AV7 Revisie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 17 apr 2017, 12:59

Hallo Leden,
Laatste aanpassing:
De gemeten druk van de standaardkop viel wat tegen 7 Bar. Dus hebben we uiteindelijk toch een hogedrukkop gemonteerd.
De eerste kop lekte bij de zitting van de klep. Naslijpen met pasta hielp niet en hier moet dus een speciale klepfrees aan te pas komen.
Een tweede kop voldeed wel en de gemeten drukwaarde kwam zelfs boven de 10 Bar uit.
Met de hand draaien gaf veel compressieweerstand en de klep was mooi dicht. Ik test dat altijd met een natte vinger bij de ontluchtingsopening in de uitlaatpoort.
De motor gaat straks onder de brommer en dus nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 17 apr 2017, 14:14

Dat ziet er goed uit. Dat is een mooie kop!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 17 apr 2017, 15:00

Hallo EJ,
Inderdaad een mooie grote kop, die mooi bij de cilinder past en meer koppel geeft.
Op beurzen en veilingsites kijk ik altijd uit naar die koppen. De koppen voor de SP98 hebben overigens een andere ophanging.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 apr 2017, 15:02

Deze kop heeft inderdaad aanzienlijk meer uitstraling.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Mobygek » 17 apr 2017, 17:19

Prachtig blokkie met een mooi koppie..

vrgr gerard

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 17 apr 2017, 17:50

Harrie schreef:Hallo EJ,
Inderdaad een mooie grote kop, die mooi bij de cilinder past en meer koppel geeft.
Op beurzen en veilingsites kijk ik altijd uit naar die koppen. De koppen voor de SP98 hebben overigens een andere ophanging.
H.
Ik blijf ook zoeken naar zoiets. Is ook een mooi onderdeel vd hobby!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door ruudk » 17 apr 2017, 19:24

Wauw, nog nooit gezien zo'n dikkop.
Gelukkig is het sleutelen voor jou (Harrie) ook af en toe nog gewoon natte vingerwerk;)
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 18 apr 2017, 00:11

ruudk schreef:Wauw, nog nooit gezien zo'n dikkop.
Gelukkig is het sleutelen voor jou (Harrie) ook af en toe nog gewoon natte vingerwerk;)
Ruud
Hallo Ruud,
Die "dikkoppen" zitten op de meeste zware toermobylettes.
Wat het "natte vingerwerk" betreft: soms heb je al je zintuigen nodig om een lastig probleem op te lossen.
Achteraf is de oplossing meestal simpel.
H.

wbtuning
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2017, 19:39
Woonplaats: Beveren leie Belgie
Locatie: Beveren leie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door wbtuning » 19 mei 2017, 20:31

Beste Forumleden,

Om nog eens terug te keren op de montage van de krukaslagers.

Ik heb zelf een pers gemaakt met wat U profielen en 4 draadstangen en een potkrik. Hiermee kan je zonder moeite de lagers op de krukas persen zonder opwarmen.
De krukas in de diepvries en persen maar. Ik heb een metalen onderzetter met een gleuf erin om de krukaswangen te ondersteunen, ook eigen fabrikaat.
Al menig motor samengesteld en nog nooit problemen mee gehad.
Als de lagers op de krukas zitten verwarm ik wel de carterhelften met een warme luchtblazer weliswaar niet op volle vermogen. Om de krukas te centreren in de carterhelften gebruik ik gewoon
een puntslag, dit werkt ook perfect in het afgeschuinde gat van de krukas.

Nog een vraag ivm met de lagers. Ik ben een racemotor aan het samenstellen en heb bijna al mijn onderdelen verzameld, nu twijfel ik nog welke lagers ik moet gebruiken. Ik heb vroeger nog problemen gehad
met lagers met stalen kooi en betrouw het niet om voor deze lagers te kiezen. Nu is de vraag naar jullie wat de ervaringen zijn met deze lagers.

Ik werk in bijberoep en heb een BTW nummer, hierdoor kan ik via via veel informatie krijgen over de lagers van SKF. Ik ben reeds gecontacteerd geweest van iemand van SKF en heb de technische info/tekening gekregen van die lagers met
afwijkende afmetingen voor MBK. Ik wacht nu nog op de kostprijs van mijn groothandel en hopelijk kan ik er aan een prijsje aankopen. Ik heb wel al gezien dat enkel FAG lagers maakt met een polyamide kooi. Hier ben ik nog mee bezig
om meer info te verzamelen.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Marco » 19 mei 2017, 22:29

Voor mijn Yamaha blokjes die iets harder lopen gebruik ik skf c4 lagers.
Dat draait makkelijk 10.000tpm nog nooit problemen gehad met kapotte lagers.

Of je gebruikt nt9 lagers met kunstof kooi als je het niet vertrouwt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mei 2017, 22:40


Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 22 aug 2021, 15:04

Harrie schreef:
17 apr 2017, 12:59
Hallo Leden,
Laatste aanpassing:
De gemeten druk van de standaardkop viel wat tegen 7 Bar. Dus hebben we uiteindelijk toch een hogedrukkop gemonteerd.
De eerste kop lekte bij de zitting van de klep. Naslijpen met pasta hielp niet en hier moet dus een speciale klepfrees aan te pas komen.
Een tweede kop voldeed wel en de gemeten drukwaarde kwam zelfs boven de 10 Bar uit.
Met de hand draaien gaf veel compressieweerstand en de klep was mooi dicht. Ik test dat altijd met een natte vinger bij de ontluchtingsopening in de uitlaatpoort.
De motor gaat straks onder de brommer en dus nog even afwachten hoe het allemaal loopt.
H.
Henk, heb je ook een idee hoe je aan een klepfrees komt.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 aug 2021, 15:12

Hallo Lolle,
Zelf maken op basis van een 90 graden houtfrees met 5 tanden.
Afbeelding
De messingstift wordt geleid in de rubberen afdichting van de decompresseur.
Met de frees haal ik alleen grote beschadigingen weg. Daarna volgt met kleppenpasta het pasmaken van de klep op de zitting.
Na enig gebruik van de brommer wordt de afdichting pas optimaal.
Henk

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Lolle » 22 aug 2021, 22:43

dank je Henk
ik zat al te denken om een messing stift op een boor te hardsolderen en dan op dikte na draaien, maar dit is beter.
Ik zie dat ze op internet worden aangeboden. dankje

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2021, 09:39

Dat ding bedoelde ik Lolle ;)
Uiteraard is na het frezen het oppervlak nog niet goed genoeg en moet je de klep er nog even voorzichtig inslijpen.

Plaats reactie