MALOSSI VARIATEUR.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 30 mar 2016, 00:30

Prachtig onderzoek, ziet er ook mooi uit allemaal Franky.
Ben benieuwd.

Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 30 mar 2016, 17:22

Ik ben ook benieuwd :P Het is altijd weer de vraag welke gewichten er weer in moeten. Dus ik besloot gisteren maar de zwaarste te pakken die ik had liggen. Dit in het kader van liever een te laag toerental dan te hoog. Nou, dat is gelukt :shock: Het toerental van het blok is echt veeeeel te laag. Wel constant laag dus het ding werkt :mrgreen: Maar ik heb nog geen idee hoe dit moet rijden :P Wel geinig dat met dat veel te lage toerental de 99z vrolijk naar de 45km/h accelereert op een tempo dat mijn AV50 niet bij kan houden. :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 apr 2016, 08:23

Hallo Frank !

Zat te denken: kun je al rijden met je 99Z of ben je nog aan het reviseren en opbouwen ?

Groet, Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 07 apr 2016, 17:42

Ik zit nog steeds in de reviseren/opbouw fase. Ben er pas 2.5 jaar mee bezig :mrgreen:
Maar ik kan er wel illegaal mee rijden (geen kenteken). Op het moment ben ik bezig te achterhalen waarom er een akelig geluid uit het blok komt. Er is duidelijk nog iets niet in orde.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2016, 19:45

Kleine update omtrent de 6 rollen variateurkooi.

Ik was benieuwd hoe het er mee stond. Ik heb er bijna een jaar lang niet meer naar gekeken. In dat jaar is er ongeveer 1000km probleemloos mee gereden. Zo ziet hij er uit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een leuk weetje over het materiaal waarvan dit onderdeel gemaakt is. Het materiaal is wit. Na productie is het onderdeel gedompeld in een kleurbad. Dit heeft als voordeel dat slijtage vrij makkelijk te zien is omdat de kleur van het oorspronkelijke materiaal weer na voren komt op de plek waar de kleur weggesleten is.

Er is dus geen enkele vorm van slijtage te zien!! :shock: Een paar kleine streepjes verklappen dat dit onderdeel niet gloednieuw meer is. Dit is op het oog verdraaid moeilijk om te zien. Onvoorstelbaar! Dit had ik niet verwacht. Ik had toch meer slijtage verwacht te zien. Dit materiaal is onverwoestbaar! :D Dit is dus een geweldig alternatief voor de Malossi variateur. Ik ben er heel gelukkig mee!

Dus hop hop, in elkaar dat ding. De rollen hadden ook geen noemswaardige slijtage. Dus die konden er ook weer in.
Afbeelding

Over de Malossi variateur wil ik nog even niets kwijt. Ik heb trillingen geconstateerd in de aandrijving maar weet niet of de Malossi variateur daar de oorzaak van is. Verder onderzoek is nog nodig.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Polle » 08 sep 2016, 10:03

Wanneer gaat deze in productie, ik heb interesse.

Gr Polle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Polle » 08 sep 2016, 10:08

Ik heb een tijd terug , toen met mijn rug nog alles ok was een schijf gemonteerd met vier balletjes en er maar twee ingestoken.
Als gemonteerd en testen maar.
Hij trekt enorm op tot bijna de top en dan vlakt hij wat af wat ook logisch is.
Nu is er het volgend probleem mijn magneetwiel word veel sneller warm dan voordien , zeg maar te warm.
Kan dit komen doordat er direct veel meer toeren worden gedraaid ?
Zijn er mensen die een schijf hebben liggen met 4 balletjes en deze wil verkopen laat maar weten.

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 sep 2016, 16:38

Polle schreef:Ik heb een tijd terug , toen met mijn rug nog alles ok was een schijf gemonteerd met vier balletjes en er maar twee ingestoken.
Als gemonteerd en testen maar.
Hij trekt enorm op tot bijna de top en dan vlakt hij wat af wat ook logisch is.
Nu is er het volgend probleem mijn magneetwiel word veel sneller warm dan voordien , zeg maar te warm.
Kan dit komen doordat er direct veel meer toeren worden gedraaid ?
Zijn er mensen die een schijf hebben liggen met 4 balletjes en deze wil verkopen laat maar weten.

Gr Polle
Tja Polle , meer toeren, meer warmte...is het zo erg?

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 08 sep 2016, 18:12

Polle schreef:Wanneer gaat deze in productie, ik heb interesse.

Gr Polle
Kijk eens aan onze Polle krijgt interesse in 3D-geprimte producten...... :D
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 08 sep 2016, 20:00

Vreemd verhaal met dat warme vliegwiel. Je hebt enkel de variateur aangepast, of had je nog meer veranderd?
Het is mij nooit opgevallen met mijn AV50. Maar ik heb er ook niet erg op gelet.

Over de productie van die 6 rollen kooi. Ik wil dit nog niet in de productie hebben. Er bestaat op het moment één zo'n kooi en die zit op een origineel AV7 blokje dat enkel in NL rond rijdt (mijn AV50). Ik vind dit nog niet overtuigend genoeg om ze actief te gaan verkopen. Eigenlijk zou iemand met een hoog vermogen blokje met veel te warm weer in de bergen moeten gaan rijden met dit ding. Dat zou een goede test zijn. Dus als iemand dat graag wil proberen, dan kan ik absoluut het onderdeel leveren. Gebruik van het onderdeel is dan uiteraard wel op eigen risico vanwege het experimentele gehalte van het gebeuren :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Polle » 09 sep 2016, 08:00

Hallo Franky

Ik ben berijd een uitvoerige test te doen met zulk een varioschijf.
Neem maar contact op via privemail.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2016, 09:28

Dat is leuk Polle :D Dank je wel ;) Ik zal contact met je opnemen zodra ik er mee aan de slag ga. Ik moet namelijk nog wat kleine verbeteringen doorvoeren :)

Als er trouwens meer mensen zijn die dit willen proberen, laat het even weten. Als ik er meer bestel worden ze iets goedkoper. Niet veel goedkoper want het blijft 3D printen. Destijds koste die ster €24,-. Houd dat voorlopig maar aan als richtprijs. Ik mag hopen dat het ondertussen wel goedkoper is geworden dan dat.

Nog even een andere iets. MBK heeft deze ster ook alleen dan met 3 rollen. Ik ben destijds die 6 rol versie gaan maken omdat ik niet zwaar genoege rollen kon kopen. Ik rij nu met 6x 5.0gram. Dit is in de MBK versie 3x 10gram. 10 gram kan je moeilijk krijgen. Als ik echter een hoger toerental zou willen, dan kom ik met die drie rollen wel uit. Voor hoogtoerige motoren is het de vraag of de MBK oplossing al voldoet. Ik vermoed echter wel dat 6 rollen minder snel slijten dan 3 rollen. Dus er is wel iets te zeggen voor de 6 rol versie. Ik heb hier rollen van 3.0gram liggen. Dus zo laag kan je sowieso ook gaan.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 15 apr 2017, 19:39

De Malossi variateur zit er nog steeds in bij mijn 99z. Vandaag had ik de bromfiets weer rijdend gekregen na een half jaar stilstand dus kon ik weer even een testritje doen om de problemen met de variateur in kaart te brengen.

Er zit een heel hoog frequente trillingen in de bromfiets. Dit voel je met name in de trappers. Als je stilstaat na een stuk rijden tinkelen je benen echt. Ik verdenk de Malossi variateur. Binnenkort gaat hij eraf om te zien of dit helpt.

Hier overigens nog een filmpje iets wat mij ook totaal niet lekker zit. De V-snaar schreeuwt het uit als je de poelies rond draait. Het geschreeuw komt van de motorzijde en wordt dus gecreëerd door de Malossi poelie. Dit ken ik vanuit mijn AV50 niet. Volgens mij ook een teken dat er iets niet goed zit.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... poelie.avi

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2017, 20:05

Een gedeelte van het geluid is het rubber van de snaar, op het metaal van de poelies. Maar er zit ook een schurend geluid bij, dat ik niet kan thuisbrengen. Bij mijn AV92 hoor ik dat rubber op metaal geluid ook, als ik hem duw. Die heeft geen Malossi vario, maar ook niet dat andere geluid. Het rubber op metaal geluid betekend volgens mij, dat je snaar een goede grip heeft op de poelies. Die zal dus niet snel slippen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 16 apr 2017, 21:30

Het klinkt heel akelig allemaal. Ik heb vandaag de Malossi poelie eraf gehaald en vervangen door MBK poelie. Het geluid is meteen weg. Al moet ik toegeven dat de snaar bij de Malossi poelie eerst ook niet moeilijk deed.
Qua verschil in rijden kan ik nog niet melden. Het lijkt beter maar er klopt niks van de afstelling. Ik heb nog wat werk.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2018, 20:58

Update
Het heeft meer dan een jaar geduurd, maar ik heb bij deze het onderzoek naar de Malossi variateur afgerond. Het afgelopen jaar heb ik rondgereden met mijn eigen 3D geprinte variateurkooi. Dit is een systeem dat gegarandeerd werkt zonder nare bijeffecten. Dit heeft mij de tijd gegeven om allerlei andere problemen met de bromfiets op te lossen. Nu de andere problemen vergenoeg opgelost zijn kon ik voor het eerst pas echt goed variateur onderzoek doen.

Eerst moet ik iets corrigeren. Eerder klaagde ik al over vibraties bij de Malossi poelie. Een deel daarvan had echter niets te maken met de Malossi poelie. Dit bleek van de uitlaatophanging te komen. Daar had ik bewust een goedkoop silentlager in gedaan omdat ik dacht dat dat silentlager niet zo belangrijk was. Dit was een vergissing. Wel had ik het al eerder over een zeer hoog frequente harde trilling. Deze komt wel degelijk van de Malossi poelie. Die is namelijk zo krom als een hoepel :shock: :o Dat is weer een afkeur product :thumbdown: Nou had ik nog een 2de Malossi poelie liggen. Deze bleek een stuk rechter te zijn. De trillingen waren aanmerkelijk minder maar nog steeds meer dan bij mijn 3D geprinte variateur oplossing. Je kan een hoop klagen over MBK spullen. Echter, de beweegbare poelie van de variateur is altijd kaarsrecht! Ik heb nog nooit een slechte gezien. De Malossi poelie kan daar kennelijk niet tegenop.
Bij het trilling verhaal moet ik uiteraard wel een kanttekening plaatsen. Als dit onderzoek plaats had gevonden op mijn AV50 ipv mijn 99z had ik waarschijnlijk weinig tot geen verschil in trilling gevoeld. Dit omdat de AV50 sowieso al behoorlijk trilt.

Maar hoe zit het met het dynamische gedrag van de Malossi poelie? Om dat te kunnen beoordelen heb ik de bromfiets gefilmd tijdens het rijden zodat ik de films naast elkaar kon zetten op de pc. Jullie mogen zelf je conclusie trekken.

Malossi poelie 6x4.0g (op een originele Motobecane 99z)
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 6x4.0g.avi

3D geprinte kooi in originele beweegbare poelie 6x5.0g (op een riginele Motobecane 99z)
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 6x5.0g.avi

Het verschil is in mijn ogen minimaal. Ik heb zelfs het idee dat mijn 3D geprinte kooi versie iets dynamischer is. Hij schakelt net een tikje verder terug op zeer weinig gas geven.

Mijn conclusies:
- De Malossi poelie wil wel eens krom tot heel erg krom zijn en genereert daarmee meer trillingen dan de originele MBK poelie.
- De Malossi poelie forceert de V-snaar in een afwijkende V-hoek. Ik blijf dit heel vreemd vinden en ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de V-snaar
- Bij mijn 99z is het dynamisch gedrag van de Malossi poelie niet beter dan de standaard MBK rol oplossing waar ik zelf een variantje met 6 rollen van gemaakt heb.

Ik heb gekozen voor de MBK poelie met mijn eigen 3D geprinte variateurkooi met 6 rollen. :)

Edit:
Zo klinkt de bromfiets met veel te lichte rollen in de variateur. Dit was een foutje van mij :P Dit reed echt verschrikkelijk slecht en langzaam :mrgreen:
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/ ... 6x3.3g.avi

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door wbtuning » 02 sep 2018, 12:06

De polini vario is naar mijn weten beter geschikt voor MBK motoren.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2018, 12:31

Heb je daar een voorbeeld van? Foto's? Website/webshop?
Het zegt mij namelijk niets.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 sep 2018, 13:24


Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2018, 13:36

Daar heb ik helaas niet zo veel aan Joop ;) Dat is niet de polini vario waar wbtuning over spreekt ;)

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door wbtuning » 07 sep 2018, 21:20

De polini variatoren zijn de dag van vandaag niet meer verkrijgbaar, net zoals vele andere merken die destijds goed waren verdwenen zijn sinds de opkomst van de scooters.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2018, 21:28

Dat is jammer. Als je ooit een foto tegenkomt dan ben ik wel benieuwd :roll:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 sep 2018, 23:46

Misschien vindt je hem hier? Veel "vintage" Mobylette performance parts. http://galerie.competition50cc.info/index.php .

Plaats reactie