MALOSSI VARIATEUR.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 mar 2015, 18:35

Wie kan of wil mij iets vertellen over malossi variateur, goede ervaringen/slechte ervaringen.
Ik lees hier op het forum wel iets door Franky en Polle maar misschien iemand wie hier al even mee rijdt? liefs op een av 50 vl.
Waar moet je mee rekening houden, of is het origineel beter.
Ook lees ik wel zaken om 2 kogels te monteren i.p.v. 3 of 4 i.v.m. acceleratie.
best wel een lastige interessante materie.

vrgr gerard :?:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 08 mar 2015, 20:45

Dit is beter dan origineel. Dit omdat een malossi variateur af te stellen is zeer kleine stapjes en de originele variateur enkel in zeer grote stappen. Bij de originele variateur heb je keuze uit 4, 3 of 2 kogels te monteren (2 kogels mogen enkel gemonteerd worden in de 4 kogel variant i.v.m. de onbalans die je anders hebt). Dit maakt de malossi variateur veel beter.

Waarom afstellen? Mits je een origineel blok hebt zou je kunnen stellen dat je niets aan de variateur af hoeft te stellen. De fabrieksinstelling zijn goed. Dit is niet helemaal waar. Zoals ik hierboven vertelde zijn de afstelmogelijkheden gering en daar zal MBK ook last van gehad hebben. Mogelijk dat ze nog iets rommelen met de drukveer om nog wat extra afstelling te krijgen maar dan nog blijft het een gedonder. Daarnaast is de afstelling van een variateur ook nog eens verschillend per persoon en zijn persoonlijk voorkeur. Wil je continu maximaal vermogen of ben je meer iemand die rustig over de wegen wil rijden met een lekker laag toerental. Beiden kunnen gerealiseerd worden met de afstelling van de variateur.

Wat als ik mijn motor aangepast/opgevoerd heb? Moet ik dan de variateur stellen? Ja dat moet je. Daar ben je eigenlijk toe verplicht aangezien de originele afstelling zeker niet goed meer is.

En ja, ik ben een perfectionist :P

Waar rekening mee te houden
Een variateur is een kreng om te demonteren. Om de variateur van de krukas af te halen moet je 2 heel diep gelegen seeggerringen los halen. Daar tussen zitten ook nog eens shimringen die vastgeplakt zitten en haast niet los te krijgen zijn zonder een magnetische trekker. Investeren in speciaal gereedschap is dus zeker aan te raden. Zeker omdat de hele zaak er weer af moet als je een andere afstelling wil proberen. Dit zal je toch zeker 5x gaan doen als je het echt goed wil hebben.

Nadat de variateur van de krukas af is, moet hij nog open. Hier heb je wederom speciaal gereedschap om ervoor te zorgen dat de grote moer eraf kan. Dit gereedschap moet je zelf maken. Dit is makkelijk zelf te doen. De moer is een onconventionele maat. De benodigde dopsleutel is helaas niet zo goedkoop....

Daarna is het appeltje eitje. :)

Conclusie
Het kost wat moeite en geld maar het is zeker de moeite waard! Ik heb niet een malossie variateur gereden maar een andere ombouwset (die om redenen niet goed werkt). Dus ik heb ervaring met afstelbare variateurs.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 mar 2015, 21:41

beste franky,

de bedoeling is om deze te monteren op een av-7 62cc airsal.
Een goede trekkracht met een rustig cruise-toerental is wenselijk.

vrgr Gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 08 mar 2015, 22:37

Dat is mogelijk :) Moet je wat zwaardere gewichten (rolletjes) erin stoppen dan je "normaal" zou doen :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 mar 2015, 11:45

Ik zie ook wel afbeeldingen met 4 kogels, is dit beter?
En stel dat je een malossi-setje er op zet, hier zitten 5 rolletjes op of meer, je noemde al een zwaarder rolletje.
gaat dit per gewicht/kogel? of per set?, dus stel een kogeltje weegt 8 gram , zet je dan een rolletje van 10 gram tegen over?
Of weeg je het totaal aan gewicht kogels en daar tegenover gewicht rolletjes.
En waar smeer je dit mee, ja vet, welk vet?

vrgr Gerard :?:

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 mar 2015, 11:46

Mobygek schreef:Ik zie ook wel afbeeldingen met 4 kogels, is dit beter? of zijn deze per stuk lichter (origineel wel te verstaan)
En stel dat je een malossi-setje er op zet, hier zitten 5 rolletjes op of meer, je noemde al een zwaarder rolletje.
gaat dit per gewicht/kogel? of per set?, dus stel een kogeltje weegt 8 gram , zet je dan een rolletje van 10 gram tegen over?
Of weeg je het totaal aan gewicht kogels en daar tegenover gewicht rolletjes.
En waar smeer je dit mee, ja vet, welk vet?

vrgr Gerard :?:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 mar 2015, 20:23

Mobygek schreef:Ik zie ook wel afbeeldingen met 4 kogels, is dit beter?
En stel dat je een malossi-setje er op zet, hier zitten 5 rolletjes op of meer, je noemde al een zwaarder rolletje.
gaat dit per gewicht/kogel? of per set?, dus stel een kogeltje weegt 8 gram , zet je dan een rolletje van 10 gram tegen over?
Of weeg je het totaal aan gewicht kogels en daar tegenover gewicht rolletjes.
En waar smeer je dit mee, ja vet, welk vet?

vrgr Gerard :?:
De 4 kogel variant is niet beter of slechter dan 3 kogels. Het is andere afstelling. De 4 kogel variant zal ervoor zorgen dat je motor een lager toerental draait dan de 3 kogel variant. Lees dit eens door als je meer van variateurs wil weten.
http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=140474

Malossi setje heeft 6 rolletjes.
Het is heel belangrijk dat een onderdeel dat 5000rpm draait in balans is. Dus je mag nooit een 8 gram rol tegenover een 10 gram rol hebben. Dit geeft een onbalans van 2 gram. Dus in principe plaats je 6x dezelfde gewicht rol. Je kan er van afwijken door om en om twee type gewicht rolletjes te gebruiken. In totaal heb je dan bijvoorbeeld 3x 6gram en 3x 5.5 gram geplaatst. Gemiddeld is dit dus 5.75gram. Zo kan je tussenmaten "maken" voor nog fijnere afstelling. Alles mag, zolang het maar in balans is.
Het gewicht die genoemd wordt bij rolletjes is het gewicht per rol.

Rollen worden niet gesmeerd. Uiteraard is het lager in de koppeling en het schuivende deel van de variateur wel gesmeerd. Beiden met kogellagervet.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 mar 2015, 21:27

Franky bedankt voor je info, duidelijk verhaal.

vrgr Gerard :idea:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 mar 2015, 23:45

Die verdeling van Franky zou ik niet toepassen, want in zijn voorbeeld heb je onvermijdelijk één combinatie van een 6gr en een 5,5gr. Altijd rollen van hetzelfde gewicht tegenover elkaar.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 10 mar 2015, 17:24

Je hebt ze dan in ster vorm zitten. Of hoe je het ook moet noemen. Dat mag wel degelijk Joost. Alle krachten zijn in balans :) Het zwaartepunt ligt nog steeds in het centrum dus mag het ;) Ander zou de 3 kogel variant ook niet mogen, want tegenover de kogel zit zelfs geen kogel :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 mar 2015, 20:29

Je hebt gelijk, Franky.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 mar 2015, 14:25

Ik geloof dat ik er ook maar eentje aanschaf.
Dit in combinatie met een 62 cc airsal wordt dit vast een feesie.

Vrgr Gerard :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 12 mar 2015, 17:59

Dat denk ik ook ;) Wat een monster :shock:

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 mar 2015, 18:14

De bedoeling is dat dit mijn "reisblokkie" wordt, het orginele blok hou ik er bij.
Lijkt mij dat met bromfiets trips dat een tikkie meer vermogen/snelheid mooier rijd in gezelschap.
Ik praat dat over lange afstanden: 150 a 175 km per dag.
Voor hier in de buurt voldoet het orginele blok prima.
Vrgr gerard

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 mar 2015, 18:25

Ga je dan per gelegenheid het blokje omzetten ? :)

Overigens lees ik je bijdragen graag! Joop

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 mar 2015, 21:10

Beste Joop,

Wil graag het orginele blokje bij deze brommer houden.
Vindt het gewoon leuk om een bestaand blokje een beetje te tunen.
Hij blijft gewoon ,als het bevalt, onder het frame hangen.
Nogmaals, als ik met deze set 60km per uur haal vindt ik het prima.
Vroeger moest het nog veel harder, toen kon alles athans zo was de gedachte, toch?
Bedankt wat de opmerking bijdrage betreft.

Vrgr gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 mar 2015, 21:44

Kijken jullie ook wel eens naar Tomahawk tuning, zo'n mobylette wil ik wel eens maken.
Echt mooie machine's.
Weet niet of dit de juiste topic is, we horen wel, ander geeft Jet mij wel op mijn sodemieter.

Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 13 mar 2015, 02:15

Hallo Gerard,
Dan zien we jou binnenkort wel ergens in Oostenrijk rijden na een hapje snelle Jelle. :lol:
Harrie

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 13 mar 2015, 09:46

Ik zeg maar zo Harry : ik een snelle Jelle,dan ook de mobylette een snelle jelle. :lol:
Vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 13 mar 2015, 15:58

Dus jij gaat een Mobyjelle bouwen?
Mooi zo, dat belooft veel voor komend jaar.
Harrie

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 13 mar 2015, 20:54

da's een goeie ; mobyjelle...afgesproken, maar niet dit jaar.. :lol:

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 01 mei 2015, 17:46

Ik ben nu ook bezig met de Malossi variateur. Ik heb nog geen test gegevens. Ik ben nog bezig de zaak te monteren. Wel heb ik even alles goed onderzocht. Hierbij wat interessante gegevens.

Het rollen probleem
De standaard rollen die bij de Malossi variateur zitten hebben een hele vreemde maat. Iets van rond 13.4 mm 14.3 lang. Deze maat is zover ik weet onvindbaar. Dit is een groot probleem aangezien rollen slijtdelen zijn. Je zal ze een keer moeten vervangen en dan heb je groot probleem

Monteer grotere standaard maat rollen
Dit idee komt van MobyJoost. Hij heeft rollen gemonteerd met de afmetingen rond 15mm, 12mm lang. Dit zou perfect rijden. Helaas is deze oplossing niet zonder performance consequenties. Als de variateur in de laagste stand staat, rust hij op de rollen. Monteer je hogere rollen, dan kan komt de beweegbare poelie hoger te liggen. Je verliest hierbij dus variateur bereik. Het normale bereik van een Malossi variateur ligt ergens rond de 9mm verplaatsing van de poelie. Met deze grotere rollen lever je daar 1.9mm van in. Het effect hiervan zal met name duidelijk merkbaar zijn bij half variateur mobyletjes. De acceleratie zal minder zijn.

Hoe dan wel?
Dit blijft lastig. Het monteren van de originele rollen is in mijn ogen geen optie. Dus moet je de grotere rollen gebruiken. Het bereik is dan volgens mij nog steeds groter dan met de originele kogels. Dus klagen mogen we eigenlijk niet. :mrgreen:

Raar idee
Vandaag kwam ik tot mijn verbazing een vreemde variateur trommel tegen in mijn onderdelen bak. Een normale trommel heeft een soort van slijtplaat waar de rollen op lopen.
Afbeelding

Tot mijn verbazing heeft een mijn trommels deze slijtplaat niet.
Afbeelding

Dit scheelt 1mm. Dus dan heb je weer een 1mm meer bereik :twisted: Het nadeel is wel de de rollen op het chroom gaan lopen. Of dat nou zo'n goed idee is :roll: Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Wat moet ik anders met de trommel.

Ik houd jullie op de hoogte als ik wat rijervaringen te melden heb :)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mei 2015, 19:08

Ik rijd al zeker 3 jaar rond, met de varplus met 15x12 rollen. Geen klagen over acceleratie. De "slijtplaat" op de variateur trommel hoort bij een variateur met (stalen!) kogels. De trommel zonder plaat, hoort bij een variateur met (kunststof!) rollen. Dit weet ik, omdat ik bij deze site ( http://www.mbkdarmon.com/ ) zowel een originele variateur met kogels als één met rollen (jawel, motobecane maakte later ook variateurs met drie rollen, in plaats van drie kogels). De variateur met rollen had geen slijtplaat.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 01 mei 2015, 20:04

Ik typte ook dat het bereik sowieso al beter is dan met kogels ;) Maar je kan dus nog meer bereik en dus acceleratie eruit halen :)

Aha. Zo zit dat met die slijtplaat. Ik had een vermoede. Dank je Joost. Ik ben weer helemaal gerust gesteld. Dit gaat nu in elkaar (letterlijk nu :lol: )

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2015, 21:06

Hierbij mijn eerste ervaringen met de Malossi variateur op de bromfiets. Helaas zijn er diverse problemen met de bromfiets zelf, dus ik ga nog niets typen over performance. Mijn bromfiets rijdt bagger :(

Grotere rollen geven geen trillingen
Dit is iets waar ik mij zorgen om maakte. De grotere rollen zijn niet breed genoeg en kunnen dus wat heen en weer bewegen in de kamers. Ik maakte me zorgen hoeveel trillingen die onstabiliteit zou geven. Ik merk er niets van dus dat valt reuze mee. :)

V-snaar kan te hoog komen in de poelie
Dit is een heel serieus probleem. Bij mij loopt de V-snaar op de hoogste positie van de variateur boven de Malossi poelie. Toen ik dit aan het testen was met de bromfiets op zijn standaard kwam er al meteen een wolk van stof van de snaar af toen hij boven de poelie uit stak. Hier gaat de snaar heeeeeeeeeeeeeeeel snel van kapot. Nou zijn er verschillende vaste poelies. Dus niet iedereen zal dit probleem hebben.
De oplossing is om er voor te zorgen dat de twee poelies niet zo dicht bij elkaar meer kunnen komen. Dit kan mogelijk met een spacer tussen de vaste poelie en de variateurkern of door een losse ring tussen de poelies.

Malossi schijf komt tegen grote snaarschijf aan
De Malossi variateurschijf is groter in diameter dan de originele schijf. Hierdoor steekt hij voorbij de grote snaarschijf als de variateur in zijn hoogste positie staat. Helaas zit er bij mij een enkele millimeter ruimte wat niet genoeg is. De oplossing hiervoor is of je motor nog verder uit het midden zetten of de Malossi schijf afdraaien op de draaibank. Ik ga denk ik voor de laatste optie kiezen. Het materiaal dat in de weg zit, heeft geen functie.

Al met al is het niet bepaald plug and play dit.

Plaats reactie