Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Franky » 24 dec 2013, 16:22

Beste mobylette rijders,

Voordat ik een motorblok in elkaar schroef, zet ik hem altijd eerst in elkaar zonder krukas en zuiger en zonder pakkingen. Dit om te zien of er geen grote kieren te zien zijn. Dit heb ik ook gedaan bij de 99z en daar heb ik een grote kier ontdekt! Hij zit tussen het cilinderhuis en beiden carters.

Afbeelding

Zoals te zien is kan je door de hele spoelpoort kijken! Dit is rondom de cilinder het geval. De kier is maximaal 0.1mm groot.

Na wat onderzoek blijkt de kier een gevolg van een productiefout te zijn in het cilinderhuis. Rondom de cilinder staat een opstaande rand die net iets hoger ligt dan de rest van het vlak. Deze rand is het gene waarop de cilinder op het carter rust.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit nu al een tijdje na te denken wat ik hier nou weer mee aan moet. Er zijn twee voor de hand liggende oplossing.
1. Gewoon monteren met een dikke pakking er tussen. Ik heb hier een pakking van 0.3mm dik. De pakking moet dus even een kier die 33% van zijn dikte is opvullen :shock: Zou dat goed gaan :roll:
2. Cilinderhuis aanpassen.

Ik ben een voorstander van oplossing 2. Ik zou alleen willen wensen dat dit makkelijk is. Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen!
- Afdraaien op de draaibank is geen optie. Ik zou niet weten hoe ik hem in moet klemmen op een dusdanige manier dat het vlak van het carter en het vlak van de cilinderkop parallel blijven. Hoe klem je dit ding überhaupt in?????
- Frezen is voor de hand liggende i.v.m. de paralleltijd tussen de twee bovengenoemde vlakken. Alleen dan kan je dus nooit mooi rondom de cilinder het materiaal weg halen.

Wat te doen? Alle tips zijn welkom!
Het gaat hier overigens over een gloednieuwe cilinder. Dus hij is wel wat moeite waard.

Bij voorbaat dank,

Frank

GROENEKAN
Berichten: 3772
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 dec 2013, 18:48

Frank, ik zou die nieuwe cilinder niet aanpassen. Een papieren pakking van 0.3 mm aan beide zijden met tweetaktolie insmeren en dan komt het 99 % zeker goed. Mocht onverhoopt de voetpakking lekken ( zie je gauw genoeg ) dan kun je altijd daarna andere akties ondernemen. Maar zal wel niet nodig zijn. gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Harrie » 24 dec 2013, 18:54

Ik kan me niet voorstellen dat in de matrijzen een dergelijke fout zit.
Als je de juiste pakking gebruikt wordt deze bij de rand extra goed ingedrukt en zal hij wel afdichten.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2407
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door ruudk » 24 dec 2013, 22:04

Ha Franky,
Rondom de cilinder staat een opstaande rand die net iets hoger ligt dan de rest van het vlak.
Nog even voor mijn begrip: bedoel je hier de ronde rand die een centimeter of drie het carter inzakt? Dan zou ik eerder zeggen 'die flink hoger ligt dan de rest van het vlak' (met dit vlak bedoel je het vlak dat tegen de voetpakking aankomt)
Begrijp ik het dan goed dat de onderkant (onderste ronde ongeveer 3cm uitstekende stuk van de cilinder) net iets te lang is, zodat die aan de onderkant tegen een carterplateau/rand aankomt zodat de cilinder bij de voetpakking niet diep genoeg aangedrukt kan worden?

Als dit zo is, zou ik dat wel vreemd vinden. Je weet zeker dat je het goede model cilinder hebt?

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 dec 2013, 23:12

Nee Ruud, dat bedoelt Franky niet. Een centimeter of drie is wel wat meer als "net iets hoger". Naast het gedeelte, dat in het carter verdwijnt, ligt en randje, dat nety iets hoger ligt, dan de rest van het pasvlak op het carter. Dat is wel raar, maar het ziet er niet uit als een fout, meer als een opzettelijk iets. En met goed passende pakkingen, denk ik, dat er geen probleem zal optrreden. Het feit, dat iets er niet uitziet, als je verwacht, betekend niet automatisch, dat er een ontwerpfout ingeslopen is.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 dec 2013, 23:16

Nee Ruud, dat bedoelt Franky niet. Een centimeter of drie is wel wat meer als "net iets hoger". Naast het gedeelte, dat in het carter verdwijnt, ligt en randje, dat nety iets hoger ligt, dan de rest van het pasvlak op het carter. Dat is wel raar, maar het ziet er niet uit als een fout, meer als een opzettelijk iets. En met goed passende pakkingen, denk ik, dat er geen probleem zal optrreden. Het feit, dat iets er niet uitziet, als je verwacht, betekend niet automatisch, dat er een ontwerpfout ingeslopen is.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Polle » 25 dec 2013, 09:29

Hallo Franky

Misschien is het wel bedoeld om goed af te sluiten.
De rand drukt extra hard in de pakking
Ik zou niet beginnen knoeien aan een gloednieuwe cilinder
Ook gaat hij dan 0,1 mm zakken waardoor je piston 0,1 mm hoger komt wat misschien voor problemen zorgt
Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2407
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door ruudk » 25 dec 2013, 11:02

Duidelijk MobyJoost,
Nu snap ik het.
Bedankt.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Polle » 25 dec 2013, 11:20

http://www.lesolex.com/catalogue_photos/17/IMG_5097.JPG

Hallo Franky

Als je goed kijkt op deze foto's dan zie je ook een randje

Gr Polle

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door sleurhut » 25 dec 2013, 11:53

Een klein beetje curil vloeibare pakking over je pakking smeren aan weerzijden. Weet je zeker dat het goed dicht is 8-)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Polle » 25 dec 2013, 12:04

Met de nadruk op klein beetje
Heb ooit dingen gezien waar de hele prut overal was tussen gelopen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Franky » 25 dec 2013, 12:52

Dank voor alle reacties.
Het is natuurlijk geen fout in de matrijzen. Dergelijke vlakken worden altijd nabewerkt. Daar kan altijd iets fout gegaan zijn.

In principe is dit een gewoon AV7 blokje. Ik heb het cilinderhuis vergeleken met wat andere AV7 cilinderhuizen en dit cilinderhuis is de enige met die rare rand. Vandaar mijn conclusie dat dit waarschijnlijk een productiefout is.

Deze rand drukt inderdaad een deel van de pakking erg hard in. Het vervelende hiervan is dat de rest van de pakking niet goed ingedrukt wordt. Als dit gaat lekken, zal het rondom de spoelpoorten plaats vinden.

Interessante foto Polle. Daar is inderdaad die rand ook te zien. Wat een vreemd toch allemaal.....

Vloeibare pakking? Praat me er niet over! Als je een wist hoeveel vloeibare pakking ik weg heb moeten snijden bij dit blok :evil: Zowel binnen in het blok als er buiten! De fransman dit gedaan heeft is een beunhaas! Uiteraard zal op een paar strategische plekken een heel klein beetje vloeibare pakking gedaan worden ;)


Ik ben er in ieder geval wel uit nu. :) Met name die foto van Polle bewijst dat die rand vaker voorkomt. De rede is mij onbekend en ik twijfel of dit wel goed afsluit. Aanpassen kan echter altijd nog. Een cilinder loshalen is nou ook weer niet zo ingrijpend dus hij gaat gewoon gemonteerd worden. Ondertussen heb ik ook een opstelling bedacht waarmee ik die rand eraf kan draaien. Dus als het nodig is, kan ik dit zelf zo doen :)

Iedereen bedankt voor de antwoorden :D

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Wijnand » 26 dec 2013, 17:45

Beste Franky,
De afronding aan dat gietstuk (cylinder) is m.i. heel normaal: vergeet hierbij niet dat de beide carterhelften aan de bovenzijde iets zijn afgeschuind waardoor de afronding van de cylinder geheel in de afschuining valt. Mocht je twijfelen aan de "passing" dan kun je met behulp van bijvoorbeeld blauw vetkrijt de passing controleren.
En als er al iets aan te passen is dan zou ik dat doen aan de afschuining van de carterdelen.
Succes,
groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Franky » 27 dec 2013, 11:39

Wijnand schreef:Beste Franky,
vergeet hierbij niet dat de beide carterhelften aan de bovenzijde iets zijn afgeschuind waardoor de afronding van de cylinder geheel in de afschuining valt.
Het carter is aan de bovenzijde scherp. De afschuining is zeer minimaal. De opstaande rand valt bij lange na niet in die afschuining. Dat kan je ook duidelijk zien door de kier die ik heb tussen cilinderhuis en carter.
Wijnand schreef: Mocht je twijfelen aan de "passing" dan kun je met behulp van bijvoorbeeld blauw vetkrijt de passing controleren.
En als er al iets aan te passen is dan zou ik dat doen aan de afschuining van de carterdelen.
Passing? Waarop? Tussen het vlak van het cilinderhuis en het karter? Daar heb je geen krijt voor nodig. Ik kan er zo tussendoor kijken :(

Ik krijg het idee dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel. Hierbij een vereenvoudigde weergave. Zwart is carter, rood is cilinderhuis. De tekening van de AV7 is een ander cilinderhuis dat ik hier heb liggen van een gewoon AV7 blok. Dit cilinderhuis heeft in mijn ogen het ideale ontwerp op deze plek. Je kan nu ook heel duidelijk zien dat de 99z vreemd is.
Afbeelding

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Wijnand » 27 dec 2013, 12:45

Toevallig heb ik momenteel een AV7 blokje open liggen; de cilinder heeft in tegenstelling tot wat jij schetst geen "holle"afwerking maar een naar buiten stekende afschuining.
Die afschuining past heel makkelijk tegen de afgeschuinde carterrand. De breedte van die afgeschuinde carterrand meet nagenoeg 2mm.
De cilinder die jij schetst wijkt inderdaad nogal af. Ik vermoed dat, indien alle overige afmetingen in overeenstemming zijn met een AV7 cilinder, er in dit geval een vulring
noodzakelijk is om het hoogte verschil van die rand op te heffen. Of, zoals al eerder is aangegeven, afdraaien en indien nodig de dikte van de voetpakking aanpassen.
V.w.b. het gebruik van gekleurd vetkrijt ; dat gebruik ik wanneer je niet gemakkelijk iets kunt opmeten en toch wil weten of er ergens iets niet goed past.
Mooie hobby hebben wij; het oplossen van dit soort problemen is m.i. een heel leuk aspect. Enfin, ik wens je veel succes met het oplossen van dit toch wel lastig probleem.
Groet,
Wijnand.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Franky » 27 dec 2013, 13:21

Wijnand schreef: Die afschuining past heel makkelijk tegen de afgeschuinde carterrand. De breedte van die afgeschuinde carterrand meet nagenoeg 2mm.
Wow, 2mm, dit is veel! Nee, zo'n grote afschuining zit er bij mij niet op. Ik denk trouwens dat je bij mij met een afschuining van 2mm er nog niet bent, maar dat zou ik op moeten meten. Niet dat ik dat als een oplossing zie.

Er is maar 1 mooie oplossing in mijn ogen, en dat is die rand afdraaien. Maar eerst ga ik zien of het wel echt lekt.

We hebben zeker een mooie hobby 8-) Als je echt geïnteresseerd bent in techniek kan je eindeloos leren van zo'n simpel mobyletje. :D

sleurhut
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2013, 19:55

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door sleurhut » 27 dec 2013, 19:02

heb dit vaker gehad bij puch imitatiecilinders, gewoon ervoor zorgen dat beide oppervlakken gewoon helemaal glad zijn, mooie kwaliteit pakking ertussen (desnoods zelf maken van bvb elring pakkingspapier als het zo'n goedkope pakking is). beetje olie ertussen en aanhalen. Lost het echt wel op

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 dec 2013, 01:02

De druk op een voetpakking is volgens mij ook nog geen fractie van die, die op de koppakking wordt uitgeoefend.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Productiefout in 99z cilinderhuis. Hoe op te lossen?

Ongelezen bericht door Franky » 31 dec 2013, 18:19

De druk in de vorm van luchtdruk? Dat klopt ja. De aandrukkracht is natuurlijk hetzelfde ;)

Ik heb ondertussen het cilinderhuis zonder aanpassingen gemonteerd. Ik heb een aantekening gemaakt in mijn logboek met de opmerking dat ik er extra op lekkage moet letten zodra de bromfiets rijdt. Dit kan nog wel een jaartje duren. Dus tot die tijd zal het even stil worden :)

Plaats reactie