Slagsleutel op krukas

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2013, 10:48

Beste mensen,

Als ontzettende mobylette knutselaar gaat bij mij elk jaar tig keer de koppeling en de ontsteking los. Als je dit erg vaak moet doen raak je op een moment het gedonder met zuigerstoppen en vliegwielklembanden behoorlijk zat. De schroefdraad in mijn cilinderkop loopt tegenwoordig erg stroef en de vliegwielklemband vind ik een onding in gebruik.

Dus nu overweeg ik maar eens een slagsleutel te gaan kopen (ik krijg een stuk gereedschap kado van een van mijn klanten wegens goed werk). Nou vroeg ik mij af wat voor een schade een slagsleutel kan doen als je die op je krukas zet. Ik vermoed dat het geen kwaad kan. Wat denken jullie ervan?
Uiteraard moet je een slagsleutel bij het vastdraaien van de moeren met beleid gebruiken.

Grt,

Frank

Edit:
ik zie nu op internet dat ze het een slagschroevendraaier noemen of een slagmoersleutel

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jul 2013, 11:59

Als je echt zo'n ding bedoelt, waar je (hard!) met een hamer op moet slaan, raad ik je dat af. Jij als slimme techneut, moet toch wel snappen, dat de kracht richting, die je uitoefend, erg slecht is voor zowel lagers als carters.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door AGB » 06 jul 2013, 13:46

Denk dat door de korte slag, het 4 kant van de moer sneler uit lubert, wat de rest van het motor blok
Doet is maar afwachten? Je kan is kijken bij een brommer boer wat voor geredschap die gene gebruikt , de slagmoersleutel heb je in verschilende maten meestal heben de normaale moeren
Er wel onder te lijden ze worden steeds meer ronder, wij zijn zuinig op de moby :D
Maar ik geef toe het is wel gemakelijk een slagsleutel :D wel de goede kopen, er is veel romel te koop
Veel info zoeke op de pc

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jul 2013, 14:18

Frank, ik had dezelfde vliegwiel-klem ( oliefilterklem ) als jij vermoedelijk. Heb nu een oliefilter-klem die je om het vliegwiel vast klemt. Fluitje van een cent en werkt zeer makkelijk en snel. Verder een echte 10x10 sleutel i.pv. doppenratel. Daarvan gaat je moer uitlubberen en niet van een goede 10x10 sleutel. Gr. Joop

Bijvoorbeeld: http://www.google.nl/search?q=oliefilte ... B376%3B291

Deze heb ik, diameter even checken: http://www.ts24.nl/product_info.php/inf ... 3godgR8ALA

En om het staal heb ik een stukje binnenband racefiets gemaakt zodat mijn mooie vliegwielen gaaf blijven mocht hij toch een keer slippen. Met rubber erom bij mij nog nooit geslipt.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 06 jul 2013, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jul 2013, 14:46

Je carters zijn van een zacht aluminium. Je slaat ze geheid kapot.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door AGB » 06 jul 2013, 15:48

Franky bedoeld? zo een aparaat dat er uitziet als een boormachine op lucht of op stroom,
Word ook veel in werkplaatsen gebruikt
Zo een dik handvat met een veer er in waar men met de hamer op slaat gebruikt men voor kruiskop en
Gewoone met gleuf ,deze hebben we wel gebruikt om motorblok van de motor te splitsen en
Weer vast te zeten dat ging goed , maar voor motorblok van moby zal ik het zelf niet doen,
Heb zelf ook een ijzeren oliefilter tang om gebouwdt werkt snel en goed

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2013, 16:26

Ho ho ho :P Een aantal van jullie hebben echt iets heel anders in gedachten dan ik dat heb. Mogelijk heb ik zelf de naam fout, maar voor alle duidelijkheid, het ziet er zo uit.
Afbeelding

Het is een soort van boormachine waar je dopsleutels op kan zetten. Er zit in de "boormachine" een soort slagmechanisme waardoor de kop kort maar krachtig draait. Met dit gereedschap kan je zonder je vliegwiel tegen te houden je vliegwiel moer losmaken terwijl je de slagsleutel maar met 1 hand vast hebt (je andere hand heb je niet eens nodig!). Om je even een idee te geven van de voordelen hiervan. In werkplaatsen hebben ze ze inderdaad vaak alleen dan op perslucht ipv electriciteit.

Er is inderdaad een risico dat je de moeren rond maakt. Al snap ik niet geheel waarom. Het benodigd koppel om de moer los te maken blijft toch hetzelfde?

Het gene waar ik bang voor ben is de hoge torsie die je door je krukas as stuurt als je de moer aan koppelingszijde losmaakt.

Verder, wat ik met vaak losmaken bedoel. Ik heb de laatste 4 weken 1 a 2x per week mijn koppeling gedemonteerd (dit voor de afstelling van de variateur). Dus dat is echt vaak. De koppeling losmaken met een vliegwielklemband is erg vervelend omdat je op je bromfiets moet gaan zitten en dan met 1 hand de klemband vast houden en de andere kant je sleutel. De sleutel schiet dan logischerwijs regelmatig van de moer af met alle beschadigingen die der bij komen. Vandaar mijn vraag voor dit mogelijk veel mooiere alternatief :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Polle » 06 jul 2013, 17:08

Hallo Franky

Ik denk dat je met dit soort toestel weinig kan mis doen
Als je een echte slagmoersleutel neemt is dit volgens mij veel te krachtig.
Dit is ook krachtig maar gaat volgens mij geen schade aan richten
Wij gebruiken dit toestel op het werk om houtschroeven door zware balken te schroeven werk zeer goed.
Misschien moet ik het eens proberen.
Alleen een vierkante tien vinden die je er op kan plaatsen is misschien moeilijk.

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door AGB » 06 jul 2013, 17:42

Op de moby ziten sleutelen :D
Ik heb een paar katroletjes aan de zolder van de schuur gemaakt en kan zo op werkhoogte wat doen,
De beschadeging van de moer krijg je door dat er wat speeling tusen dop en moer zit,
De aandrijving begindt niet gelijdelijk ,zo als ik ze ken
Wat je ook koopt graag plaatjes :D en laten weeten hoe het gaat

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2013, 20:31

@ Polle
Wat noem jij dan een echte slagmoersleutel? Ik ken alleen maar dat ding op het plaatje. Ik heb er ooit een gebruikt voor mijn scooter. Daar moest je er een hebben om een deel van je vario los te krijgen. Degene die ik gebruikte had toevallig al zo'n mooie vierkante aansluiting :)

@ AGB
Tja, katrollen. Ik heb helaas niets te zeggen over de garage waar ik sleutel want anders had ik daar al lang een dergelijke installatie gebouwd. Ik zit of lig nu altijd te sleutelen. Is lichamelijk best zwaar.
Voor een deel waar wat je zegt over de speling tussen dop en moer. Maar het echte probleem is dat je niet in lijn aan het duwen bent omdat de dop uitsteekt van de moer. Hierdoor wil je gereedschap eraf roteren. Om dat te voorkomen moet je je gereedschap met 2 handen hanteren. Maarja, ik kom dus een hand te kort :( Dat moet slimmer kunnen!

@ Groenekan
Je spreekt over een 10x10 sleutel. Hoe ziet dat er dan uit of waar wordt het voor gebruikt? Klinkt als beter gereedschap dus daar heb ik wel interesse in :) Maar waar haal je zoiets vandaan?
Laatst gewijzigd door Franky op 06 jul 2013, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Polle » 06 jul 2013, 20:37

Hallo Franky

Een slagmoersleutel werkt op luchtdruk je kan deze ook instellen op kracht maar op de laagste stand klopt deze nog behoorlijk fel bouten vast.
Ik denk dat jouw machientje veel beter is voor dit lichte werk.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2013, 20:39

Ah juist. In principe dus hetzelfde apparaat alleen dan sterker (en op lucht). Ik heb op internet ook al hele zware electrische gezien hoor ;) Dus lucht zegt ook niet alles :)
Die kleine elektrische zijn ook al verdraaid sterk. Mijn ene ervaring ermee was een goede ervaring :)

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jul 2013, 22:35

Frank, ik kan je in contact brengen met iemand die de sleutel voor de vliegwielmoer voor mij gekocht heeft. Stuur me dan PM als je hem wilt hebben. Ik denk dat Harrie er ook 1 kan verzorgen.

Met de goeie klem om je vliegwiel hoef je echt niet op je brommer te gaan zitten, je houdt met 1 hand de klem vast in zijn bovenste stand en met een goede ringsleutel draai je de moer van je koppelingsdeksel rustig los. Gr. Joop ( keep things simple )
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 07 jul 2013, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jul 2013, 09:58

ter verduidelijking hierbij foto's vliegwiel klem en sleutel voor vliegwielmoer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 07 jul 2013, 12:42, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2013, 10:14

Ah kijk. Ik heb zijn broertje hier al thuis liggen
Afbeelding

Ik gebruik hem echter niet meer. Omdat het drukpunt van je hand te ver van de moer af ligt (axiaal gezien dan) wrikt deze sleutel zich uit de moer met alle beschadiging van dien. Je hebt echter wel gelijk dat de bovenstaande sleutel beter is qua afmetingen (10x10mm ipv 9.5x9.5mm van de dopsleutelaansluiting). Eigenlijk zou ik die bovenstaande sleutel eens flink bij moeten buigen zodat hij wel goed is. Maar ik vermoed dat je daar een acetyleenbrander voor nodig hebt :(

Die vliegwielklem vind ik wel een mooi ding :D

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jul 2013, 10:27

Als je goed kijkt: ik heb dezelfde maar bewerkt. Afgezaagd en stukje fietsslang. Werkt 100% !

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door AGB » 07 jul 2013, 11:17

Zo een vliegwiel klem heb ik ook, ik heb hem aan de binnen kant een leeren strook gelijmd
Heb van bandijzer een andere beugel gemaakt die er op zat was teklijn, een voor deel van de nieuwe band
Is dat hij mooi rond blijft staan hoef dan ook niet tegen de veerkracht in te buigen en zit met een paar
Draaingen vast
Franky
Als je niet om hoog kan met de moby maak je in de tuin een gat waar je in kan staan met mooi weer :D
Of een omgebouwde in klap tafel, op de grond werken is geen lol aan ,dat doe ik ook met de motor
Vaak wordt dan met tegenzin gewerkt

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jul 2013, 15:12

Je moet inderdaad even opletten welke maat klemband je koopt, ze zijn er in diverse diameters. Diameter vliegwiel opmeten en bijpassend kopen. Gr.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2013, 17:26

Waar haal je zo'n ding? Bij een auto onderdelenzaak?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jul 2013, 18:49

http://www.automotiveshop.nl/oliefilter ... g-002.html

zoals eerder geschreven: check de diameter ivm diameter vliegwiel voordat je bestelt. 105 mm is natuurlijk te klein. Vliegwiel heeft diameter van ca 120 mm. Even goed googlen en je vindt er een. Gr. Joop

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door brittjan » 07 jul 2013, 18:51

Franky schreef:Waar haal je zo'n ding? Bij een auto onderdelenzaak?
Jup, meeste doehetzelf zaken hebben het ook wel:).

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jul 2013, 19:10

brittjan schreef:
Franky schreef:Waar haal je zo'n ding? Bij een auto onderdelenzaak?
Jup, meeste doehetzelf zaken hebben het ook wel:).
Dat zou dan sinds een paar dagen zo zijn !! Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2013, 20:12

Excuus Joop. Je had het al gepost. Even overheen gekeken ;)
Bedankt voor de antwoorden :)

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door brittjan » 08 jul 2013, 13:56

GROENEKAN schreef:
brittjan schreef:
Franky schreef:Waar haal je zo'n ding? Bij een auto onderdelenzaak?
Jup, meeste doehetzelf zaken hebben het ook wel:).
Dat zou dan sinds een paar dagen zo zijn !! Gr. Joop
Hier in Belgie toch :p

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Slagsleutel op krukas

Ongelezen bericht door Franky » 17 aug 2013, 15:34

Even weer een update.
Ik heb nu de oliefiltersleutel waar Joop mee kwam in bestelling. Ik heb hier uiteindelijk voor gekozen omdat ik er achter ben dat als je een goede kwaliteit dopsleutelset hebt je helemaal niet van de koppelingsmoer af schiet. Nooit geweten dat het beter kon, maar mijn nieuwe set is heeeeel veel fijner. De combinatie van 2 dopsleutelsetten is trouwens ook wel prettig af en toe.

Het was wel flink zoeken naar een oliefiltersleutel die de juiste diameter kan hebben. Dit zou de goede moeten zijn.
http://www.gereedschapland.nl/product/6 ... goryid=470
Ik zal het nog even laten weten als hij binnen is.

Dus ik heb geen slagsleutel gekocht.

Afbeelding

Plaats reactie