rare krukas
rare krukas
Beste forumleden
Ik heb bij het openmaken van een moby blok een wel erg rare krukas gevonden ,zie foto's.
Wie kan er meer over vertellen ?
De losse platen op de wangen moeten normaal kunnen verschuiven vermoed ik.
Maar het gleufje hebben ze volgens mij omgeplooid om er voor de te zorgen dat deze vast komen te zitten.
Wat is de functie van deze platen ?
Ik vind op tobec geen enkel moby met deze krukas terug.
Gr Polle
Ik heb bij het openmaken van een moby blok een wel erg rare krukas gevonden ,zie foto's.
Wie kan er meer over vertellen ?
De losse platen op de wangen moeten normaal kunnen verschuiven vermoed ik.
Maar het gleufje hebben ze volgens mij omgeplooid om er voor de te zorgen dat deze vast komen te zitten.
Wat is de functie van deze platen ?
Ik vind op tobec geen enkel moby met deze krukas terug.
Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: rare krukas
Dit is e.en krukas van de zware klasse. De schijfjes komen naar buiten als het toerental te hoog wordt. En zo wordt de snelheid begrensd.
Re: rare krukas
Het systeem heet "speedcontrol". De plaatjes slaan naar buiten, bij een bepaalde snelheid en sluiten dan de spoelkanalen gedeeltelijk af.De cylinder heeft een vergelijkbaar poort diagram als de Franse 2,7 pk cylinder, die, begin jaren '60, werd toegepast op o.a. de AV98, AV89 en SP50. Het is dus een begrenzend systeem. De carburateur op de zware klasse was een 13mm (geen 14, zoals op de Franse modellen), gemaakt, om de "sterke" cylinder te voeden. Als de spoelkanalen, bij 40 km/u worden verkleind, ontstaat de rare situatie, dat de carburateur nog steeds het mengsel geeft voor de krachtpatser, maar er veel minder wordt toegelaten. De motor gaat anders draaien en volgens mij is dat mengsel dan veel te rijk. Ik heb een Duitse AV89 uit 1960 (helaas nog steeds in onderdelen), die deze motor heeft. Biuj het openmaken, viel het me op, dat er erg veel koolaanslag in het systeem zat. Ook de bougie was helemaal zwart en aangekoekt, evenals de verbrandings ruimte van de cylinderkop en de uitlaat. Ik denk dat deze begrenzing, net als de systemen bij moderne scooters, voor een veel slechtere verbranding zorgt en dus voor meer vervuiling. Ik geloof, dat Peter L al eens schreef, dat jongelui de plaatjes vast lasten op de krukas, zodat de spoelkanalen openbleven en de brommer veel sneller was.
Re: rare krukas
En waar zat dat blokje onder, Polle?
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: rare krukas
Nog nooit gezien, Polle.
Da's wel makkelijk de begrenzing fixeren en hup alle vermogen.
Komt toch niet uit die rode rakker wel?
Vrgr gerard
Da's wel makkelijk de begrenzing fixeren en hup alle vermogen.
Komt toch niet uit die rode rakker wel?
Vrgr gerard
Re: rare krukas
Interessante bijdrage Joost ! Gaat iets boven mijn pet. Lees het morgen nog eens. Gr. Joop
Re: rare krukas
Hallo Joost
Deze zat onder een sp 50.
Daarom hebben ze de gleuf misvormd waar de plaat in op en neer gaat.
Om hem te fixeren en meer snelheid te hebben en of power.
Bedankt voor de info
Gr Polle
Deze zat onder een sp 50.
Daarom hebben ze de gleuf misvormd waar de plaat in op en neer gaat.
Om hem te fixeren en meer snelheid te hebben en of power.
Bedankt voor de info
Gr Polle
Re: rare krukas
Vastpikken met een laselectrode was de standaard fixatie methode.
H.
H.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: rare krukas
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt bij AV7 blokjes. Zelfs het carter en krukas zat onder het kool. Lekker, zo'n verstopte uitlaat.... Dus dat zegt ook niet alles. Maar ik ben met je eens dat de kracht van aanzuigen gereduceerd wordt en daarmee het mengsel wel eens beïnvloed kan worden.MobyJoost schreef:De motor gaat anders draaien en volgens mij is dat mengsel dan veel te rijk. Ik heb een Duitse AV89 uit 1960 (helaas nog steeds in onderdelen), die deze motor heeft. Biuj het openmaken, viel het me op, dat er erg veel koolaanslag in het systeem zat. Ook de bougie was helemaal zwart en aangekoekt, evenals de verbrandings ruimte van de cylinderkop en de uitlaat.
Re: rare krukas
Het type motorblok zat onder de Nederlandse Grand sport vanaf 1961 , de Grand Tourisme van 1961 , de Speciaal van 1962/3 ,de Moby Club 1963.
In het buitenland werd deze motor ook gebruikt, Om hem op te voeren was de simpelste methode de segmenten vast te lassen.
Het carter is breder en de voet van de cilinder ook. De motor blokken beginnen met 60.000 en eindigen bij ongeveer 65.000 .
In het buitenland werd deze motor ook gebruikt, Om hem op te voeren was de simpelste methode de segmenten vast te lassen.
Het carter is breder en de voet van de cilinder ook. De motor blokken beginnen met 60.000 en eindigen bij ongeveer 65.000 .
Re: rare krukas
Ja, mijn AV89 "Grand Tourisme" is een Duitse uitvoering. Weet je nog andere landen,waar deze uitvoering verkocht werd?