Van poelie tot Dimoby-koppeling
Van poelie tot Dimoby-koppeling
Afgelopen week heb ik gewerkt aan een speciale Dimoby-koppeling; het was namelijk een van de eerste types, die ik zelf nog nooit had gezien.
AV3: Poelie
De AV3 startte met een simpele poelie; koppelen en ontkoppelen kan primitief door gebruik van de decompresseur te maken.
Mobykoppeling
Omstreeks 1952 kwam de Mobykoppeling uit zoals toegepast op de AV31
Een hele verbetering deze rijwielkoppeling; door 6km/uur te gaan fietsen werd het rijwiel door de centrifugaalkoppeling aan de motor gekoppeld. Bij stilstand bleef de motor draaien, maar optrekken vanuit stilstand kon (nog) niet.
Dimobykoppeling
Halverwege de vijftiger jaren kwam de Dimoby-koppeling op de markt.
Een hele verbetering en dat principe zou het nog decennia volhouden.
Modellen zoals: EEG, FOM, S35, AV85, AV40/50 et cetera zijn met een Dimobykoppeling uitgevoerd. Een brommer met automatische koppeling.
Zo zijn vrijwel alle modellen uit de jaren 60 voorzien van een Dimobykoppeling.
Met deze koppeling werd een motorkoppeling toegevoegd bestaande uit 3 strips op het deksel, die de motor bij een bepaald toerental vastkoppelt aan het rijwiel.
De uitvoeringvorm van de koppeling is dus geëvolueerd en hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de variateur. Die ontwikkeling is nog niet afgelopen, want onlangs trof ik nog een DiMobykoppeling aan met bronzen bus i.p.v. naaldlager.
Interessant zijn de overgangsmodellen, die je zelden ziet. Afgelopen week heb ik aan een Dimobykoppeling gewerkt die nog de oude rijwielkoppeling had. De trommel was niet uit één stuk maar was uit meerdere delen samengesteld.
Alle voeringen waren versleten: de twee korte voeringen zijn vervangen en de drie strips zijn opnieuw geklonken. Natuurlijk werd de deksel aan de binnenkant uitgedraaid, omdat daar koppen van klinknagels zitten. De twee voeringen van de rijwielkoppeling raspen dan daarover heen.
Opvallend was de kwaliteit van de uitlijning van trommel en deksel. De segmenten en voeringen heb ik allemaal gewogen i.v.m. mogelijke onbalans.
Bij 4000 toeren/min heeft 2 gram onbalans als een grote invloed en gaat de zaak behoorlijk trillen.
Hieronder wat foto's van deze speciale koppeling.
Harrie
AV3: Poelie
De AV3 startte met een simpele poelie; koppelen en ontkoppelen kan primitief door gebruik van de decompresseur te maken.
Mobykoppeling
Omstreeks 1952 kwam de Mobykoppeling uit zoals toegepast op de AV31
Een hele verbetering deze rijwielkoppeling; door 6km/uur te gaan fietsen werd het rijwiel door de centrifugaalkoppeling aan de motor gekoppeld. Bij stilstand bleef de motor draaien, maar optrekken vanuit stilstand kon (nog) niet.
Dimobykoppeling
Halverwege de vijftiger jaren kwam de Dimoby-koppeling op de markt.
Een hele verbetering en dat principe zou het nog decennia volhouden.
Modellen zoals: EEG, FOM, S35, AV85, AV40/50 et cetera zijn met een Dimobykoppeling uitgevoerd. Een brommer met automatische koppeling.
Zo zijn vrijwel alle modellen uit de jaren 60 voorzien van een Dimobykoppeling.
Met deze koppeling werd een motorkoppeling toegevoegd bestaande uit 3 strips op het deksel, die de motor bij een bepaald toerental vastkoppelt aan het rijwiel.
De uitvoeringvorm van de koppeling is dus geëvolueerd en hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de variateur. Die ontwikkeling is nog niet afgelopen, want onlangs trof ik nog een DiMobykoppeling aan met bronzen bus i.p.v. naaldlager.
Interessant zijn de overgangsmodellen, die je zelden ziet. Afgelopen week heb ik aan een Dimobykoppeling gewerkt die nog de oude rijwielkoppeling had. De trommel was niet uit één stuk maar was uit meerdere delen samengesteld.
Alle voeringen waren versleten: de twee korte voeringen zijn vervangen en de drie strips zijn opnieuw geklonken. Natuurlijk werd de deksel aan de binnenkant uitgedraaid, omdat daar koppen van klinknagels zitten. De twee voeringen van de rijwielkoppeling raspen dan daarover heen.
Opvallend was de kwaliteit van de uitlijning van trommel en deksel. De segmenten en voeringen heb ik allemaal gewogen i.v.m. mogelijke onbalans.
Bij 4000 toeren/min heeft 2 gram onbalans als een grote invloed en gaat de zaak behoorlijk trillen.
Hieronder wat foto's van deze speciale koppeling.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Bijzonder dingetje Harrie. Erg leuk
De koppelingshamers zien er ook bijzonder uit. Bestaan die ook uit meerdere delen?
De koppelingshamers zien er ook bijzonder uit. Bestaan die ook uit meerdere delen?
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Ja, onnodig complex kunnen we nu rustig stellen met 4 veren.
Van de andere kant is die koppeling wel zorgvuldig gemaakt net zoals een variateur die ik heb met 36 kogels in combinatie met een Mobykoppeling.
Die combinatie is ook zeldzaam.
Harrie
Van de andere kant is die koppeling wel zorgvuldig gemaakt net zoals een variateur die ik heb met 36 kogels in combinatie met een Mobykoppeling.
Die combinatie is ook zeldzaam.
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Heel mooi Harrie!
Op mijn S24A uit 1958 (=S2A met Dimoby-koppeling) zit ook een vroege Dimoby-koppeling met dezelfde achterkant als die op jouw foto.
Het is tijdens het rijden goed te zien dat de koppeling anders is dan die van de, zeg, jaren '60 Mobyletjes.
Mijn koppeling heeft al wel de dunne hamers, maar dus ook een trommel uit samengestelde delen.
Bij mij zit er een ronde viltring tussen de twee koppelingen, deze past op de uitsparing in de binnentrommel (met drie elementen).
Omdat jij die uitsparing ook hebt, vermoed ik ook, dat daar ook zo'n viltring hoort. Zat die er ook op?
Van welk model Mobylette komt deze koppeling af? Ik schat eentje uit ongeveer 1957. Ook een S24A?
Groeten,
Ruud
Op mijn S24A uit 1958 (=S2A met Dimoby-koppeling) zit ook een vroege Dimoby-koppeling met dezelfde achterkant als die op jouw foto.
Het is tijdens het rijden goed te zien dat de koppeling anders is dan die van de, zeg, jaren '60 Mobyletjes.
Mijn koppeling heeft al wel de dunne hamers, maar dus ook een trommel uit samengestelde delen.
Bij mij zit er een ronde viltring tussen de twee koppelingen, deze past op de uitsparing in de binnentrommel (met drie elementen).
Omdat jij die uitsparing ook hebt, vermoed ik ook, dat daar ook zo'n viltring hoort. Zat die er ook op?
Van welk model Mobylette komt deze koppeling af? Ik schat eentje uit ongeveer 1957. Ook een S24A?
Groeten,
Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Hallo Ruud,
De koppeling zit op een S24A uit 1958 en daar horen twee viltringen bij.
We zouden de framenummers moeten vergelijken.
Eentje ontbreekt; zal eens kijken hoe ik dat kan oplossen.
Jij hebt dus ook een speciale variant: leuk om te weten dat die versie ook bestaat. Waarschijnlijk de opvolger van bovengetoonde.
Harrie
De koppeling zit op een S24A uit 1958 en daar horen twee viltringen bij.
We zouden de framenummers moeten vergelijken.
Eentje ontbreekt; zal eens kijken hoe ik dat kan oplossen.
Jij hebt dus ook een speciale variant: leuk om te weten dat die versie ook bestaat. Waarschijnlijk de opvolger van bovengetoonde.
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Ja, ik denk ook dat die koppeling van jou net iets ouder is.
Ik laat je mijn framenummer en motornummer nog even weten als ik weer bij de Mobylette ben (die staat niet bij mij thuis).
Denk jij trouwens ook dat de S24A de opvolger van de S2A is? Ik denk dit omdat de S24A net als de S2A smalle spatborden en een kleine koplamp heeft.
Groeten,
Ruud
Ik laat je mijn framenummer en motornummer nog even weten als ik weer bij de Mobylette ben (die staat niet bij mij thuis).
Denk jij trouwens ook dat de S24A de opvolger van de S2A is? Ik denk dit omdat de S24A net als de S2A smalle spatborden en een kleine koplamp heeft.
Groeten,
Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
De Toerist is een soort S2 met een moderne motor en Dimoby-koppeling.
Nog een aspect wat anders is dan de "gewone" EEG Dimoby is de poelie. Op de modellen van de jaren vijftig zat een smallere v-snaar. De groef is anders dan bij de EEG. De FOM heeft ook een afwijkende groef t.o.v. de standaard DiMoby koppeling.
Harrie
Nog een aspect wat anders is dan de "gewone" EEG Dimoby is de poelie. Op de modellen van de jaren vijftig zat een smallere v-snaar. De groef is anders dan bij de EEG. De FOM heeft ook een afwijkende groef t.o.v. de standaard DiMoby koppeling.
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Heel handig en leuk om te weten.
Groeten, Ruud
Groeten, Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Ik noem altijd de trekker waarmee je o.a. de ontstekingsnok verwijderd een POELIE. Is dat niet juist ? Gr. Joop
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Nee, Joop, de poelie is de schijf, waar de v-snaar overheen loopt. De trekker, die je nodig hebt, is dus een poelie-trekker.
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Dank je Joost, weet ik dat ook weer.
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
De bovenstaande koppeling is ondertussen gereviseerd.
Alle voeringen zijn vervangen, een slechte schroef, de borgplaat en de viltringen.
Ik had nog e.e.a. liggen aan materialen, maar ik ben bijna door mijn vilt en voeringsmateriaal heen.
Van de koppelingsstrips heb ik nog voldoende op voorraad.
Weet iemand een webshop waar je gemakkelijk voeringsmateriaal van 3mm dik kunt bestellen?
Harrie
Alle voeringen zijn vervangen, een slechte schroef, de borgplaat en de viltringen.
Ik had nog e.e.a. liggen aan materialen, maar ik ben bijna door mijn vilt en voeringsmateriaal heen.
Van de koppelingsstrips heb ik nog voldoende op voorraad.
Weet iemand een webshop waar je gemakkelijk voeringsmateriaal van 3mm dik kunt bestellen?
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Heel even tussendoor: wat is voeringsmateriaal precies?
Ruud
Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Frictiemateriaal van remmen en koppelingen.
Harrie
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Harrie schreef:
Motornummer begint met: B208.
Groeten,
Ruud
Ik heb nog even gekeken, mijn framenummer begint met 217. (Ik weet niet of het kwaad kan om volledige framenummers op internet te noemen).De koppeling zit op een S24A uit 1958 en daar horen twee viltringen bij.
We zouden de framenummers moeten vergelijken.
Motornummer begint met: B208.
Groeten,
Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
je zit dan eind 1957 - begin 1958.
Kijk eens op de carburateur.
Harrie
Kijk eens op de carburateur.
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
De carburateur is van Encarwi, daar staan volgens mij geen datumgegevens op zoals bij Gurtner.
Heeft jouw S24A trouwens ook inderdaad een iets lager frame- en motornummer dan ik? Is het overigens ook een groene?
Groeten,
Ruud
Heeft jouw S24A trouwens ook inderdaad een iets lager frame- en motornummer dan ik? Is het overigens ook een groene?
Groeten,
Ruud
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Hallo Harrie,
Ik ben deze koppeling nu ook tegengekomen. Deze zit op een S14A uit 1957.
Ruud
Ik ben deze koppeling nu ook tegengekomen. Deze zit op een S14A uit 1957.
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Deze rijwielkoppeling heeft de basis van de Mobykoppeling van de AV31 uit begin jaren 50, maar is uitgebreid met een motorkoppeling.
Een allereerste type Dimoby-koppling dus.
Leuk. Ik heb op mijn S41a dat binenwerk ook zitten, maar dan weer als alleen Mobykoppeling met variateur. Ik heb ooit gehoord dat een van de vorige eigenaren deze koppeling van een S4 heeft gehaald. Binnenkort ga ik een kijken hoe ik deze brommer ga uitvoeren. Wellicht komt er een Dimoby-variateur op (S44-uitvoering).
Voor de S4-variateur vind ik dan wel weer een bestemming.
Er zijn nogal wat uitvoeringen en ontwikkelingen; dat maakt het voor mij zo interessant allemaal deze evolutie.
Groet,
Harrie
Een allereerste type Dimoby-koppling dus.
Leuk. Ik heb op mijn S41a dat binenwerk ook zitten, maar dan weer als alleen Mobykoppeling met variateur. Ik heb ooit gehoord dat een van de vorige eigenaren deze koppeling van een S4 heeft gehaald. Binnenkort ga ik een kijken hoe ik deze brommer ga uitvoeren. Wellicht komt er een Dimoby-variateur op (S44-uitvoering).
Voor de S4-variateur vind ik dan wel weer een bestemming.
Er zijn nogal wat uitvoeringen en ontwikkelingen; dat maakt het voor mij zo interessant allemaal deze evolutie.
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Wat een raar ding is dat. Die hamers lijken me enorm zwaar. Maar daarom zitten er dan ook 4? veren op? Twee van die veren zijn zo te zien zelfs instelbaar. Leuk speelgoed
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Onnodig ingewikkeld. Ik heb me ooit laten vertellen dat dit gedaan werd om een patent te omzeilen.
Harrie
Harrie
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Even een oud topic afstoffen...
Ik had sinds de aankoop van de moby geen idee dat er een koppeling op zat. Zodra ik bij een plek kwam waar ik moest stoppen, viel de moby uit. En ik dacht dat dit hoorde bij deze oude brommer.
Vandaag werd ik erop gewezen dat ik weldegelijk een koppeling bezit maar dat er waarschijnlijk wat aan scheelt.
Ik heb het deksel er vandaag afgetrokken en kwam dezelfde koppeling tegen als Harrie met de behorende foto’s uit de begin-post.
Ik zie gelijk een klein moertje (dopje 6 denk ik) liggen. En 1 van de 2 kleine veertje is kapot. Schoentjes lijken nog wel ff mee te kunnen.
Heb de seegerringen erafgehaald maar krijg nog steeds het binnenwerk niet los. Zit wel beweging in van halve cm, maar lijkt net alsof hij nog ergens geborgd zit.
Iemand een idee??
En weet er iemand waar ik die veertjes nieuw kan krijgen?
Alvast bedankt.
Remy
Ik had sinds de aankoop van de moby geen idee dat er een koppeling op zat. Zodra ik bij een plek kwam waar ik moest stoppen, viel de moby uit. En ik dacht dat dit hoorde bij deze oude brommer.
Vandaag werd ik erop gewezen dat ik weldegelijk een koppeling bezit maar dat er waarschijnlijk wat aan scheelt.
Ik heb het deksel er vandaag afgetrokken en kwam dezelfde koppeling tegen als Harrie met de behorende foto’s uit de begin-post.
Ik zie gelijk een klein moertje (dopje 6 denk ik) liggen. En 1 van de 2 kleine veertje is kapot. Schoentjes lijken nog wel ff mee te kunnen.
Heb de seegerringen erafgehaald maar krijg nog steeds het binnenwerk niet los. Zit wel beweging in van halve cm, maar lijkt net alsof hij nog ergens geborgd zit.
Iemand een idee??
En weet er iemand waar ik die veertjes nieuw kan krijgen?
Alvast bedankt.
Remy
Laatst gewijzigd door Remy op 14 mei 2019, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
En dit lijkt me overigens ook niet te horen...
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Kijk eens in het onderdelenboek van je model. Er zitten twee seegerringen in achter elkaar. Tussen de seegerringen zitten shimringen. Vaak zitten die vastgeplakt en moet je wat rommelen om ze eruit te krijgen. Je hebt enkel de eerste seegerring gedemonteerd gok ik zo.
Re: Van poelie tot Dimoby-koppeling
Nee beide zijn eruit.Franky schreef: ↑15 mei 2019, 08:45Kijk eens in het onderdelenboek van je model. Er zitten twee seegerringen in achter elkaar. Tussen de seegerringen zitten shimringen. Vaak zitten die vastgeplakt en moet je wat rommelen om ze eruit te krijgen. Je hebt enkel de eerste seegerring gedemonteerd gok ik zo.
Nadat de eerste los was heb ik zitten porren eraan (en vloeken). Na de zoveelste golf WD40 zag ik die shimring bewegen en kwam ik erachter dat er nog een seegerring achter zat...
Wat ik gek vind is dat ik ongeveer een halve cm speling heb op het gehele pakket (axiaal). Maar het lijkt alsof deze beweging abrupt gestopt word, waardoor ik dacht dat er nog een borging op het geheel zat.
Zou het kunnen zijn dat dit een variant met bronzen bus is zoals Harrie in de begin-post omschrijft en dat daar een verschil in borgingen in zit??