Mobylette motorblok verschillen
Mobylette motorblok verschillen
Is er veel verschil tussen Motobecane en kaptein mobylette.
Re: Mobylette
Soms wel en soms niet, hangt van het type af. Om er achter te komen moet je vooral veel lezen....
Materiaal genoeg op dit forum en de links naar bijvoorbeeld Tobec.
Harrie
Materiaal genoeg op dit forum en de links naar bijvoorbeeld Tobec.
Harrie
Re: Mobylette
En welke handleiding moet ik lezen voor een av 7 motor?
Die handleiding voor alle mobylette ofni.
Die handleiding voor alle mobylette ofni.
Re: Mobylette
Lees het "werkplaats-handboek Alle modellen". Wil je iets weten over de AV10 motor, lees de "Manual Technique Moteur AV10" (ook in het Engels, misschien wat makkelijker). De AV7 en AV10 motoren zijn de meest voorkomende.
Re: Mobylette
Ok Thx
Re: Mobylette motorblok verschillen
Op tobeconline kwam ik toevallig een discussie tegen over de snelheidsbegrenzing op de Kaptein-blokken
die onder de Grand Sport en de Grand-Toerist hingen. Alle Nl documentatie hadden ze erbij.
Zelfs foto's van de verschillen tussen Motobecane- en Kaptein-blokken.
Omdat ik via een link naar een engelstalig forum Mobyjoost nog tegenkwam vermoed ik dat ze dat via hem hadden.
Bij hun rees de vraag of Motobécane de snelheidsbegrenzing had ontwikkeld of dat "wij" (= is Kaptein) dat hadden gedaan.
Twee jaar gelden had ik dit meteen aan Peterl voorgelegd, maar daar ben ik helaas nu te laat mee.
Wie heeft daar een mening over? Dan kunnen we de franse discussie wat helpen dunkt mij.
Zelf heb ik wel een Grand Sport gehad, maar deze détails weet ik niet meer.
hier de franse discussie:
http://forum.tobeconline.fr/viewtopic.p ... se#p116800
groeten md
die onder de Grand Sport en de Grand-Toerist hingen. Alle Nl documentatie hadden ze erbij.
Zelfs foto's van de verschillen tussen Motobecane- en Kaptein-blokken.
Omdat ik via een link naar een engelstalig forum Mobyjoost nog tegenkwam vermoed ik dat ze dat via hem hadden.
Bij hun rees de vraag of Motobécane de snelheidsbegrenzing had ontwikkeld of dat "wij" (= is Kaptein) dat hadden gedaan.
Twee jaar gelden had ik dit meteen aan Peterl voorgelegd, maar daar ben ik helaas nu te laat mee.
Wie heeft daar een mening over? Dan kunnen we de franse discussie wat helpen dunkt mij.
Zelf heb ik wel een Grand Sport gehad, maar deze détails weet ik niet meer.
hier de franse discussie:
http://forum.tobeconline.fr/viewtopic.p ... se#p116800
groeten md
Re: Mobylette motorblok verschillen
Ik heb een Duitse AV89 "Grand Tourisme", met de Speedcontrol motor. In het topic van Tobeconline forum zijn de twee foto's van een speedcontrol blok van de mijne. Weet niet, waar ze ze vandaan geplukt hebben. Waarschijnlijk van dit forum, net als de folders van de Kaptein "Zware klasse". Er is in het topic ook sprake van een VeloVap motor met eenzelfde systeem. Verder heb ik dit systeem van begrenzen nog niet gezien en wellicht heeft Motobécane, samen met Kaptein, het speedcontrol systeem hiervan "gepikt" en aangepast aan de AV7 motor.
Re: Mobylette motorblok verschillen
Hm, als ik jou zo hoor Joost, dan krijg ik het "gevoel"- maar niet meer dan dat - dat wellicht
de ontwerp-afdeling van Motobécane hierachter zat en voor de duitse en nederlandse markt
iets heeft verzonnen. Ik ben benieuwd of nog iemand met zekerheden op de proppen komt.
groeten md
de ontwerp-afdeling van Motobécane hierachter zat en voor de duitse en nederlandse markt
iets heeft verzonnen. Ik ben benieuwd of nog iemand met zekerheden op de proppen komt.
groeten md
Re: Mobylette motorblok verschillen
Welke grijsaard onder ons durft te zeggen wie de speedcontrol bedacht heeft: Kaptein of Motobécane of samen.
groeten md
groeten md
Re: Mobylette motorblok verschillen
Ik ben grijs noch kaal.... maar ik gok op Motobécane.
Het ontwikkelen van een nieuw motorconcept kost veel geld en mankracht en doe je alleen als je veel omzet kan verwachten.
Waarschijnlijk is het motortje een project van Motobécane geweest, dat Kaptein goed kon gebruiken.
Een soort pilot project dus voor Motobécane, maar het werd geen groot succes.
Kaptein was meer met framebouw en plaatwerk bezig dan met motorontwikkeling, Fransen zijn van oudsher goed in motorontwikkeling.
H.
Het ontwikkelen van een nieuw motorconcept kost veel geld en mankracht en doe je alleen als je veel omzet kan verwachten.
Waarschijnlijk is het motortje een project van Motobécane geweest, dat Kaptein goed kon gebruiken.
Een soort pilot project dus voor Motobécane, maar het werd geen groot succes.
Kaptein was meer met framebouw en plaatwerk bezig dan met motorontwikkeling, Fransen zijn van oudsher goed in motorontwikkeling.
H.