Pagina 1 van 1

Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 21:43
door MobyJoost
Dan maar gelijk doen. We beginnen met de AV3 motor. De eerste motor, die Motobécane toepaste op de Mobylettes. Daarvoor gebruikt op de "Poney"
Afbeelding

Deze motor was van een vrij zachte aluminium legering, waarin een stallen matel geperst zat, waar de zuiger in bewoog.

Re: Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 21:48
door MobyJoost
Dan de AV35. Een voorloper van de AV7, wat betreft materiaal gebruik. De cylinder was van een hardere legering, met een hardchrome laag als loopvlak voor de zuiger. Te herkennen aan de decompressor bovenop de cylinderkop en de "losse" spoelpoorten.
Helaas geen foto

Re: Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 21:52
door MobyJoost
De AV14 motor. Met de fameuze "contre piston". Verkocht aan de autoriteiten als een balanceer systeem, dat trillingen onderdrukt. In feite een soort compressor, die het carter volume vergroot, voor een betere vulling van de cylinder.

Afbeelding

Re: Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 22:09
door MobyJoost
De opvolger van de AV7 was de AV10. De brandstof werd niet aangezogen via de cylinder, maar via een membraan op het carter. Door het membraan wordt er geen brandstof teruggeblazen bij het dalen van de zuiger, dus alle aangezogen brandstof blijft in het systeem. Resulterend in merkbaar meer koppel, vooral in de lage toerentallen.
Op het Franse Tobeconline forum plaatste iemand foto's van een vondst, die een prototype bleek uit de ontwikkelingsfase van de AV10 motor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 22:19
door MobyJoost
Oh ja, natuurlijk de AV7 niet vergeten.Aluminium cylinder met hardchromen loopvlak, in een tijd, dat zeer veel motorfabrikanten nog doormodderden met gietijzer.
Afbeelding

Re: Motortypen

Geplaatst: 20 feb 2016, 23:28
door ruudk
Hier nog wat foto's van het AV35 motorblok in de uitvoering van model S2. Het AV35-blok bestond hiernaast nog in de uitvoering S3 en als ik het goed heb bestond de AV35 motor ook nog in de uitvoering van Mobylette model AV37 (Alleen Motobecane, geen Kapteinversie hiervan. De AV37 is een model met variateur).
Ontstekingszijde.jpg
Oh ja, Joost, als je het goed vindt, zaag ik mijn blok niet open voor dit educatiedoeleinde :lol: .

Re: Motortypen

Geplaatst: 21 feb 2016, 01:17
door MobyJoost
Zou ik zeker niet doen, Ruud. De foto's zijn mooi genoeg.

Re: Motortypen

Geplaatst: 11 nov 2018, 20:48
door Franky
MobyJoost schreef:
20 feb 2016, 21:52
De AV14 motor. Met de fameuze "contre piston". Verkocht aan de autoriteiten als een balanceer systeem, dat trillingen onderdrukt. In feite een soort compressor, die het carter volume vergroot, voor een betere vulling van de cylinder.

Afbeelding
Ik kwam nog het een en ander tegen op internet omtrent de AV14 motor. Wat is eigenlijk een AV14 motor?
Dit in ieder geval gezien de tekst die erbij staat.
Afbeelding
Hieruit destilleer ik dat een AV14 motor grotendeels een AV7 motor is, met een iets andere carter, cilinderhuis en aangepast AV10 zuiger. Het cilinderhuis bevat een membraan en heeft een 3de spoelpoort. Dit blok zit op de 50EV of EV50 bromfiets en misschien wel meer.

De 99z motor lijkt dan weer wat op de bovenstaande AV14 motor omdat het ongeveer dezelfde cilinder met membraan gebruikt. De zuiger is een aangepast AV7 zuiger, het cilinderhuis bevat mini spoelpoortjes t.o.v. een AV7 en de bovenstaand AV14 motor. Ook bevat de motor de balanceerzuiger. Noem je dit nog een AV14? Ik weet het niet :?
Afbeelding

Voor de liefhebber nog een zo'n leuk plaatje van de AV10 motor
Afbeelding

Re: Motortypen

Geplaatst: 11 nov 2018, 22:42
door MobyJoost
Ja, ik ben er al achter gekomen, dat de AV14 niet de motor is met contre piston. Het stond al verkeerd op de site, waar ik die plaatjes vond.

Re: Motortypen

Geplaatst: 22 nov 2018, 22:24
door ruudk
Mooie toevoeging, Frank.

Re: Motortypen

Geplaatst: 06 apr 2019, 18:27
door mobydilz
Hier een AV35 van het forum maar mèt koppeling
viewtopic.php?f=6&t=5187&p=55543&hilit= ... V35#p55543
gr md