kleplichter hogedrukkop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 23 feb 2013, 12:17

Hoi forumleden,
Tijdens een tocht in Frankrijk had ik na een bergrit last van vermogensverlies.
Je denkt dan gauw aan verlopen ontsteking. Het lukte me tijdens de vakantie in Frankrijk niet om het probleem op te lossen en ik heb niet meer kunnen rijden.
Het duurde even voordat ik de oorzaak ontdekte. Door de grote opwarming was er schade ontstaan aan de klepzitting van de decompresseur.
Op het oog nauwelijks zichtbaar, maar bij het testen van de compressie door een vinger te houden tegen de afblaas boring (deze mondt uit in de uitlaat) bleek
dat er een flinke lekkage was. De druk in die hogedrukkop is behoorlijk (compressieverhouding is circa 1:10).

Maar wat kan je daaraan doen, behalve een andere kop monteren?
Ik heb de stalen klep handmatig ingeslepen op de aluminium zitting. Hiervoor gebruikte ik 3 soorten kleppenpasta (van grof naar fijn) en het resultaat was een geweldige compressie en geen lekkage meer.
Gooi dus zo'n zeldzame kop niet weg als de klep niet goed afsluit, want de zitting kan weer prima gerepareerd worden.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door ruudk » 24 feb 2013, 11:35

Beste Harrie,

Dat handmatig inslijpen, draai je dan de klep met de hand rond in de zitting met wat pasta ertussen?
Hou je de klep dan vast aan het 'steeltje'? Dat lijkt me best een gepriegel.
Of zit er een zaagsnede in de klep zodat je de klep met een schroevendraaier kunt ronddraaien?

Die hogedrukkop geeft ongetwijfeld meer druk omdat er minder volume in zit,
zit hem dat vooral in die wat dikkere, wat naar binnen gebolde, zijkanten (links en rechts van het bougiegat)?

Deze kop zit zeker op jouw zwart/chroom Spéciale?

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 24 feb 2013, 12:13

ruudk schreef: Dat handmatig inslijpen, draai je dan de klep met de hand rond in de zitting met wat pasta ertussen?
Hou je de klep dan vast aan het 'steeltje'? Dat lijkt me best een gepriegel.
Of zit er een zaagsnede in de klep zodat je de klep met een schroevendraaier kunt ronddraaien?
Die hogedrukkop geeft ongetwijfeld meer druk omdat er minder volume in zit,
zit hem dat vooral in die wat dikkere, wat naar binnen gebolde, zijkanten (links en rechts van het bougiegat)?
Deze kop zit zeker op jouw zwart/chroom Spéciale?
Hoi Ruud,
Dat handmatig inslijpen gaat inderdaad met de hand. In de klep zit een gleuf voor de schroevendraaier om heen en weer te bewegen.

Aan de bovenkant draagt de klepsteel in de rubberen afdichting; de uitlijning is dus voldoende.
Uiteindelijk telt het resultaat en dat was bij mij dik in orde. Het is ook de eerste keer dat een klepzitting flink beschadigd was.
Standaard is schoonmaken en inslijpen met groene commandant voldoende; nu moest ik echt met slijppasta aan de slag.
Deze pasta is in elke auto-onderdelenzaak te koop.

Die hoge drukkop (zonder weggefreesde zijkanten zoals in de bovenstaande afbeelding ) zit op de meeste van mijn brommers, waarmee ik regelmatig rijdt.
Het geeft wat meer koppel; bovendien ben ik met al mijn AV7 modellen over aan het schakelen op Nicasil cilinders, die lopen nog soepeler.
De brommer waarmee ik afgelopen vakantie mee in Italië was, had deze voorzieningen al en reed voortreffelijk in de bergen.
De defecte kop kwam van de zwarte SP98. Ik ben die brommer momenteel aan het opbouwen en voorzien van een aantal verbeteringen zoals LED-remlicht en achterlicht, grotere achterdempers, kettingkast aanpassing en nog wat kleine cosmetische aanpassingen.
Ik heb besloten de 6 Volt gele voorlamp te handhaven; dit betekent een extra 12 Volt gelijkstroomvoeding voor de leds.
Om jullie bij dit gure weer alvast in de stemming te brengen; hierbij ook een mooi plaatje; de foto werd genomen in de Italiaanse Alpen (Dolomieten) tijdens een klim naar 1720 meter. Het was warm weer dus de motorkleding werd snel uitgetrokken en op de brommer gepleurd; daarna genoten van een lekker drankje, het uitzicht en de parapente.

Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Franky » 24 feb 2013, 13:19

Harrie schreef:[
Ik heb besloten de 6 Volt gele voorlamp te handhaven; dit betekent een extra 12 Volt gelijkstroomvoeding voor de leds.
Wat was de argumentatie om dat te doen?
Hoewel ik er nog niet actief mee bezig ben, denk ik er wel eens over na. Met name het voorlicht zie ik als een groot probleem. Dit vanwege 360 graden straalhoek van een gloeilamp. Dat heeft LED niet en zal dan ook moeilijk na te bootsen zijn. Toch wil ik het wel gaan proberen. Ik zit daarbij te denken aan spiegeltjes/lensjes.
Mijn licht aan/uit schakelaar zal een dimlicht/grootlicht schakelaar gaan worden. Waarbij het grootlicht zo veel mogelijk LED vermogen als ik in mijn voorlamp weet te stoppen zal worden. Remlicht wou ik ook al toe gaan voegen. Mogelijk met een reed switch ergens op de remkabel.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 24 feb 2013, 15:07

Hoi Franky,
Inderdaad de stralingshoek van een led. Je hebt veel leds nodig om iets goed te verlichten.
Er zijn wel autolampen te koop met leds, maar meestal voor knipperlichten e.d.
Is een kwestie van tijd tot er iets moois op de markt komt.
Belangrijkste argument is dat ik de gele lamp goed vind passen bij een Franse bromfiets.
Groet,
Henk

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door pille » 10 nov 2013, 13:04

jawadde! en zeggen dat ik nu zo'n speciale kop liggen heb!!!
Maar hoe haal je het dwarse staafje uit de decompressor zonder het kapot te doen!
het lijk alsof af-fabriek het staafje erin gestoken is en dan langs beide kante toegeplet? Of niet?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 10 nov 2013, 14:27

Hallo Pille,
Dat dwarse geplette staafje is een splitpen.
De uiteinden moet je terugbuigen en dan kan je de splitpen eruit trekken.
De decompresseurklep is dan niet meer geborgd en kan dan uit de kop gehaald worden.
Harrie

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door pille » 10 nov 2013, 18:51

Met dank,harry! ik heb ze eruit gehaald en ga ze dus roderen voor ik ze monteer!
De steeltje zijn behoorlijk aangekoekt!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 nov 2013, 19:57

Sommige van die steeltjes zijn geen splitpennen, maar een staafje, aan beide uiteinden geplet, zodat het er niet uit kan lopen. Zoals Pille beschreef. Gewoon afknippen, -zagen, -slijpen en vervangen door genoemde splitpen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 10 nov 2013, 20:38

Hoi Joost,
Je hebt gelijk, die borgpen zit er vanaf fabriek standaard in. Ik vervang ze altijd door een spiltpen die bij een revisiesetje zitten.
De decompresseur is dus nog nooit uit elkaar gehaald.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door ruudk » 10 nov 2013, 21:18

Hoi
Ik ben nog even benieuwd wat roderen betekent, Pille?
Ik ken wel het franse 'rodage' , het inrijden.
Maar in de context van jouw stukje bedoel je iets anders waarschijnlijk?
Gr Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 nov 2013, 21:27

Rodage, het inrijden van een nieuwe cylinder en zuiger, is bedoeld om deze op elkaar ingesleten te krijgen. Oftewel op elkaar inslijpen. Dit bedoeld pille ook in verband met de klep. Het roderen ervan betekend dus het inslijpen van de klep in de cylinderkop,

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door pille » 11 nov 2013, 09:51

haha, en ik maar kijken naar dat staafje waar ie gesplit kan worden! Ik durfde harry niet tegenspreken :D

Enja er er is pak verschil in de schrijftaal tussen vlamingen en hollanders! Maar deze verwarring is al opgelost! Dus ja zoals je de kleppen rodeert van een viertakt, zo ga ik de decompresseur mooi laten slapen op zijn zitting!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 11 nov 2013, 12:21

pille schreef:haha, en ik maar kijken naar dat staafje waar ie gesplit kan worden! Ik durfde harry niet tegenspreken :D

Enja er er is pak verschil in de schrijftaal tussen vlamingen en hollanders! Maar deze verwarring is al opgelost! Dus ja zoals je de kleppen rodeert van een viertakt, zo ga ik de decompresseur mooi laten slapen op zijn zitting!
Hoi Pille,
Harrie is ook maar een mens en is met zoveel dingen bezig dat een vergissing onvermijdelijk is.
Koop dus wat kleppenpasta bij de auto-accessoirehandel en slijp de zitting in (= rodeer de zitting).
Als je naar de beurs in Heerhugowaard komt dan zal ik wat pasta meenemen.
Doe na de montage van de kop op de cilinder "Harries uitlaatvingertest" op het ontluchtingsgaatje in de uitlaat.
De procedure staat hierboven beschreven.
Je vinger mag dan geen pers- of aanzuigluchtstromingen waarnemen. De klep moet hermetisch afdichten.
Succes,
Groet,
Harrie

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door pille » 11 nov 2013, 16:35

ok, harry! ik ga aan de slag!
Overigens zou ik graag naar Heerhugowaard komen, om jullie te leren kennen!
Maar met een baby van 6 maand en een kind van 5jaar dat ieder weekend komt is het moeilijk om mijn hobby serieus aan te pakken en af te komen naar evenementen!

ps. Een westvlaming zal je nooit tegenspreken! Das de aard van het beestje...........

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 13 aug 2015, 00:02

Harrie schreef:Hoi Joost,
Je hebt gelijk, die borgpen zit er vanaf fabriek standaard in. Ik vervang ze altijd door een spiltpen die bij een revisiesetje zitten.
Harrie
Dat vervangen van de borgpen door een splitpen is lastig, omdat de veer onder flinke spanning staat. Je moet dan toch door het kleine gat van het kapje en het kleine gaatje in de schacht van de decompresseurklep die splitpen zien te plaatsen.
Neem een metalen draadje en haak dat in de veer en ook in het plaatje waar straks de decompresseurnippel komt te zitten.
Maak het precies op maat en monteren is ineens simpel.
Op de bijgevoegde foto zie je de oplossing.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 aug 2015, 01:06

Ik gebruik een tywrap. Ook handig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kleplichter hogedrukkop

Ongelezen bericht door Harrie » 13 aug 2015, 11:01

Hallo Joost,
Die BUNDELBANDEN, TYRAPS, TY WRAPS, TYRAP, TIE RAPS - hoe schrijf je het officieel? - vind ik eigenlijk een betere en snellere oplossing.
Het blijkt maar weer dat: als iets lastig te monteren is,heb je gewoon het verkeerde gereedschap gebruikt.
Bedankt!
Harrie

Plaats reactie