Hevig geratel met aantrappen
Hevig geratel met aantrappen
Ik ben gezellig mijn EEGtje aan het klaarmaken voor een kentekenkeuring en wil er ook een nieuwe snaar op zetten die ik al heb. Als ik de EEG op de standaard zet en ik wil hem aantrappen, dan hoor ik een hevig geratel en de motor pakt niet. Als ik de zaak zo bekijk, lijkt het wel of het kabaal vanachter de snaarschijf vandaan komt. Kan dat? En zo ja, dan zal de snaarschijf er af moeten, echter zal dit niet zomaar gaan want zoals de toestand er nu uitziet zal de snaarschijf niet voorbij het koppelingshuis komen. Nou las ik ook op dit grandioze forum dat de motor naar voren moet om de nieuwe snaar te monteren, als dat zo is, zou de snaarschijf er wel af kunnen. Wat zou ik moeten doen om de motor te kunnen verschuiven? Het lijkt mij wel dat de snaar gespannen moet worden. Overigens ziet de snaarschijf er nogal afgetobt uit, is er ergens nog een goed exemplaar verkrijgbaar of iemand weet.
Groeten, Frans.
Groeten, Frans.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Hevig geratel met aantrappen
Is het heveltje wel goed om? Moet echt vastklikken.
Dus het heveltje om te schakelen tussen fiets en bromfiets stand.
Ik heb hetzelfde gehad. Hij viel helemaal naast het tandwiel. Tandwiel vervangen, en deed het weer helemaal goed.
Die snaarschijven zijn nog wel te vinden. Even oproep plaatsen bij "ik zoek"
Dus het heveltje om te schakelen tussen fiets en bromfiets stand.
Ik heb hetzelfde gehad. Hij viel helemaal naast het tandwiel. Tandwiel vervangen, en deed het weer helemaal goed.
Die snaarschijven zijn nog wel te vinden. Even oproep plaatsen bij "ik zoek"
Re: Hevig geratel met aantrappen
Hoi Frans,
Als je de snaarschijf eraf wilt halen, moet je, om eerst de motor te verschuiven, het volgende doen:
-De motor hangt op twee punten aan het frame: 'boven', aan de twee beugels op de cilinderkop, en 'onder', zo ongeveer tussen vliegwiel en fietsvoortandwiel en dan een beetje midden onder/achter de motor. Om de motor überhaupt te kunnen verschuiven, moeten beide verbindingen (wat) los worden gemaakt. Nu is de ophanging zo geconstrueerd, dat de motor alleen bij het onderste ophangpunt kan verschuiven, een centimeter of twee, drie. Het bovenste ophangpunt is het rotatiepunt. Dus je begint met de schroef (sleutel 14 meen ik) boven en onder een paar slagen los te draaien. Dan kun je de motor een stukje naar achteren schuiven, zodat de spanning op de v-snaar wegvalt en je deze van de grote snaarschijf kunt halen. Nu kan de motor helemaal naar voren en kun je vervolgens, nadat je de trapper en snaarschijf (speciaal tangetje nodig om 'circlip' te verwijderen) losmaken.
Gr. Ruud
Als je de snaarschijf eraf wilt halen, moet je, om eerst de motor te verschuiven, het volgende doen:
-De motor hangt op twee punten aan het frame: 'boven', aan de twee beugels op de cilinderkop, en 'onder', zo ongeveer tussen vliegwiel en fietsvoortandwiel en dan een beetje midden onder/achter de motor. Om de motor überhaupt te kunnen verschuiven, moeten beide verbindingen (wat) los worden gemaakt. Nu is de ophanging zo geconstrueerd, dat de motor alleen bij het onderste ophangpunt kan verschuiven, een centimeter of twee, drie. Het bovenste ophangpunt is het rotatiepunt. Dus je begint met de schroef (sleutel 14 meen ik) boven en onder een paar slagen los te draaien. Dan kun je de motor een stukje naar achteren schuiven, zodat de spanning op de v-snaar wegvalt en je deze van de grote snaarschijf kunt halen. Nu kan de motor helemaal naar voren en kun je vervolgens, nadat je de trapper en snaarschijf (speciaal tangetje nodig om 'circlip' te verwijderen) losmaken.
Gr. Ruud
Re: Hevig geratel met aantrappen
Kan zijn dat de circhlip verbogen zit achter een dun busje die op de as van de schijf zit.
Deze busje is kwetsbaar als hij er nog op zit de circlip zit vaak verborgen in het vet
Deze busje is kwetsbaar als hij er nog op zit de circlip zit vaak verborgen in het vet
Re: Hevig geratel met aantrappen
Er worden regelmatig slopers aangeboden met "goede" snaarschijven.MobyJet schreef: Die snaarschijven zijn nog wel te vinden. Even oproep plaatsen bij "ik zoek"
Belangrijk is dat de snaarschijf recht is en mooi draait als je er een as insteekt.
Lagers, circlips, hevel, draaiknopsets en tandwielen: het is nog allemaal direct beschikbaar.
Wat de meesten over het hoofd zien zijn: de as en de bracketbussen. Vaak is de as versleten bij de groeven of is krom door het vallen.
Controleer ook de speling op de bracketbussen, want een zwabberende snaarschijf trilt, kan de v-snaar aantasten en kost vermogen.
Groet,
Harrie
Re: Hevig geratel met aantrappen
Zeer geachte forumleden, wat een perfecte antwoorden die over kennis en ervaring beschikken. Heel hartelijk dank hiervoor, ik snap het verhaal en ga en mee aan de slag.
Hartelijke groeten, Frans.
Hartelijke groeten, Frans.