vliegwiel vast met spie??

cady123
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2015, 12:19

vliegwiel vast met spie??

Ongelezen bericht door cady123 » 23 sep 2015, 22:23

Hallo ik heb een vraagje, ik heb een EEG welke een vreemd geluid maakte bij de koppeling, na demontage viel het me op dat het vliegwiel of koppelingshuis (hoe je het ook maar noemt) een spiebaanthe heeft, echter de as niet.
Nu mijn vraag hoort dit wel bijelkaar?, zit nu alleen conisch vast. Misschien is dit wel geneog maar waarom dan de spiebaan. BVD Zie ook de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: vliegwiel vast met spie??

Ongelezen bericht door Franky » 24 sep 2015, 14:46

Bij mijn weten hadden de oude modellen er nog een spie bijzitten. Later hebben ze de spie weggelaten. De spie doet in mijn ogen namelijk helemaal niets. Zodra de spie iets gaat doen, is het goed mis want dan is de conische verbinding los gekomen. Dan gaat het snel kapot. Spie verbindingen zijn leuk als bij verbindingen waar het koppel maar in één richting erop staat. Door het geschok van de motor is het hier een wisselende belasting. Hier gaat een spieverbinding van naar de knoppen.

Jou krukas en trommel lijkt dus geen originele combinatie te zijn. Maakt verder niets uit zolang de conische verbinding maar goed is. Ik denk niet dat dit het rare geluid veroorzaakte. ;)

Edit: is trouwens gewoon de koppeling. Vliegwiel zit aan de andere kant en is significant zwaarder ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vliegwiel vast met spie??

Ongelezen bericht door Harrie » 24 sep 2015, 22:25

Er zal wel een veer geknapt zijn. Opengooien die boel voor de juiste diagnose.
Harrie

loe
Berichten: 2641
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: vliegwiel vast met spie??

Ongelezen bericht door loe » 25 sep 2015, 11:58

by my presies hetzelfde ik heb me er ook over verbaast,ook een spiebaan in de koppelings maar niet in de as maar t past allemaal perfect,ik denk dat t overgangs modellen en of oude fabieksvoorraad was die ze dan opmaken of zo,als t goed past en geen speling op zit,lekker laten zitten,wel ff checken waar dat geluid vandaan komt,want dat hoort niet

Plaats reactie