Kettingen met halve schakels en onderhoud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Kettingen met halve schakels en onderhoud

Ongelezen bericht door Harrie » 28 jan 2014, 00:08

Vroeger waren deze ketting gewoon bij de fietsenmaker te koop en nu moeten we ons meestal behelpen met standaard kettingen met de maat 3/16 x 1/2 inch.
Probleem is dat het afstellen lastig is. De ketting is te lang of te kort. Meestal laat ik hem lang en zet het achterwiel helemaal naar achteren. De spanning is dan redelijk goed.
Na enig gebruik - de ketting is dan gerekt - haal ik een volle schakel uit de ketting en zet de ketting zo kort mogelijk.
Voor bromfietsen met kettingkast is dat de enige optie, tenzij je nog ergens in Frankrijk een ketting met halve schakel hebt gevonden.
Voor brommer zonder kettingkast is er een interessante mogelijkheid die ik tegenwoordig toepas.
De zware Wipperman 18 ketting is leverbaar met halve schakels. Hij is wel 2 keer zo duur, maar dan heb je wel een stevige ketting, die niet gauw knapt.
Hij is ook iets breder, hetgeen in de smalle kettingkasten tot problemen leidt.

Tenslotte nog het antwoord op een veelgestelde vraag: Wanneer is een ketting versleten?
Voor sommige mensen is dat moment gekomen, wanneer de ketting stijf van het roest knapt en steeds van de puntige of knokkelige kettingwielen afloopt. :roll:
Voor mij ligt het moment veel eerder. Ik meet de speling op van alle schakels en als die groter is dan 1 cm dan wordt de ketting vervangen.
Laatst had ik een ketting onderhanden die maar liefst 21 mm speling had.
Hoe meet je dat op:
Druk alle schakels in elkaar en zet een streepje op de werkbank of tafel.
Trek alle schakels uit elkaar en zet weer een streepje op de werkbank.
Met het oog kun je dan direct zien hoe slecht de ketting is.
Nog iemand opmerkingen of aanvullingen? Graag, dan verwerk ik dat t.z.t. in een artikel over kettingen.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie