Zijdelingse speling krukas
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Zijdelingse speling krukas
Beste mobylette sleutelaars,
Ik heb blok van mijn mobylette gesplitst en ik wil hem weer in elkaar gaan zetten. Volgens het handboek moet ik dan door middel van paslagers en opvulringen de zijdelingse speling tussen krukas en carters eruit halen. De opvulringen worden volgens mij tussen het lager en de krukwang gestopt. Heel logisch allemaal.
Maar wat mij nu verbaasd is dat ik nog nooit een opvulring ben tegengekomen tussen lager en krukas. Ik heb toch een aantal krukasjes uit elkaar gehaald maar die opvulringen zie ik nooit. Ik heb er dan ook niet 1 op voorraad liggen. Waarom zie ik deze ringen niet? De fabriek maakte zich kennelijk er niet druk om. Of hadden ze de maaktolerantie zo op orde dat het niet nodig was?
Een tweede iets wat ik me afvroeg is dat de gebruikte krukas lagers beste enige axiale kracht kunnen opvangen. Daarnaast klinkt het heel eng om axiale kracht op te vangen door de krukas tegen het carter te laten schuren. Want dat proberen ze dan toch te bereiken of niet soms?
Wie weet hoe dit zit?
Bij voorbaat dank,
Frank
Ik heb blok van mijn mobylette gesplitst en ik wil hem weer in elkaar gaan zetten. Volgens het handboek moet ik dan door middel van paslagers en opvulringen de zijdelingse speling tussen krukas en carters eruit halen. De opvulringen worden volgens mij tussen het lager en de krukwang gestopt. Heel logisch allemaal.
Maar wat mij nu verbaasd is dat ik nog nooit een opvulring ben tegengekomen tussen lager en krukas. Ik heb toch een aantal krukasjes uit elkaar gehaald maar die opvulringen zie ik nooit. Ik heb er dan ook niet 1 op voorraad liggen. Waarom zie ik deze ringen niet? De fabriek maakte zich kennelijk er niet druk om. Of hadden ze de maaktolerantie zo op orde dat het niet nodig was?
Een tweede iets wat ik me afvroeg is dat de gebruikte krukas lagers beste enige axiale kracht kunnen opvangen. Daarnaast klinkt het heel eng om axiale kracht op te vangen door de krukas tegen het carter te laten schuren. Want dat proberen ze dan toch te bereiken of niet soms?
Wie weet hoe dit zit?
Bij voorbaat dank,
Frank
Re: Zijdelingse speling krukas
Hallo Franky
Het is belangrijk dat je je krukas centraal in het carter plaatst.
Dit kan door d het carter terug op te warmen en de krukas naar links of rechts te tikken dit met de moer er op.
Dan nameten met voelermaat en zorgen dat de afstand links en rechts evenveel is
Opvulringen nog nooit gezien.
Henk vertelde ooit dat het bij de oude carters wel het geval was,de jaren 50
Gr Polle
Het is belangrijk dat je je krukas centraal in het carter plaatst.
Dit kan door d het carter terug op te warmen en de krukas naar links of rechts te tikken dit met de moer er op.
Dan nameten met voelermaat en zorgen dat de afstand links en rechts evenveel is
Opvulringen nog nooit gezien.
Henk vertelde ooit dat het bij de oude carters wel het geval was,de jaren 50
Gr Polle
Re: Zijdelingse speling krukas
Ik heb de afgelopen jaren ook al diverse (AV7) blokjes uit en in elkaar gesleuteld en ben daar toch diverse krukas-afstelshims tegen gekomen.Polle schreef:Hallo Franky
Het is belangrijk dat je je krukas centraal in het carter plaatst.
Dit kan door d het carter terug op te warmen en de krukas naar links of rechts te tikken dit met de moer er op.
Dan nameten met voelermaat en zorgen dat de afstand links en rechts evenveel is
Opvulringen nog nooit gezien.
Henk vertelde ooit dat het bij de oude carters wel het geval was,de jaren 50
Gr Polle
Voor de afstelling gebruik ik een setje paslagers en ga uit van 0 mm speling zonder carterpakking. Met pakking heb je dan ongeveer 0,1-0,2 mm speling.
Groet,
Mobydick
Re: Zijdelingse speling krukas
Hallo Franky
Ga naar youtube en voeg in Remontage bas moteur AV7
Krijg je een goed en duidelijk filmpje te zien
Gr Polle
Ga naar youtube en voeg in Remontage bas moteur AV7
Krijg je een goed en duidelijk filmpje te zien
Gr Polle
Re: Zijdelingse speling krukas
Hij maakt het carter heet met de föhn en het witte poeder is bevroren condens op de krukas, die ver onder 0 graden is, van het overnachten in de vriezer.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zijdelingse speling krukas
Waarom maak je in die fase nog het carter warm met een föhn?
Dat met dat ijs het ik zelf eigenlijk ook nog wel kunnen bedenken
Dat met dat ijs het ik zelf eigenlijk ook nog wel kunnen bedenken
Re: Zijdelingse speling krukas
Volgens mij om het condens van de krukas te verwijderen.
Deze filmpjes geven een idee hoe het ongeveer moet. Ik vind overigens de manier van werken met de bankschroef zonder spanplaten vrij grof om over de manier van lager montage maar te zwijgen.
Mobydick
Deze filmpjes geven een idee hoe het ongeveer moet. Ik vind overigens de manier van werken met de bankschroef zonder spanplaten vrij grof om over de manier van lager montage maar te zwijgen.
Mobydick
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Zijdelingse speling krukas
Correct. Ik zou het ook niet precies zo doen.
Wat mij overigens ook verbaasde is dat hij weinig moeite doet om de twee carters uit te lijnen t.o.v. elkaar. Voordat ik de carterbouten aandraai monteer ik altijd tijdelijk de cilinder zodat de bovenkant van de twee carters vlak liggen. Een kier op die plek is niet echt prettig....
Wat mij overigens ook verbaasde is dat hij weinig moeite doet om de twee carters uit te lijnen t.o.v. elkaar. Voordat ik de carterbouten aandraai monteer ik altijd tijdelijk de cilinder zodat de bovenkant van de twee carters vlak liggen. Een kier op die plek is niet echt prettig....
Re: Zijdelingse speling krukas
Franse slag.