Pagina 1 van 1

BG motortje

Geplaatst: 25 mei 2015, 20:55
door Polle
Beste forumleden

Ik ga een revisie doen van een mobylette bg blokje.
Nu is de krukas 15 mm.
Mijn vraag is of ik gewone krukas keerringen kan gebruiken van een 16 mm krukas ?
Of heeft iemand 15 mm ringen liggen en verkoopt ?
Welk zijn de maten van de lagers en zijn deze gewon te koop ?

Gr Polle

Re: BG motortje

Geplaatst: 25 mei 2015, 21:54
door Mobygek
zijn dit keerringen met veertjes Polle?
Heb wel eens van soortgelijke keerringen het veertje ingekort zodat deze strakker zit.
of het jou helpt weet ik niet.
Uiteraard is je juiste maat het beste.

vrgr gerard

Re: BG motortje

Geplaatst: 25 mei 2015, 23:22
door Harrie
Ik snap het probleem niet: 15 mm = 15 mm.
Harrie

Re: BG motortje

Geplaatst: 26 mei 2015, 00:40
door MobyJoost
De denkfout is, dat Polle even vergeet, dat alleen het stuk, waar de lagers zitten, 16 mm is, bij een nieuwere AV7. De rest is 15mm. Bij de krukas van de BG, is de gehele lengte 15mm. dus de standaard AV7 keerringen passen ook.

Re: BG motortje

Geplaatst: 26 mei 2015, 06:29
door Polle
Inderdaad Joost

Mijn keerringen zijn normaal voor een 16 mm krukas en die passen in het carter van de bg .
Ook de 15 mm krukas sluit mooi aan op het rubber.
Maar zit deze voldoende strak ?

Ook nog graag de maat van de lager a.u.b.

Gr Polle

Re: BG motortje

Geplaatst: 26 mei 2015, 10:33
door Mobygek
Tuurlijk is 15 mm beter, ik ging er vanuit dat deze niet meer leverbaar zijn.
Uit nood/ niet meer te verkrijgen keerringen of iets dergelijks kun je leuke resultaten verkrijgen.
door het veertje iets strakker te zetten, mooi is anders begrijp me goed. ;)
Proberen met 16mm keeringen, blokjes zijn vlot uitelkander toch.
vrgr gerard

Re: BG motortje

Geplaatst: 26 mei 2015, 18:26
door MobyJoost
Het stuk van de krukas (en dit geldt voor beide types), waar de keerring zit, is 15 mm. Bij de 16mm krukas is het 16 mm gedeelte bedekt door het lager,dus zit de keerring daar niet, maar op het 15mm gedeelte, dus is voor deze krukas de keerring voor 15 mm ook geschikt. Er zijn geen twee verschillende maten.

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 16:23
door paulmz
Ff een een oud topic gebruiken,
Was toch koud vandaag dus dacht kom ik ga de krukaslagers en de keerringen v/d FOM maar vernieuwen.
Carters gescheiden, nwe keerringen er in, nwe lagers opwarmen, nou jammer dan ik moet dus de 15 mm lagers hebben.
Heb allerlei lagers in voorraad maar natuurlijk net geen 6302.
Wat ik mij eigenlijk af vraag is of het normale lagers 6302 moeten zijn, bij sleutelen aan div motoren, waren eigenlijk de krukaslagers altijd C3 uitvoeringen, weet iemand hoe dat bij het Mobylette blokje zit?

Paul

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 18:29
door MobyJoost
In principe is het makkelijker, want de "oude", 15mm, is een standaard lager, natuurlijk om de productie kosten te drukken. Helaas liep dat lager, op een lange, 15mm, krukas, al snel vast, bij het monteren. het kiezen voor een verdikking, van de krukas, naar 16 mm, waar het lager zit, maakte de montage veel makkelijker, maar zorgde wel voor een afwijkende lagermaat. Wel slim, maar ook jammer

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 18:37
door MobyJoost
Oh, en ff zoeken naar 15mm lagers, met de juiste dikte en buitendiameter, levert genoeg op, om te weten, dat je goedkoper uit bent. Alleen even goed opletten, bij het monteren. Opwarmen en snel en "to the point" dat lager op de, goed gekoelde,as gooien en met een mooi buisje, op z'n plaats tikken. Er is wel een geintje met die "nieuwe" 16mm lagers; ze hebben aan de krukwang kant een afronding, die precies hoort te passen in de negatieve afronding in de krukas, waardoor uitlijnen van de krukas overbodig werd. Iets, dat je misschien bij de goedkoper standaard 15 mm lagers, wel in de gaten moet houden.

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 18:43
door paulmz
Bedankt Joost,
Maar C3 staat voor vergrote speling tov een normaal lager.
Ik heb bij andere krukaslagers van andere merken nooit standaardlagers gezien,vandaar mijn vraag.

Paul

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 18:47
door paulmz
Btw heb een carterje liggen met nee lagers en keerringen met 16mm krukas.
Weet echter niet of de linkse schroefdraad op de ontstekingstap, problemen gaat geven met de links draaiende FOM?

Paul

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 19:51
door MobyJoost
De enige motortjes met een linksdraaiende motor zijn de BG/CG/ Fiets-O-Matic en de motortjes voor dubbele variateur. Bij de eerste is de draad op de krukas ook omgedraaid, bij de motoren met dubbele variateur niet. Ik heb op allebei mijn AV92, met standaard draad, nog geen losgeslagen vliegwiel gehad. Ik denk, dat je die krukas gewoon kan vervangen.

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 19:58
door paulmz
Bedankt,
Dan pak ik het cartertje met de nwe lagers en keerringen.
Kan ik iig weer verder zonder op lagers te hoeven wachten.

Paul

Re: BG motortje

Geplaatst: 17 mar 2018, 21:09
door JanmobyEvert
Drupje groene loctite er aan. Blijft ie zeker zitten en is ie ook weer los te krijgen op een normale manier.
Gr J E