Boite de relais vragen

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 apr 2017, 11:08

Polle schreef:Waarom zijn de bananen krom ? :lol: :lol: :lol:
Kan je uren over discuteren .
Franky waar haal jij je shim ringen vandaan ?
Gr Polle
Anders passen de bananen niet in hun velletje, daarom zijn bananen krom Polle... :lol:

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Harrie » 05 apr 2017, 13:37

Polle schreef:Waarom zijn de bananen krom ? :lol: :lol: :lol:
Kan je uren over discuteren .
Gr Polle
Ze hebben het mij in Spanje binnen 1 minuut kunnen uitleggen.
De trossen met bloempje groeien naar het licht toe; aanvankelijk is de boel recht.
Net zo''n discussie als: "Wat is het eerste het kip of het ei? Als je nadenkt is het logisch.
Het ei dus, dat afkomstig is van een dier dat je net geen kip kunt noemen. Alles begint simpel en eenvoudig.
Complexe zaken zoals een kip ontstaan niet uit het niets.

Shims waar je die haalt als je geen eigen voorraad hebt? Bij een lagerhandel zoals Brammer of op een tweewielerbeurs.

H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 02 apr 2018, 19:42

Hallo Forumleden. Ik heb net de olie van mijn Boite relais ververst. Ik gebruik Eurol monograde SAE 30 mineral. De olie heeft ongeveer 1000km gezeten. Ik zie in de afgewerkte olie een goud/brons kleurige waas.
Herkend iemand dit? Kan het kwaad? Moet ik mij zorgen gaan maken?
Gr J E

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 02 apr 2018, 20:34

Do not forget to fill the gearbox until the oil reaches the fill plug. 85 cm3 engine oil SAE 40 are necessary for the operation of the box.
Je hebt in ieder geval de verkeerde dikte olie erin zitten.
Een ander probleem is dat moderne olie additieve kan bevattent die niet samengaan met bronzen onderdelen. Zie jij veel bronzen onderdelen in de olie zitten? Je hebt mogelijk een bronzen tandwiel. Ze werden zowel geleverd met bronzen als aluminium tandwiel.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Polle » 03 apr 2018, 06:32

Millers olie levert alle soorten olie voor oldtimers.
Ik gebruik deze in mijn biote van de sp98 en de mobysport kaptein.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 03 apr 2018, 17:44

Ik ook.
Deze om precies te zijn. Is mij destijds door Millers aangeraden.
Ik wou het ooit zelf nog eens onderzoeken, maar heb dat nog niet gedaan.
Afbeelding

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 apr 2018, 19:35

Super bedankt voor reactie. Frank en Polle. Die olie van mij is ook wel voor oldtimers maar niet speciaal voor transmissie. Ik ga andere olie gebruiken en kijken of dat een positief effect heeft .
Gr J E

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2018, 12:09

Ik vraag mij ook af of dat spul van mij speciaal voor de transmissie is. Zo te zien is het motorolie. Dat lijkt op transmissie olie maar is bedoeld voor hogere temperuren. Daarnaast is motorolie ook bedoeld om verbrandingstroep af te voeren ofzoiets. In ieder geval zoiets vermoed ik ;) Zoals ik al typte moet ik dit eens uitzoeken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Polle » 04 apr 2018, 13:39

Ik had wel degelijk transmissieolie van millers.
mijn busje heb ik niet meer moet het terug uitzoeken.

Gr Polee

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 04 apr 2018, 13:57

Als je dat een keer uit zou willen zoeken welke dat is, heel graag. :D
Zoals ik al typte heb ik zelf ook wat twijfels bij dat spul van mij. Het verhaal daarvan is dat het me aangeraden is door een forumlid, maar dat spul hadden ze niet meer bij Millers maar dit zou zelfs iets beter zijn. Al met al, weinig gebaseerd op kennis van mijn kant en enkel overgenomen van adviezen van andere mensen.
Fout zal het niet wezen. Er rijden meer mensen mee rond. Maar als er iets beters is wil ik dat natuurlijk :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 apr 2018, 16:31

Bij veel, oudere, vooral 4-takt motoren en zeker motoren voor motorfietsen, heeft de olie twee functies, omdat dezelfde olie wordt gebruikt voor het smeren van de transmissie, en het smeren van de zuiger in de cylinder en het kleppen mechaniek in de cylinderkop. Die olie wordt daar, natuurlijk, erg heet. Onze boite is geen onderdeel van de krachtbron en dus heb je geen olie nodig, die bedoeld is, om die hoge temperaturen te doorstaan, met behoud van de smerende eigenschappen. Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden. Daarbij lijkt het logisch, dat een olie, die hoge temperatuur kan doorstaaan, veel langer de smerende eigenschappen behoudt in een losse tandwielbak, dan wanneer ook nog gebruikt, om veel hetere onderdelen te smeren.Ik gebruik Bardahl SAE 40. https://www.bardahlstore.nl/webshop_pro ... h=SAE%2040 .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 01 jul 2019, 19:11

Nog een leuk iets voor jullie. Ik ben mij aan het verdiepen in lagertechniek voor mijn werk en kwam iets leuks tegen.

We hebben hier op het forum wel eens gediscussieerd waarom MBK oorspronkelijk C3 lagers in de boite relais heeft toegepast. C3 lagers zijn lagers met extra veel speling. Deze worden gebruikt bij zeer zware passingen (als je een te grote as met geweld in een lager perst rek je de binnenring van het lager op waardoor de speling in het lager minder wordt. Hetzelfde geldt voor een buitenring persen in een huis) of grote temperatuurverschillen tussen binnenring en buitenring van het lager. Een lager moet nou eenmaal altijd enige speling hebben anders draaien ze kapot.
Het bovenstaande is allemaal niet van toepassing bij onze boite relais aangezien de passingen nou ook weer niet zo strak zitten en de temperatuursverschillen tussen de binnenring en de buitenring van het lager niet groot zijn. Maar wat is het dan wel?

Ik kwam in de boeken tegen dat je een trucje toe kan passen bij kogellagers. Als je een groter axiaal draaggetal wil hebben kan je C3 lagers gebruiken ipv gewone lagers. Omdat dat er meer speling op het lager zit zakt de kogel verder de groef in (axiaal gezien vanuit het lager). Hierdoor verandert de drukhoek waarmee de kogel tegen de binnenring en buitenring drukt. Hierdoor kan het lager meer axiale kracht opnemen. Uiteraard gaat dit ten kosten van het radiaal draagvermogen. Omdat onze boite relais schuine vertanding heeft is er inderdaad een axiale kracht aanwezig.

Zou dit de reden zijn? :roll:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2019, 10:31

Wouw. Nul reacties. Was dit iets te diepgaand voor jullie? :roll:

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 07 jul 2019, 11:24

Je verhaal kan ik volgen, en het klinkt logisch, maar ik kan er zeker niet over oordelen.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jul 2019, 12:59

Franky schreef:
07 jul 2019, 10:31
Wouw. Nul reacties. Was dit iets te diepgaand voor jullie? :roll:
Hallo Frank,
Te diepgaand? Eerder te vergaand. De gemiddelde mobylette-eigenaar is al dik tevreden als zijn brommer mooi stationair loopt en lekker aan het gas ligt.
Het gaat hier om een simpel boerensmid-vertragingskastje met relatief lage toerentallen.
Verder zijn de tandwielen meestal ook wat versleten; dus ik vind het rieken naar suboptimalisatie.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2019, 14:07

Jij hebt je nooit afgevraagd waarom er C3 lagers in zitten dan? Ik vind het een bijzondere keuze van MBK. Als ik C3 lagers koop kosten ze meer dan de normale lagers. MBK nam natuurlijk lagers af in iets andere aantallen, dus ik weet niet of MBK er ook meer voor moest betalen. Het zou mij echter niks verbazen dat MBK inderdaad hier meer geld voor heeft moeten betalen. Er moet echt wel een reden voor geweest zijn anders doe je dit toch niet.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door AGB » 07 jul 2019, 15:08

heb weinig verstand van lagers , weet dat de kogels goed rond moeten zijn , en dat er ruimte moet ,
zijn voor uitzetting bij warmte , maar hoe veel van dat alles , is ook maar net hoe warm wordt het,
zal het in tienden van mm zijn of in een van de honderdste mm zijn. ik denk eerder het laste .
dan moet je haast wel een testbank en goede gereedschap hebben om het te kunnen meten,
wil je heel nauwkeurig werken
denk voor de meeste brommer sleutelaars dat het een gevoel kwestie is,

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door australman » 07 jul 2019, 16:51

Hoi,

Die hele 'Boite' vind ik eigenlijk helemaal niet passen bij Mobylette.De eenvoud en perfektie van een EEG trekt mij veel meer aan.
Als het dan toch ingewikkelder moet worden,doe mij dan maar meteen een viertakt met twee bovenliggende nokkenassen en vier
kleppen ,eventueel een compressortje voor wat extra paardjes.
Wat betreft C3 of nie,ga er maar gewoon van uit dat ze destijds voor weinig een partij lagers voor een vriendenprijs konden krijgen.
Ik denk niet dat daar verder enig rekenwerk aan vooraf ging.
We hebben natuurlijk allemaal ons favoriete merk hoog zitten,maar vroeger was het gewoon handel.

Hans

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 jul 2019, 18:53

Hoi HTF high tech franky,
Als je met dit soort vragen worstelt moet je eigenlijk eens gaan buurten in de koffiekamer
van de SKF ingenieurs. Die happen vast wel en dienen je passend van repliek.
Wij hebben op dit forum wellicht het gevoel dat je gelijk kunt hebben, maar dat komt meer
uit de onderbuik dan tussen de oren weg. Of liever zweeft een eindje boven de pet.

Vandaar de doffe ogen en laag hangende mondhoeken.
Voor glimmende oogjes moet je bij fysici zijn.

groet van een eenvoudige busboer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 07 jul 2019, 21:08

AGB schreef:
07 jul 2019, 15:08
heb weinig verstand van lagers , weet dat de kogels goed rond moeten zijn , en dat er ruimte moet ,
zijn voor uitzetting bij warmte , maar hoe veel van dat alles , is ook maar net hoe warm wordt het,
zal het in tienden van mm zijn of in een van de honderdste mm zijn. ik denk eerder het laste .
dan moet je haast wel een testbank en goede gereedschap hebben om het te kunnen meten,
wil je heel nauwkeurig werken
denk voor de meeste brommer sleutelaars dat het een gevoel kwestie is,
Dit is allemaal micron werk. Gelukkig hoeven wij ons daar niet druk om te maken. Dat mag de lagerfabrikant doen. Wij kopen wel het eindelijke product. :P
australman schreef:
07 jul 2019, 16:51
We hebben natuurlijk allemaal ons favoriete merk hoog zitten,maar vroeger was het gewoon handel.
Zo hoog heb ik het ons merk niet zitten hoor :P Ik heb bewondering voor het succes van MBK. Ik realiseer me echter ook heel goed dat MBK in het goedkope segment van de markt zat. Ze hebben regelmatig minderwaardige technische oplossingen gekozen om geld uit te sparen.
mobydilz schreef:
07 jul 2019, 18:53
Hoi HTF high tech franky,
Als je met dit soort vragen worstelt moet je eigenlijk eens gaan buurten in de koffiekamer van de SKF ingenieurs. Die happen vast wel en dienen je passend van repliek.
Helaas is mij dit nog niet gelukt. Dit zou ik heel graag willen. Niet zozeer ivm met onze hobby maar wel heel graag ivm met mijn werk. :)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jul 2019, 23:17

Franky schreef:
07 jul 2019, 14:07
Jij hebt je nooit afgevraagd waarom er C3 lagers in zitten dan? Ik vind het een bijzondere keuze van MBK. Als ik C3 lagers koop kosten ze meer dan de normale lagers.....
Ik herinner me zojuist, dat ik daarover een paar decennia geleden gesproken heb met Frans Spijker uit Eindhoven met wie ik begin jaren negentig veel samenwerkte op mobylettegebied.
Frans was al een paar jaar eerder begonnen en had al een mooie collectie van voornamelijk lichte mobylettes.
Volgens Frans werden in de jaren vijftig/zestig de lagers minder nauwkeurig geproduceerd dan daarna.
De nauwkeurige lagers waren daardoor duurder. Tegenwoordig gebruik je gewoon het standaard lager dat nauwkeurig is en dus prima voldoet.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2019, 17:24

Ik weet niet wat destijds de lager specificaties waren. Als ik kijk naar de huidige specificaties klopt jou opmerking niet. De productietoleranties op de lager onderdelen bij normaal en C3 zijn identiek. C3 heeft echter meer speling omdat dat er bewust gerommeld is aan de maatgeving. Dit heeft niets met productietoleranties te maken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 jul 2019, 17:45

Hallo Frank,
Ik heb even wat rond geneusd op internet en het mijn conclusie is dat het voor onze boîte (lage temperaturen , geringe belasting en lage toerentallen: een standaard lager prima voldoet.
De praktijk geeft me ook gelijk, want ik heb eigenlijk nooit problemen onderweg met de gereviseerde tussentransmissies.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door Franky » 08 jul 2019, 18:29

PantinNL schreef:
08 jul 2019, 17:45
Ik heb even wat rond geneusd op internet en het mijn conclusie is dat het voor onze boîte (lage temperaturen , geringe belasting en lage toerentallen: een standaard lager prima voldoet.
Klopt. Dat had ik ook al geconcludeerd. Vandaar mijn verbazing over het hele C3 verhaal ;)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Boite de relais vragen

Ongelezen bericht door PantinNL » 08 jul 2019, 19:05

Standaard en C3 liggen dicht bij elkaar, heb ik begrepen.
Henk

Plaats reactie