rijden. De variomatic treed nu pas in werking bij 42 km/h :P Maar nu komt wel de potentie van het mobylette blokje al wel naar voren. Een cruise snelheid van 50km/h met beschaafd toerental is zeker haalbaar! Mijn mobylette loopt dankzij jullie hulp al zo mooi! Dit gaat echt een fantastisch toerbrommertje worden! :D :D

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door brittjan » 04 aug 2012, 20:35

Franky schreef:Wat ik me nog wel afvraag, is hoe je dat doet. Dat vastdraaien. Met een draaiende motor? Dan heb je 3 handen nodig :P
Anders heb je weer een erg sterk iemand nodig om die veer voor je in te drukken. Dus dat is ook knudde.

Verder zit ik nu nog met de volgende problemen:

1. Slippende koppeling
De koppeling zou nog wel in moeten slijten. Maar op het moment werkt hij echt waardeloos! De koppeling slipt door t/m 20 km/h (met originele niet variomatic overbrenging) :o :o Vanuit stilstand komt de brommer haast niet van zijn plek. Ik heb de zaak al schoongemaakt met remreiniger. Dat maakt niets uit. Wordt dit met het inslijten nog veel beter? Want ik heb heimwee naar mijn ouwe koppeling :( Ik rij nu met een nieuwe variomatic/koppeling

2. Crank bijbuigen
De trapper komt tegen de variomatic aan. Ik zal de crank bij moeten buigen. Hoe haal je de trapper van de crank af? Ik dacht dat dat normale schroefdraad was. Maar ik krijg er geen beweging in. Ik durf niet harder te meppen want het bijpassende steeksleuteltje is maar erg dunnetjes.
Het bijbuigen zelf is gewoon een paar fikse klappen met een hamer neem ik aan? Terwijl de crank in een zeer degelijke bankschroef zit?

Verder ben ik jullie toch al voor heel veel heel dankbaar! :D Hoewel mijn overbenging nog niet is aangepast ben ik al wel wat gaan rijden. De variomatic treed nu pas in werking bij 42 km/h :P Maar nu komt wel de potentie van het mobylette blokje al wel naar voren. Een cruise snelheid van 50km/h met beschaafd toerental is zeker haalbaar! Mijn mobylette loopt dankzij jullie hulp al zo mooi! Dit gaat echt een fantastisch toerbrommertje worden! :D :D
Hey Franky,

Ik heb een tijdje terug ook een nieuwe koppeling geplaatst van scootbikeshop. Ik herken je probleem.
Helaas heb ik er nu al ongeveer 400 km mee gereden en blijft het probleem nog altijd. Inrijden helpt dus niet.
Met het starten van de Mobylette had ik ook problemen. Moest plots veel sneller trappen voor hem aan de gang te krijgen. Dit heb ik op kunnen lossen door de veertjes in de koppeling een heel klein beetje te verzwakken.

Ik hoop dat jij een oplossing vind voor de koppeling tijdens het rijden, op topsnelheid geen enkel probleem, maar een brug oprijden is een ramp met deze koppeling.

groeten
Britt-Jan

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 04 aug 2012, 21:21

Hebben jullie de juiste riem?
Misschien moet je een breder exemplaar gebruiken.
Of misschien past het systeem niet op een nederlandse moby waar origineel geen vario op staat.
Lengte riem
Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2012, 08:53

Hoe kom je erbij dat het aan de riem zou kunnen liggen? De riem slipt zeker niet. Het is de koppeling die maar door blijft slippen. De riem kan overigens niet breder dan hij nu is. Dan komt hij boven mijn grote snaarschijf uit ;)

Tot mij verbazing krijg ik hem wel heel makkelijk gestart. Komt misschien ook wel omdat het blok zelf nu zo lekker loopt. Maar dan nog. Ik zal de zaak nog eens open trekken om het te bekijken.

@Britjan
Hoe heb jij die veertjes kunnen verzwakken?

Nog iemand die weet hoe dat met die crank zit? Rijden zonder trappers is echt heel vervelend :P

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door brittjan » 05 aug 2012, 14:28

@ Polle,

Ik heb geen vario, enkel een koppeling. De riem slipt ook niet..

@ Franky,

We waren op vakantie met de brommers, onderweg werd ik het beu dat het starten zo moeilijk ging. Ik heb toen de 2 veertjes voorzichtig een beetje uitgetrokken met een tangetje.
Nu ik terug thuis ben wil ik ze gaan vervangen door 2 gebruikte veertjes die ik nog heb liggen van een oude koppeling.

Ik heb de indruk dat de koppeling, waarvan de plaatjes met klinknagels vast zitten, dat deze plaatjes veel stugger zijn. Hierdoor slipt de koppeling veel denk ik?
Als ik een brug vanuit stilstand oprij, dan draait mijn motortje opvollen toeren en slipt de koppeling.
Bij de andere mobylette die we hebben komt de koppeling wel in en zakt het toerental van de motor. Hier is ook veel fijner mee te rijden dan met een slippende koppeling.

Wat bij mij ook wel een beetje hielp was de koppeling zuiver maken van al het stof dat ontstaat door het slippen. Dit hielp een beetje, maar gaf niet het resultaat dat ik graag zou bereiken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 05 aug 2012, 15:10

Ik zou de crank geen tik geven en op zoek gaan naar een andere crank die wijder staat.
Ga je de crank buigen gaat ook je pedaal scheef staan.
De pedaal moet er normaal gewoon uit draaien.
Deze is toch niet vast gelast aan de achterkant.
Heb ik al voor gehad.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2012, 17:00

Ik heb eens een telefoontje gepleegd met Henk (hier heet hij Harrie). En toen werd alles wel weer duidelijk.

1. Slippende koppeling
Inderdaad. De bladveerelementjes op de koppeling zijn veeeeeeeeeeels te stug. Een factor 10 ofzo. Ik dacht in het begin even dat ze helemaal vastgelijmd zaten :lol: Met een kleine schroevendraaier en wat klappen van de hamer kreeg ik zo waar voor elkaar om een bladveerelementje te buigen. Die dingen zijn echt idioot belachelijk stug. Voor Henk was dit al een bekend probleem. De veerelementjes zijn gewoon weg waardeloos. Klaar voor de schroot hoop.

De oplossing is om de scootbike veerelementjes te vervangen door oude veer elementjes die nieuwe schoentjes hebben. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde :|

Wat niet werkt is proberen de voorspankracht verminderen door de elementje bij te buigen. Hierdoor krijgen de elementjes een andere vorm dan de schijf waar ze op zitten waardoor de blokjes permanent klem lopen tegen de rest van de koppeling. Om dat weer op te lossen moet je dan de blokjes bijschuren, en dan ben je ondertussen niet meer aan het repareren maar aan het beunen.

2. Crank bijbuigen
@ polle.
Omdat ik Henk toch al aan de lijn had, heb ik hem dit ook gevraagd en hij gaf het zelfde advies. Crank vervangen voor een passende.
En nee, bij mij is hij niet vast gelast :P Gelukkig maar. Slechts een beetje roestig denk ik ;)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Polle » 05 aug 2012, 20:14

Wat denk je van de elementjes warm te maken ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2012, 20:50

Heb ik heel even geprobeerd. Maar ik heb eigenlijk niet het gereedschap om dat serieus te doen. Het is dan ook niet gelukt.
Ik vraag me ook af of het goed gaat. Ik denk dat de "rem" blokjes aan het bladveertje is gelijmd. Ik ben bang dat die lijm het opgeeft als ik de zaak zo ver moet verhitten.

Verder lost het niet alles op. Ze zitten nu met teveel voorspanning gemonteerd. Als je die voorspanning kan verminderen werkt het al iets beter. Maar zoals Henk mij verteld is ook de veerstijfheid van dat veer materiaal te hoog. Dus als je blokjes gaan slijten komt het probleem weer snel terug.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2012, 12:49

brittjan schreef: We waren op vakantie met de brommers, onderweg werd ik het beu dat het starten zo moeilijk ging. Ik heb toen de 2 veertjes voorzichtig een beetje uitgetrokken met een tangetje.
Nu ik terug thuis ben wil ik ze gaan vervangen door 2 gebruikte veertjes die ik nog heb liggen van een oude koppeling.
Hoe wil je die veertjes gaan vervangen? Je kan die dingen er niet uithalen zonder de zaak uit te boren :?
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 06 aug 2012, 12:55

Beste Franky,
Bij Motobécane waren ze niet zo dom als jij ooit denkt. :D
Draai de variateur om en je ziet 4 schroeven zitten met zaagsnede. Je hebt wel veel kruipolie en een pompschroevendraaier nodig om die schroeven bij een oude variateur los te krijgen.
Bij een moderne Transval variateur voldoet een goede schroevendraaier. Dus gewoon demonteren en niks uitboren.
Groet,
Harrie

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door brittjan » 06 aug 2012, 13:03

Hey Franky,

Mijn koppeling ziet er anders uit. Koppeling is misschien afhankelijk van of je een vario hebt of niet?
Ik kan mijn veertjes los maken zonder het plaatje ervoor te moeten demonteren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2012, 14:01

Hahaha. Een heerlijk helder momentje van mij. Ik heb inderdaad niet de achterkant bekeken. Ik ging er alweer blind vanuit dat dat niet kon. Net zoals bij mij originele koppeling. Die heb ik destijds wel uitgeboord. De asjes waar de hamertjes omheen draaien zaten volledig los. Een van de betere reparaties van mij in mijn begin tijd. Heb ik al jaren plezier van :)

Soms denk ik inderdaad wel eens wat die lui bij Motobécane aan het doen waren. Maar eigenlijk doen ze heel veel dingen wel goed. Alleen dat vind je dan normaal hè. Overigens kan ik de gene die deze namaak koppeling heeft ontworpen (met die veel te stijve veer elementjes) wel schieten :x Het bevestigt weer eens een gouden Mobylette sleutel regel van mij: "Het gaat nooit direct zoals je wil. De onderdelen passen nooit zonder aanpassingen en ze werken ook nooit zonder aanpassingen" :lol:

Overigens heb ik besloten de variomatic er weer af te halen. Ik heb nu teveel problemen met dit ding. Ik ga deze problemen eerst in alle rust oplossen. Daarna monteer ik hem wel weer :) Ik wil weer een brommer die kan koppelen en trappers heeft :P Zo kan ik tenminste de toerrit die al over 2 weken is uitzetten :P

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door brittjan » 06 aug 2012, 14:45

Franky schreef:Hahaha. Een heerlijk helder momentje van mij. Ik heb inderdaad niet de achterkant bekeken. Ik ging er alweer blind vanuit dat dat niet kon. Net zoals bij mij originele koppeling. Die heb ik destijds wel uitgeboord. De asjes waar de hamertjes omheen draaien zaten volledig los. Een van de betere reparaties van mij in mijn begin tijd. Heb ik al jaren plezier van :)

Soms denk ik inderdaad wel eens wat die lui bij Motobécane aan het doen waren. Maar eigenlijk doen ze heel veel dingen wel goed. Alleen dat vind je dan normaal hè. Overigens kan ik de gene die deze namaak koppeling heeft ontworpen (met die veel te stijve veer elementjes) wel schieten :x Het bevestigt weer eens een gouden Mobylette sleutel regel van mij: "Het gaat nooit direct zoals je wil. De onderdelen passen nooit zonder aanpassingen en ze werken ook nooit zonder aanpassingen" :lol:

Overigens heb ik besloten de variomatic er weer af te halen. Ik heb nu teveel problemen met dit ding. Ik ga deze problemen eerst in alle rust oplossen. Daarna monteer ik hem wel weer :) Ik wil weer een brommer die kan koppelen en trappers heeft :P Zo kan ik tenminste de toerrit die al over 2 weken is uitzetten :P

Heb jij een namaak koppeling?
Mijn koppeling zat in een zakje met opdruk MBK.
Ik veronderstel dat het een originele is hoe gek ik het ook vind?

Edit: het is een originele die ik heb: http://www.scootbikeshop.com/moteur/emb ... b6c8ab4c6e

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2012, 17:30

Ik had het deze http://www.scootbikeshop.com/moteur/var ... b6c8ab4c6e
Zou ook MBK moeten zijn ja. Ik noemde het namaak omdat het een slap aftreksel is van het origineel. Die ook van MBK is. Misschien slecht woordkeuze ;) Ik vind het sowieso maar een rare boel. Waarom hebben ze die veer elementjes aangepast naar iets dat niet werkt :(

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Variomatic vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 aug 2012, 17:46

Ik heb al een stuk of drie nieuwe variateurs geplaatst en gebruikt en herken geen van jullie problemen. Wat doen jullie fout, of ik goed? als de koppeling blijft slippen, ben je misschien iets te royaal geweest met de smering?

Plaats reactie