Pagina 1 van 1

Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 14:25
door powerclassic
Dit is eigenlijk een vervolg op dit onderwerp ; viewtopic.php?f=6&t=3450
maar ik dacht dat het hier meer op zijn plaats is.

In de "handleiding alle modellen" op deze site lees ik dat er een spie zit op de krukas langs de koppelingszijde.
Ik heb de koppeling van mijn AV7 motor gedemonteerd maar zie geen spie. Ben ik verkeerd, of zijn er verschillende modellen ?

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 15:40
door Polle
Inderdaad, er zijn er met en zonder.

Gr Polle

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 16:31
door Mobygek
Polle schreef:Inderdaad, er zijn er met en zonder.

Gr Polle
Sommige krukassen zijn wel voorbereidt met mogelijkheid spie.
maar nodig is het dan niet.
Ik zou ook niet weten welke wel een spie nodig heeft
en welke niet.
gaat dit dan tot bouwjaar?
vrgr gerard

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 16:47
door MobyJoost
Ik denk, dat de ontwikkeling van productie technieken er voor zorgde, dat de conische passing preciezer werd, waardoor de klemkracht groter werd en de kans op los komen, zonder spie, veel kleiner, waardoor de extra bewerkingen voor het gebruiken van een spie achterwege gelaten kon worden.

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 17:38
door powerclassic
OK bedankt allen.

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 17:44
door Franky
Ik heb die spie sowieso nooit begrepen. Spie verbindingen zijn zeer dubieus bij situaties waar het koppel op de as continu van richting veranderd. Mocht bij een mobylette ooit de conische verbinding falen, dan zal de spie verbinding naar de knoppen gaan. Het nut ontgaat mij.

Re: Spie krukas

Geplaatst: 14 dec 2015, 17:55
door MobyJoost
Het nut is, dat als de conische verbinding het begeeft, dat al merkbaar wordt, voordat de stukken om je oren vliegen. De werking van je koppeling verandert en er treden meer trillingen op. Als je dat aan kan voelen, met wat technisch gevoel, kan de spie er voor zorgen, dat de boel bij elkaar blijft en blijft werken, totdat je je gereedschap er op kan loslaten, om de boel weer vast te zetten.

Re: Spie krukas

Geplaatst: 15 dec 2015, 01:18
door Mobygek
Hoi Joost , nou je verhaal te hebben gelezen zit er logica in.
Duidelijk ;)

Vrgr Gerard

Re: Spie krukas

Geplaatst: 15 dec 2015, 18:22
door Franky
Het zou kunnen ja. Heb je het soms ooit meegemaakt Joost? :roll:

Re: Spie krukas

Geplaatst: 15 dec 2015, 19:03
door MobyJoost
Niet met de koppeling. Wel met het vliegwiel. Zonder spie, natuurlijk, en meteen een angstwekkend geraas. Bij de koppeling kan je je voorstellen, dat, zonder spie, krukas en buitenste koppelings schijf met hoge snelheid over elkaar heen schaven en wel direkt. Dit is niet zo goed voor het conische oppervlak van de krukas én koppelings schijf en ik denk dat je maar een paar 100 meter zo hoeft te rijden om ervoor te zorgen, dat je die twee onderdelen nooit meer klem op elkaar krijgt en eigenlijk moet vervangen. Een spie beperkt die schade voor een véél langere afstand. Kan je toch zelf ook bedenken, Franky?

Re: Spie krukas

Geplaatst: 15 dec 2015, 20:04
door Franky
Dat klopt wel ja. :) Zonder spie is het inderdaad veel sneller voorbij dan met spie.
Weer wat geleerd.

Re: Spie krukas

Geplaatst: 04 nov 2017, 20:30
door candyrod
Mijn moby's van rond 1960 hebben allebij zo een spie, enkel heb je ook een koppelingsplaat nodig met de uitsparing voor zo een spie. De originele plaat had het begeven bij mijn spr en alle andere die ik liggen had hadden niet de uitsparing dus de spie er maar van tussen gelaten...