Variateur aanpassen.

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Variateur aanpassen.

Ongelezen bericht door Combinette » 30 nov 2012, 20:45

Hallo forummers,

De variateur van mijn AV59 heb ik nog nooit open gehad, maar waarschijnlijk zitten er kogels of rolletjes in.
Als deze idd met kogels of rolletjes werkt zou je door het verzwaren ervan een hogere snelheid kunnen bereiken, of door te verlichten meer trekkracht.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Vroeger bij de Honda Camino werkte wij altijd met de rolletjes om een goede verhouding te krijgen tussen snelheid en trekkracht.
Standaard ging de voorste poullie niet geheel open en door de rolletjes te verzwaren wel, andersom, we haalde er ook wel een rolletjes uit of plaatste er lichtere in.
Die Camino's met een 70cc trokken geweldig, zodra de trekkracht optimaal was, zo rond de 20-25 km/u ging het voorwiel vanzelf omhoog, een wheelie maken ging probleemloos.... :lol:
Maar goed, ik dwaal af, is zo'n variateur te manipuleren?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Variateur aanpassen.

Ongelezen bericht door Franky » 30 nov 2012, 21:26

Ik heb vanuit mijn moderne scooter er veel ervaring mee. En het principe is bij een mobylette variateur echt niet anders.

Er zitten kogels in. Die kan je in theorie wel aanpassen door ze te vervangen door kogels van dezelfde maat van een lichter of zwaarder materiaal . Ik denk alleen niet dat ze bestaan :P

Dan blijven er twee opties over. De veerkracht aan de andere kant aanpassen (V-snaar spanner) of de kogels vervangen voor rolletjes zoals in moderne scooters. Bij mijn transval variateur heb ik het laatste gedaan. Werkt goed :) Rolletje zijn ook gemakkelijk te koop bij de plaatselijke scooter boer. Dus dat is ideaal.
Hier een voorbeeld:
http://www.scootbikeshop.com/moteur/var ... p-921.html
Let wel op. De genoemde rol afmeting is fout op die site. Het is gewoon de standaard maat. Uit mijn hoofd 12x15?

Ik weet niet of dit spul past op een oude variateur.

Edit: Enige waarschuwing vooraf. Voor het demonteren van de variateur van je blok heb je bijzonder gereedschap nodig. Het openmaken van de variateur vergt nog meer ongebruikelijk gereedschap. Je zal zelf wat in elkaar moeten knutselen. Als dat je niet afschrikt, is het goed te doen :)
Laatst gewijzigd door Franky op 01 dec 2012, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Variateur aanpassen.

Ongelezen bericht door Polle » 01 dec 2012, 06:35

Hallo Roelant

Ik heb het nodige matriaal om een vario uit mekaar te halen.

Gr Polle

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Variateur aanpassen.

Ongelezen bericht door peterl » 03 dec 2012, 00:21

Beste Polle,

mobylette heeft uitvoeringen met 3 of met 4 kogels. De kunststof spreider moet je vervangen en nieuwe kogels monteren dat is alles.

Peterl

Plaats reactie