Verschillende lengtes D18 V-snaren

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2016, 19:38

Wat ik vandaag tegen ben gekomen :shock:
Ik wou een nieuwe D18 V-snaar monteren en die bleek korter te zijn dan de D18 snaar die erop zat. Hierbij de metingen. Wat tussen aanhalingstekens staat is alle info die ik nog op de snaar kon vinden.
Ventico D18 "3M made in france" snaar heeft een omtrek van: 764mm
Ventico D18 "1C made in france" snaar heeft een omtrek van: 753mm

Heeft iemand dit eerder gezien? Wie weet hoe dit zit? Ik was stom verbaasd :o

Hierbij nog een foto van de snaar. Ze zijn ook echt verschillend. De bovenste snaar is de korte snaar
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2016, 00:34

Hallo Franky,
Ik had dat vermoeden al. Bij sommige brommers is een extra lange D18 gewenst en bij anderen mag hij korter zijn.
Ik zoek overigens een lange en wil die wel van je overkopen.
Groet,
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 08:36

Daar zijn we mooi klaar mee dan :o Dat betekent dat je geen enkele D18 snaar via internet kan kopen. Er is niemand die een lengte vermeld :? Dat is mooi balen :( Lekker verwarrend dit :x

Helaas Henk. Ook ik ben opzoek naar de lange versie ;) Ik heb de korte versie hier nu liggen. Alle lange versies die ik heb zijn aan gort. :(

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2016, 08:45

Frank, bel even met Fa Brammer. ( advies, korte zakelijke vraag want voor lange technische verhalen van particulieren hebben ze geen tijd )

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 08:47

Dat zegt me niks Joop. Wie zijn dat? :roll:

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2016, 08:48

http://www.brammer.nl/

Hebben een van de grootste assortimenten snaren van Nederland.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 09:54

Oké. Ook Ventico? Of is dit voor het zoeken van een alternatief?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2016, 10:27

Op mijn SP98 heb ik een langere D18 snaar nodig, want anders is er te weinig ruimte om de carburateur te demonteren.
Op andere modellen speelt dat niet zo, maar kennelijke wel op de 99Z.
Misschien kan iemand in Frankrijk deze snaar leveren.
Wederom een belangrijke topic op het forum. Bedankt Franky!
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 11:00

Dat monteren van de carb is bij mij het probleem niet eens. Dat is sowieso een drama, maar lukt wel zonder de V-snaar te demonteren. Bij mij ligt hij gewoon te diep in de poelie
Geen foto

Als ik de bromfiets op zijn standaard flink gas geef kan ik zien dat de snaar de hoogste positie niet haalt bij de variateur aan de motorzijde. Als je echter maar genoeg gas geeft zie je hem nog wel iets omhoog gaan. Ik heb zeer sterk het vermoede dat de beweegbare poelie op de boite relais tegen zijn aanslag zit wat niet best is. Want dan gaat de variateur de snaar heel erg onder spanning zetten :? Daarom krijg je hem met veel toeren toch nog verder. Dat zijn gewoon de silentlagers die krom getrokken worden.

Wat mij ook opviel met deze nieuwe snaar, is dat de "schakels" groter zijn. Mijn boite relais is veel luider met deze snaar erop. Dit staat mij ook niet aan. Ik vond het wel verrassend.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 jul 2016, 11:14

Ook bij een dubbele variateur kan je de snaar"spanning stellen. Met zo'n korte snaar, wordt de spanning misschien wel te hoog, als de variateur in de "hoogste" versnelling staat. Stel je motor naar achteren, tot de snaar netjes bovenin de achterste poelie ligt en de spanning hetzelfde is, als bij een enkele variateur.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2016, 11:41

Dat naar achterstellen bij een SP98 kan niet aangezien de luchtfilterkap zowat tegen het frame zit. Een langere v-snaar is dan de beste oplossing.
Kwestie van zoeken. Lijkt mij sterk dat er voor deze snaar geen alternatief bestaat. Tot nu toe is dat altijd gelukt om een goede vervanger te vinden voor een "lastige" v-snaar.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 12:27

Ik heb hetzelfde als jij Harrie. Die stelruimte gebruik je om ervoor te zorgen dat je carb nergens tegenaan komt. Overigens staat die stelruimte al zo goed als maximaal naar achter (poelies zo dicht mogelijk bij elkaar). Dus daar was toch niks meer te halen. Het verschil in lengte in de snaar is 10mm. Dat is iets teveel voor wat bijstellen. :roll:

Het typische is dat ik een vervangende snaar had die wel paste. Alleen die is binnen 100km volledig gaan scheuren vanwege ouderdom. Ooit heb ik van iemand dus een juiste lengte snaar gekocht :P Alleen ik weet echt niet meer wie :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2016, 13:35

Franky schreef:Oké. Ook Ventico? Of is dit voor het zoeken van een alternatief?

Even bellen of mailen Frank. Inclusief alle gegevens: lengte , hoogte, breedte, vertanding.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 17:18

Dus voor een alternatieve snaar. Interessante gedachte. Ik ben niet tevreden met die grote "schakels" bij die nieuwe snaar van mij. Dit is een uitstekende manier om daar een betere optie voor te kiezen :)
Ik heb even snel gekeken, en de snaar lijkt 17mm breed te zijn. Dit is daadwerkelijk nog een enigszins standaard maat. Hier is misschien wel wat mee te doen :D

Ik heb in het verleden met mijn AV50 met een Gates snaar gereden. Dit werkte best aardig maar de slijtage was te hoog. Dus het is wel oppassen met die alternatieve snaartjes.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2016, 20:09

Ik heb dit probleem eerst even in Frankrijk neergelegd. Waarom het wiel opnieuw uitvinden nietwaar? :roll:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 01 aug 2016, 20:55

Voor de meelezers hierbij het Franse topic. Ik heb moeite om het allemaal te volgen :(
http://www.motobecane-club-de-france.or ... =9&t=25089

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 13 aug 2016, 19:55

Ik heb het voor elkaar! Met dank aan een Fransman en de plaatselijke scooterzaak die mij in alle rust alle waardes heeft op laten meten. :)
Dit is hem. Een Peugeot Buxy V-snaar
Afbeelding

Zit op dit ding.
Afbeelding

Gegevens snaar:
Omtrek: 764mm (precies hetzelfde als de lange D18 Ventico snaar)
Hoek: 30 graden (precies hetzelfde als de D18 Ventico snaar, hoewel ik geen specificaties van Ventico heb. Ik heb het nagemeten met een gradenboog)
Dikte: 8mm (precies hetzelfde als de D18 Ventico snaar)
Breedte: 18.0 (dit was nog een raar verhaal. De lange D18 snaren van mij waren 17mm breed. De nieuwe korte 17,5mm. Echter, volgens alles wat ik op internet tegenkwam is een D18 snaar 18.3mm breed. Kennelijk was er bij die lange V-snaren van mij heel wat slijtage)

Nou rij ik met een zwaar verbouwde variateur rond, dus dat zegt niks. Daarom hier de foto's van een volledig originele MBK koppeling/variateur.

De snaar ligt niet heel diep. Nog zat ruimte voor slijtage van de snaar.
Afbeelding

Echter wel perfect aan de top. Alsof het ervoor gemaakt is.
Afbeelding

Hieruit mogen we concluderen dat deze snaar past. Dus, hop hop erop dat ding :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij rijdt dit nou? Ongelofelijk geweldig fantastisch! :D Ik was opzoek naar een vervanger van Ventico, niet per definitie verbetering. Dit is echter enorme verbetering t.o.v de Ventico snaar! De snaar is veel flexibeler dan de Ventico. Verder is de frictie tijdens ronddraaien ook verrassend veel lager. Bij mijn 99z hoefde je nooit veel te remmen. Laat het gas los en hij remt uit zichzelf al behoorlijk. Dat is nu niet meer het geval. Hij rolt nu lekker uit. Kickstarten is ineens ook zo makkelijk geworden. Lopen met de bromfiets met de motor aangekoppeld, geen enkel probleem! Wat een verbetering. Dit had ik nooit verwacht. De hele bromfiets rijdt veel prettiger.

Slijtage
Dit is uiteraard nog een groot raadsel. Helaas rij ik zelf op een nogal gemodificeerde variateur rond. Dit kan aardig roet in het eten gooien met betrekking tot het testen van de slijtage van de snaar. Ik moet helaas nu twee dingen door elkaar heen gaan testen. Zo was ik dat nooit van plan :( Als ik resultaten heb laat ik het weten. Helaas rij ik voorlopig nog heel weinig kilometers dus zal het nog een raadsel blijven.
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 13 aug 2016, 23:21

Hallo Franky,
Goed gedaan; ik ga deze riem op mijn SP98 testen.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2016, 20:10

Nog even een waarschuwing in dit topic plaatsen.

Ik heb vandaag de poelies van de tandwielkast eraf gehad zodat ik er een kon vervangen (Deze was krom. Dit wist ik al langer maar had toen nog geen vervangen). Wat kwam ik echter tot mijn verbazing tegen, enige vorm van schade doordat de beweegbare poelie tegen de oliekeerring van de trapperas aangekomen was. De oliekeerring steekt net iets verder uit dan het carter dus die werd de klos.

Wat blijkt, de beweegbare poelie op de boite relais heeft geen eindaanslag! De eindaanslag is de tandwielkast zelf! Ik heb even gereden met een te korte D18 snaar en dit was het gevolg. Gelukkig op geen enkele manier ernstige schade.

Oppassen dus met die V-snaar experimenten met de twee standen tandwielkast.
Laatst gewijzigd door Franky op 26 aug 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 aug 2016, 20:39

En nog gaan we dan maar voorbij aan het feit, dat er ongeveer 1,5 cm afstelmogelijkheid zit, in de afstand tussen motor en boite relais. Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met een potentieel lengte verschil tussen verschillende snaren?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2016, 20:43

Met die afstelmogelijkheid kan je inderdaad dit ook creëren. Linke soep.

Ik zie niet in hoeverre de afstelmogelijkheid iets te maken heeft met de verschillende lengtes snaren. Dus daar volg ik je even niet ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 aug 2016, 20:58

Stel, je hebt een brommer met boite gekocht. Juiste snaar, in de fabriek afgesteld. Helemaal in orde. Dan komt het moment, dat er een nieuwe snaar op moet. Die blijkt korter en zal dus, zonder afstelling, de achterste poelies al onder druk zetten in rust stand. De slag van de voorste poelie verandert niet, dus zal de achterste poelie, in de hoogste versnelling (voorste poelie het grootst) verder opengedrukt worden (schijnt dus te kunnen, gezien jou slijtage verhaal), dan bedoeld. Dit kan je ondervangen, door de motor naar achter te stellen, waarmee je de (te) hoge aanvangsspanning van de snaar opheft. Ook voor snaren voor brommers met een dubbele variator geld, dat de snaar, in ruststand, in het midden, met lichte(!) druk 1cm omhoog en 1cm omlaag bewogen moet kunnen worden. Dus ook hier, net als bij een "vaste" motor; nieuwe snaar erop, spanning controleren en zonodig nastellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2016, 21:16

Ah zo. Ik had altijd verwacht dat die afstelmogelijkheid eropzat om slijtage aan de snaar te compenseren.

Dan nog vind ik het verhaal met die verschillende lengtes V-snaren raar hoor. Dit heeft niks met productietoleranties te maken. Dit is bewust. Waarom zou je bewust ineens de snaarlengte veranderen of bewust twee snaren door elkaar heen gaan verkopen. Dat wordt een groot zooitje.

Verder zijn er dus bromfietsen zoals mijn 99z waarbij die afstelmogelijkheid helemaal niet gebruikt kan worden. Daar is geen ruimte voor :? En dan heb je de uitlaat nog. Die moet verderop aan het frame bevestigd worden. Volgens mij legt dit ook al het een ander vast. Ik zal morgen eens uitzoeken hoe flexibel de verbinding tussen de demper en bocht is. Volgens mij is die hartstikke star. In dat geval heeft de afstelmogelijkheid als functie de uitlaat uit te lijnen voor het sleufgat in het frame (sleufgat zit overigens in de verkeerde richting om mee te gaan met de afstelmogelijkheid). Dus dan heb je er voor de V-snaar zeker weten helemaal niets meer aan :P

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Polle » 26 aug 2016, 06:00

De uitlaat schuift toch gewoon in mekaar.
Heb ik ondervonden bij mijn mobysport en D52

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2016, 19:37

Ja, klopt. De demper schuift over de bocht heen tijdens montage. Daarna zit alles aardig vast. De demper kan je nog wel iets kantelen op de bocht. Het is dus geen starre verbinding. Dus er is nog wel iets aan afstelmogelijkheid in de uitlaat, al is het verdraaid weinig. Zeker niet de gehele afstelmogelijkheid die in het blok zit.

Vandaag mijn eerste rit gereden met de nieuwe moderen V-snaar. Rijdt als een tierelier! Als hij het goed houdt is er voor mij geen enkele reden om terug te gaan naar een D18 snaar. Eerder andersom, iedereen moet snel van die D18 snaar af (let wel op, het is een langere snaar dan de meeste D18 snaren)! De nieuwe snaar loopt zo veel soepeler. :D

Plaats reactie