Het eerste membraam topic

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 24 mei 2015, 10:30

Jawel, het eerste membraam topic :mrgreen:
Wie heeft er hier ervaringen met membramen? Dit is voor mij helemaal nieuw. Ik weet hoe het werkt maar daar blijft het dan ook bij. Wat doe je bij zo'n membraam? Is dit een onderdeel waar je preventief onderhoud op pleegt? Kan je nog aan die membramen komen?

Afbeelding

Daarnaast heb ik 2 type membramen hier liggen. Kunststof membramen en metalen membramen. Kunststof zal wel nieuwe zijn ofzo? Is dat beter?

Wie weet hier meer van membramen?

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 25 mei 2015, 07:14

Het belangrijkste is dat ze niet 'lekken', vaak zijn de hoekjes afgesleten en dekt het plaatje dus niet meer goed af. Dit kost vermogen.
Moderne klepjes zijn meestal van carbon, als deze afbreken dan doet het minder schade aan de motor dan metalen klepjes.
En vaak zit er op het membraanhuis rubber om te zorgen dat de klepjes niet stuk slaan.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mei 2015, 11:32

Meer onderdelen. meer kans op storing.... Je ziet toch hier en daar dat liefhebbers met de AV10 aan het experimenteren zijn.
Ik heb toevallig een membraanklep gekocht voor een 19 mm carburateur.
Deze heeft inderdaad carbon plaatjes. Het is een Italiaan product van Diffusione Ricambri.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 25 mei 2015, 16:22

JapieKrekel schreef:Het belangrijkste is dat ze niet 'lekken', vaak zijn de hoekjes afgesleten en dekt het plaatje dus niet meer goed af. Dit kost vermogen.
Moderne klepjes zijn meestal van carbon, als deze afbreken dan doet het minder schade aan de motor dan metalen klepjes.
En vaak zit er op het membraanhuis rubber om te zorgen dat de klepjes niet stuk slaan.
Zoals je kan zien is het huis van mijn membraam nogal zwaar aangetast en lekt deze dus behoorlijk.
Afbeelding

Opvallend is echter dat het membraampje inderdaad van carbon is.
Afbeelding
Even met de zaklamp erachter

Ik kan het niet fotograferen, maar er is geen enkele vorm van afdruk te zien op het carbon van het huis.... Ik heb sterk het vermoede dat dit nieuwe membraamplaatjes zijn. Je zou toch op carbon op zijn minst iets verwachten van een afdruk?

Hier trouwens wat foto's van mijn tweede membraam (deze komt uit mijn niet schoongemaakt onderdelen voorraad, dus niet zeuren over het vuil :evil: :P ). Dit huis heeft inderdaad een rubber laag en een metaal membraam dat overduidelijk gebruikt is.
Afbeelding

Wat te doen?
De keuze voor het membraamhuis is vrij duidelijk. Het huis met het rubber ga ik gebruiken aangezien dit niet aangetast is en daarom wel goed zal sluiten. Maar wat te doen met het membraamplaatje? Op het rubbere membraamhuis zitten gebruikte metalen plaatjes. Ik heb zelf de neiging om de gloednieuwe carbonplaatjes erop te zetten. Goed idee?

Dan is er nog iets. Kijk eens goed naar de curve van de aanslag van het membraamplaatje in de onderstaande foto.
Afbeelding
Links: Metaal membraam
Rechts: Carbon membraam


Deze is dus sterk verschillend. Je zou zeggen dat het membraamplaatje en zijn aanslag een setje zijn die je allebei overzet. Nou heb ik echter geen idee of de aanslag van het carbonmembraam überhaupt wel bedoeld is voor een carbon membraam. Er is zoveel verbeund aan deze bromfiets dat werkelijk alles mogelijk is.
Wie weet hier iets van?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mei 2015, 01:38

Op die rechter foto, kijk ik zo onder dat membraan door. Dat is niet zoals het bedoeld is. Lekkage. De curve van de steunplaat is iets, dat je kan beïnvloeden, waarmee je de openingssnelheid en maximale opening van het membraan kan regelen. Ik heb een aantal membranen voor een AV10 gekocht, voornamelijk uit nieuwsgierigheid. Standaard en Pollini of Mallossi. Standaard heeft geklonken steunplaatjes, de andere geschroefde. Daar kan je de membraanplaatjes dus vervangen. De plaatjes kan je kopen, of zelf maken, uit grotere platen, verkrijgbaar in verschillende materialen en diktes, dus verschillende reactie snelheden. Gaat je motor erg hoge toeren draaien, dan kan het membraan te zwak zijn, om nog te sluiten. Je moet dan een dikker en stijver membraan kiezen, en je steunplaat verder open buigen. Dit moet gebeuren dicht bij het bevestigingspunt van de membraan plaat, om de flexibiliteit van de gehele lengte van de plaat te benutten voor het openen en zal de plaat op die plek sneller doen slijten. Bla bla bla. De plaat moet direkt achter de bevestiging sluiten. Het is een gevoelig systeem en hoe minder lekkage, hoe beter. Het rechter membraan is onbruikbaar, tenzij je de passende plaatjes vindt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2015, 16:37

:shock:
Dit is dus weer eens veel complexer dan ik dacht. Bromfietsen zijn en blijven zeer complexe apparaten :D

Het klopt dat je onder het membraam door kan kijken vlak bij de bevestiging. Dit kan je bij beiden membramen. De luchtdoorlaat zit niet op die plek, dus er lekt niets ;) Dat daar geen materiaal zit zal wel iets te maken hebben met het inleiden van de buiging op het membraamplaatje zelf.

Maar wat te doen, dat is de grote vraag. Ik ben als de dood dat die metalen membraamplaatjes gaan breken. Aan de andere kant, dat metalen membraam is niet verkloot. Misschien moet ik eerst maar eens met die metalen membraamplaatjes rijden en die dan later vervangen voor de carbon plaatjes. Als ik dan geen performance verlies heb dat kan ik de carbon plaatjes houden. Ik ben bang dat die carbonplaatjes ook niet echt goed gaan werken. Je merkt dit natuurlijk pas als je iets kan vergelijken.

Overigens wel leuk dat we bij deze dus een deel van het raadsel "waarom had mijn 99z te weinig vermogen" hebben ontdekt :) Ik vermoed dat een verstopte uitlaat deel 2 van het verhaal is.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 10 jun 2015, 16:30

Vandaag heb ik maar eens een bezoekje gebracht aan mijn stadgenoten van puchshop.de (ja die zit in Wageningen :lol: ). Deze jongens racen met hun puch maxi dus die weten vast wel iets van membramen. Dus ik heb ze beiden membramen laten zien.

- De metalen membraam plaatjes vonden ze helemaal niks. Dat zijn die stomme dingen die altijd breken :mrgreen:
- De carbon plaatjes vinden ze geweldig. Niet stuk te krijgen! Ze bevestigde ook nog even dat die carbon plaatjes helemaal nieuw zijn.
- Over de behuizing waren ze vrij duidelijk. De gene die met rubber bekleed is moet je hebben. De gene die niet met rubber bekleed is, is zooi :lol:

Ik heb ze ook nog gevraagd of ze wat wisten over de curve van de aanslag voor de membraamplaatjes. Dan kom je er dus achter dat het rouwdouwers zijn :mrgreen: "ah joh, wat doet dat er toe. Je wil zo veel mogelijk gas hebben dus je buigt die dingen zo ver open dat je het membraam nog net in je cilinder krijgt". Juist....... :o Het betekent wel dat die carbon plaatjes echt heel goed werken want ze overleven de mishandeling van deze mannen :lol:

Conclusie: De carbon plaatjes gaan gemonteerd worden in het rubber beklede huis :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 13 jun 2015, 20:37

En...... toen...... paste het niet :o :shock: :oops:
Ik had het kunnen weten. Je ziet het duidelijk op de foto. Het linker membraam is hoger dan het rechter.
Afbeelding

Het linker membraam dient gemonteerd te worden met een 7mm dikke spacer zodat het membraam niet zo ver de cilinder in gaat. Alleen ik heb geen ruimte voor die spacer. Mijn carburateur zit al zowat tegen mijn frame :(
Het ziet er overigens wel hilarisch uit. Hier heb ik de spacer even gemonteerd.
Afbeelding
Er zit tape op het spruitstuk, vandaar dat dat er gek uit ziet

De tapeinden zijn niet lang genoeg. En ja, dat zijn dus 3 inlaatpakkingen :lol:

Ik ben alweer bezig met het volgende plan. Plan D? Of is het ondertussen al E :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Het eerste membraam topic

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2015, 21:30

Het antwoord op het membraam vraagstuk is ondertussen ook bekend. Ik heb de problemen neergelegd bij het forum van de Motobécane Club de France.

Ik ga nieuw membraam kopen. Het wordt een Yamaha membraam (nummer NJ7E36100001). Deze zijn nog gewoon nieuw te krijg. Dit is gewoon het originele membraam. Ik heb nog overwogen om een Malossi membraam te monteren maar dat werd sterk afgeraden. De cilinder moet daarvan flink aangepast worden. Verder is het nog niet helemaal duidelijk of ik die spacer nou wel of niet moet gebruiken. Dit zal ik tijdens de montage eens goed gaan bekijken :)

Plaats reactie