MALOSSI VARIATEUR.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 aug 2015, 15:58

Hoek Malossi variateur komt niet overheen met hoek originele beweegbare poelie
Vandaag ben ik maar eens uit gaan zoeken waarom de V-snaar boven de Malossi poelie kon komen. Hier snapte ik namelijk helemaal niets van. Al snel werd duidelijk wat hier aan de hand is. De hoek waaronder het vlak staat waar de V-snaar overheen loopt staat onder een minder grote hoek dan bij de originele poelie! Hierbij wat metingen van mij. De hoek die ik hier noem is de hoek van het V-snaar loopvlak t.o.v. het vlak dat haaks staat op de rotatieas van de poelie.

Originele poelie: 14º
Malossi poelie: 11.4º
Vaste poelie: 16º

Zoals te zien is zijn de hoeken ronduit vreemd. Zelfs de originele poelie heeft niet dezelfde hoek als de vast poelie! :shock: Dus de V-snaar ligt er een beetje scheef in. Maar die Malossi poelie is helemaal een rare bedoening.

Zou die Malossi poelie voor een ander type V-snaar bedoeld zijn? :roll:
Ik ga eens contact opnemen met iemand in Frankrijk. Zij kunnen me vast meer vertellen hierover.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 aug 2015, 18:55

Ik wou ook graag een malossi varaiteur maar ik kreeg mijn bedenkingen nadat ik Polle had gesproken/gezien had en hij problemen hiermee had gekregen.
koppeling bleef hangen (op de rollen).
hou het voorlopig op de orginele.
Ben wel benieuwd naar je onderzoek.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2015, 20:00

Ik ben bekend met het verhaal van Polle. Dat was inderdaad niet best. Ik begin het nu wel te begrijpen.
Mijn contactpersoon in Frankrijk weet helaas niets van dit ding af. Dus ik zal dit moeten vragen op een Frans forum. Altijd lastig :(

Vandaag op mijn werk even gemeten hoe dik die poelie is. Mijn eerste reactie was natuurlijk "Op de draaibank dat ding en afdraaien op de juiste hoek :twisted: ". Hij is op de meest kritische plek 3.4mm dik. Daar gaat dan nog eens 1.7mm vanaf omdat de poelie naar juiste hoek moet. Dus dat begint eng te worden. Er staan wel veel ribben omheen dus misschien kan het ook wel gewoon. Maar laat ik eerst maar eens wat informatie inwinnen voordat dit ding op de draaibank gezet gaat worden :P

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 aug 2015, 22:15

Tja. Bij mij doet 'ie het prima.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2015, 19:11

Als je snaar niet boven de poelie uit komt zijn de problemen minder groot ;) Je snaar zal in het begin wel flink slijten omdat de hoek niet klopt. Maar nadat de snaar eenmaal ingesleten is op de juiste hoek zal het wel een tijd goed kunnen gaan :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2015, 20:00

Nou, dat was een heel onderzoek. Ik ben een hele avond bezig geweest om allerlij variateur onderdelen combinatie op te meten en te bekijken. Hierbij de resultaten van mijn onderzoek.

Fransen niet enthousiast over Malossi poelie
Ik heb informatie ingewonnen in Frankrijk over de Malossi poelie. Ze vertelde mij dat de afwijkende hoek een truc van Malossi is om als het ware de slag van de variateur groter te maken. Ook vertelde ze dat het verder niet zo'n probleem is voor de snaar. MobyJoost gaf dit indirect ook al aan. De Fransen zijn verder niet zo enthousiast over de slijtage van deze poelie. Hij slijt erg snel op het loopvlak van de snaar en de twee palletjes die het koppel overdragen naar de poelie.

De Malossi poelie blijkt een oude oplossing te zijn. Vroeger kon je niet anders dan dit ding kopen als je je variateur wou stellen. Sinds 1995 heeft MBK (eindelijk) zijn eigen oplossing hiervoor op de markt gezet. Ze zijn in Frankrijk meer te spreken over deze oplossing. Het slijt eens stuk minder snel en is ook uitstekend in te stellen.

Het alternatief van MBK
Het alternatief van MBK is dit ding.
Geen foto
In gemonteerde toestand ziet dat er zo uit (beiden poelies missen uiteraard nog). De poelie die je gebruikt is precies dezelfde als de gene die er origineel ook al op zat. Dus dit ombouwsetje is compatibel met oude variateurs (wel met nadelen, lees vooral verder).
Afbeelding

Nou is dit dus gewoon weg mijn oude setup die ik wou vervangen. Er zitten dus nadelen aan deze modificatie. Dit zijn ze:

1) rollen zijn te licht
Je vervangt 3 massieve kogels voor 3 voor lichtere rollen. Zoals te verwachten is zijn de rollen te licht en komt er geen beweging in de variateur. Destijds heb ik dat opgelost door de voorspanning op de V-snaar sterk te verminderen door een langere snaar te monteren. Dit ging even goed, totdat de snaar wat ingesleten was en de V-snaar spanning zo ver gereduceerd was dat de snaar ging slippen en het blok op zijn eigen pulsatie zichzelf naar achter begon te trekken.

Dit probleem wordt ook nog eens versterkt door probleem 2. Aangezien ik probleem 2 opgelost heb ga ik toch weer proberen te rijden met het MBK systeem. Mocht dit nog niet werken, dan ga ik een nieuwe "kooi" voor de rollen ontwerpen die geschikt is voor 6 rollen. Daar is namelijk ruimte zat voor. Ik houd jullie op de hoogte omtrent deze ontwikkeling.

2) Rollen hebben een grotere diameter dan kogels, dus minder slag voor variateur tenzij aanpassing
De diameter van de rollen zijn groter dan de diameter van de kogels die ze vervangen. Uit mijn hoofd scheelt dit 1.5mm. Dit zorgt ervoor dat de poelies minder ver uit elkaar staan. Dit kost je variateur bereik. Dit wil je liever niet hebben. Al moet ik zeggen dat ik hier nu pas achter ben gekomen en al zeker twee jaar rond rij met deze setup. Het rijdt op zich goed. Maar meer acceleratie is altijd welkom.

Uiteraard heeft MBK dit probleem ook opgelost. De nieuwe variateurs worden geleverd met een iets andere koppelingstrommel. Het verschil zit hem in de "slijtplaat" waar de kogels vroeger over liepen. Deze slijtplaat wordt in de nieuwe variateur weggelaten. Hierdoor liggen de rollen 1mm lager. De overige 0.5mm slijt in de loop der tijd wel van de rollen af. Dus op deze manier is dit probleem weggewerkt.

Originele trommel:
Afbeelding

Nieuwe trommel:
Afbeelding

Wat ga ik nou doen?
Niet zo heel relevant voor dit topic, maar ik typ dit toch maar even.
Op mijn AV50 gaat de MBK oplossing geplaatst worden. Dit omdat de Malossi poelie tegen mijn grote snaarschijf komt. Ik heb het nodige nagemeten en ik krijg dit niet opgelost. De Malossi poelie kan niet afgedraaid worden. Hij is veel te dun. Mijn motorblok nog verder uit het centrum zitten vind ik geen optie. Dus ik moet terug naar de MBK oplossing. Nou zit ik wel opgescheept met 2 Malossi poelies die ik niet meer kan terugsturen. Dus ik wil er toch iets mee gaan doen, anders heb ik €80,- in de vuilnisbak gegooid. Ik ga de Malossi poulie proberen te monteren op de 99z. Deze bromfiets heeft wat ik noem een volledige variateur. Daar zal de Malossi poelie zeker niet tegen de andere poelies aan gaan botsen.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2015, 00:46

Die MBK oplossing heb ik ook al versleten. Ik ben zeker geen Fransman, want de Malossi heeft toch mijn voorkeur. De rollen in de MBK setup (een nieuwe, complete, originele variateur met rollen) rolden niet en waren na zo'n 500 km vlak gesleten. Bij de Malossie heb ik dat probleem niet.
En ik wil wel één van die Malossi's van je overnemen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2015, 09:31

Tegenstrijdige adviezen dus :P Blijft lastig.

500km is niet veel nee. Ik zag in mijn onderhoudslogboek dat ik 2000km op heb zitten met de MBK oplossing. De rollen slijten uiteraard. In het begin zelfs vrij snel. Want een rol zou tegen een vlak oppervlak moeten liggen maar dat doet het bij MBK niet. Dat is een gekromd vlak. Dus dan ziet je rol er na 2000km zo uit. Eigenlijk biedt MBK maar een halve oplossing aan. Ze hadden de poelie moeten herontwerpen.
Afbeelding

Dit reed na 2000km nog steeds perfect (los van mijn V-snaar problemen uiteraard). Rollen slijten altijd. Ze slippen namelijk altijd. Eigenlijk rollen ze helemaal niet zo veel :P

Ik houd de Malossi poelies nog even vast. Ik wil ze nog proberen op de 99z. Mocht nog dit nou goed werken, dan houd ik de andere achter als reserve deel. In mijn leven ga ik nog zeker een poelie verslijten. Mocht het nou niks worden, dan verkoop ik er graag eentje aan jou.

Op wat voor een bromfiets heb jij eigenlijk die Malossi gemonteerd?
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2015, 20:51

Hij zit op de MobyClub, met Airsal 50cc en AR2 12 Gürtner. Wordt vrijwel elke dag bereden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 17 aug 2015, 19:29

Ik en kennis van de mobylette modellen :roll: Ik heb een vermoede welke je bedoelt. Dat is toch ook gewoon een met een grote snaarschijf. Opvallend dat jij de problemen die ik tegen kwam niet hebt. Waarom komt jou snaar niet boven de poelies uit? Andere vaste poelie?
Kennelijk staat jou motorblok ook nog verder uit het midden dan mijn blok. Anders had je ook een botsing gehad tussen de Malossi poelie en je grote snaarschijf. Of rij jij überhaupt rond met een andere snaar? Ik was aan het testen met de D24 snaar.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 aug 2015, 00:37

De MobyClub is in essentie een AV89 met 19" wielen. dus bredere snaar en groter snaarwiel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 18 aug 2015, 17:06

Ah zo. Dat zijn hele andere onderdelen dan er bij mij opzitten. Dat verklaart de verschillen :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2015, 12:03

Zonet even gereden met de MBK oplossing met 3 rollen erin van 8.5g per stuk. Hiermee kan je niet rijden. De variateur komt nauwelijks in beweging. Het gewicht van de rollen is te laag. Ik was hier al bang voor :( Ik heb nog op internet gezocht en de zwaarste rollen die je kan kopen zijn 10 gram. Ik heb een sterk vermoede dat dit nog steeds niet zwaar genoeg zal zijn. Ik zal zelf een ombouw moeten gaan maken naar 6 rollen. Dat wordt nog interessant :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2015, 17:08

Meteen maar even een oplossing uitgewerkt. De 6 rollen kooi voor de MBK oplossing. Ik vind het wel een indrukwekkend ding :D
Afbeelding

Afbeelding

Lijkt me een leuk 3D print experiment :)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2015, 17:27

Vandaag de 3D geprinte 6 rollen kooi binnen gekregen. Paste perfect 8-)
De kooi links ervan is de originele 3 rollen kooi.
Afbeelding

Afbeelding

Hier gemonteerd met de 6 rollen erin.
Afbeelding

Vandaag meteen een testrit gedaan. Werkt perfect. :) Ik ben benieuwd hoe dit ding zich gaat houden.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 09 sep 2015, 19:07

Hallo Franky,
Interessant object om te tekenen en om 3D te printen.
Welk materiaal heb je hiervoor gebruikt ABS of titanium?
Tweede vraag: waarom heb niet gewoon zelf zwaardere rollen gemaakt? Lijkt mij goedkoper dan die "Franky werpster"; alhoewel dat wel een uniek onderdeel is. ;)

Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 09 sep 2015, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2015, 19:12

Titanium? :shock: Denk je soms dat ik een gat in mijn hand heb ofzo :lol: Dit is Nylon. PA2200 om precies te zijn. Ik heb al meer testjes gedaan met dit materiaal. Behoorlijk slijtvast spul dit. Daarnaast had ik ingeschat dat de temperatuur niet over de 100 graden zou gaan op die plek (tenzij de snaar slipt, maar dan ben je niet slim bezig). Dit materiaal kan dat goed hebben. Daarnaast is de mechanische sterkte ook heel behoorlijk. Een prettig constructie materiaal. Chemische bestendigheid is ook goed.

Hierbij de datasheet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... PA2200.pdf

Dit was trouwens professioneel SLS printen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 09 sep 2015, 19:33

Nylon is inderdaad een mooie keuze en dan via een laser sinterproces dat object laten maken. :P
Je krijgt dan een homogeen object. Nadeel van een extrusie-printer waarmee ik afgelopen jaar heb gewerkt is de kans op scheuren in de z-as richting bij grote werkstukken.
Reden waarom ik (nog) geen 3D-printer heb aangeschaft. Ik kan natuurlijk wel iets laten printen bij shapeways. Is niet goedkoop, maar voor een experiment zoals dat van jou wel een optie.
Je maakt overigens weinig gebruik van afrondingen; is dat bewust?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2015, 20:42

Ik zie dat je je eerder bericht aangepast hebt, daar zal ik nog even op reageren ;)

Zelf zwaardere rollen maken. Dit is moeilijk. Je moet dan een bestaande lichte rol pakken en dan er een busje erin lijmen. Naast dat dat goed moet passen, moet je er ook nog gigantisch veel van maken. 6 stuks per gewicht. Wil je een ander gewicht uitproberen, mag je er weer 6 stuks maken. Ondoenlijk. Verder is dit ding nou ook weer niet zo duur. €24,- voor die ster. Ik zie dit als leergeld.

3D printer aanschaffen vind ik niet zinvol. Voor dat geld kan je heel wat professioneel laten printen in veel betere kwaliteit dan je ooit zelf kan. Daarnaast gaat de ontwikkeling snel. Dus als je iets koopt is het snel verouderd.

Weinig afrondingen? Er zitten overal afronding in. Behalve rond die banen waar de rollen lopen. Daar kunnen geen afrondingen in.
Ik heb de originele vorm van het onderdeel zo veel mogelijk aangehouden. :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 sep 2015, 22:19

Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Harrie » 09 sep 2015, 22:48

Hallo Franky,
Die prijs valt mee. De Ultimaker extrusieprinter kost circa € 2200 + exploitatiekosten. Daar heb je veel onderdelen voor en beter.
Ik geloof dat we het op dit punt geheel eens zijn. Ik zal binnenkort ook eens wat laten maken.
Harrie

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 sep 2015, 21:16

erg mooi allemaal en reuze interesant :!:

vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 11 sep 2015, 18:44

En het werkt nog steeds goed :o :D
Vandaag de variateur afgesteld. Lekker tot 4x aan toe de variateur los halen van je blok en uit elkaar halen op een middag :lol: Toch alweer zo'n 70km gereden aan testritjes. Er is niets te zien aan het 3D geprinte onderdeel. Nog steeds zo goed als nieuw :) Nu nog hopen dat dat zo blijft. Ik ben tot nu toe zeer tevreden :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 16 sep 2015, 21:01

Weer even terug naar het Malossi gebeuren. Ik heb vandaag gekeken of het mogelijk is de Malossi variateur te monteren op een 99z variateur. De 99z heeft een bredere V-snaar en is daarom iets anders. Niet geheel verrassend kwam ik tot precies conclusie als bij mijn AV50. Als je zomaar de MBK beweegbare poelie vervangt voor de Malossi poelie, komt je V-snaar boven de poelies uit als de variateur in zijn hoogste stand staat. Dus dat mag je nooit doen.

Verder nog wat waarschuwingen zodat jullie daar niet ook in stinken. Nieuwe MBK variateur delen zijn niet erg goed te combineren met oude MBK variateur delen. Naast de eerder genoemde slijtplaat op de trommel, kwam ik er vandaag achter dat ook de vaste poelies voor brede snaren verschillend zijn. Als je die zonder te kijken uit zou wisselen, dan loopt je V-snaar op de as i.p.v. de poelie :mrgreen: Ik heb zonet al mijn variateur onderdelen gepakt en ben opzoek gegaan naar combinatie van nieuwe en oude onderdelen die werken. Ik kon 2 combo's vinden die werkte.
- Alles orgineel (niet heel verassend). Originele variateur kern, originele vaste en beweegbare poelie. Trommel met slijtplaat (voor kogels) of zonder slijtplaat (met rollen).
- Malossi versie. Originele variateur kern (ik heb niks anders), Malossi poelie, nieuw type vaste poelie met orginele spacer ring (hiermee ligt de snaar normaal gepsroken op de as i.p.v. de poelies, maar dat corrigeer ik weer met de trommel) , trommel met slijtplaat (erg onlogisch omdat je rollen hebt en geen kogels. Zonder slijtplaat ligt helaas de snaar op de as i.p.v. de poelies dus hiermee corrigeer ik weer voor de vaste poelie). Waanzinnig genoeg? :mrgreen:

Ik wil wel eens gaan spelen met de Malossi versie. Gewoon omdat het kan :lol:

Nog een ander iets wat ik vandaag ontdekte. Voor jullie vast bekend, voor mij helaas niet. De variateur kern van een voorwaarts draaiend blok is anders dan de variateurkern van een achterwaarts draaiende blok. Daar bovenop is de trommel dus ook verschillende. Die heeft een ander gaten patroon. Dit was voor mij vandaag ook weer zo'n leuke teleurstelling :P

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: MALOSSI VARIATEUR.

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2016, 20:27

Update:
Hierbij de foto's van de voltooide variateur met Malossi poelie voor mijn 99z (dus brede V-snaar). Dit ding is een combinatie allerlei onderdelen geworden. Hier een opsomming
Variateur kern: antieke MBK kern
Trommel: Modern MBK. Mist dus de slijtplaat waar origineel kogels op liepen. Deze trommel is dus bedoeld voor rollen
Beweegbare poelie: Malossi
Vaste poelie: Moderne MBK poelie met afwijkende hoek t.o.v. de ouderwetse poelies en afgedraaid zodat hij niet botst tegen de contre piston (probleem van een 99z blok).

De ring die normaal gesproken tussen de vaste poelie en de variateurkern zat is weggelaten om de poelies dichter op elkaar te zetten. Dit was nodig omdat anders de V-snaar te laag lag. Een extra ring (varioring) die over de poelie en variateurkern heen gemonteerd wordt is toegevoegd om de slag van de poelies te begrenzen zodat de V-snaar niet boven de poelies uit komt. Daarnaast vliegen nu de rollen er niet uit zodra je V-snaar knapt (wel zo prettig).

Zoals ik al eerder genoemd heb is staat het loopvlak van een Malossi poelie onder een afwijkende hoek. Tot mijn verbazing ontdekte ik dezelfde afwijkende hoek alleen de andere kant op in de moderne vaste poelie van MBK. Door deze vaste poelie tegenover de Malossi poelie te zetten kreeg de V-groef de juiste hoek. Alleen staat de V-snaar een paar graden scheef in de poelies. Dit blijf ik vreemd vinden maar ik denk niet dat het extra slijtage zal geven. Hiermee heb ik het probleem van de verkeerde loopvlak hoek dan ook opgelost.

Afbeelding
Variateur in laagste stand

Afbeelding
Variateur in hoogste stand

Afbeelding
Ouderweste variateur met een ring tussen de vaste poelie en variateurkern

Ik heb mijn eerste kilometer er mee gereden. Het ding werkt uitstekend. Ik ben benieuwd hoe dit systeem zich gaat houden. :)
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie