Snaarschijf probleem ?

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Adrian » 30 jul 2016, 22:51

Heren , dames,
Symptomen zijn ......
Mobylette av50s, "trapt door" bij het starten met een ratelend geluid erbij.
Ik kan de snaarschijf ook vasthouden terwijl ik gewoon trap,
Te repareren ? Of gewoon vervangen door nieuwe snaarschijf.

Gr ad

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 31 jul 2016, 00:41

Hoi Ad,

Ben je bekend met de fietsstand? Met de draaiknop op de snaarschijf kun de overbrenging in motorstand (m) of fietsstand (v) zetten. Indien hij op de fietsstand staat, is de hevel achter de snaarschijf losgekoppeld van bijbehorend tandwiel. De snaarschijf staat dan stil wanneer je fietst.

Mocht dat het niet zijn dan is het wellicht je freewheel (tandwiel op het achterwiel, van de fietsketting). Draait het achterwiel wel of niet mee als je trapt? Als het niet meedraait is het freewheel vrijwel zeker het probleem.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 31 jul 2016, 02:12

Bijna zeker de hevel achter de poelie. óf hij valt niet goed in het tandwiel, óf er zit zoveel zijdelingse speling op de poelie over de trapas, dat de hevel áchter het tandwiel valt. In allebei de gevallen niet doorratelen, dan gaat het voornamelijk héél snel nog verder kapot.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Polle » 31 jul 2016, 06:11

Snaarschijf demonteren poetsen en controleren .
En indien nodig de hevel vernieuwen of een andere snaarschijf monteren.

Gr Polle

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Adrian » 31 jul 2016, 09:14

Fietsstand ben ik bekend mee :)
Achterwiel draait nog mee als ik trap, dus dat lijkt ok.
Zal straks de boel eens demonteren,
Heb nog 9 dagen dan is de " vandaal" die er mee rijd terug van kamp.
Tbc

Gr ad

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door ruudk » 31 jul 2016, 14:31

En mogelijke speling moet worden opgevuld met passende ringen.
Houd hierbij de kettinglijn in de gaten. Ook moet het voortandwiel dicht tegen de snaarschijf aan blijven omdat, zoals Joost ook schrijft, anders de hevel tussen tandwiel en snaarschijf valt.
Ruud.

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Adrian » 01 aug 2016, 21:36

heren,
na demontage............
Er is dus wel degelijk speling van voortandwiel, in zelfs die mate dat de hevel er quasi langs loopt. Is wel wat dus.
Verbeter me maar,
Ik moet dus best die speling tegengaan met opvulringen tussen het voortandwiel en de trapas en ...
Zijn dit speciale ringen ? waar te vinden ? Polle misschien ?

gr

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Harrie » 01 aug 2016, 21:56

Ik heb dat laatst bij iemand ook meegemaakt.
De trapas was wat versleten bij de gleuf waarin de Seegerring ( oftewel circlip of verende borgring ) zit.
De Seegerring was verschoven over de as.
We hebben toen de groef nageslepen naar 14 mm en een kleinere circlip gemonteerd.

Misschien is bij jou de ring verbogen en gewoon uit zijn groef geraakt. Onderzoek de as dus nauwkeurig.
H.

Adrian
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 dec 2015, 23:05

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Adrian » 02 aug 2016, 08:26

Bij nadere inspectie blijkt seegerring trapas onbestaande, groef is nog wel OK.
Probleem gevonden lijkt me , nieuwe seegerring, juiste spacer en klaar hoop ik.
Gr

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 09 jul 2023, 18:33

Ik heb vandaag tijdens een ritje hetzeflde probleem ervaren. Halverwege bij n stop bij het aantrappen schoot de trapper ineens door met een 🫨😬😲onheilspellend geratel.

Ik had het idee dat de draaischijf op de v-snaarschijf van zn plek vergaan was van "M"(oteur) naar "V"(elo)..
Alleen ik kon op de snaarschijf eigenlijk niet ontdekken wat de juiste stand is voor de draaischijf. Op de schijf staat wel aann de ene kant een V en aan de andere de M. Maar waar moet de "M" staan als je die wilt inschakelen? Aan de buitenzijde van de snaarschijf of juist de binnenzijde?

Met de thuishaven in zicht sprong de aandrijving er ook rijdend uit.🫨😱🫣 Gelijk gestopt en nog n paar maal geprobeerd handmatig de aandrijving in te schakelen maaar dat lukte niet. Kon soms wel starten maar kort daarna sprong deze er weer uit.. Toen besloten de laatste paar honderd meter naar huis te fietsen. Dat gaat overigens verrassend eenvoudig en goed in de fietsstand.

Maar nu de vraag wat gaat er mis. Bovenstaande lezend heb ik het gevoel dat de genoemde hevel en de zijwaartse vrije speling van de trapas het probleem is dus vermoedelijk dat eens voorzichtig demonteren. Overigens viel mij voor vertrek ook op dat de kettingspanning van de aandrijfketting erg slapjes was én dat de ketting rakelings langs de achterband loopt.
Mogelijk houdt een en ander verband met elkaar??🤔😚

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jul 2023, 20:35

Er zijn twee, mogelijk lastige, problemen. 1 het niet juist inschakelen van de fiets/bromfietsstand, 2 slijtage van de zijdelingse speling. Het eerste probleem zorgt ervoor, dat het voortandwiel niet volledig ingeschakeld wordt, bij het draaien van de knop op de snaarschijf. Dat is een gevoelig dingetje. 2 slijtage van de zijdelingse speling, waardoor de schakel hevel naast het tandwiel zakt.
Het valt me al een tijdje op, dat er weinig hulp wordt geboden. Er wordt te weinig hulp geboden, door doorgewinterde forumleden, die meestal wel weten te zeuren, over nieuwe aanwas. Trek je kop uit je kont, help nieuwe leden die hulp nodig hebben, en doe je best, om dit forum leuk te houden. dus: doe ff mee, reageer en help een nieuw lid, in plaats van te blijven plakken in het vaste groepje. Voor je het weet, heb je een enthousiast, nieuw lid, die met jouw hulp, een lopende Moby heeft en fijn meedoet met forum ritten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2023, 20:55

Tja, zoals gebruikelijk is de oplossing een forumlid opzoeken. Daar leer je heel veel van.
Ik kan me echter helaas niet aanbieden. Ik zit de komende maanden ramvol met werk.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 09 jul 2023, 21:58

@ mobyJoost & Franky,

Dank vast voor jullie reacties.👍
Aangezien er heel wat topics op het forum zijn is het soms wel even zoeken als je tegen iets aanloopt. Liefst probeer ik n bijpassend topic te vinden alvorens een nieuw topic te openen omdat er anders meerdere topics over het zelfde onderwerp gaan.

Je hoort mij niet klagen hoor 😉ik heb in korte tijd hier op het forum al best veel info en tips gehad waar ik zeker mee geholpen ben.
Omgekeerd probeer ik daar waar ik kan ook input te leveren en ervaringen te delen. T is zoals met veel dingen geven en nemen.🤷

Ik heb wel de indruk dat Zeeland (nog) niet sterk vertegenwoordigd is op het forum🤭😃 dus "even" bij een ervaren forumlid langs gaan is ook niet heel simpel.

Maar ik denk dat ik met hetgeen hier in het topic beschreven is al wel weer wat verder kan.

Bovendien heb ik na het ritje wat ik vanmorgen georganiseerd heb de "Moby smaak" best te pakken hoor😃👍 dus ik zal jullie hier misschien nog wel "tot vervelens toe" bezighouden met lastige vragen🤭😉, projecten, en ervaringen.

Zo ook de verdere aanpak van het door mij beschreven probleem. Ik overweeg daar een apart "reparatie topic" voor aan te maken zodat ook andere "Newbies" zoals ik daar een stap voor stap verslag met fotos van kunnen bekijken. Aangevuld (hopelijk) met tips, do's en dont's van de meer ervaren moby sleutelaars.

Verwacht niet dat IK het probleem in n ochtendje opgelost heb :lol: :wtf: maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. Haast is hierbij zelden goed.

Wat het meerijden met clubritten betreft... Graag ... alleen zijn ze tot nog toe wat ver van huis geweest. Deze week gaat er een trekhaak onder de auto en een van de dingen op mn wenslijstje is een "Moby drager" te gaan maken zodat ik m achterop kan zetten en dan af en toe eens een ritje mee kan doen zonder eerst 150km of zo op de Moby af te hoeven leggen omd dan een rit te doen😂🫣🤭 vooral ook omdat de Moby eerst betrouwbaar genoeg moet zijn voor lange(re) ritten.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3897
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jul 2023, 22:12

Het ratelende geluid is idd dat de vergre deling van de poelie los is. Meestal komt dit door het verschuiven van het kettingwiel. Aan de zijde van het frame kan het tandwiel over de trapas schuiven als daar de grote vulring ontbreekt. Of als de poelie is verschoven als de circlips er af ligt. Als de poelie geen speling heeft dan is het ketting wiel dus verschoven.

JanmobyEvert
Berichten: 2000
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 jul 2023, 22:29

MobyJoost schreef:
09 jul 2023, 20:35
Er zijn twee, mogelijk lastige, problemen. 1 het niet juist inschakelen van de fiets/bromfietsstand, 2 slijtage van de zijdelingse speling. Het eerste probleem zorgt ervoor, dat het voortandwiel niet volledig ingeschakeld wordt, bij het draaien van de knop op de snaarschijf. Dat is een gevoelig dingetje. 2 slijtage van de zijdelingse speling, waardoor de schakel hevel naast het tandwiel zakt.
Het valt me al een tijdje op, dat er weinig hulp wordt geboden. Er wordt te weinig hulp geboden, door doorgewinterde forumleden, die meestal wel weten te zeuren, over nieuwe aanwas. Trek je kop uit je kont, help nieuwe leden die hulp nodig hebben, en doe je best, om dit forum leuk te houden. dus: doe ff mee, reageer en help een nieuw lid, in plaats van te blijven plakken in het vaste groepje. Voor je het weet, heb je een enthousiast, nieuw lid, die met jouw hulp, een lopende Moby heeft en fijn meedoet met forum ritten.
Erg off topic maar 100% mee eens. Ik heb al verschillende mensen geholpen en voel me totaal niet aangesproken. Maar ik heb ook al een paar keer het deksel op de neus gehad.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3897
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Lolle » 09 jul 2023, 23:29

Ik probeer vaak wel te helpen en voel mij ook niet aangesproken. Het is wel zo dat ik niet 24-7 op het Forum aanwezig ben.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 09:18

Heel begrijpelijk mensen, 😉
Soms is het ook n kwestie van durven beginnen🫣🤭
Ik heb net de Moby even op werkbankje gezet en de zijschilden er even afgehaald om wat meer zicht te krijgen.
Nou het geluid is intussen duidelijk dat dat de tandheugel is.
Voor wat ik nu zie lijkt deze inderdaad naast het tandwiel te komen waar hij in zou moeten grijpen.
Dat lijkt er dan weer door te komen dat er teveel zijwaartse speling op het geheel (trapas en tandwielen) lijkt te zitten. Nu de kunst om uit te vinden waardoor dat komt.
Ik zal zoals hierboven gemeld even een apart topic over dit onderwerp starten en ik probeer er stap voor stap fotos bij te plaatsen. Handig voor mezelf en hopelijk ook voor anderen.
Als ik het topic heb aangemaakt zal ik proberen hier een link te zetten.😃

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door ruudk » 10 jul 2023, 09:32

Ik had tegelijkertijd met jou een berichtje geschreven, je was me net even voor met plaatsen. Hieronder alsnog mijn bericht:

Inderdaad, zoals hierboven al aangegeven, zijn er twee mogelijkheden die ik nog even uitgebreider toelicht:

(1) de snaarschijf is niet goed (niet helemaal) ingeschakeld op "M". In de stand "M" moet de hevel aan achterzijde van de snaarschijf helemaal naar het kettingwiel geduwd zijn, dus naar binnen toe. Op de hevel zitten twee tanden die precies in het kettingtandwiel grijpen en de verbinding tussen snaarschijf en kettingwiel tot stand brengen. (In de stand "V" draait het kettingwiel vrij om een uitstulping aan de snaarschijf)

(2) zelf ook meermaals meegemaakt: het kettingwiel schuift ongewenst zijdelings van de snaarschijf af, dus zeg maar richting het frame. Hierdoor ontstaat een spleet tussen snaarschijf en kettingwiel en de twee tandjes aan de snaarschijf grijpen dus in de spleet ipv het kettingwiel. Vanwege dit probleem moeten zowel de snaarschijf als het kettingwiel worden geborgd tegen zijdelingse verschuiving. Controleer even of je het snaarwiel over de trapas heen en weer, dus langs de trapas kunt schuiven, dat moet niet kunnen, of hooguit zeg 0,3 mm (schatting). Het snaarwiel is aan de kant van de trapper geborgd met een seegerring of circlip (met daarachter weer een ring), deze is niet direct te zien maar zit verborgen onder de zogenaamde stofkap, dit is het kapje om het ronde "uitstulpinkje" vanuit de snaarschijf over de trapas (aan de kant van de trapper), je kunt dit met een waterpomptang afnemen, het zit geklemd op de snaarschijf. Hiertoe eerst de trapper afnemen (moer en spie). Om de stofkap niet te beschadigen (hij is redelijk dun), kun je een doekje tussen de waterpomptang en de stofkap gebruiken. Rustig heen en weer ronddraaien en naar buiten trekken, dan laat het stofkapje wel los. Dan zie je als het goed is een circlip in een groefje van de trapas. Met de juiste seegerringtang (bij indrukken van de tang moeten de bekjes naar buiten gaan, zodat de ring uit de groef komt) circlip afnemen. Dan kun je ook de snaarschijf afnemen en aan de achterzijde kijken.

Aan de achterzijde van de snaarschijf moet het kettingwiel tegen de snaarschijf worden gehouden middels een stevige (redelijk dikke) ring die precies om de as past en precies in de holte van het kettingwiel. Zo houdt deze ring het kettingwiel op zijn plek. Je kunt even controleren of die ring er ook zit.

P.S. er was tot een paar jaar geleden nog een ander forumlid uit Heinkenszand. Hij is volgens mij niet meer actief hier, maar was wel redelijk actief destijds. Je zou hem een berichtje kunnen sturen om te vragen of hij eens samen wil kijken naar jouw brommer. Al weet ik verder niets van zijn prive-omstandigheden, bijvoorbeeld of hij uberhaupt nog leeft. Dus het is een gok. Hij had hier de naam Carl, je zou even bij zijn info in zijn berichtjes kunnen zoeken als je een pb wilt proberen te sturen. Vraag is wel of hij dat nog leest, vermoedelijk niet meer.... En ik kan ook niet goed inschatten hoe goed hij zou kunnen/willen helpen. Dat is, indien gewenst, allemaal uit te zoeken.

Groet,
Rudolf

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 10:07

Hallo Rudolf, en anderen
Dank voor de heldere uitleg.👌👍
Ik was als druk bezig met fotos en videoclips.

Een van de eerste dingen die me opviel is dat de snaarschijf geen markering heeft voor de stelknop zodat je kunt zien of deze in de juiste stand staat. Of in elk geval, ik zie geen markering.
Met de zijschermen er af kon ik eindelijk het effect zien van de draaiknop. 🥸

Ook zag ik dat de tandheugel met 2 tanden dus soms naast het tandwiel valt aan de zijde van de snaarschijf. En dus niets doet. En als de knop niet in de juiste stand staat kan de tandheugel net boven het tandwiel blijven hangen waarbij de puntjes van de tanden van de tandheugel en van het tandwiel elkaar net raken met het eerder genoemde geratel tot gevolg.🫨😲

Ook gelijk duidelijk dat dit nooit te lang mag duren omdat de vertandingen dan enorm zullen slijten.🤔
In elk geval zag ik dat met wat heen en weer bewegen tijdens het draaien van de stelknop de tandheugel wel goed inhaakte op het tandwiel. Er lijkt een veer aan de achterzijde van de snaarschijf te zitten waarvan ik vermoed dat die normaal gesproken de tandheugel tegen het tandwiel moet trekken. Die ziet er stevig vervuild uit mogelijk kan deze nu niet genoeg trekkracht uitoefenen.

Ik ben intussen ook al bezig om n sleuteltje te maken om die draaiknop makkelijker te kunnen bedienen want dat gaat niet bepaald eenvoudig.
Wordt vervolgd

P.s.
Ja dat Carl Bliek, een vriend en collega clublid (van BOLUZ) en hij woont hier vlakbij. Hij heeft helaas geen Mobylette meer voor zover ik weet maar hij weet dat ik er een heb (nu twee dan) en hij zal vast bereid zijn mee te kijken/helpen. Wie weet kan ik m weer "inspireren" voor de Mobylette club😎😉😃

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 jul 2023, 10:36

Als de tandheugel achter het tandwiel valt, is er teveel zijdelingse speling. Dit kan zijn, omdat er slijtage is ontstaan (Meestal de kraag van de bussen in het frame, waar de trapas in draait), of omdat iemand, eerder, de boel uit elkaar heeft gehad en, bij het weer monteren, niet de juiste vulringen heeft geplaatst.
Het schakel mechanisme op de poelie raakt snel vervuild en het schakelen gaat dan zwaar. Is alles goed schoon en gesmeerd, Dan is het een stuk makkelijker, te voelen of de tanden van de heugel netjes in het tandwiel liggen, of erop.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 10:51

Ok, om dat schoon te maken moet denk ik de koppeling ook gedemonteerd worden? Omdat de snaarschijf/poelie deels achter de koppeling valt?

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 10:55

Ok, om dat schoon te maken moet denk ik de koppeling ook gedemonteerd worden? Omdat de snaarschijf/poelie deels achter de koppeling valt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2639
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door loe » 10 jul 2023, 11:41

Ik zou de koppeling eerst maar met rust laten.
Als je de snaarschijf gefixt hebt.
Kun je altijd nog preventief onderhoud doen.
De koppeling heb je een trekker voor nodig,
Mocht het nodig zijn om toch de fietsstand te gebruiken, kun je beter de v snaar loshalen, dan fietst die ook.
En niet aan de hevel zitten klooien

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3897
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door Lolle » 10 jul 2023, 17:25

Je hebt geen hulpmiddel nodig om de snaarschijf te bedienen. Als alles schoon en goed gesmeerd is is het gewoon met duim en vinger te doen. Het is wel altijd even zoeken naar de goede stand van hevel en tandwiel.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Snaarschijf probleem ?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 10 jul 2023, 23:12

Intussen gedaan beetje WD40 en t gaat nu zonder moeite.
Inderdaad n beetje zoeken dat de tanden in elkaar grijpen.
Nog wel even naar de zijdelingse speling kijken

Plaats reactie