AV7 Revisie
Re: AV7 Revisie
Hallo Leden,
Laatste aanpassing:
De gemeten druk van de standaardkop viel wat tegen 7 Bar. Dus hebben we uiteindelijk toch een hogedrukkop gemonteerd.
De eerste kop lekte bij de zitting van de klep. Naslijpen met pasta hielp niet en hier moet dus een speciale klepfrees aan te pas komen.
Een tweede kop voldeed wel en de gemeten drukwaarde kwam zelfs boven de 10 Bar uit.
Met de hand draaien gaf veel compressieweerstand en de klep was mooi dicht. Ik test dat altijd met een natte vinger bij de ontluchtingsopening in de uitlaatpoort.
De motor gaat straks onder de brommer en dus nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
H.
Laatste aanpassing:
De gemeten druk van de standaardkop viel wat tegen 7 Bar. Dus hebben we uiteindelijk toch een hogedrukkop gemonteerd.
De eerste kop lekte bij de zitting van de klep. Naslijpen met pasta hielp niet en hier moet dus een speciale klepfrees aan te pas komen.
Een tweede kop voldeed wel en de gemeten drukwaarde kwam zelfs boven de 10 Bar uit.
Met de hand draaien gaf veel compressieweerstand en de klep was mooi dicht. Ik test dat altijd met een natte vinger bij de ontluchtingsopening in de uitlaatpoort.
De motor gaat straks onder de brommer en dus nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2018
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: AV7 Revisie
Dat ziet er goed uit. Dat is een mooie kop!
Re: AV7 Revisie
Hallo EJ,
Inderdaad een mooie grote kop, die mooi bij de cilinder past en meer koppel geeft.
Op beurzen en veilingsites kijk ik altijd uit naar die koppen. De koppen voor de SP98 hebben overigens een andere ophanging.
H.
Inderdaad een mooie grote kop, die mooi bij de cilinder past en meer koppel geeft.
Op beurzen en veilingsites kijk ik altijd uit naar die koppen. De koppen voor de SP98 hebben overigens een andere ophanging.
H.
Re: AV7 Revisie
Deze kop heeft inderdaad aanzienlijk meer uitstraling.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: AV7 Revisie
Prachtig blokkie met een mooi koppie..
vrgr gerard
vrgr gerard
-
- Berichten: 2018
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: AV7 Revisie
Ik blijf ook zoeken naar zoiets. Is ook een mooi onderdeel vd hobby!Harrie schreef:Hallo EJ,
Inderdaad een mooie grote kop, die mooi bij de cilinder past en meer koppel geeft.
Op beurzen en veilingsites kijk ik altijd uit naar die koppen. De koppen voor de SP98 hebben overigens een andere ophanging.
H.
Re: AV7 Revisie
Wauw, nog nooit gezien zo'n dikkop.
Gelukkig is het sleutelen voor jou (Harrie) ook af en toe nog gewoon natte vingerwerk;)
Ruud
Gelukkig is het sleutelen voor jou (Harrie) ook af en toe nog gewoon natte vingerwerk;)
Ruud
Re: AV7 Revisie
Hallo Ruud,ruudk schreef:Wauw, nog nooit gezien zo'n dikkop.
Gelukkig is het sleutelen voor jou (Harrie) ook af en toe nog gewoon natte vingerwerk;)
Ruud
Die "dikkoppen" zitten op de meeste zware toermobylettes.
Wat het "natte vingerwerk" betreft: soms heb je al je zintuigen nodig om een lastig probleem op te lossen.
Achteraf is de oplossing meestal simpel.
H.
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
- Woonplaats: Beveren leie Belgie
- Locatie: Beveren leie
Re: AV7 Revisie
Beste Forumleden,
Om nog eens terug te keren op de montage van de krukaslagers.
Ik heb zelf een pers gemaakt met wat U profielen en 4 draadstangen en een potkrik. Hiermee kan je zonder moeite de lagers op de krukas persen zonder opwarmen.
De krukas in de diepvries en persen maar. Ik heb een metalen onderzetter met een gleuf erin om de krukaswangen te ondersteunen, ook eigen fabrikaat.
Al menig motor samengesteld en nog nooit problemen mee gehad.
Als de lagers op de krukas zitten verwarm ik wel de carterhelften met een warme luchtblazer weliswaar niet op volle vermogen. Om de krukas te centreren in de carterhelften gebruik ik gewoon
een puntslag, dit werkt ook perfect in het afgeschuinde gat van de krukas.
Nog een vraag ivm met de lagers. Ik ben een racemotor aan het samenstellen en heb bijna al mijn onderdelen verzameld, nu twijfel ik nog welke lagers ik moet gebruiken. Ik heb vroeger nog problemen gehad
met lagers met stalen kooi en betrouw het niet om voor deze lagers te kiezen. Nu is de vraag naar jullie wat de ervaringen zijn met deze lagers.
Ik werk in bijberoep en heb een BTW nummer, hierdoor kan ik via via veel informatie krijgen over de lagers van SKF. Ik ben reeds gecontacteerd geweest van iemand van SKF en heb de technische info/tekening gekregen van die lagers met
afwijkende afmetingen voor MBK. Ik wacht nu nog op de kostprijs van mijn groothandel en hopelijk kan ik er aan een prijsje aankopen. Ik heb wel al gezien dat enkel FAG lagers maakt met een polyamide kooi. Hier ben ik nog mee bezig
om meer info te verzamelen.
Om nog eens terug te keren op de montage van de krukaslagers.
Ik heb zelf een pers gemaakt met wat U profielen en 4 draadstangen en een potkrik. Hiermee kan je zonder moeite de lagers op de krukas persen zonder opwarmen.
De krukas in de diepvries en persen maar. Ik heb een metalen onderzetter met een gleuf erin om de krukaswangen te ondersteunen, ook eigen fabrikaat.
Al menig motor samengesteld en nog nooit problemen mee gehad.
Als de lagers op de krukas zitten verwarm ik wel de carterhelften met een warme luchtblazer weliswaar niet op volle vermogen. Om de krukas te centreren in de carterhelften gebruik ik gewoon
een puntslag, dit werkt ook perfect in het afgeschuinde gat van de krukas.
Nog een vraag ivm met de lagers. Ik ben een racemotor aan het samenstellen en heb bijna al mijn onderdelen verzameld, nu twijfel ik nog welke lagers ik moet gebruiken. Ik heb vroeger nog problemen gehad
met lagers met stalen kooi en betrouw het niet om voor deze lagers te kiezen. Nu is de vraag naar jullie wat de ervaringen zijn met deze lagers.
Ik werk in bijberoep en heb een BTW nummer, hierdoor kan ik via via veel informatie krijgen over de lagers van SKF. Ik ben reeds gecontacteerd geweest van iemand van SKF en heb de technische info/tekening gekregen van die lagers met
afwijkende afmetingen voor MBK. Ik wacht nu nog op de kostprijs van mijn groothandel en hopelijk kan ik er aan een prijsje aankopen. Ik heb wel al gezien dat enkel FAG lagers maakt met een polyamide kooi. Hier ben ik nog mee bezig
om meer info te verzamelen.
Re: AV7 Revisie
Voor mijn Yamaha blokjes die iets harder lopen gebruik ik skf c4 lagers.
Dat draait makkelijk 10.000tpm nog nooit problemen gehad met kapotte lagers.
Of je gebruikt nt9 lagers met kunstof kooi als je het niet vertrouwt.
Dat draait makkelijk 10.000tpm nog nooit problemen gehad met kapotte lagers.
Of je gebruikt nt9 lagers met kunstof kooi als je het niet vertrouwt.
Re: AV7 Revisie
Henk, heb je ook een idee hoe je aan een klepfrees komt.Harrie schreef: ↑17 apr 2017, 12:59Hallo Leden,
Laatste aanpassing:
De gemeten druk van de standaardkop viel wat tegen 7 Bar. Dus hebben we uiteindelijk toch een hogedrukkop gemonteerd.
De eerste kop lekte bij de zitting van de klep. Naslijpen met pasta hielp niet en hier moet dus een speciale klepfrees aan te pas komen.
Een tweede kop voldeed wel en de gemeten drukwaarde kwam zelfs boven de 10 Bar uit.
Met de hand draaien gaf veel compressieweerstand en de klep was mooi dicht. Ik test dat altijd met een natte vinger bij de ontluchtingsopening in de uitlaatpoort.
De motor gaat straks onder de brommer en dus nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
H.
Re: AV7 Revisie
Hallo Lolle,
Zelf maken op basis van een 90 graden houtfrees met 5 tanden.
De messingstift wordt geleid in de rubberen afdichting van de decompresseur.
Met de frees haal ik alleen grote beschadigingen weg. Daarna volgt met kleppenpasta het pasmaken van de klep op de zitting.
Na enig gebruik van de brommer wordt de afdichting pas optimaal.
Henk
Zelf maken op basis van een 90 graden houtfrees met 5 tanden.
De messingstift wordt geleid in de rubberen afdichting van de decompresseur.
Met de frees haal ik alleen grote beschadigingen weg. Daarna volgt met kleppenpasta het pasmaken van de klep op de zitting.
Na enig gebruik van de brommer wordt de afdichting pas optimaal.
Henk
Re: AV7 Revisie
dank je Henk
ik zat al te denken om een messing stift op een boor te hardsolderen en dan op dikte na draaien, maar dit is beter.
Ik zie dat ze op internet worden aangeboden. dankje
ik zat al te denken om een messing stift op een boor te hardsolderen en dan op dikte na draaien, maar dit is beter.
Ik zie dat ze op internet worden aangeboden. dankje
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: AV7 Revisie
Dat ding bedoelde ik Lolle
Uiteraard is na het frezen het oppervlak nog niet goed genoeg en moet je de klep er nog even voorzichtig inslijpen.
Uiteraard is na het frezen het oppervlak nog niet goed genoeg en moet je de klep er nog even voorzichtig inslijpen.