Pagina 2 van 4

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 07 jul 2015, 16:32
door brommerskieken
De temperatuur ga naar een goede ijzerhandel of een bedrijf die lasbenodigheden verkoopt
En koop daar de thermochrom stift van 100 graden verwarm het onderdeel zo lang de stift niet smelt is die geen 100 graden zodra hij wel smelt ja 100 graden
Het is een Duits product van Faber castel
Er zijn div temperatuuren van vanaf 65 tot 670 graden

Gr harold :lol:

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 07 jul 2015, 17:24
door Franky
Hoe werkt dat? Zet je met een stift een streep op het onderdeel en die verkleurt dan?

Ik heb nog een handig trucje om de temperatuur van je carter te achterhalen. Vroegde spuugde ik ook. Niet altijd met succes want je spuugt er wel eens naast. Al met al vond ik het veel gedoe. Er is een makkelijkere truc. Maak de top van je vinger nat met spuug en tik met je vinger gewoon het carter aan. Dit klinkt eng want je raakt een 100+ graden carter aan. Maar je voelt er helemaal niets van. Het sissen geeft uiteraard weer aan of je boven de 100 graden zit.
De Mythbuster hebben deze truc gebruikt toen ze hun handen in vloeibaar lood stopt.
https://www.youtube.com/watch?v=yTOCAd2QhGg

Voor het verwarmen, inderdaad de gasbrander. Je kan de brander gewoon op de buitenkant van het carter zetten en de lager kamers verwarmen. Wel een beetje weg proberen te blijven bij de oliekeerringen. Eigenlijk precies hetzelfde als toen ik je blok uit elkaar haalde. Alleen toen lette ik niet op de temperatuur omdat de oliekeerring toch kapot mocht :twisted:

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 07 jul 2015, 17:56
door brommerskieken
Verwarm het onderdeel druk de stift er tegenaan als deze smelt is het onderdeel 100 graden zolang de stift niet smelt geen 100 graden

Gr harold :lol:

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 11:44
door KapteinBeun
Inmiddels is het gelukt, de carters zitten netjes uitgelijnd op de krukas. Klusje van niks, als je weet hoe het moet :D Mijn dank is groot.
Nu komt de volgende uitdaging. De ontsteking en koppeling er weer terug op zetten, maar dat ga ik eerst eens proberen te doen met gebruik van het handboek.

Frank; klopt het dat het zakje, door het stuk gaan van onderdelen tijdens demontage, nu niet compleet is?
Niet dat ik me een ongeluk ga zoeken naar onderdelen die er niet zijn :P.

Groeten,
Marco

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 13:19
door Franky
Dat zou kunnen ja, dat het niet compleet is :roll:
Er was een seegerring kapot. Dat weet ik zo nog. Maar ik weet niet of die in het zakje beland is of niet.
Vergeet de slingerring aan de ontstekingskant niet ;) Het kleine rubbere ringetje dat je op de krukas schuift aan de ontstekingszijde zodat de olie die langs de oliekeerring lekt weg wordt geslingerd en niet in je ontsteking beland.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 13:31
door Franky
Ik heb ook nog een vraag in dit mooie topic.

Voordat ik de papieren pakking monteer smeer ik ze in met olie. Waarom eigenlijk? Heeft dit een rede?
De voetpakking monteer ik namelijk droog. Dit omdat ik altijd een klein dotje vloeibare pakking op de plek waar de carters samen komen doe. Vloeibare pakking heeft volgens mij weinig nut als alles onder de olie zit. Maar daar ga je je wel van afvragen waarom je er überhaupt olie op doet.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 18:36
door Polle
Om het perfect luchtdicht af te sluiten.

Gr Polle

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 19:28
door Franky
Stel voor, je doet het niet. Dan lekt er dus olie. Dan krijg je dus vanzelf olie op je afdichting en lekt hij dus niet. Dus dan hoef je volgens mij nog steeds geen olie erop te doen bij montage. :roll:

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 19:53
door GROENEKAN
Vloeibare pakking alleen aan carterzijde toepassen ( dun ) en vervolgens pakking monteren en vervolgens op bovenzijde pakking - die in contact komt met cilinder - dun insmeren met tweetaktolie.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 21:27
door Polle
Ik gebruik nooit vloeibare pakking enkel olie op de pakkingen.

Gr Polle

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 21:34
door GROENEKAN
Als de carterhelften fractioneel ongelijk zijn , is vloeibare pakking nuttig. Is het 100% vlak dan heb je gelijk ,Polle. Gr. Joop

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 jul 2015, 21:40
door Franky
Je carter pakking sluit nooit goed aan op je voetpakking. Dus daar heb je een kier :) Daar is de vloeibare pakking voor.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 05:51
door Polle
Zeg je nooit ?
Dan heb ik al vele blokjes gereviseerd waar dit wel het geval is.
Toen ze in de fabriek gemaakt zijn bestond die vloeibare nog niet.
Dan wil dat zeggen dat ze van de fabriek af al niet aansluiten.
Daar geloof ik niks van.

Gr Polle

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 09:09
door MobyJoost
Ik ook niet.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 16:46
door Franky
Inderdaad sluit het nooit aan. Is zo goed als onmogelijk. Carters kunnen wel aansluiten, maar bij de pakking doet het dat nooit.
Is het erg? Dat pietsie beetje olie dat er misschien doorheen kruipt is niet echt een probleem.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 16:50
door GROENEKAN
Frank, olie ? er komt toch valse lucht bij de voet van je cilinder vandaan ? En dat vermindert de prestatie van de motor. GR. Joop ( een professioneel tuning bedrijf doet altijd tussen het carter en de voetpakking vloeibare pakking, weet je zeker dat hij 100 % dicht is )

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 17:02
door Franky
Ik zou het niet weten of er wat er uit of in komt Joop. Er is een deel van de slag dat er onderdruk in je carter is en je dus lucht aanzuigt, maar er is ook een deel van de slag dat je een overdruk hebt je in carter. Dan wordt er lucht en olie naar buiten geduwd. Het zou goed kunnen dat er harder gezogen dan gedrukt wordt en dat er dan inderdaad lucht naar binnen komt :)

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 09 jul 2015, 18:06
door MobyJoost
Als er een lek is, komt er lucht ( of eigenlijk: megsel, met olie) naar buiten én naar binnen (maar dat is écht lucht, van buiten)

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 11 jul 2015, 16:24
door Franky
Franky schreef:Ik heb ook nog een vraag in dit mooie topic.

Voordat ik de papieren pakking monteer smeer ik ze in met olie. Waarom eigenlijk? Heeft dit een rede?
De voetpakking monteer ik namelijk droog. Dit omdat ik altijd een klein dotje vloeibare pakking op de plek waar de carters samen komen doe. Vloeibare pakking heeft volgens mij weinig nut als alles onder de olie zit. Maar daar ga je je wel van afvragen waarom je er überhaupt olie op doet.
Het antwoord op deze vraag is mij vandaag vrij duidelijk geworden. Ik kwam met mijn gasbrander even iets te dicht in de buurt van een kurkdroge pakking die ik op de werkbank klaar had liggen. De pakking vatte meteen vlam en branden meteen af :lol: In je motor kan het ook wel eens gebeurden dat de vlam je carter in slaat. Als je pakkingen nog kurkdroog zijn vliegen ze meteen in brand. Daarom moet je ze dus in olie gedrenkt monteren :mrgreen:

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 11 jul 2015, 16:46
door Harrie
Dat is voor mij niet de reden.
Papier is kwetsbaar als het droog is; door de olie wordt de pakking soepeler en elastischer, zodat deze bij montage niet scheurt.
Harrie

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 11 jul 2015, 17:57
door MobyJoost
En daarbij, als de hele actie van het inolëen, plaatsen van de pakking en samenvoegen van het carter en afspannen snel genoeg gebeurt, zal daarna het pakkingpapier, door het diep opzuigen van de olie, zich nog verder zetten in de kleinste krasjes van het carter oppervlak, waardoor de afsluiting nog beter wordt. Vervolgens wordt het papier met olie, vastgebakken aan het carter, als de motor goed warm gereden wordt. De ideale situatie.

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 12 jul 2015, 09:03
door Franky
Kijk, weer wat geleerd :D

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 12 jul 2015, 09:23
door ruudk
Inderdaad, dit was een leerzame discussie!
Groet,
Ruud

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 dec 2015, 08:49
door Kees
Heren,

Bedankt voor de nuttige info in dit topic. Ik heb volgens de hierboven beschreven methode de krukas, de krukaslagers en de carters samengebouwd. Het ging op zich redelijk vlot allemaal, maar het resultaat is niet optimaal naar mijn mening. De krukas draait niet bepaald soepel. Als ik de carterbouten aandraai kan ik de krukas niet meer met de hand ronddraaien. Wel als de koppeling erop zet, maar ook dan erg stroef. Als ik de carterbout los, krijg ik de krukas net rondgedraaid als ik aan de astappen draai.

Ongetwijfeld zit één van de lagers niet helemaal op z'n plek waardoor de het geheel klemt.

Wie heeft er goede adviezen? De hele boel uit elkaar en opnieuw van voren af aan? Of is er een simpel trucje om de boel zich goed te laten zetten?

Ik hoor graag van jullie!

Re: AV7 Revisie

Geplaatst: 08 dec 2015, 09:14
door Polle
Beide carterhelften goed opwarmen waar de lagers zich bevinden.
Zorg dat beide moeren op de krukas zitten.
Als alles goed heet is de bouten aandraaien en de krukas met een hamer op zijn plaats tikken , midden in het carter zetten.
En dan voelen of het soepel begint te draaien.
Eventueel herhalen.
Wat is goed warm als je er op spuugt mag het sissen.

Gr Polle