Geen connectie trappers

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 17 jul 2015, 16:57

vandaag was ik met dit mooie weer even een stukje rijden. Na een pauze wilde in mijn AV40 weer aantrappen, maar er was opeens geen 'verbinding' meer te voelen tussen de trappers en de motor. Met andere woorden, de trappers gingen opeens rond zonder weerstand. Ik kreeg de motor zo dus niet aan. Heeft iemand enig idee wat dit geweest kan zijn? kan het zijn dat de stand van die regelaar op het op de poelie opeens is verschoven ofzo, waardoor de trappers geen verbinding met de motor maken?
Ik heb de mobylette uiteindelijk aangekregen door hem aan de duwen.

groetjes,
Bram

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2015, 17:38

Freewheel is kapot. Freewheel is het kettingtandwieltje op je achterwiel. Degen van de fietsketting. Niet de motorketting.

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2015, 17:50

Hoe maak je dit ?

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 17 jul 2015, 17:51

ik heb net thuis een beetje zitten kijken en prutsen, maar nu heb ik opeens wel weer verbinding met de motor bij het trappen. Kan het misschien zijn dat tijdens het rijden de poelie in de fietsstand is gekomen, en daarom geen verbinding met de motor maakt?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2015, 18:00

Hadden de trappers bij de storing verbinding met het fietsgedeelte ? Of alleen niet met motor. Svp exact aangeven.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 17 jul 2015, 18:05

dat is dus het vervelende dat ik daar toen niet overna heb gedacht. Ik had de koppeling in en voelde verder totaal geen weerstand. het leek dus niet verbonden met hert fietsgedeelte, maar het zou kunnen dat die switch tussen fietsgedeelte en rijgedeelte een beetje halverwege stond, waardoor beide niet verbonden waren, toch?

GROENEKAN
Berichten: 3767
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 jul 2015, 18:10

wachten tot het weer gebeurt voor exacte diagnose. anders ga je van alles vernieuwen als een kip zonder kop.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door Franky » 17 jul 2015, 19:38

brammes schreef:dat is dus het vervelende dat ik daar toen niet overna heb gedacht. Ik had de koppeling in en voelde verder totaal geen weerstand. het leek dus niet verbonden met hert fietsgedeelte, maar het zou kunnen dat die switch tussen fietsgedeelte en rijgedeelte een beetje halverwege stond, waardoor beide niet verbonden waren, toch?
Dat richt een partij vernieling aan als dat gebeurd terwijl de motor vol staat te draaien.

Mijn antwoord was misschien wat kort door de bocht. Toen jij je brommertje aan wou krijgen zeg jij dat er geen verbinding was tussen trappers en motor. Was er wel een verbinding tussen je trappers en je achterwiel? Draaide je achterwiel wel mee? Zo nee, freewheel stuk/vastgeroest. Zo ja, iets anders aan de hand.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 jul 2015, 19:48

Wat bedoel je eigenlijk met: "Ik had de koppeling in" ?

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2015, 14:54

Er draaide helemaal niets mee, de trappers leken aan niets verbonden te zijn. Met koppeling in bedoel ik het rechterhandvat naar voor gedraaid.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2015, 15:32

Dat is je dècompresseur :P Niet je koppeling. Die kan je niet bedienen. Dat is geheel automatic.

Dus inderdaad een probleem met je freewheel. Probeer eens wat dunne olie in deze kier te stoppen. Mogelijk komen de onderdeeltjes in het freewheel dan weer wat los te zitten en wil hij weer goed werken.
Afbeelding

Dat is de kier tussen het bewegende en niet bewegende deel van het freewheel als je je trappers achterwaards draait. Dan ratelt dat ding.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2015, 15:58

zal ik doen! bedankt voor de hulp. (wel stom dat je als werktuigbouwkundige de decompresseur een koppeling hebt genoemd :oops: )

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 jul 2015, 22:31

Je leert altijd bij. ;)

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door brammes » 05 aug 2015, 17:34

om hier even op terug te komen, het probleem doet zich nog steeds voor. heb er meerdere malen olie in gespoten. De ene keer is de connectie er wel, de andere keer niet. iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen connectie trappers

Ongelezen bericht door Franky » 05 aug 2015, 19:10

Maar het probleem is dus inderdaad het freewheel?
Ik denk dat er maar 1 oplossing overblijft. Het freewheel vervangen ;)

Plaats reactie