Neervoeren

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 06 jul 2016, 16:46

Neervoeren. Het tegenovergestelde van opvoeren.

Van de week een ander blokje onder mijn Barrel geschroefd een ouder type in ieder geval (rondere cylinder zonder verticale groeven). Dit blok kocht ik met een 15mm bing carb erop maar deze heb ik eraf gegooid en vervangen door de standaard gurtner waar mijn oude blokje prima 40+ mee rijdt.

Het blok loopt prachtig mooi maar wel een max toerental van een invalide driewieler! Man man elke snorfiets rijdt mij voorbij en ik heb een helm op en zou op de weg moeten rijden!!! Hilarische momenten levert het op maar eerlijk is eerlijk. Het is wel lekker relaxed rijden ;-)

Ik heb wat lopen zoeken hier over de typen en toerental maar kom er niet echt uit waarom het toerental zoveel lager is.
Wie kan dit verklaren?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door loe » 06 jul 2016, 17:39

Tandwielverhouding.misschien

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2016, 17:42

Waarschijnlijk heb je een slecht of verkeerd blokje gekocht.... ;)
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2016, 17:47

Ik zou zeggen een slecht afgesteld blok ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door ruudk » 06 jul 2016, 19:38

Het enige wat ik weet is dat onder andere het model Fiets-O-Matic ook een rond model cilinder zonder groeven had met een erg nauwe uitlaatpoort. Ik vind die FOM-metjes ook prachtig lopen, maar inderdaad ook niet zo snel. Heb je toevallig een flink versleuteld en blok met een FOM-cilinder? Staat er misschien type BG43 of BG44 op het typeplaatje? Ik denk aan een versleuteld en samengesteld blok omdat er ook al een 15mm carburateur opzat. Ook denk ik nog aan een flink verstopte uitlaat.
Groeten,
Ruud

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 06 jul 2016, 22:09

Afbeelding

Hoezo versleten!!!
Afbeelding

Afbeelding

Paar kleine puntjes veranderd: natuurlijk de koppeling en ik merkte dat de decompressor niet lekker afsloot. De uitlaat is goed schoon en heeft zelfs een gaatje.
Van het weekend de timing eens goed checken. Qua looks zat zo'n type cylinder ook op de originele fiets dacht ik en ik vind hem ook by far de mooiste

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 jul 2016, 11:56

Wellicht valse lucht. Als er teveel mee geklooid is sluit cilinder niet goed op carter en/of sluit de kop niet goed op de cilinder. Gr. Joop

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 08 jul 2016, 13:31

Mag ik daaruit concluderen dat dit blok dus in staat is harder te lopen of is dit type nu eenmaal significant trager (snorfiets niveau)?

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 jul 2016, 13:49

Moet gewoon 40/45 km kunnen lopen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door Harrie » 08 jul 2016, 14:08

GROENEKAN schreef:Moet gewoon 40/45 km kunnen lopen.
Die oude blokjes zijn niet te vertrouwen; je weet nooit wat er aan gerommeld is.
Ik tref soms de meest vreemde toestanden aan, die je aan de buitenkant amper ziet.
Er is maar 1 oplossing en dat is: slopen van het blok, elk onderdeel controleren en weer in elkaar zetten.
Je blijft anders maandenlang aanrommelen.
Een decompresseur die niet voor 100% afsluit geeft direct een heleboel vermogensverlies. Ontbrekende of lekkende pakkingen doen daar nog een flinke schep bovenop.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 11 jul 2016, 22:14

Er is idd wat mee geknoeid.
Ik zie vijlsporen onder een rommelig gezaagde pakking van de carb. Deze heb ik vervangen iig door een originele die hoort bij de gurtner. Uitlaat ook overgezet en een testritje met als resultaat iets beter!
34kmh. Bougie is mooi bruin van kleur.
Ben niet 100% overtuigd van de compressie. Decompressie of zuigerveren.
Dan toch maar de boel helemaal lostrekken?
Speciale aandachtspunten? (Gereedschap, torq, pakkingencheck, uitwisselbaarheid andere zuiger/cylinder?)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door Harrie » 12 jul 2016, 01:17

SixtyFruits schreef: Ben niet 100% overtuigd van de compressie. Decompressie of zuigerveren.
Dan toch maar de boel helemaal lostrekken?
Ik zou eerst de decompresseurvingertest doen.
Demonteer de uitlaat.
Stop je wijsvinger een stukje in de uitlaatpoort boven tegen de opening van het kanaal dat loopt vanaf de decompresseurruimte van de cilinderkop.
Draai aan het vliegwiel, zodat de zuiger op en neer gaat. Je mag daar bij gesloten klep niks voelen. Voel je wel afwisselend zuigen en blazen, dan betekent dat de klep niet goed afsluit.
H.

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 12 jul 2016, 21:43

Het weer zat niet mee vandaag. Wat mij iig opvalt dat ik met de hand het vliegwiel door de compressie kan draaien. Het kost moeite maar duidelijk lichter tov het andere blok.
Decompresseur is wel nodig bij het aantrappen trouwens. Vroeger controleerde wij cylindercompressie met een manometer via de bougie-tap. Vraag mij af of dit er voor brommers ook te
Krijgen is!

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door Wijnand » 13 jul 2016, 08:45

Je kunt met een compressiemeter, bij je tweetakt, de compressie meten, met dat verschil dat je de gasschuif/gasklep niet open hoeft te zetten.
het enige probleem is dat je een kort model nodig hebt. Je kunt natuurlijk ook een aansluitstuk "knutselen" m.b.v. een deel van een bougie.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 jul 2016, 20:24


MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Neervoeren

Ongelezen bericht door MarcovdB » 13 jul 2016, 22:28

Ja, zoiets bedoel ik idd. Handig!!

Ik vond in mijn schuur nog een derde blok zowaar. Deze was aan mijn aandacht onttrokken. Om te voorkomen dat ik weer in de prutsmodus ga vervallen moet ik nu een strategische keuze gaan maken. Welk blok gaat volledig in de revisie en met welke kan ik "voorlopig" blijven rijden tot nader orde...

Plaats reactie