mobylette s44a 1957 variateur

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 26 jul 2015, 19:19

Hallo, ik heb een mobymatic s44a uit 1957 met plunjer vering
Hij is helemaal orgineel onverprutst ik heb hem een aantal jaar geleden en opgeknapt nieuw vet in de wiellagers alles uitelkaar schroefjes weer met vet inelkaar oppoetsen en weer inelkaar gezet caberateur schoongemaakt en hij liep weer heb hem laten keuren als snorfiets 25kmh alleeeeennnn ...
het enigste probleempje wat ik heb is dat de variateur niet mooi gelijkmatig overschakeld zegmaar heb hem uitelkaar gehad met vet inelkaar gezet op de draaibank nog een verloopstuk gemaakt om hem te smeren met een vetnippel alleen irriteer ik me nog steeds eraan dat hij niet op 1 toerental blijft als ik gas geef net alsof de as waar de poelie opschuift versleten of zwaar gaat heb de veer die achterop het blok zit al lopen afstellen en gesmeerd zitten stuk of 3, 4 vetnippels rondom alle scharnierpunten van het blok
iemand tips???

Groet Pieterrrrrr

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jul 2015, 19:50

Misschien. omdat het een ouder type variateur is? Die stonden niet bekend, om hun geweldige werking.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2015, 20:17

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen hier van een variateur die zo gebouwd was dat hij zich net voor deed alsof je versnellingen had. Dus deze variateur was getrapt :roll: Heb jij zo'n ding?

Als je een "normale" vario hebt moet je wel bedenken dat het moeilijk is om een constant toerental te hebben tijdens de acceleratie. Alles moet perfect in orde zijn. Geen slijtage bij de kogels of de banen waar ze op lopen, geen slijtage bij de asjes waarmee het koppel wordt overgedragen aan de beweegbare poelie. Alles moet perfect zijn, anders wordt het evenwicht nadelig beïnvloed en gaat je toerental veranderen gedurende het accelereren.

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 26 jul 2015, 20:52

volgensmij is deze niet getrapt had inderdaad wel eens een fototje voorbij zien komen van een die zegmaar getrapt is dus 3 versnellingen ofzo deze ziet er verder gelijk uit als de nieuweren alleen hij rijd niet vanzelf weg je moet eerst tot 5kmh fietsen

bedankt voor de reacties

pieterrrr

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Harrie » 26 jul 2015, 21:59

Heb je een foto van de variateur?
Zitten er een paar grote kogels in of een heleboel kleintjes?
De S4 variateur met vele kleine kogels had een 3 traps variateur. Om te schakelen moest je even gas terugnemen. De v-snaar ontspannende dan en de poelie schoof een stukje op.
Ik denk niet dat je deze hebt vandaar de fotovraag.

Harrie

Pieterrr
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 14:25

hallo, Harrie volgensmij heeft hij 4 kogels helaas heb ik geen foto omdat ik op vakantie ben heb hem toen destijds gedemonteerd oude vet eruit nieuw vet erin en weer gemonteerd ben bang dat die toch versleten is een beetje. ik vind het wel jammer dat ik niet een nieuw type kan monteren omdat de diameter van de variateur iets kleiner is dan het nieuwe type variateur dan past de kap er niet meer omheen en ik houd van orgineel.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: mobylette s44a 1957 variateur

Ongelezen bericht door Harrie » 27 jul 2015, 14:39

Waarschijnlijk zit er speling op, een braam of is de smering onvoldoende.
Bij versleten variateurs blijft de poelie ook wel eens hangen.
Demonteren de zaak en kijken waar de speling / wrijving zit.
Harrie

Plaats reactie