Opvoeren AV7
Re: Opvoeren AV7
En gaat de inlaatpoort wel helemaal open.
En heeft de zuiger ook 2 mm loze ruimte op bovenste dode punt, of komt die wel to de rand,?
En heeft de zuiger ook 2 mm loze ruimte op bovenste dode punt, of komt die wel to de rand,?
Re: Opvoeren AV7
Als je de cilinder 2 mm ophoogd ga je de powerband ook verhogen/verleggen.
Wordt hij hoogtoeriger en piekeriger van.
Met Minder trekkracht onderin.
En die trekkracht onderin is nou juist zo belangrijk voor de mobylette.
Maar ik snap wel dat je het wil veranderen.
Wat ik zelf wel deed is de rand van de zuiger bewerken met een vijl.
En dan in feite alleen bij de spoel poorten.
De moby zuiger kan dat hebben, er zit een hele dikke rand boven de eerste zuiger veer.
Squishband heeft de av 7 kop toch niet dus die kun je niet verpesten.
Alles op eigen risico natuurlijk.
Maar gewoon zo laten en als t goed rijd, rijd het goed.
Wordt hij hoogtoeriger en piekeriger van.
Met Minder trekkracht onderin.
En die trekkracht onderin is nou juist zo belangrijk voor de mobylette.
Maar ik snap wel dat je het wil veranderen.
Wat ik zelf wel deed is de rand van de zuiger bewerken met een vijl.
En dan in feite alleen bij de spoel poorten.
De moby zuiger kan dat hebben, er zit een hele dikke rand boven de eerste zuiger veer.
Squishband heeft de av 7 kop toch niet dus die kun je niet verpesten.
Alles op eigen risico natuurlijk.
Maar gewoon zo laten en als t goed rijd, rijd het goed.
Re: Opvoeren AV7
Het grootste probleem is, dat de spoelpoorten ook niet helemaal open gaan, waardoor het effect van de omkeerspoeling teniet wordt gedaan. Die poorten richten het instromende, verse gasmengsel naar achteren en naar boven in de cylinder, waardoor de vermenging van verbrande- en verse-gassen geminimaliseerd wordt, bij de uitstroom van de verbrandde gassen en er dus minder vers gas in de uitlaat verdwijnt. doordat de spoelpoorten niet helemaal open gaan, botst het verse gasmengsel tegen de bovenkant van de zuiger, waardoor de richting van het gas niet meer de juiste kant op wijst en dus de efficëntie van de motor verlaagd wordt.
Re: Opvoeren AV7
Dat is helemaal correct Joost.
Maar het laatste stukje wat de spoelpoort open gaat is niet het belangrijkste, dat is het eerste stuk waar hij opend.
Daar vind ook de grootste drukgolf plaats vanuit het Carter.
2 mm is inderdaad wel erg veel, daar mis je gewoon spoeltijd,
Blijft de vraag. Waarom dit zo is.
Het spoelpoort je is al niet zo groot.
Dus 2 mm is al gauw 35%.
Das veel.
Maar het laatste stukje wat de spoelpoort open gaat is niet het belangrijkste, dat is het eerste stuk waar hij opend.
Daar vind ook de grootste drukgolf plaats vanuit het Carter.
2 mm is inderdaad wel erg veel, daar mis je gewoon spoeltijd,
Blijft de vraag. Waarom dit zo is.
Het spoelpoort je is al niet zo groot.
Dus 2 mm is al gauw 35%.
Das veel.
Re: Opvoeren AV7
Als ik het blok terug ga monteren, meet ik het nog eens exact na. Ik overweeg ook om van de zuiger aan de onderkant de stukjes onder die openingen in de zuiger open te maken. (de rok open te maken) Zo is de zuiger lichter, en gaat hij makkelijk rond. Is dat is wat jullie ook doen, of afraden?loe schreef: ↑28 dec 2021, 14:15Dat is helemaal correct Joost.
Maar het laatste stukje wat de spoelpoort open gaat is niet het belangrijkste, dat is het eerste stuk waar hij opend.
Daar vind ook de grootste drukgolf plaats vanuit het Carter.
2 mm is inderdaad wel erg veel, daar mis je gewoon spoeltijd,
Blijft de vraag. Waarom dit zo is.
Het spoelpoort je is al niet zo groot.
Dus 2 mm is al gauw 35%.
Das veel.
Re: Opvoeren AV7
Doe ik altijd.
Verbeterd de spoeling/flow. naar de transferpoorten.
Verbeterd de spoeling/flow. naar de transferpoorten.
Re: Opvoeren AV7
Zal echt minimaal zijn.
Maar ik heb nog nooit een hedendaags merk gezien die dit soort zuigers produceerd, dus het is een raar overbodig iets.
En je maakt de zuiger er iets lichter mee, wat ook weer voordeel is,
Zal m vooral in gasreactie zitten. En op hogere toeren.
Het motortje krijgt het wat makkelijker.
Verwacht geen wonderen.
Maar alle kleine beetjes helpen.
Maar ik heb nog nooit een hedendaags merk gezien die dit soort zuigers produceerd, dus het is een raar overbodig iets.
En je maakt de zuiger er iets lichter mee, wat ook weer voordeel is,
Zal m vooral in gasreactie zitten. En op hogere toeren.
Het motortje krijgt het wat makkelijker.
Verwacht geen wonderen.
Maar alle kleine beetjes helpen.
Re: Opvoeren AV7
Er zweeft ergens een Frans opvoer plaatje op internet en hier op de site, ik had m opgeslagen maar kan het niet meer vinden.
Daar laten ze ook zien dat de flapjes weg moeten.
De twee flapjes verstoren gewoon de toestroom van gassen naar de transferpoort.
En het maakt de zuiger lichter.
Een lichtere zuiger is altijd gunstig.
Er komen erg veel g-krachten vry bij het opwaarts en neerwaarts gaan van de zuiger.
Zowiezo een groot technies wonder dat het allemaal heel blijft,
Zie het zo.
Pak een petfles van 1/5 liter en schud die een minuutje zo hard als je kan.
Doe hetzelfde met een klein pet flesje van 250 ml,
Dat gaat een stuk makkelijker.
Nou wegen die twee flapjes aluminium maar een paar gram, maar toch.
Het motortje krygt het makkelijker.
Daar laten ze ook zien dat de flapjes weg moeten.
De twee flapjes verstoren gewoon de toestroom van gassen naar de transferpoort.
En het maakt de zuiger lichter.
Een lichtere zuiger is altijd gunstig.
Er komen erg veel g-krachten vry bij het opwaarts en neerwaarts gaan van de zuiger.
Zowiezo een groot technies wonder dat het allemaal heel blijft,
Zie het zo.
Pak een petfles van 1/5 liter en schud die een minuutje zo hard als je kan.
Doe hetzelfde met een klein pet flesje van 250 ml,
Dat gaat een stuk makkelijker.
Nou wegen die twee flapjes aluminium maar een paar gram, maar toch.
Het motortje krygt het makkelijker.
Re: Opvoeren AV7
Het zal i.i.g geen negatieve werking hebben als ze verwijderd zijn, die gaten kunnen ook wel wat breder gemaakt worden lijkt mij , scheelt ook weer gewicht.loe schreef: ↑30 dec 2021, 14:11Er zweeft ergens een Frans opvoer plaatje op internet en hier op de site, ik had m opgeslagen maar kan het niet meer vinden.
Daar laten ze ook zien dat de flapjes weg moeten.
De twee flapjes verstoren gewoon de toestroom van gassen naar de transferpoort.
En het maakt de zuiger lichter.
Een lichtere zuiger is altijd gunstig.
Er komen erg veel g-krachten vry bij het opwaarts en neerwaarts gaan van de zuiger.
Zowiezo een groot technies wonder dat het allemaal heel blijft,
Zie het zo.
Pak een petfles van 1/5 liter en schud die een minuutje zo hard als je kan.
Doe hetzelfde met een klein pet flesje van 250 ml,
Dat gaat een stuk makkelijker.
Nou wegen die twee flapjes aluminium maar een paar gram, maar toch.
Het motortje krygt het makkelijker.
Ik zal ze wegzagen als ik de zuiger een keer los heb.
Bedankt voor de info.
Re: Opvoeren AV7
De "opvoer" plaatjes staan op pagina drie van dit onderwerp
Re: Opvoeren AV7
Bedankt Joost
Re: Opvoeren AV7
Je kan beter wel de bovenkant van de poorten een beetje rond vijlen dat vinden de zuigerveren lekker
Re: Opvoeren AV7
Ga je de timing mee veranderen, of bedoel je een beveltje,
De uitlaatpoort ophogen resulteerd in minder kracht bij lage toeren, kan een hogere top geven.
Beter is om de uitlaatpoort breder te maken en niks aan timing veranderen.
Max 70 %.
60tot 65 is veiliger.
En niet voorbij de slotpennetjes gaan want dan haakt de veer in het gat.... Pang...
De uitlaatpoort ophogen resulteerd in minder kracht bij lage toeren, kan een hogere top geven.
Beter is om de uitlaatpoort breder te maken en niks aan timing veranderen.
Max 70 %.
60tot 65 is veiliger.
En niet voorbij de slotpennetjes gaan want dan haakt de veer in het gat.... Pang...
Re: Opvoeren AV7
Ja dat klopt.
Dat vierkante gat slaat ook nergens op.
Ori is de uitlaatpoort veel breder.
Dat vierkante gat slaat ook nergens op.
Ori is de uitlaatpoort veel breder.
Re: Opvoeren AV7
Ik zou dat plaatje niet zomaar aanhouden.
Staan geen maten op maar alleen daar 3 en daar 2mm weghalen.
Ik zou liever een goede poortmap zien met alle maten.
Staan geen maten op maar alleen daar 3 en daar 2mm weghalen.
Ik zou liever een goede poortmap zien met alle maten.
Re: Opvoeren AV7
Inderdaad.
Re: Opvoeren AV7
Inderdaad Marco,
3 mm aan de bovenkant van uitlaat en onderkant van inlaat weghalen, ben je gelijk in 1 klap je trekkracht kwijt.
Beter wat in de breedte weghalen en niks veranderen aan de hoogte,
3 mm aan de bovenkant van uitlaat en onderkant van inlaat weghalen, ben je gelijk in 1 klap je trekkracht kwijt.
Beter wat in de breedte weghalen en niks veranderen aan de hoogte,
Re: Opvoeren AV7
Ligt er natuurlijk aan ook welke cilinder je wil gaan aanpassen.
Re: Opvoeren AV7
Gisteren mijn motorblok terug gemonteerd. Even zo naukeurig mogelijk nagemeten, en de zuiger steekt 1,2mm uit boven de onderkant van de uitlaatpoort. Zuiger komt bovenkant mooi gelijk met bovenkant cilinder. Ik heb hem zo gemonteerd met nieuwe zuigerveren (slotspeling 0,2mm) en wacht even af hoe hij straks zal lopen.dirkvr schreef: ↑28 dec 2021, 10:16Onlangs een AV89 gekocht. Alles origineel aan het motorblok. Cilinder en zuiger nog in zeer goede staat, maar ook hier op een volledig standaard blok steekt de zuiger op het ODP nog ca 2mm hoger dan de transfer en uitlaatpoort... Het is niet het eerste originele blok dat ik zo zie. Motobecane monteerde ze destijds dus ook zo. Heeft het echt zin om dat verschil weg te werken? Want dat zijn toch ingrijpende werkzaamheden. Ophogen is opnieuw afdraaien van cilinder en cilinderkop om geen compressieverlies te hebben.dirkvr schreef: ↑22 aug 2021, 14:30Nog niet aan mijn Airsal kunnen beginnen, maar wel mijn 50V van nieuwe cilinder, lagers en keerringen voorzien. Goedkoop setje bij Born2Brom gehaald, geen Airsal. En ik dacht, meten = weten.
Als ik de zuiger op ODP zet, moet ik maar liefst 2mm ophogen... Dit gemeten vanop de papieren pakking op het carter tot onderkant cilinder om uitlaat en spoelpoorten goed open te krijgen met voelermaatjes meten.
Mijn papieren pakkingen zijn 0,3mm. Ik moet dus een alu pakking van 1,7mm laten maken, en dan van de bovenkant van de cilinder 2mm laten afdraaien. Dan plaats ik papier op carter, dan alu, en dan nog 1 papier. Doe ik het zo juist?
Re: Opvoeren AV7
En wel gelijk met de onderkant van de inlaatpoorten?
Re: Opvoeren AV7
Of de inlaatpoorten in het onderste dode punt wel helemaal open gaan.