extra koelkanaal
Re: extra koelkanaal
Grayham bell.heb ik op internet gelezen .ook ulrig phol heb ik gelezen en de diverse op mopedarmy.die laatste link van jou.word echt heel technies .dat vind ik niet leuk meer.alleen maar berekeningen.ik wil ook plaatjes.haha.zyn der ook ervaringsdeskundigen.die alleen zo n gaatje geboord hebben.zonder extra spoelpoorten of zo.
- australman
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: extra koelkanaal
Hoi,
Als je cilinderwand hardverchroomd is,is het dan wel raadzaam om poorten te veranderen of een derde kanaal toe te voegen?
Persoonlijk zou ik toch bang zijn dat de chroomlaag rond de aanpassingen loslaat.
Hans
Als je cilinderwand hardverchroomd is,is het dan wel raadzaam om poorten te veranderen of een derde kanaal toe te voegen?
Persoonlijk zou ik toch bang zijn dat de chroomlaag rond de aanpassingen loslaat.
Hans
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
- Woonplaats: Ugchelen Nederland
- Locatie: ugchelen [apeldoorn]
Re: extra koelkanaal
Hallo forem.
Wij hadden eind jaren 60 al 2 gaatje in de zuiger. en 2 spoelkanalen extra in de cilinders van onze Kreidler crossers.
Kregen er meer vermogen door en de koeling van de zuiger en cilinder werd er ook beter door,wij reden toen al met 24 mm carburateurs/
gr bessels
Wij hadden eind jaren 60 al 2 gaatje in de zuiger. en 2 spoelkanalen extra in de cilinders van onze Kreidler crossers.
Kregen er meer vermogen door en de koeling van de zuiger en cilinder werd er ook beter door,wij reden toen al met 24 mm carburateurs/
gr bessels
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: extra koelkanaal
24mm carburateurs... prachtig.
vrgr gerard
vrgr gerard
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
- Woonplaats: Ugchelen Nederland
- Locatie: ugchelen [apeldoorn]
Re: extra koelkanaal
Hier nog even wat afbeeldingen van de extra spoelkanalen in een kreidler cil van 1970,dit systeem was toen je van het maar is nu achterhaald door andere systemen [o a d door membraam en meer spoelpoorten].
Heb dit ook wel eens toe willen passen op een mob av 7 cil maar daar was aan de inlaat zijde weinig ruimte voor en te weinig in de zuiger voor de spoelgaatjes
Ben benieuwd hoe henk dit gaat oplossen !! s v p zuiger staat op zijn kop !!!!
gr bessels
Heb dit ook wel eens toe willen passen op een mob av 7 cil maar daar was aan de inlaat zijde weinig ruimte voor en te weinig in de zuiger voor de spoelgaatjes
Ben benieuwd hoe henk dit gaat oplossen !! s v p zuiger staat op zijn kop !!!!
gr bessels
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: extra koelkanaal
Hallo Bessels,
Jullie hadden slechts 1 zuigerveer en daarmee creëer je extra ruimte.
Ik heb wel een idee, maar ga het eerst uitproberen op een revisie die vanaf juni plaats gaat vinden.
Een van mijn motortje moet toch uit elkaar en die ga ik dus voorzien van een aangepaste zuiger.
H.
Jullie hadden slechts 1 zuigerveer en daarmee creëer je extra ruimte.
Ik heb wel een idee, maar ga het eerst uitproberen op een revisie die vanaf juni plaats gaat vinden.
Een van mijn motortje moet toch uit elkaar en die ga ik dus voorzien van een aangepaste zuiger.
H.
Re: extra koelkanaal
Ik heb gisteren twee oude ideeën verder uitgewerkt en ben benieuwd hoe goed (of hoe slecht) het in de praktijk gaat uitpakken.
Theoretisch klopt het, maar nu nog de praktijk. Doelstelling is vooral koeling van de onderkant zuiger en niet zozeer het vermogen, want dan kan je beter met een AV10 met inlaatklep aan de slag gaan.
Overigens is het wel zo dat als je de onderkant van de zuiger extra koelt het vermogen niet sterk terugvalt.
H.
Theoretisch klopt het, maar nu nog de praktijk. Doelstelling is vooral koeling van de onderkant zuiger en niet zozeer het vermogen, want dan kan je beter met een AV10 met inlaatklep aan de slag gaan.
Overigens is het wel zo dat als je de onderkant van de zuiger extra koelt het vermogen niet sterk terugvalt.
H.
- australman
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: extra koelkanaal
Hoi,
Als het niet gaat om hem sneller te maken vraag ik me toch af wat het moet gaan opleveren,behalve een verhoogd brandstofgebruik.
Hans
Als het niet gaat om hem sneller te maken vraag ik me toch af wat het moet gaan opleveren,behalve een verhoogd brandstofgebruik.
Hans
Re: extra koelkanaal
Waar het Harrie, volgens mij, om gaat, is het beter koel houden van een motor, onder extreme omstandigheden. Niet zozeer over meer vermogen, of sneller rijden. Ik kan de zoektocht van Harrie aardig combineren, met zijn melding van oververhitting van de motor op lange klimmen ( Mont Ventoux). Meer verbruik lijkt mij niet een gevolg van deze aanpassingen, maar ik kan er makkelijk naast zitten.
Re: extra koelkanaal
Meer verbruik? Dat is niet voorzien; eerder meer of misschien minder vermogen. De test zal het uitwijzen.
H.
H.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: extra koelkanaal
Volgens mij heeft het zin, immers een extra juist geplaatst spoelkanaal geeft extra vermogen, meer/makkelijker verplaatsing van mengsel.
Meer vermogen uit hetzelfde aantal cc, elk voordeel heeft een nadeel, rendement gaat omhoog, MAAR er ontstaat meer hitte.
Warmere lucht betekent, groter volume dus een andere massaverhouding lucht/brandstof, helemaal in de bergen, tweetakt crossers gebruiken in de winter juist een grotere sproeier omdat de motor anders te arm gaat lopen dus kans op vastlopen. Ook geeft warmere inlaatlucht een hogere eindverbrandings temperatuur. Die verhouding weet ik niet meer echt, maar meen me te herinneren dat 1 graad hogere inlaatlucht een 2 graden hogere verbrandingstemperatuur geeft. In de bergen speelt het zuurstofgehalte ook nog een rol, afhankelijk van hoe hoog je denkt te gaan. Hoe hoger, hoe minder zuurstof, hoe rijker je motor gaat lopen, zal dan dus een kleinere sproeier in moeten Dus, rijden met hogere lucht temperatuur vraagt om een kleinere sproeier, rijden met minder zuurstof in de lucht vraagt eveneens om een kleinere sproeier.
Maar dan ga je wel ver, Je vergroot je koeloppervlakte, of eventueel water-/geforceerde koeling.
Octaanboost is ook een middel om pingelen/hitte/klopvastheid benzinemengsel te voorkomen en/of je mengsel rijker zetten bv 1 op 30 i.p.v. 1 op 40.
bij rijden in de bergen, of je bouwt er een goed injectiesysteem op
vrgr gerard
Meer vermogen uit hetzelfde aantal cc, elk voordeel heeft een nadeel, rendement gaat omhoog, MAAR er ontstaat meer hitte.
Warmere lucht betekent, groter volume dus een andere massaverhouding lucht/brandstof, helemaal in de bergen, tweetakt crossers gebruiken in de winter juist een grotere sproeier omdat de motor anders te arm gaat lopen dus kans op vastlopen. Ook geeft warmere inlaatlucht een hogere eindverbrandings temperatuur. Die verhouding weet ik niet meer echt, maar meen me te herinneren dat 1 graad hogere inlaatlucht een 2 graden hogere verbrandingstemperatuur geeft. In de bergen speelt het zuurstofgehalte ook nog een rol, afhankelijk van hoe hoog je denkt te gaan. Hoe hoger, hoe minder zuurstof, hoe rijker je motor gaat lopen, zal dan dus een kleinere sproeier in moeten Dus, rijden met hogere lucht temperatuur vraagt om een kleinere sproeier, rijden met minder zuurstof in de lucht vraagt eveneens om een kleinere sproeier.
Maar dan ga je wel ver, Je vergroot je koeloppervlakte, of eventueel water-/geforceerde koeling.
Octaanboost is ook een middel om pingelen/hitte/klopvastheid benzinemengsel te voorkomen en/of je mengsel rijker zetten bv 1 op 30 i.p.v. 1 op 40.
bij rijden in de bergen, of je bouwt er een goed injectiesysteem op
vrgr gerard
Re: extra koelkanaal
...of je pakt gewoon een viertakt, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is kan je een gewone AV7 beter laten functioneren zonder inlaatklep, want dat geeft ook verbetering zoals bij de SP99z het geval is.Mobygek schreef: Octaanboost is ook een middel om pingelen/hitte/klopvastheid benzinemengsel te voorkomen en/of je mengsel rijker zetten bv 1 op 30 i.p.v. 1 op 40.
bij rijden in de bergen, of je bouwt er een goed injectiesysteem op
vrgr gerard
Overigens gaat een mobylette boven de 1500m beter lopen; je zou verwachten minder zuurstof, maar die lucht is wel een stuk kouder en de koeling beter.
De sproeier moet zodanig gekozen worden dat het motortje net niet viertakt. Dat houdt de interne temperatuur ook wat lager.
H.
- australman
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: extra koelkanaal
Hoi
Wat ik ook opvallend vind is dat bijna al mijn brommers en motorfietsen (tweetakt,waarom zou je iets in vier keer doen
als het ook in twee keer kan) bij regenachtig weer merkbaar mooier lopen.
Iemand daar een logische verklaring voor?
Hans
Wat ik ook opvallend vind is dat bijna al mijn brommers en motorfietsen (tweetakt,waarom zou je iets in vier keer doen
als het ook in twee keer kan) bij regenachtig weer merkbaar mooier lopen.
Iemand daar een logische verklaring voor?
Hans
- Franky
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Ik ken het wel. Meer koppel onderin met vochtig weer. Meer toeren en topsnelheid met warm weer.
Ik weet de verklaring niet.
Ik weet de verklaring niet.
-
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: extra koelkanaal
Vochtige lucht blijft koeler in de inlaat. Koele lucht bevat in verhouding meer zuurstof als warme lucht. Hoe groter het verschil in temperatuur van de inlaat en de uitlaat temperatuur hoe beter de explosie. Of nie?
Gr J E
Gr J E
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: extra koelkanaal
koude vochtige lucht heeft meer dichtheid, dus meer vulling, betere motorloop,merkbaar in trekkracht.
vrgr gerard
vrgr gerard
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: extra koelkanaal
Je kan een av7 blok makkelijker laten functioneren door de interne flow/gasstroom te verbeteren, compressie aanpassen e.d.Harrie schreef:...of je pakt gewoon een viertakt, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is kan je een gewone AV7 beter laten functioneren zonder inlaatklep, want dat geeft ook verbetering zoals bij de SP99z het geval is.Mobygek schreef: Octaanboost is ook een middel om pingelen/hitte/klopvastheid benzinemengsel te voorkomen en/of je mengsel rijker zetten bv 1 op 30 i.p.v. 1 op 40.
bij rijden in de bergen, of je bouwt er een goed injectiesysteem op
vrgr gerard
Overigens gaat een mobylette boven de 1500m beter lopen; je zou verwachten minder zuurstof, maar die lucht is wel een stuk kouder en de koeling beter.
De sproeier moet zodanig gekozen worden dat het motortje net niet viertakt. Dat houdt de interne temperatuur ook wat lager.
H.
Als je dit goed doet, blijft de betrouwbaarheid gegarandeerd. koeloppervlakte cilinder/cilinderkop is van de sp99z veel groter dan de sp 98 en ik ben van mening
dat de geforceerde koeling bij de sp 98 niet echt een geweldig systeem is, echter het staat mooi.
Wat je verteld van de sproeier ben ik niet helemaal met je eens, een te rijk mengsel tegen het viertakten aan gaat ook ten koste van je rendement.
Precies het juiste mengsel benzine/lucht geeft het beste rendement en je motor blijft inwendig ook schoner, gaat wel heel moeilijk met onze bromfietsen van 40 jaar,
het blijft een compromis, de carburateurs van toen maar dat denk ik, heuvels heb ik wel beklommen met de av 50 en dat ging erg goed mede door aanpassing van mijn koppeling ( 2 kogels i.p.v.3), bergen nog niet.
Lijkt mij wel fantastisch.
vrgr gerard