Hevig geratel met aantrappen

Frans
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2012, 18:55

Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door Frans » 03 mei 2013, 21:39

Ik ben gezellig mijn EEGtje aan het klaarmaken voor een kentekenkeuring en wil er ook een nieuwe snaar op zetten die ik al heb. Als ik de EEG op de standaard zet en ik wil hem aantrappen, dan hoor ik een hevig geratel en de motor pakt niet. Als ik de zaak zo bekijk, lijkt het wel of het kabaal vanachter de snaarschijf vandaan komt. Kan dat? En zo ja, dan zal de snaarschijf er af moeten, echter zal dit niet zomaar gaan want zoals de toestand er nu uitziet zal de snaarschijf niet voorbij het koppelingshuis komen. Nou las ik ook op dit grandioze forum dat de motor naar voren moet om de nieuwe snaar te monteren, als dat zo is, zou de snaarschijf er wel af kunnen. Wat zou ik moeten doen om de motor te kunnen verschuiven? Het lijkt mij wel dat de snaar gespannen moet worden. Overigens ziet de snaarschijf er nogal afgetobt uit, is er ergens nog een goed exemplaar verkrijgbaar of iemand weet.

Groeten, Frans.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door MobyJet » 03 mei 2013, 21:47

Is het heveltje wel goed om? Moet echt vastklikken.
Dus het heveltje om te schakelen tussen fiets en bromfiets stand.
Ik heb hetzelfde gehad. Hij viel helemaal naast het tandwiel. Tandwiel vervangen, en deed het weer helemaal goed.

Die snaarschijven zijn nog wel te vinden. Even oproep plaatsen bij "ik zoek" ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door ruudk » 03 mei 2013, 23:12

Hoi Frans,
Als je de snaarschijf eraf wilt halen, moet je, om eerst de motor te verschuiven, het volgende doen:
-De motor hangt op twee punten aan het frame: 'boven', aan de twee beugels op de cilinderkop, en 'onder', zo ongeveer tussen vliegwiel en fietsvoortandwiel en dan een beetje midden onder/achter de motor. Om de motor überhaupt te kunnen verschuiven, moeten beide verbindingen (wat) los worden gemaakt. Nu is de ophanging zo geconstrueerd, dat de motor alleen bij het onderste ophangpunt kan verschuiven, een centimeter of twee, drie. Het bovenste ophangpunt is het rotatiepunt. Dus je begint met de schroef (sleutel 14 meen ik) boven en onder een paar slagen los te draaien. Dan kun je de motor een stukje naar achteren schuiven, zodat de spanning op de v-snaar wegvalt en je deze van de grote snaarschijf kunt halen. Nu kan de motor helemaal naar voren en kun je vervolgens, nadat je de trapper en snaarschijf (speciaal tangetje nodig om 'circlip' te verwijderen) losmaken.
Gr. Ruud

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door AGB » 04 mei 2013, 06:46

Kan zijn dat de circhlip verbogen zit achter een dun busje die op de as van de schijf zit.
Deze busje is kwetsbaar als hij er nog op zit de circlip zit vaak verborgen in het vet

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door Harrie » 04 mei 2013, 09:16

MobyJet schreef: Die snaarschijven zijn nog wel te vinden. Even oproep plaatsen bij "ik zoek" ;)
Er worden regelmatig slopers aangeboden met "goede" snaarschijven.
Belangrijk is dat de snaarschijf recht is en mooi draait als je er een as insteekt.
Lagers, circlips, hevel, draaiknopsets en tandwielen: het is nog allemaal direct beschikbaar.
Wat de meesten over het hoofd zien zijn: de as en de bracketbussen. Vaak is de as versleten bij de groeven of is krom door het vallen.
Controleer ook de speling op de bracketbussen, want een zwabberende snaarschijf trilt, kan de v-snaar aantasten en kost vermogen.
Groet,
Harrie

Frans
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2012, 18:55

Re: Hevig geratel met aantrappen

Ongelezen bericht door Frans » 04 mei 2013, 18:23

Zeer geachte forumleden, wat een perfecte antwoorden die over kennis en ervaring beschikken. Heel hartelijk dank hiervoor, ik snap het verhaal en ga en mee aan de slag.
Hartelijke groeten, Frans.

Plaats reactie