Discussie montagerichting olie keerring

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2016, 11:28

Ik heb weer eens een leuk discussiepuntje :) Het gaat om de oliekeerring in je motorblok. Hierbij een schets van hoe ze zitten.
Afbeelding

Wat is het punt?
Zoals je kan zien is de oliekeerring op een bepaalde manier gemonteerd. Deze manier zorgt ervoor dat bij onderdruk in het carter de oliekkeerring afsluit en bij overdruk de oliekeerring open geduwd wordt. Als de overdruk niet erg groot is, vind dat opendrukken niet plaats en werkt het gewoon. Dit is het geval voor het AV7 blokje waar we mee rijden en daar zijn geen problemen.

Problemen ontstaan zodra het blok significant anders is zoals het 99z blok. Omdat het 99z blok een membraam heeft zal de onderdruk minder groot zijn dan bij een AV7 blok. Echter, de overdruk is veel hoger vanwege de extra zuiger. Het zal dus best wel eens kunnen dat bij dit type blok de oliekeerring wel open geduwt wordt en de oliekkeerring eigenlijk verkeerd om gemonteerd moet worden!

Ik heb twee 99z blokken gedemonteerd. 1 blok was flink aan gerommeld aan daar zaten de keerringen op de normale manier. Het andere blok waarvan ik niet weet of eraan gerommeld was zaten de oliekeerringen verkeerd om gemonteerd. Ik zelf heb de oliekkeerringen op de normale manier gemonteerd en heb al wat olielekkage geconstateerd bij de keerring. Of dit door zet weet ik nog niet want ik heb nog niet veel gereden. Al met al, genoeg redenen om te twijfelen aan de montage richting van de oliekeerring. Helaas kan ik niks hierover vinden in de docmentatie.

Nou heeft een AV10 blok ook een membraam. Ik weet niks van AV10 blokken, maar als ik in de handleiding kijk dan lijkt het erop alsof de oliekeerringen op de normale manier erin zitten.

Wie weet hier meer van.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 aug 2016, 12:12

Bij onderdruk, wordt de keerring van buitenaf dichtgedrukt, bij overdruk zorgt het veertje in de keerring ervoor (als het goed is), dat hij afsluit. Weet je het onderdeelnummer van de 99Z keerring en is dat hetzelfde, als dat voor een keerring voor een AV7/AV10 motor?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2016, 13:23

De nummers zijn hetzelfde. Gelukkig maar, want ik heb ze al gemonteerd :lol:

Klopt. Het is de veer die dat openduwen tegen moet gaan. :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door ruudk » 07 aug 2016, 19:38

Maar ook al zijn de nummers van de keerringen gelijk, dan nog kan het zijn dat ze andersom gemonteerd moeten worden, toch?
Dus dat bij onderdruk in het carter het veertje de druk levert om af te sluiten en bij overdruk in het carter, het rubber.
Ik ben ook benieuwd.
Ruud.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2016, 19:54

Correct. Uit de onderdeelnummers kan je dit niet halen. Zeer gedetailleerde tekeningen zijn een optie. Alleen ik heb geen enkele tekening waarop ik dit kan zien. :( Een andere optie is iemand die veel 99z blokken uit elkaar heeft gehaald. Die zijn in NL ver te zoeken vrees ik :P

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Polle » 10 aug 2016, 08:59

Er zit toch een minuscuul klein schuin randje aan dit hoort in het carter te gaan .
Dit randje dient om gemakkelijk in het carter te glijden en is bij alle blokken gelijk.
Ook als het veertje moest stuk gaan komt het in je carter terecht en wat krijg je dan ????? :evil: :evil: :evil:

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2016, 09:41

Dat is een goed punt met dat veertje! Dat is inderdaad linke soep als die breekt als je de oliekeerring verkeerd om hebt gemonteerd.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1283
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door australman » 10 aug 2016, 12:12

Hoi,

Bij vrijwel al mijn motor- en bromfietsen zitten de keerringen toch echt met de lip+veer naar het carter toe gemonteerd.
Breuk van zo'n veertje heb ik in de afgelopen vijftig jaar nog nooit meegemaakt.
Maar zoals ze zeggen,"In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst".
Het grootste probleem bij een andersom gemonteerde keerrring lijkt mij het weer verwijderen ervan.



Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2016, 13:23

Dat is wel interessant ja.
Van dat demonteren weet ik alles af ja. Herken je dit topic nog? :lol:
viewtopic.php?f=33&t=3581
Ze zitten er nog steeds in :P Ben er nog niet aan toegekomen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door AGB » 10 aug 2016, 17:40

ben wel benieuwd hoe je ze er uit krijgt .
plaats eens een foto dan kunnen de kenners mee denken of zo

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2016, 19:48

Daar is al een ander topic over en daar heb ik goede tips gekregen. Ik ga dat eerst proberen. Ooit....

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 aug 2016, 22:28

Er is een verschil in functie van de keerringen in twee- en viertaktblokken. Bij tweetakt moet de lucht buiten blijven tegen het vacuüm tijdens de aanzuigperiode, om het lucht/benzinemengsel zuiver te houden. Bij viertakt dienen ze om, tegen de carterdruk in, de olie binnen te houden. Vandaar, dat bij een viertakt de lip naar binnen is gericht, zodat de oliedruk hem steviger tegen de as drukt en bij een tweetakt naar buiten, zodat de buitenlucht, tijdens het vacuüm in het carter, hetzelfde doet.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1283
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door australman » 11 aug 2016, 08:45

Niet waar.

Hans

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door pille » 11 aug 2016, 13:19

Franky schreef:Dat is een goed punt met dat veertje! Dat is inderdaad linke soep als die breekt als je de oliekeerring verkeerd om hebt gemonteerd.
Ik had eens een lekkage via een oliekeerring. Na montage van een nieuwe lekte ie nog steeds. Toen hoorde ik dat je dat veertje kan open draaien, en dan snij je er een heel klein stukje van af en drukt ie harder op de as. Dus ik aan de slag en dit is heel goed gelukt. Na 8 jaar nog altijd lekvrij!!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 11 aug 2016, 16:57

MobyJoost schreef:Er is een verschil in functie van de keerringen in twee- en viertaktblokken. Bij tweetakt moet de lucht buiten blijven tegen het vacuüm tijdens de aanzuigperiode, om het lucht/benzinemengsel zuiver te houden. Bij viertakt dienen ze om, tegen de carterdruk in, de olie binnen te houden. Vandaar, dat bij een viertakt de lip naar binnen is gericht, zodat de oliedruk hem steviger tegen de as drukt en bij een tweetakt naar buiten, zodat de buitenlucht, tijdens het vacuüm in het carter, hetzelfde doet.
Er is natuurlijk ook vacuüm en druk in het carter bij een viertakt blok. Echter, het volume is waarschijnlijk zo groot dat het niet veel doet. En ik neem aan dat er ook nog een carterontluchting op zit. De oliedruk drukt toch neem ik aan niet tegen de keerringen aan. Niet dat ik veel weet van 4-takt.

Vaak hebben oliekkerringen ook nog een vuil tegenhoud dingetje. Dat werkt alleen als je ze met de lip naar binnen monteert. Zoals bij de transmissiebakjes. Al heb je daar natuurlijk al helemaal geen druk in het carter en is de keerring te dun om zo'n vuil tegenhoudt lipje te hebben.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 aug 2016, 20:20

Ontkennen is makkelijk Hans, maar vrij ergerlijk, als dat het enige is. Ik hoor ook graag, waarom ik ongelijk heb. Daar leren we namelijk iets van.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1283
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door australman » 12 aug 2016, 09:08

Joost,als het klopt wat jij zegt dan doen ze het bij o.a.Jawa,CZ,Peugeot,Puch,J.L.O. al meer dan vijftig jaar
verkeerd.Dat wil er bij mij niet in.
Bij het merendeel van de motoren kunnen de keerringen van buiten af gemonteerd worden.Bij Mobylette echter
moet het blokje uit elkaar en word de keerring van binnenuit geplaatst.
Volgens mij is dat de enige reden dat de keerring 'omgekeerd' gemonteerd wordt.Vervangen zou anders een heikel
klusje worden.(Ik wacht in spanning af of Franky daar iets slims voor gaat bedenken.)
Omdat er bij een tweetakt afwisselend sprake is van onderdruk en overdruk in het carter zal de montagerichting
van de keerring op de werking niet van invloed zijn.
Uiteindelijk zorgt het veertje voor de juiste aanlegdruk van de lip.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Polle » 12 aug 2016, 16:19

Hallo Hans en Joost

Bij de laatste av10 motobecane blokjes kan je de keerring ook van buiten monteren.
Ik heb zo een carter liggen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 aug 2016, 18:22

Zoals ik al eerder meldde, is het lijkt me, belangrijker, dat bij onderdruk in het carter (aanzuiging van mengsel door de carburateur), er geen lekkage is, omdat dan de samenstelling van het mengsel armer wordt. Heb je lekkage bij overdruk, verlies je wel mengsel, voordat het in de verbrandingskamer komt, maar het is wel het juiste mengsel. Of je de keerringen van buitenaf, of van binnenuit monteerd, is hier totaal niet van belang.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2016, 19:50

Ik heb toevallig contact met een fransoos die redelijk wat weet van die 99z blokjes. Ik zal deze vraag is aan hem stellen als hij weer terug is van vakantie.

Naast mogelijke olielekkage bij mijn 99z was er voor mij nog een rede om dit topic te beginnen. Dit was het chronisch gebrek aan vermogen bij mijn 99z. Hoewel ik me niet voor kon stellen dat er zoveel vermogen verdween door de keerring, was dit wel iets dat ik uit wou sluiten. Vandaag kreeg ik te horen van een fransman dat het vermogen dat ik er nu uit haal ongeveer is wat er in zit. Jawel, een originele 99z loopt niet veel harder dan 52 echte km/h :shock: Ik verwacht met wat afstelwerk de 55 nog wel te halen, maar dat is echt alles wat er in zit! :shock: Niet bepaald het racemonster wat ik dacht dat het zou zijn......

In ieder geval, ik ben wel weer gerustgesteld :) Ik dacht dat er echt iets serieus mis was met de bromfiets en ik kwam er maar niet achter wat.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door AGB » 12 aug 2016, 21:26

49cc blijft wel 49 cc , 55 km is wel een mooie snelheid voor een brommer
als hij daar bij ook de kracht heeft om goed tegen een hoogte op te gaan,
en tegen de wind ook goed op snelheid blijft , maakt dat veel goed
daar tegen blijft het een mooie moby om te zien , maar goed lopen is ook mooi
er kan altijd groter spul op

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Franky » 12 aug 2016, 21:41

Te bedenken dat er nog iets 40cc onder verstopt zit, vind ik het wel verrassend traag anders :P Het probleem zit hem in de spoelpoorten. Dit zijn AV7 spoelpoorten. Die zijn niet erg groot. Daarnaast is de extra spoelpoort minuscuul dus die helpt niet echt veel.

Er is een ander type cilinder die sneller is. De EV50. Een soort van 99z cilinder met grotere spoelpoorten. Ik heb zo'n cilinder hier liggen, maar die heeft iets teveel kilometers gezien :( In ieder geval, volgens de fransman kan je met die cilinder de 65km/h halen als je een 15mm carb gebruikt. Persoonlijk lijkt dit me nogal wat aangezien je motor dan veel toeren moet maken. 99z blokjes hebben een gruwelijke hekel aan hoge toeren dus dat op zijn minst gezegd nogal spannend :P

Hoe dan ook, meer snelheid heeft totaal geen prioriteit :P

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 aug 2016, 22:27

Franky schreef:Ik heb toevallig contact met een fransoos die redelijk wat weet van die 99z blokjes. Ik zal deze vraag is aan hem stellen als hij weer terug is van vakantie.

Naast mogelijke olielekkage bij mijn 99z was er voor mij nog een rede om dit topic te beginnen. Dit was het chronisch gebrek aan vermogen bij mijn 99z. Hoewel ik me niet voor kon stellen dat er zoveel vermogen verdween door de keerring, was dit wel iets dat ik uit wou sluiten. Vandaag kreeg ik te horen van een fransman dat het vermogen dat ik er nu uit haal ongeveer is wat er in zit. Jawel, een originele 99z loopt niet veel harder dan 52 echte km/h :shock: Ik verwacht met wat afstelwerk de 55 nog wel te halen, maar dat is echt alles wat er in zit! :shock: Niet bepaald het racemonster wat ik dacht dat het zou zijn......

In ieder geval, ik ben wel weer gerustgesteld :) Ik dacht dat er echt iets serieus mis was met de bromfiets en ik kwam er maar niet achter wat.
Je kan er veel meer uithalen zodanig dat de betrouwbaarheid blijft, een goede tweetakt tuner met veel ervaring weet wat mogelijk is.
Ik heb mijn reisblokkie ook samen laten tunen met een goed en zeer betrouwbaar resultaat.
Welliswaar met een 62 cc cilinder.
Vrgr gerard

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 aug 2016, 22:42

Tja, als je een brommer koopt, die gemaakt is, om de voorgeschreven maximum snellheid van 45 km/u niet te overschrijden, moet je niet verwachten, dat je de prestaties van een 100 cc krijgt. Ik denk, dat als je 99z goed loopt (gaan we maar even van uit), heb je een brommer, die in het laag aanzienlijk meer koppel heeft, dan één met een AV7 motor. Hoe groot dat verschil is, moet je gewoon meten, of veel rijden met verschillende brommers met verschillende motoren in verschillende setup. Je brommer zal snel optrekken, maar niet hard rijden. Wil je hard rijden; bouw een echt dikke AV10 en hang die onder je AV50.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Discussie montagerichting olie keerring

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 13 aug 2016, 07:43

Ca 50 km top is toch prima, wat wil je meer ? En hoe harder hij optrekt en hoe hoger de top: des te vaker moet je tanken.

Plaats reactie